ТАЄМНИЦЯ ЕПІГРАФА
«Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком»
Урок у 5 класі
Тема. Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком.
Мета: ознайомити п’ятикласників із будовою складного речення, його інтонацією; навчити учнів відрізняти складне речення від простого, обґрунтувати розділові знаки за допомогою вивчених правил; закріпити та розширити знання учнів про І.Я. Франка; розвивати творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення в складні за опорними словами; розвивати творчі й інтелектуальні здібності учнів; виховувати в учнів почуття поваги до творчості І.Я. Франка та любов до мови.
Тип уроку: комбінований урок, інтегрований.
Обладнання: портрет І.Я. Франка, завдання на картках, рефлексійна анкета.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Вчитель.
Доброго дня, діти.
Сьогодні у вас урок незвичайний:
Учитель знайомий, багато гостей
Та прошу вас, друзі, в процесі навчання
Уважними бути – увесь урок цей.
ІІ. Мотивація навчання.
Вчитель.
Епіграфом нашого уроку будуть слова відомого українського діяча, перекладача, ученого, літературознавця.
Все, що мав у житті, він віддав
Для одної ідеї,
І горів, і яснів, і страждав,
І трудився для неї
До кінця уроку ви повинні будете самі відгадати, кому належать ці слова і хто все життя трудився для нашої неньки-України. ( Епіграф надрукований, з іншої сторони фото І. Я. Франка).
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Синтаксична розминка «Кульки».
ІV. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку.
Темою нашого уроку є «Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком».
Сьогодні ми дізнаємося, чим складне речення відрізняється від простого, про засоби зв’язку між частинами складного речення.
V. Сприймання й засвоєння нового навчального матеріалу.
1. Слово вчителя.
Отже, наш сьогоднішній урок є незвичайним. Крім навчального матеріалу, ми ще маємо відгадати таємницю епіграфа. А це з’ясуємо, коли будемо активно працювати на уроці, озброїмося відповідними знаннями.
2. «Мозкова атака».
Порівняти, записані на дошці речення. Чим прості відрізняються від складних.
а) Десь вітер грає на віолончелі.
б) На морозі явори поснули, хуртовини віють над полями.
в) І хоч січень січе, а мені за плечем журавлі журавлять.
3. Робота з теоретичним матеріалом підручника.
Ознайомлення з правилами (с. 68).
VІ. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях.
Слово вчителя.
За правильно виконані завдання ви отримаєте підказки – відгадки до епіграфа.
Довести, що всі речення є складними.
Підказка 1. «Улюблене заняття»
Ця людина дуже любила ходити до лісу, швидко знаходила гриби, уміла руками ловити рибу.
Стежка кличе в ліс. Він мене надзвичайно захоплює. Я тут придивляюся до різнотрав’я.
Воно росте навколо. Сонечко обігріває галявину. Зелена трава піднялася вгору.
Молодці! А для чого потрібні складні речення? (Щоб краще висловити думку, уникнути повторень).
Підказка 2. «Шкільна»
Малий Ясьо змалку любив бувати у батьковій кузні, куди завжди сходилися селяни. Вогонь батькової кузні хлопчик зберіг на все життя. Ще маленьким Івася віддали до школи. Тут навчання велося українською, польською та німецькою мовами.
VІІ. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться,
Раз-присядьте, два-присядьте
І за парти тихо сядьте.
3. Гра «Віднови втрачене».
Складіть частини прислів’їв. Які речення – прості чи складні – у вас вийшли?
Не копай іншому ями, бо сила панує.
Там правда мовчить, де верба воду і береже.
Верба водою живе, сам у неї впадеш.
Молодці! І з цим завданням справилися, слухайте підказку.
Підказка 3. «Народження генія».
Народився в мальовничому селі поблизу Дрогобича. Сім’я мешкала на хуторі Слобода. Мати була на 33 роки молодшою від батька.
Спишіть речення, розкриваючи дужки та добираючи з довідки сполучник.
Підказка 4. «Літературна»
Неоціненним лишається внесок цього письменника в літературу. Батько чотирьох дітей, він написав чимало цікавих казок, які об’єднав у збірку і видав під назвою «Коли ще звірі говорили».
На думку автора, казки змушують дітей сміятися і думати, розбуджують цікавість та увагу до явищ природи. До збірки увійшла і казка, яку ми недавно вивчали. За своє життя автор написав понад 5 тис. художніх і наукових творів.
Вчитель.
Це Іван Якович Франко.
Дрімають села,
Ясно ще осіннє сонце сяє,
та холодом осіннім
вже в повітрі потягає.
VІІІ. Рефлексія.
Під час уроку я...
Дізналася ...
Повторила ...
Навчилася ...
Зрозуміла ...
ІХ. Підсумок уроку.
Я хочу, щоб ми з вами гордилися такими людьми як Іван Якович Франко. Вчилися у нього любити свою землю, свою Батьківщину.
Х. Домашнє завдання.
Знайти вірш І. Франка” Дрімають села” у мережі Інтернет.
Підкреслити в реченнях граматичні основи. Знайти складні речення.