ТЕМА: ТЕХНІКА УСНОГО РАХУНКУ
Мета: на простих прикладах показати учням, що числа приховують багато таємниць; зацікавити їх темою заняття, дати первинні навички техніки усного рахунку.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, СПРИЙМАННЯ Й ОСМИСЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Вміння швидко і правильно виконувати необхідні обчислення необхідні, як для інженера, так і робітника, як для учня, так і для вченого, як для покупця, так і для продавця. На допомогу людям прийшла різноманітна електронно-обчислювальна техніка. Однак не завжди є можливість ними скористатися. Парадоксально, але в умовах тотальної комп’ютеризації спостерігається деградація особистості. Багато хто навіть додавання двох чисел виконує за допомогою техніки. Зате особливості людського розуму дають можливість у багатьох випадках виконувати необхідні обчислення швидше, ніж, наприклад, на мікрокалькуляторі чи смартфоні. Але для цього потрібно бути спостережливим і наполегливим у досягненні поставленої мети.
Розглянемо деякі способи виконання дії множення.
Приклади
Якщо при усному рахунку округлення неможливе, то використовують інший спосіб.
Приклад
742 х 9 = ?
700 х 9 = 6300
40 х 9 = 360 6300 + 360 + 18 = 6678
2 х 9 = 18
Приклад
Цей прийом дає добрі результати при множенні на двоцифрові числа. Застосовуючи його, часто можна звести множення на двоцифрове число до множення на одноцифрове число з подальшим множенням знову на одноцифрове число:
Приклад
23 х 15 = (23 х 5) х (15:5) = 115 х 3 = 345
Активне засвоєння методу полягає в тому, щоб у кожному окремому випадку швидко зміркувати, як можна спростити множене або множник. При цьому зведення до множення на одноцифрове число – тільки частковий випадок.
Приклад
34 х 55 = (34 : 2) х (55 х 2) = 17 х 110 = 17 х (100 + 10) = 1700 + 170 = 1870.
Множити на 110 простіше, ніж на 55.
Приклад 13 х 12 = ?
Перше, що необхідно зробити, це обрати опорне число, яке легко множити і воно буде «близьким» до множників (число 10).
Далі необхідно визначити відхилення множників від опорного числа
13 – 10 = 3;
12 – 10 = 2.
Далі виконуємо перехресне додавання множників та відповідних відхилень
13 + 2 = 15;
12 + 3 = 15.
Знаходимо добуток відхилень
3 х 2 = 6
На кінець необхідно опорне число помножити на результат перехресного додавання і додати добуток відхилень
10 х 15 + 6 = 156.
Треба число десятків помножити на число, збільшене на 1. В результаті отримаємо дві перші цифри добутку. А перемноживши числа, які є одиницями у множниках, отримаємо дві наступні цифри.
Приклад
Приклад, 73 х 87 = ?
У цьому випадку оперуємо лише більшим число.
8 х 8 – 1 = 63
7 х 7 = 49
100 – 49 = 51
73 х 78 = 6351
Цей метод можна застосовувати і до трицифрових чисел:
158 х 142 = ?
158 х 142 = 22436.