Урок на тему "Словосполучення , головне і залежне слова в словосполученні"

Про матеріал
розробка уроку стане на допомогу вчителю із теми "Словосполучення , головне і залежне слова в словосполученні". (5 клас )
Перегляд файлу

Тема уроку :Словосполучення . Головне і залежне слова в словосполученні

(5 клас )

Саприкіна Т.М. , вчитель української мови та літератури Чернігівської ЗОШ №30

Мета: ознайомити учнів із завданням вивчення розділу "Синтаксис і пунктуація"; розкрити сутність словосполучення як синтаксичної одиниці , формувати вміння визначати головне і залежне слова в словосполученні; виробити навички складання словосполучень ,а також виділення їх із речень , розбирати їх ; розвивати усне і писемне мовлення .

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: опорна схема "Відмінність слова , словосполучення , речення" , "Розділи мовознавства ", Квітка для запам'ятовування , підручник .

Хід уроку

1. Повторення про правила вживання апострофа.

Запишіть слова у дві колонки: без апострофа і з ним.

Різьб..яр ,  огр..ядний, зл..якати , зв..ялити , дит..ясла , розв…язати , узгір …я, моркв..яний, ося…яти , вод..яник, ал..юміній , ганчір..я, олов…яний , м ..язи .

Ключ: підкресліть у кожному слові першу букву – прочитайте назву вірша М.Рильського .

Без апострофа: різьбяр, огрядний , злякати , морквяний , осяяти , водяник , алюміній .

З апострофом: зв'ялити , дит'ясла , розв'язати , узгір'я, ганчір'я, олов'яний , м'язи.

Ключ до вправи: М.Рильський "Розмова з другом".

2. Актуалізація опорних знань

- Пригадайте , які є основні розділи науки про мову (за допомогою таблиці "Основні розділи науки про мову ")

 

Що вивчають синтаксис і пунктуація

Ⅱ. Мотивація навчальної діяльності

1.Порівняйте і скажіть , у якому стовпчику слова означають назви предметів , дій , ознак , а в якому більше конкретизують їх.

школа                 рідна школа

мова                    українська мова

улюблений           улюблений предмет

писати                  писати в зошиті

Висновок: Словосполучення , як і слово, називає якийсь предмет чи явище , процес , ознаку , тільки ця назва більш конкретизована, уточнена за допомогою двох і більше слів .

2.Розгляньте схему .

Скажіть, що спільного і відмінного в будові , ролі в мові слова , словосполучення і речення? Проведіть аналогію між фундаментом і поверхами будинку та словом , словосполученням і реченням.

 

  

Стоїть великий будинок

Великий будинок

Будинок

Речення 

 

 

Словосполучення   

 

Слова

 

Слова і словосполучення становлять будівельний матеріал для речення , але за своєю структурою й роллю в мові вони відмінні: словосполучення складається з окремих слів , де кожне з них може також щось називати , якщо воно повнозначне , а слово складається з морфем( кореня , суфікса , тощо ) , які окремо від слова не можуть вживатися , а тому не можуть нічого називати .

Ⅲ. Опрацювання нового матеріалу

1.Запишіть речення . Підкресліть головні члени речення . Виділіть словосполучення.

Осінь. Над садом золотим курличуть прощальну пісню журавлі.

над садом (яким ?)  золотим

курличуть (що?) пісню

пісню (яку ?) прощальну

Головні члени речення не є словосполученням.

2. Проаналізуйте словосполучення і скажіть :

- Чи виражає словосполучення закінчену думку? А речення ?

- Чи можна спілкуватися за допомогою словосполучень? Речень ?

- Із якої найменшої кількості слів може складатися словосполучення , речення ?

3. Звірте свої міркування з таблицею "Відмінність слова , словосполучення , речення"

Слово

Словосполучення

Речення

Називає предмет , ознаку чи дію

Називає предмет , процес , дію , ознаку , тільки ця назва більш конкретизована

Може складатися з одного слова і багатьох

 

Не має закінченої думки

Має закінчену думку

 

Складається якнайменше з двох слів

Служить одиницею спілкування

 

Не служить одиницею спілкування

 

 

4. Розляньте словосполучення. Скажіть, чи рівноправні слова в словосполученні. Визначте головне і залежне слова в словосполученні.

Стиглі яблука, червона горобина , збирати врожай.

Вправи на закріплення матеріалу.

Вправа 1. Хто швидше ?

 

З поданих слів складіть прислів'я, у кожному назвіть словосполучення .

Роботи , коровай , квітневої , не відкладай , то , їстимеш;

Зелениться , тому , червень , працювати , хто , не ділиться ;

Спеки , хто , в , липні , боїться , взимку , той , погріться , чим , не має .

 

Вправа 2. Творчий диктант

З поданих слів утворіть словосполучення, визначте в них головне і залежне слово .

(Золотий ) осінь ; (перший) ластівка , на високій (береза) , знати (історія) , любити (Вітчизна) .

 

Вправа 3."Четвертий зайвий"

Випишіть  сполучення слів, які не утворюють словосполучення .

Щира посмішка; дівчата і хлопці ; подякував сестрі; на прохання глядачів ; під вербою ; вдячний учителеві ; сонячного ранку ; хлопець читає ; ніжна пісня .

 

Вправа 4. Робота з підручником . Параграф 33, ст.175 -177, виконати вправу 405, ст.177.

 

Вправа 5. Запишіть спочатку непоширені словосполучення , а потім - поширені.

 Мелодійна пісня, віночок українських пісень , вирушити до гаю , вірно дружити , мати кількох друзів , щира приязнь, дотримати даного слова.

 

5.Закріплення та систематизація вивченого

Виконайте тестові завдання

1. Словосполучення вивчаються у розділі науки про мову, який називається

А) фонетикою;

   Б) синтаксисом;

           В) орфографією

2. Словосполучення складається з двох частин

А) основної і другорядної;

Б) однорідних;

В) головної і залежної

3. Залежне слово пов’язується з головним

А) за змістом і граматично;

Б) логічно і синтаксично;

В) за формою і змістом

4. Запитання ставиться

А) від головного слова до залежного;

Б) від залежного до головного;

В) від головного до другорядного

5. За допомогою запитання визначається

А) змістовий зв'язок;

Б) роль у реченні;

В) граматичний зв'язок

6. Граматичний зв'язок встановлюється за допомогою

А) запитання;

Б) сполучника;

В) закінчення або закінчення і прийменника

Домашнє завдання: користуючись своїм щоденником, складіть словосполучення на матеріалі предметів, які ви вивчаєте в 5 класі .

За підручником: пар.33, стор.175-177 , вправа 408,ст.178.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горбачова Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
2972
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку