«Тарас Шевченко – геніальний син українського народу».

Про матеріал

Мета : актуалізувати й узагальнити знання учнів про Тараса Григоровича Шевченка та його твори, розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, кмітливість, спостережливість, виховувати любов до української літератури, інтерес до читання, взаємоповагу; формувати культури мовлення через красу і багатство Шевченкового слова; виховувати пошану до героїчного минулого, любов до свого народу, любов до рідного краю, до світлого образу Тараса Шевченка, патріотичні почуття.

Перегляд файлу

Тема. «Тарас Шевченко – геніальний син українського народу».

 Мета :  актуалізувати й узагальнити знання учнів про Тараса Григоровича Шевченка та його твори, розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, кмітливість, спостережливість, виховувати любов до української літератури, інтерес до читання, взаємоповаг у;формувати культури мовлення через красу і багатство Шевченкового слова; розвивати мислення, творчу уяву, активність;  виховувати пошану до героїчного минулого, любов до свого народу, любов до рідного краю, до світлого образу Тараса Шевченка, патріотичні почуття.
                                    

                                                           Хід свята


Учень: Щовесни, коли тануть сніги,

І на рясті засяє веселка,

повні сил і живої снаги,

Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.

 

Учениця: Слава його не вмре, не загине,

Наш Тарас Шевченко – сонце України.

Поки буде Дніпро сивий

Нести в море воду,

Живий буде Тарас в серці

Вільного народу.

 

Вчитель: У кожного народу є великі поети, письменники, яких знають всі : дорослі і малі. Для українського народу таким поетом був  Тарас Шевченко . Цього року 9 березня  ми святкуємо  210 річчя від дня народження видатного мислителя, великого українського поета, художника, відомого усьому світові.

У житті Шевченка було багато цікавого та неймовірного. Із 47 років свого життя, 24-був кріпаком, 11 років - перебував під слідством, на військовій службі,  у засланні і  на жаль , лише 12 років життя був  вільною людиною.

 

Інсенізація твору «Розмова матері з Тарасом»

 (Звучить запис «Колискової» у виконанні Ніни Матвієнко. Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку, ставить її на столик біля портрета Т.Г. Шевченка. До неї підходить хлопчик).

Хлопчик. Матусю, а правда що небо на залізних стовпах тримається?

Мати. Так, синку, правда.

(Жінка сідає на лаву, хлопчик біля неї, звучить “Колискова”- запис у виконанні Ніни Матвієнко)

Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?

Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив.

Хлопчик. Бачив, матусю, бачив... Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, ясне її світло це далеко видно.

Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.

Мати. Старайся, мій хлопчику.    

(Мати виходить, хлопчик сідає поруч з учнями)

 

Учитель: Так одного разу навесні на небі спалахнула ще одна яскрава зірочка, зірочка Тараса Шевченка.

 

  1. Тарас Григорович Шевченко-видатний поет, художник, гордість і натхнення українського народу.  Народився в багатодітній  родині кріпака 9 березня 1814 року, в селі Моринці, Черкаської області.

 

  1. Жили вони в злиднях, багато працювали, щоб прогодувати сім’ю, а сім’я була чималенька – п’ять сестричок  і двоє братів. Старша сестра Катерина була Тарасові за няню.

 

  1. Він був третьою дитиною, Григорія Івановича Шевченка та Катерини Яківни Бойко. Батько говорив про свого творчого сина так: “З його буде або щось добре, або велике ледащо”

 

  1. Тарас був єдиною дитиною котрій батько не залишив спадщини. Він рано став сиротою, мати померла коли йому було 9 років, батько - коли Тарасові виповнилося 12. Хлопчик сповна відчув на собі всю гіркоту кріпосного життя.

 

 Мені тринадцятий минало

 

Мені тринадцятий минало

Я пас ягнята за селом.

Чи то так сонечко сіяло,

Чи так мені чого було ?

Мені так любо, любо стало,

Неначе в бога…

Уже прокликали до паю,

А я собі у бур’яні

Молюся богу …

І не знаю,

Чого маленькому мені

Тоді так приязно молилось,

 Чого так весело було

Господнє небо і село,

Ягня, здається, веселилось!

І сонце гріло, не пекло!

Та недовго сонце гріло,

Не довго молилось…

Запекло, почервоніло

І рай запалило.

Мов,прокинувся,дивлюся:

Село почорніло,

Боже небо голубеє

І те помарніло.

  1. Щоб вижити він прислуговував у дячка, потім пас овець, служив погоничем. Повноцінної шкільної освіти у Шевченка не було. Він закінчив 2 класи у церковно-приходській школі, тобто грамоти його вчив сільський дяк, до якого найнявся малий за можливість навчатися. А французьку та польську мови митець вивчив завдяки Софії Григорівні Енгельгардт, дружині свого пана.

 

 

  1. Коли Тарасові було 16 він почав служити у свого поміщика Енгельгардта. Спочатку в ролі кухаря, потім слуги козачка, простіше кажучи людина - куди пошлють. В цей час юнак почав проявляти непогані здібності до малювання.  Тому пан зробив з нього свого особистого живописця і відправив хлопця на навчання до Яни Рустема, Вілинський університет. А згодом до Василя Ширяєва у Санкт-Петербург.

Світає, край неба палає

 

Світає, край неба палає;

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

Тихесенько вітер віє;

Степи, лани мріють;

Між ярами над ставами

Верби зеленіють;

Сади рясні похилились;

Тополі на волі

Стоять собі, мов сторожа,

Розмовляють в полі.

І все то те, вся країна,

Повити красою,

Зеленіє, вмивається

Ранньою росою,

Вмивається, красується,

Сонце зустрічає, −

І нема тому почину,

І краю немає.

  1. Саме Брюлов, Григорович та Жуковський помітивши талант Шевченка, вирішили звільнити юного художника від кріпацтва.
  2.  У 1838 році Брюлов написав портрет Жуковського  який було продано за 2500 тисячі рублів. На ті часи це була неймовірно велика сума, за ці гроші і був викуплений Шевченко.
  3. Звільнившись від всіх кріпосних обов'язків Шевченко продовжив навчання в Академії мистецтв та став улюбленим учнем Карла Брюлова. Водночас він здобував знання із мови, літератури, історії, географії, навіть математики, і незабаром став освіченою людиною.

 

Садок вишневий коло хати

 

Садок вишневий коло хати ,

Хрущі над вишнями гудуть

Плугатарі з плугами йдуть,

Співаючи ідуть дівчата,

А матері вечерять ждуть.

Сім’я вечеря коло хати,

Вечірня зіронька встає.

Дочка вечерять подає,

А мати хоче научати,

Так соловейко не дає.

Поклала мати коло хати

Маленьких діточок своїх;

Сама заснула коло їх.

Затихло все, тільки дівчата

Та соловейко не затих.

  1. Шевченко був доволі модним портретистом у Петербурзі. За свої картини отримував чималі гроші, тому одягався вишукано та модно. У своєму щоденнику писав, що зміг придбати собі за 100 карбованців плаща-макінтоша.  Для порівняння працюючи в археологічній комісії Шевченко заробляв лише 150 карбованців на рік.

 

  1. Чому ж він не залишився жити у Петербурзі, де був відомим портретистом? Справа в тому, що Шевченко  надзвичайно любив Україну. Він хотів жити на рідній землі. Він писав свої твори лише українською. Так є кілька творів написаних російською мовою, але за них поета мучило сумління. Він вважав що таким чином зрадив Батьківщину.

 

Тече вода з –під явора.

 

Тече вода із – за гаю

та попід горою.

Хлюпочуться качаточка

помеж осокою

А качечка випливає

з качуром за ними

ловить ряску, розмовляє

з дітками своїми.

Тече вода край города.

Вода ставом стала.

Прийшло дівча воду брати,

Брало, заспівало

Вийшли з хати батько й мати

В садок погуляти,

Порадитись, кого б то їм

Своїм зятем звати.

 

 

 

12. Поезія надихнула українців. Нагадала, якою є їх рідна мова, а поет став відомим в усьому світі.

У 1840 році вийшов його перший збірник віршів “Кобзар”. Туди входило лише 8 поезій. Саме після видання цієї збірки, поета почали називати Кобзарем.

 

13 Поезія Кобзара не просто зачаровувала: вона будила прагнення до волі, національну гідність українців. Тому поет був небезпечним для царського уряду, і його було заслано рядовим солдатом на довгих десять років із забороною писати й малювати.

 

Село

Село! І серце одпочине.

Село на нашій Україні –

неначе писанка, село.

Зеленим гаєм поросло.

Цвітуть сади, біліють хати,

А на горі стоять палати,

Неначе диво. А кругом

Широколистії тополі,

А там і ліс, і ліс , і поле,

І сині гори за Дніпром

Сам Бог витає над селом.

 

 

 

14. Перший в Україні буквар був виданий Тарасом Шевченком за власні кошти. 10 тисяч одиниць поет роздав для вивчення грамоти у Недільних школах. Буквар містив азбуку з друкованими та прописними літерами, тексти для читання, цифри, таблицю множення, Переспіви Псалмів Давидових та 5 молитов. Однак згодом буквар був заборонений і вилучений.

 

 

 

15. За життя Шевченко намалював 1300 картин, портретів, малюнків, офортів, ескізів. Та збереглося близько 800 робіт. Він любив малювати автопортрети. Загалом він створив понад 30 автопортретів. Також він захоплювався гравіруванням і ліпленням. Шевченко став першим, хто отримав звання академіка гравюри.

 

 16.   Помер Тарас Шевченко 10 березня 1861 року. Поховали його на Смоленському кладовищі в Петербурзі. У травні того ж року домовину поета перевезено в Україну й поховано, як він сам заповідав, на Чернечій горі над Дніпром біля Канева.

        

ЗАПОВІТ

 

Як умру, то поховайте

Мене на могилі

Серед степу широкого

На Вкраїні милій,

Щоб лани широкополі,

І Дніпро, і кручі

Було видно, було чути,

Як реве ревучий.

Як понесе з України

У синєє море

Кров ворожу... отойді я

І лани і гори —

Все покину, і полину

До самого Бога

Молитися... а до того

Я не знаю Бога.

Поховайте та вставайте,

Кайдани порвіте

І вражою злою кров’ю

Волю окропіте.

І мене в сем’ї великій,

В сем’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом.

 

Учитель: Вірші Тараса Шевченка не перестають бути актуальними крізь роки. У всі часи автори прозових творів, віршів, опер та пісень звертались до слова Кобзаря. Цю традицію й продовжують наші сучасники. Пісня Артема Пивоварова і Надії Дорофєєвої “Думи. Думи мої, думи…” на слова Т.Г.Шевченка вдихнула нове життя у рядки автора.

Пісня “Думи” є частиною проєкту Артема Пивоварова “Твої вірші, мої ноти”, в якому він створює музику на основі класичних українських поезій. У цьому випадку він обрав вірш Тараса Шевченка “Думи мої, думи мої” (1840), який виражає сум за Батьківщиною, жалем та вірою у вільне життя на рідній землі. Ці почуття актуальні і сьогодні, особливо в умовах війни та агресії. Артем Пивоваров і Надія Дорофєєва, які є сучасними голосами України, презентували цей дует у 100 день війни, 100 день, сповнений болем, сумом та надією на нашу перемогу.

(Звучить запис «Думи мої, думи мої…» у виконанні Артема Пивоварова та Надії Дорофеєвої.).

Учитель:А зараз ми перевіримо ваші знання життєвого та творчого шляху Т.Г. Шевченка, проведемо цікаву пізнавальну вікторину.

(Вікторина «Життєвий т творчий шлях Т.Г. Шевченка).

 

    17.  Шевченко завжди прагнув звичайних людських цінностей: свободи, самореалізації і благополуччя, миру і поваги.

Його творчість нескінченне багатство у якому він проявив себе таким, яким був насправді.

 

Учитель:  Пам’ять про поета вічна. Минає вже 210 років з дня народження славетного сина України Т.Г.Шевченка. Народ пам’ятає про свого Кобзаря, вшановує його пам’ять: його ім’ям названо парки, театри, вулиці. 1384 пам'ятники Кобзареві встановлено на території від Бразилії  до Китаю. Більшість,  1256  встановлені на території України. Майже півтори сотні розмістились у 35 країнах світу.

    Видатний поет став символом боротьби за свободу та незалежність не одного покоління українців.

     І сьогодні, у ХХІ столітті, коли російські загарбники вчергове намагаються знищити Україну, слова Шевченка додають сил для протистояння новим героям- захисникам.

І вам слава, сині гори,

Кригою окуті.

І вам, лицарі великі,

Богом не забуті .

Борітеся – поборете!

Вам Бог помагає!

За вас правда, за вас слава

І воля святая!

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Літературне читання, 3 клас, Сценарії
НУШ
Додано
11 березня
Переглядів
88
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку