Урок вивчення нового матеріалу з використанням інформаційних комп'ютерних технологій, вирішує такі завдання. як: ознайомити учнів із твором, допомогти учням усвідомити ідейно – художній, його жанрову й стильову особливість; розвивати навички вдумливо читання, аналізу поетичних творів, висловлення власної думки щодо прочитаного, підготовки комп'ютерних слайдів, повідомлень; виховувати почуття поваги до культурних надбань українського народу, залучати до вивчення літератури, історії.
Тема: Т.Г.Шевченко. Поема «Сон».
Мета: ознайомити учнів із твором, допомогти учням усвідомити ідейно – художній, його жанрову й стильову особливість; розвивати навички вдумливо читання, аналізу поетичних творів, висловлення власної думки щодо прочитаного, підготовки комп’ютерних слайдів, повідомлень; виховувати почуття поваги до культурних надбань українського народу, залучати до вивчення літератури, історії.
Обладнання: портрет письменника відповідного періоду, слайди, ілюстративний матеріал, аудіо записи, книжкова виставка.
Теорія література: драма як жанр драматичної літератури, репліки, ремарки, діалог, монолог.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням інформаційних комп’ютерних технологій.
ХІД УРОКУ
I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
1. Вступне слово вчителя
Подивіться зміст збірки «Кобзар». Знайдіть вірш під назвою «Сон».
Сьогодні ми спробуємо з’ясувати, чому письменник назвав поему, яку ми сьогодні вивчаємо, «Сон».
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Запис теми в зошиті
Т.Г.Шевченко. Поема «Сон» -
перший в українській літературі твір політичної сатири
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Час написання – 1843
Час дії - ХVII століття, ніч на Різдво Христове
Місце дії - поблизу Чигирина, козацька слобода
Перший варіант п’єси – твір «Данило Рева»
Підзаголовок – «малороссийкая дия Тараса Шевченка»
Видано – журнал «Основа», П,Куліш – перший
видавець.
Жанр – історично – побутова драма.
Період творчості автора – кінець першого – початок другого.
Поєднання літературних напрямків – романтизм і реалізм.
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
І на оновленій землі
Врага не буде, супостата.
А буде син, і буде мати,
І будуть люде на землі.
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій.
Не забудьте пом’янути
Незлим, тихим словом.
…спочинуть невольничі
Утомлені руки,
І коліна одпочинуть,
Кайданами куті!
( Мрії про нове вільне суспільство, в якому люди працюватимуть не на панів, а на себе, житимуть не у злиднях, а у достатку, всі будуть рівні).
Давно в нашій країні немає царів, панів, кріпаків. Нам пощастило жити в новий час, в нових умовах, за новими правилами. І вирішуємо ми зовсім інші проблеми. То що ж твір Т.Г.Шевченка застарів? Ні, поет зобразив «вічні проблеми», які стосуються влади і простого народу, слави та безслав’я, правди та брехні. Недарма твір отримав від критиків високу оцінку.(Запис епіграфів до уроку)
Сміливий маніфест слова проти темного царства
І.Я.Франко
Ця поема написана Тарасом у якомусь душевному трансі…
Леонід Білецький
2. Складання візитної картки твору
(Учні виконують завдання самостійно, спираючись на підручник – стор. 177-178).
VII. ЗАГЛИБЛЕННЯ У ЗМІСТ ТВОРУ
Сатиричний твір – твір викривального змісту, у якому різко висміяні
потворні явища в суспільному житті або риси характеру людини.
Гумор – доброзичливе відображення смішного в життєвих явищах і
людських характерах.
Іронія – іносказання, яке виражає насмішку, подвійний смисл.
- Який елемент смішного використовує автор? Аргументуйте свою думку.
Аналіз змісту твору:
Встановити прогалини в «сюжетному ланцюжку» поеми «Сон» (показано на екрані)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
2.Заповнення схеми:
3. Завдання пошуково – дослідницького характеру: аналіз змісту
ФАКТ
Дружина Миколи 1 Олександра Федорівна справді була хворобливою і худою, нездужала на нервовий тик. Перший напад хвороби стався під час коронування царської пари на престол і був викликаний шоком від несподіваної звістки про повстання декабристів.
- За що висміює поет «тупорилих віршомазів»?
- Яка роль у поемі відведена гротескній сцені , названій Іваном Франком «генеральним мордобитієм»?
(Шевченко розкриває суть експлуататорського гноблення, приниження людини. На вершині піраміди злочинів всесильний цар. Коли поруч багнети солдат, він «медведик»,а коли один, то перетворюється на жалюгідне кошеня.
- Проаналізуйте, як Шевченко показав зв’язок долі українських козаків з історією міста Петербурга?
4. Проблемно – ситуативне завдання
- Проаналізувавши зміст поеми, визначте тему твору.
Тема – розкриття дійсності суті російського імператорського режиму.
- Визначте ідейно – композиційне значення епіграфа до поеми.
VIII. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Бліц – опитування
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: