Тема уроку :Словосполучення . Головне і залежне слова в словосполученні
(5 клас )
Саприкіна Т.М. , вчитель української мови та літератури Чернігівської ЗОШ №30
Мета: ознайомити учнів із завданням вивчення розділу "Синтаксис і пунктуація"; розкрити сутність словосполучення як синтаксичної одиниці , формувати вміння визначати головне і залежне слова в словосполученні; виробити навички складання словосполучень ,а також виділення їх із речень , розбирати їх ; розвивати усне і писемне мовлення .
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: опорна схема "Відмінність слова , словосполучення , речення" , "Розділи мовознавства ", Квітка для запам'ятовування , підручник .
Хід уроку
1. Повторення про правила вживання апострофа.
Запишіть слова у дві колонки: без апострофа і з ним.
Різьб..яр , огр..ядний, зл..якати , зв..ялити , дит..ясла , розв…язати , узгір …я, моркв..яний, ося…яти , вод..яник, ал..юміній , ганчір..я, олов…яний , м ..язи .
Ключ: підкресліть у кожному слові першу букву – прочитайте назву вірша М.Рильського .
Без апострофа: різьбяр, огрядний , злякати , морквяний , осяяти , водяник , алюміній .
З апострофом: зв'ялити , дит'ясла , розв'язати , узгір'я, ганчір'я, олов'яний , м'язи.
Ключ до вправи: М.Рильський "Розмова з другом".
2. Актуалізація опорних знань
- Пригадайте , які є основні розділи науки про мову (за допомогою таблиці "Основні розділи науки про мову ")
Що вивчають синтаксис і пунктуація
Ⅱ. Мотивація навчальної діяльності
1.Порівняйте і скажіть , у якому стовпчику слова означають назви предметів , дій , ознак , а в якому більше конкретизують їх.
школа рідна школа
мова українська мова
улюблений улюблений предмет
писати писати в зошиті
Висновок: Словосполучення , як і слово, називає якийсь предмет чи явище , процес , ознаку , тільки ця назва більш конкретизована, уточнена за допомогою двох і більше слів .
2.Розгляньте схему .
Скажіть, що спільного і відмінного в будові , ролі в мові слова , словосполучення і речення? Проведіть аналогію між фундаментом і поверхами будинку та словом , словосполученням і реченням.
Стоїть великий будинок |
Великий будинок |
Будинок |
Речення
Словосполучення
Слова
Слова і словосполучення становлять будівельний матеріал для речення , але за своєю структурою й роллю в мові вони відмінні: словосполучення складається з окремих слів , де кожне з них може також щось називати , якщо воно повнозначне , а слово складається з морфем( кореня , суфікса , тощо ) , які окремо від слова не можуть вживатися , а тому не можуть нічого називати .
Ⅲ. Опрацювання нового матеріалу
1.Запишіть речення . Підкресліть головні члени речення . Виділіть словосполучення.
Осінь. Над садом золотим курличуть прощальну пісню журавлі.
над садом (яким ?) золотим
курличуть (що?) пісню
пісню (яку ?) прощальну
Головні члени речення не є словосполученням.
2. Проаналізуйте словосполучення і скажіть :
- Чи виражає словосполучення закінчену думку? А речення ?
- Чи можна спілкуватися за допомогою словосполучень? Речень ?
- Із якої найменшої кількості слів може складатися словосполучення , речення ?
3. Звірте свої міркування з таблицею "Відмінність слова , словосполучення , речення"
Слово |
Словосполучення |
Речення |
Називає предмет , ознаку чи дію |
Називає предмет , процес , дію , ознаку , тільки ця назва більш конкретизована |
Може складатися з одного слова і багатьох |
|
Не має закінченої думки |
Має закінчену думку |
|
Складається якнайменше з двох слів |
Служить одиницею спілкування |
|
Не служить одиницею спілкування |
|
4. Розляньте словосполучення. Скажіть, чи рівноправні слова в словосполученні. Визначте головне і залежне слова в словосполученні.
Стиглі яблука, червона горобина , збирати врожай.
Вправи на закріплення матеріалу.
Вправа 1. Хто швидше ?
З поданих слів складіть прислів'я, у кожному назвіть словосполучення .
Роботи , коровай , квітневої , не відкладай , то , їстимеш;
Зелениться , тому , червень , працювати , хто , не ділиться ;
Спеки , хто , в , липні , боїться , взимку , той , погріться , чим , не має .
Вправа 2. Творчий диктант
З поданих слів утворіть словосполучення, визначте в них головне і залежне слово .
(Золотий ) осінь ; (перший) ластівка , на високій (береза) , знати (історія) , любити (Вітчизна) .
Вправа 3."Четвертий зайвий"
Випишіть сполучення слів, які не утворюють словосполучення .
Щира посмішка; дівчата і хлопці ; подякував сестрі; на прохання глядачів ; під вербою ; вдячний учителеві ; сонячного ранку ; хлопець читає ; ніжна пісня .
Вправа 4. Робота з підручником . Параграф 33, ст.175 -177, виконати вправу 405, ст.177.
Вправа 5. Запишіть спочатку непоширені словосполучення , а потім - поширені.
Мелодійна пісня, віночок українських пісень , вирушити до гаю , вірно дружити , мати кількох друзів , щира приязнь, дотримати даного слова.
5.Закріплення та систематизація вивченого
Виконайте тестові завдання
1. Словосполучення вивчаються у розділі науки про мову, який називається
А) фонетикою;
Б) синтаксисом;
В) орфографією
2. Словосполучення складається з двох частин
А) основної і другорядної;
Б) однорідних;
В) головної і залежної
3. Залежне слово пов’язується з головним
А) за змістом і граматично;
Б) логічно і синтаксично;
В) за формою і змістом
4. Запитання ставиться
А) від головного слова до залежного;
Б) від залежного до головного;
В) від головного до другорядного
5. За допомогою запитання визначається
А) змістовий зв'язок;
Б) роль у реченні;
В) граматичний зв'язок
6. Граматичний зв'язок встановлюється за допомогою
А) запитання;
Б) сполучника;
В) закінчення або закінчення і прийменника
Домашнє завдання: користуючись своїм щоденником, складіть словосполучення на матеріалі предметів, які ви вивчаєте в 5 класі .
За підручником: пар.33, стор.175-177 , вправа 408,ст.178.