Тема уроку: Звуки мови й мовлення.
Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук, то подарунок, все крупно, зернисто, як самі перла (Микола Гоголь)
Клас: 5.
Мета уроку: навчити учнів визначати групу, до якої належить певний звук (тверді і м’які, дзвінкі і глухі приголосні звуки; наголошені і ненаголошені голосні), уміти розпізнавати його у словах, запам’ятати слова із літерою ґ, закріпити знання школярів про правильну вимову слів, що властива нашій мові;
розвивати пам’ять, уважність, уміння аналізувати, класифікувати та порівнювати, формувати в учнів культуру мовлення;
виховувати любов до української пісні.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Привітання
ІІ. Актуалізація знань, умінь і навичок
(на екрані відповідні картинки із надписами: звук, буква, слово, словосполучення, речення)
(звук – буква – слово – словосполучення – речення)
([нʹ] – н – пісня – українська пісня - Українська пісня прославила Україну на увесь світ.
Щодня ми чуємо звуки. Звуки автомобілів, гаджетів, звуки природи, тварин і людей. Немовля, коли народжується, вимовляє свій перший звук. Але звуків мови є 38. І кожен із них має свої властивості. Сьогодні ми навчимося розрізняти їх.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Викладач розповідає про класифікацію голосних і приголосних, а учень паралельно креслить схему:
Заповнити пропуски
М’якими приголосні звуки стають тоді, коли після них стоїть ь, і, я, ю, є, що позначають один звук.
На екрані є чотири комірки і набір слів. Потрібно розподілити слова, заповнивши ними комірки із відповідними звуками.
Комірки: [й] [м] [нʹ] [ш]
Україна, мова, пісня, подарунок, нашої.
Чи помітили ви, де ми сьогодні вже стикалися із такими словами? (епіграф)
Складіть речення про пісню, використавши у словах пару дзвінкого із глухим на вибір. Ці звуки підкресліть маркером.
Без пісні сумує душа. [б] - [п]
Літера ґ є надзвичайно цікавою у нашій мові, адже вона є у нас і в білоруській абетці, проте у російській мові нема. Ця літера додає нашій мові дзвінкості та чіткості. Слів із цією буквою не дуже багато, тому їх дуже просто запам'ятати.
На екрані з'являються зображення слів, а учні мають записати ці слова, пам'ятаючи, що у них є буква ґ.
IV. Оголошення і пояснення домашнього завдання