Тарас Шевченко. «Садок вишневий коло хати...». Картини довколишнього світу, природи в поезіях Тараса Шевченка

Про матеріал
Урок української літератури на тему "Тарас Шевченко. «Садок вишневий коло хати...». Картини довколишнього світу, природи в поезіях Тараса Шевченка" Мета: - навчитися передавати настрої пейзажних поезій за допомогою виразного читання, описувати власні почуття, викликані художнім словом; - розвивати навички виявлення й аналізу наявних у тексті епітетів, порівнянь, метафор, персоніфікацій; - виховувати любов до батьківського дому; - формувати комунікативну, полікультурну та творчу компетентність учнів.
Перегляд файлу

Українська література, 5 клас

Тема : Тарас Шевченко. «Садок вишневий коло хати...». Картини довколишнього світу, природи в поезіях Тараса Шевченка

Мета: - навчитися передавати настрої пейзажних поезій за допомогою    виразного читання, описувати власні почуття, викликані художнім словом;

- розвивати навички виявлення й аналізу наявних у тексті епітетів, порівнянь, метафор, персоніфікацій;

 - виховувати любов до батьківського дому;

 - формувати комунікативну, полікультурну та творчу компетентність учнів.

Теорія літератури: епітет, порівняння, метафора, персоніфікація

Тип уроку:  інтегрований урок

Міжпредметні зв’язки: народознавство, образотворче мистецтво, музика

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, збірки видань поета, твори про нього, репродукція картини Т.Г. Шевченка «Селянська родина», запис пісні у виконанні Назарія Яремчука «Родина» (слова В.Крищенка, музика О.Злотника), малюнки учнів на тему «Моя родина», кольорові олівці, епіграф

Методи і прийоми: інтерактивні вправи: «Мозковий штурм», «Мозкова атака», «Мікрофон», робота в групах, «кольорова хвилинка», бесіда, фронтальна бесіда, виразне читання твору

Очікувані результати:

        - учні знатимуть:

художні засоби (епітет, порівняння, метафора, персоніфікація);

   -учні вмітимуть:

   передавати настрої пейзажних поезій,

   описувати власні почуття, викликані художнім словом,

   виразно читати поезії,

   знаходити в них епітети, порівняння, метафори, персоніфікації.

Епіграф: Все відцвітає, і жовкне, і гине,

                   Вітром розноситься, ніби сміття.

                   Тільки родина – як вічна зернина

                   На невмирущому полі життя.( В.Крищенко)

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організація класу

ІІ. Перевірка домашнього завдання

   1.Читання поезії «За сонцем хмаронька пливе...» напам’ять (2-3 учні)

 

IIІ. Актуалізація опорних знань учнів

    1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

- Що описує поет у творі?

- Які образи використовує? (Сонце, хмарка,...)

- Чому? (Розкриває таїни душі)

- Які художні засоби використовує поет для передачі душевного стану героя?

  

 2.Кольорова хвилинка

    Учні загортають підручники і в зошитах відтворюють кольорову палітру вірша. (4-5 учнів коментують)

 

III. Повідомлення теми і мети уроку

IV. Мотивація навчальної діяльності школярів

    1. Створення ситуації успіху

    2. Робота з епіграфом

 

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

    1. Учитель читає вірш «Садок вишневий коло хати...».

 Хто пам’ятає з учнів поезію, 2-3 особи читають.

  

    2. . Інтерактивна вправа «Мозкова атака»

- Яку пору року описано у творі?

- Чому?

- А яка ваша улюблена пора року?

- Що вам у ній найбільше подобається?

- Яку пісню могли б співати дівчата, ідучи з поля?

- Як поет описує родину?

- А ви часто вечеряєте всією родиною?

- Коли це буває?

- Чому, на вашу думку, донька подає вечеряти?

- Що означає вислів «а мати хоче научати, так соловейко не дає»?

- Які художні засоби використав поет у вірші?

- Яким настроєм пройнята поезія?

 

    3. Порівняльна характеристика поезії і картини

       Учні розглядають картину Т.Шевченка «Селянська родина» і відповідають на запитання:

- Кого і що зображено на картині?

(Хата, родина: чоловік, жінка, дитина, дідусь)

- Яким настроєм пройнята картина?

(Сум, печаль)

- Яке враження вона викликає?

 

    4. Слово вчителя

         Т.Шевченко був чудовим знавцем народного побуту. Про це свідчать його поезія і картини, зокрема «Селянська родина».

 Описує, що зображено на картині.

 Ця картина знаходиться у Державному музеї Т.Г.Шевченка у Києві. Полотно невелике за розміром, але значне за змістом.

 

Учні заповнюють таблицю

 

Вірш «Садок вишневий коло хати...»

Картина «Селянська родина»

Почуття: радість

Родина: батько (хоч не згадується, але слово «сім’я» дає це розуміння), мати, діти

Фон: хата, природа – садок вишневий, вечірня зіронька, соловейко

Проблема: немає (родина кріпаків, але немає цього на поверхні)

Почуття: сум

Родина: чоловік, жінка, дитина, дідусь

 

Фон: хата

 

Проблема: родина кріпаків

Висновок: природа знімає проблеми, наближає життя до ідеалу.

 

5.Музична пауза

    Учні слухають запис пісні «Родина» (слова В.Крищенка, музика О.Злотника)

 

6.Бесіда:

        - Про що ця пісня?

        - Який її настрій?

        - Зробіть висновок, поєднавши поезію, картину і пісню.

 

      7.Учні демонструють свої малюнки «Моя родина», описуючи їх.

 

      8. Теорія літератури

       - Що таке епітет? Навести приклади із прочитаної поезії Т.Шевченка.

       - Що таке порівняння? За допомогою яких сполучників найчастіше                                                    зіставляються предмети?

        - Що таке метафора? Персоніфікація?

 

       9. Практикум.

           Учні записують у зошити. Добір епітетів до поданих слів:

            Матуся – І ряд

            Сонце  - ІІ ряд

            Край  - ІІІ ряд

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

      1.Фронтальна бесіда:

       - Як поезія Т.Шевченка впливає на настрій?

       - Що передано поетичним словом?

       - Як впливають на вас поетичні описи природи?

       - Що постає у вашій уяві?

       - Чи є у вас вдома «Кобзар»?

       - Чи люблять у вас в родині вірші Т.Шевченка?

 

VII.  Підсумки уроку

  1. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон» 
  • Які поетичні засоби мови вивчили?
  • Ми доторкнулися до поетичних перлин Шевченкового слова. Що сподобалося?
  • Чому?
  • Які поетичні рядки запали в душу?

 

  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів

VIII. Домашнє завдання

        (диференційоване)

  • усім учням – повторити визначення поетичних засобів мови;
  • до слова «школа» дібрати епітети;
  • на 10-12 балів скласти поезію «Моя родина», використовуючи вивчені засоби поетичної мови;
  • підготуватися до конкурсу найкращого читця віршів Т.Шевченка.

 

 

docx
Додано
24 березня 2021
Переглядів
781
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку