" Таємниця епіграфа. Складні речення з сполучниковим і безсполучниковим зв'язком"

Про матеріал
У даній розробці подається інтегрований урок ( українська мова та література). Учні мають можливість закріпити матеріал про життєвий шлях І. Франка та вивчити тему про складне речення.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТАЄМНИЦЯ ЕПІГРАФА

 «Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком»

Урок у 5 класі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком.

Мета: ознайомити п’ятикласників із будовою складного речення, його інтонацією; навчити учнів відрізняти складне речення від простого, обґрунтувати розділові знаки за допомогою вивчених правил; закріпити та розширити знання учнів про І.Я. Франка; розвивати творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення в складні за опорними словами; розвивати творчі й інтелектуальні здібності учнів; виховувати в учнів почуття поваги до творчості І.Я. Франка та любов до мови.

Тип уроку: комбінований урок, інтегрований.

Обладнання: портрет І.Я. Франка, завдання на картках, рефлексійна анкета.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Вчитель.

Доброго дня, діти.

Сьогодні у вас урок незвичайний:

Учитель знайомий, багато гостей

Та прошу вас, друзі, в процесі навчання

Уважними бути – увесь урок цей.

ІІ. Мотивація навчання.

Вчитель.

Епіграфом нашого уроку будуть слова відомого українського діяча, перекладача, ученого, літературознавця.

Все, що мав у житті, він віддав

Для одної ідеї,

І горів, і яснів, і страждав,

І трудився для неї

До кінця уроку ви повинні будете самі відгадати, кому належать ці слова і хто все життя трудився для нашої неньки-України. ( Епіграф надрукований, з іншої сторони фото І. Я. Франка).

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Синтаксична розминка «Кульки».

  •                   Що таке речення?
  •                   Що становить граматичну основу речення?
  •                   На які види поділяють речення за метою висловлювання? Які другорядні члени речення ви знаєте?
  •                   Що таке однорідні члени речення?
  •                   Що таке звертання?
  •                   Яке речення називається простим?

ІV. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку.

Темою нашого уроку є «Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком».

Сьогодні ми дізнаємося, чим складне речення відрізняється від простого, про засоби зв’язку між частинами складного речення.

V. Сприймання й засвоєння нового навчального матеріалу.

1. Слово вчителя.

Отже, наш сьогоднішній урок є незвичайним. Крім навчального матеріалу, ми ще маємо відгадати таємницю епіграфа. А це з’ясуємо, коли будемо активно працювати на уроці, озброїмося відповідними знаннями.

2. «Мозкова атака».

Порівняти, записані на дошці речення. Чим прості відрізняються від складних.

а) Десь вітер грає на віолончелі.

б) На морозі явори поснули, хуртовини віють над полями.

в) І хоч січень січе, а мені за плечем журавлі журавлять.

3. Робота з теоретичним матеріалом підручника.

Ознайомлення з правилами (с. 68).

VІ. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях.

Слово вчителя.

За правильно виконані завдання ви отримаєте підказки – відгадки до епіграфа.

  1.               Виконання вправи 145, на с. (усно)

Довести, що всі речення є складними.

  •                   Молодці! Справилися із завданням. Отже, отримуєте підказку.

Підказка 1. «Улюблене заняття»

Ця людина дуже любила ходити до лісу, швидко знаходила гриби, уміла руками ловити рибу.

  •                   Знаєте, хто це? (Відповіді дітей).
  1.               Стилістичний експеримент. Робота в парах. Із простих речень утворити складні. Підкресліть граматичні основи. Порівняйте обидва тексти.

Стежка кличе в ліс. Він мене надзвичайно захоплює. Я тут придивляюся до різнотрав’я.

Воно росте навколо. Сонечко обігріває галявину. Зелена трава піднялася вгору.

Молодці! А для чого потрібні складні речення? (Щоб краще висловити думку, уникнути повторень).

Підказка 2.  «Шкільна»

Малий Ясьо змалку любив бувати у батьковій кузні, куди завжди сходилися селяни. Вогонь батькової кузні хлопчик зберіг на все життя. Ще маленьким Івася віддали до школи. Тут навчання велося українською, польською та німецькою мовами.

VІІ. Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться,

Раз-присядьте, два-присядьте

І за парти тихо сядьте.

3. Гра «Віднови втрачене».

Складіть частини прислів’їв. Які речення – прості чи складні – у вас вийшли?

 

Не копай іншому ями, бо    сила панує.

 

Там правда мовчить, де    верба воду і береже.

 

Верба водою живе,     сам у неї впадеш.

 

Молодці! І з цим завданням справилися, слухайте підказку.

Підказка 3. «Народження генія».

Народився в мальовничому селі поблизу Дрогобича. Сім’я мешкала на хуторі Слобода. Мати була на 33 роки молодшою від батька.

  1.               Робота з підручником. Виконання впр. 148, с. 71.

Спишіть речення, розкриваючи дужки та добираючи з довідки сполучник.

Підказка 4. «Літературна»

Неоціненним лишається внесок цього письменника в літературу. Батько чотирьох дітей, він написав чимало цікавих казок, які об’єднав у збірку і видав під назвою «Коли ще звірі говорили».

На думку автора, казки змушують дітей сміятися і думати, розбуджують цікавість та увагу до явищ природи. До збірки увійшла і казка, яку ми недавно вивчали. За своє життя автор написав понад 5 тис. художніх і наукових творів.

Вчитель.

  •                   Відгадали про кого йде мова? Правильно!

Це Іван Якович Франко.

  •                   А чому 2016 р. називають роком І.Я. Франка?
  1.               Записати вірш. Зробити синтаксичний розбір речень.

Дрімають села,

Ясно ще осіннє сонце сяє,

та холодом осіннім

вже в повітрі потягає.

VІІІ. Рефлексія.

Під час уроку я...

Дізналася ...

Повторила ...

Навчилася ...

Зрозуміла ...

ІХ. Підсумок уроку.

Я хочу, щоб ми з вами гордилися такими людьми як Іван Якович Франко. Вчилися у нього любити свою землю, свою Батьківщину.

Х. Домашнє завдання.

Знайти вірш І. Франка” Дрімають села”  у мережі Інтернет.

Підкреслити в реченнях граматичні основи. Знайти складні речення.

doc
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
327
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку