Тема уроку. Розвиток зв’язного мовлення. Написання листа. Адреса
Мета уроку: навчити п’ятикласників складати листи; розвивати культуру письмового спілкування; збагачувати словниковий запас; виховувати культуру письмового спілкування.
Тип уроку: формування умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
1.Чи часто ви отримуєте листи?
2. Як ви думаєте, чому люди пишуть листи?
IІІ. Зіткнення учнів з проблемою й висунення первинних гіпотез
Проблемне питання
Доволі часто ми чуємо, що листи – це застарілий спосіб спілкування, адже є телефон, факс, Інтернет, і за допомогою цих засобів зв’язку інформація передається дуже швидко.
Чи потрібно писати листи?
ІV. Формулювання мети і завдань уроку
V. Робота над гіпотезами
1. Пояснення вчителя
Лист – це писаний текст, метою якого є повідомлення про щось адресата.
Адресат – це той, хто отримує листа. Є ще адресант – той, хто адресує (пише, відправляє) листа.
Слово «адрес» і «адреса» в українській мові мають різні значення. Подібні вони тим, що своїм походженням сягають спільного кореня – французької мови, але в українську мову прийшли різними шляхами і у різний час. Слово «адреса»
вживається у значенні «місце проживання людини», «адрес» має значення «урочисте ювілейне привітання». Отже, правильно говорити: надіслати адреса другові, вручити ювілейний адрес учителю.
2.Робота з підручником
3.Хвилинка для відпочинку
Рубрика «Усміхнімось» .
4.Слово вчителя
Незабаром свято Миколая. Ви знаєте, що всі діти з нетерпінням його чекають. Ось якого листа я сьогодні випадково побачила на підвіконні у школі (мабуть, хтось із дітей загубив).
5.Тренувальна вправа
І. Клас ділиться на два варіанти. І варіант виписує із тексту звертання, ІІ – однорідні члени речення.
Привіт, дорогий Миколаю!
Скоро буде Твоє свято. У цей день Ти традиційно приносиш подарунки слухняним дітям, а неслухняним – різочки. Я цілий рік була чемною: гарно вчилася у школі, допомагала батькам удома, старалася нікого не ображати.
Дорогий Миколаю! Я так хотіла б, щоб Ти , як і минулого року, поклав мені під подушку кілька подаруночків: цукерки, набір для малювання, книжку, щоб учитися шити, в’язати, вишивати. А найголовніше – дай міцне здоров’я мені і моїм рідним.
З нетерпінням чекаю Тебе і подарунків, дорогий Миколаю! Заздалегідь дякую.
8 грудня 2011 року. З повагою Іринка.
ІІ. Як ви гадаєте, де проживає святий Миколай? А де живе Дід Мороз? Запишіть у зошиті їхні адреси ( двоє учнів на дошці). Використовуйте зразок на сторінці 209.
6.Хвилинка для відпочинку
Прослухайте вірш. Яке значення має грамотність у листуванні?
Писав із табору Василько:
«Нових у мене друзів стілки!
Я, мамо, добре відпочився!
І опельсинів тут наївся.
І накупався, як ніколи…
Пеши. Вітаєм.
Я й Мекола».
А мама так йому писала:
«Без тебе дома сумно стало…
Але тобі на користь море.
І ми зустрінемося скоро…
Ти молодець, що «відпочився», -
Коли б ще й грамоти навчився!»
7. Культура мовлення
Прочитайте пам’ятку щодо складання листів ( додаток 3 ). Запам’ятайте.
VІ. Обговорення гіпотез. Загальний висновок
Стилістичне редагування
- Ви принесли лист не по адресу.
- Ми з Оленкою переписуємося.
- Напишіть на конверті правильний адрес.
- Я получив почтову откритку.
- Почтальйон приніс пісьмо.
- На листі нема печаті.
VII. Підсумок уроку
Слово вчителя
Отже, якщо мова йде тільки про передачу інформації, то, звичайно, її швидко можна передати за допомогою телефону, факсу, Інтернету. У наш час лист стає знаком уваги, поваги, любові, оскільки навіть через багато років він збереже ваші слова, написані сьогодні. Тож давайте будемо вчитися писати листи, щоб вони зберігали тепло ваших почуттів.
VIII.Оцінювання
ІХ. Домашнє завдання. І варіант – напишіть і заадресуйте листа своєму улюбленому казковому героєві. ІІ варіант – уявіть себе тим казковим героєм, до якого звертався ваш товариш. Відпишіть йому.