ТЕХНІКИ АРТ-ТЕХНОЛОГІЙ В РОБОТІ З ГУРТКІВЦЯМИ ЗАКЛАДУ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Про матеріал

Розробка містить методичні рекомендації щодо використання арт-технологій на гурткових заняттях в закладі позашкільної освіти. В даній роботі наведено приклади використання методів та напрямків арт-технологій заснованих на образотворчій та творчій діяльності гуртківців. Запропоновані вправи спрямовані на зниження напруги та тривожності дітей, подолання невпевненості у собі, покращення психоемоційного стану вихованців. Методична розробка адресована педагогічним працівникам закладів позашкільної освіти .

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

ТЕХНІКИ АРТ-ТЕХНОЛОГІЙ В РОБОТІ З ГУРТКІВЦЯМИ ЗАКЛАДУ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

 

                                           Методичні рекомендації

 

 

 

 

 

 

                                                             Розробила :

                                                                         Методист КЗ СБШ

                                                                                       Костюк Оксана Степанівна

 

 

 

    Сьогодні кожен з нас стикається з новими викликами, які принесла війна. Нам, дорослим, часто складно їх прийняти. Для нас це стрес, а що казати про дітей, які  так чутливо сприймають будь-які зміни.  Що відчуває дитина, коли лунає сигнал повітряної тривоги. Про що вона думає , які образи малює її уява, якими почуттями наповнюються їхні маленькі сердечка?

      Дуже  важливо бути уважними до почуттів і потреб дитини, щоб вчасно допомогти: і словами розрадити, і дією підтримати.

Тому, ми-позашкільники, вбачаємо одним із основних завдань сьогодення  допомогти нашим дітям пройти через усі випробування , які  випали на їхню долю.

     Дитина – це унікальний світ! У кожної дитини є прекрасні здібності й таланти, яким треба допомогти проявитися та своєчасно розкритися повною мірою. Усі діти дуже різні, у кожній родині– свої традиції й своє життя. Батьки та рідні дитини вірять, що їхній малюк -  здібний, талановитий, і бажають, щоб він отримав якісну освіту, максимально реалізувавши свою активність, самостійність, прагнення обирати на власний розсуд шляхи й засоби досягнення цілей, намірів, власні потреби та інтереси, міг стати  всебічно розвиненою особистістю.

Під час війни ,та й не тільки, діти  в різній мірі зіштовхуються з несподіваними травматичними подіями. У результаті вони  страждають від таких проблем, як тривожний розлад, стресові синдроми, депресія, небажання розмовляти , поведінкові розлади ,зокрема агресія, асоціальна і злочинна поведінка, схильність до булінгу.

  Дуже важливо налагодити взаємодію з такими дітьми і у цьому, я вважаю, можуть допомогти арт-технології, які керівники гуртків можуть

використовувати на своїх гурткових заняттях. Вони дадуть змогу винести на поверхню ті емоції, страхи та комплекси, які часто заважають нормально жити  дітям. Разом з тим, методи арт-терапії сприяють розв’язанню таких завдань: навчають дітей основам комунікації та конструктивних форм поведінки; розвивають здібності адекватного сприйняття себе й оточуючих; усувають надмірне напруження, тривожність і бар’єри для продуктивних, конструктивних дій; регулюють соціальні взаємини дітей.

           Гурток - це центр дитячої творчості.  На його заняттях  можливо враховувати і максимально задовольняти індивідуальні запити учнів, розвивати

особистість, виховувати любов до природи, мистецтва, творчого процесу. Зміст роботи гуртка може бути різноманітним, важливо тільки наповнити його цікавим  та інноваційним змістом.  При цьому обстановка  і атмосфера гурткового заняття має бути  спокійною і доброзичливою.

      Сьогодні дуже важливо використовувати  в гуртковій роботі гнучкі види корекції , які дозволяють ненав’язливо, спостерігаючи за дитиною в процесі спонтанної творчості, пізнати її життєві цінності й особистісні інтереси, зрозуміти індивідуальність, відчути настрій. Творча діяльність гармонійно поєднує виховний, розвивальний, діагностичний і корекційний процеси, створюючи підґрунтя для налагодження довірливих емоційних стосунків із дитиною, ефективної соціальної взаємодії та якісного корекційного впливу. 

                Отже, АРТ-ТЕРАПІЯ- одна з сучасних педагогічних технологій, яка забезпечує необхідний корекційний вплив через залучення дитини до мистецтва, стимуляцію творчої діяльності та творчого самовираження. Враховуючи специфічність використання даного методу в корекційній педагогіці, доцільно визначати його як арт-педагогічний метод, який найкраще використовувати в навчально-пізнавальній діяльності на заняттях інтегрованого типу.

     У чому переваги інтегрованих занять?

         Інтегровані заняття є потужними стимуляторами розумової діяльності дитини. Діти починають аналізувати, зіставляти, порівнювати, шукати зв'язки між предметами і явищами.

    Інтеграція - це надзвичайно приваблива форма заняття для дитини. Одноманітність стомлює дітей ,  а незвичний хід заняття спонукає його інтерес і стимулює активність.

Інтегровані заняття часто супроводжуються відкриттями і знахідками. Такі заняття краще розкривають  і   творчий потенціал керівника гуртка. Це не тільки новий етап у професійній діяльності педагога , а й чудова можливість для нього вийти на новий рівень відносин зі своїми вихованцями.

      Узагальнення сучасних наукових підходів дозволяє розглядати арт-терапію як метод, або технологію зцілення за допомогою творчості; як спеціалізовану форму психотерапії, засновану на мистецтві, образотворчій і творчій діяльності. Окрім терапії художньою творчістю, сьогодні інтенсивно розвиваються такі напрямки арт-терапії як: танцювально-рухова,, казкотерапія, драмотерапія, кінотерапія, лялькотерапія, пісочна анімація та ін.  Тривалий час арт-терапія застосовувалася виключно у психотерапевтичній практиці. Останнім часом значно зростає інтерес до механізмів та умов впливу різних видів мистецтва на дітей. Сьогодні методи використання арт-терапії все більше використовуються в закладах освіти.

     Щоб досягти певного успіху на таких заняттях, з використанням арт-технологій, педагогам варто відмовитися від багатьох традиційних прийомів роботи: недопустимі команди, накази, вимоги та примуси; дитина сама може вибирати для себе ті види та зміст роботи, зображувальні матеріали та власний темп, які їй підходять.

Педагогічні арт-технології чудовий метод який можна використовувати в  роботі навіть з найпроблемнішими дітьми. Їх метою є не навчити дитину малювати чи ліпити, а допомогти впоратися з проблемами, почати виражати власні почуття. На основі виробів, що створює дитина, ми можемо краще зрозуміти переживання дитини, природу її емоційного стану. Адже мистецтво - невидимий місток, що поєднує два протилежні світи: світ фантазії та реальності. Часто таємні бажання, підсвідомі почуття та емоції легше викласти у творчості, ніж виразити у словесній формі.

 

 

 

 

 

 

                    ТЕХНІКИ АРТ-ТЕРАПІЇ У РОБОТІ З ДІТЬМИ

 

    Чим арт-терапія гурткових занять відрізняється від звичайних уроків з образотворчого мистецтва в школі?

На уроці малювання - важливий результат. Дитина виконує певне завдання, яке їй дає вчитель. Натомість в арт-терапії важливим є сам процес. З допомогою гри та творчості дитина проявляє  те, що турбує її всередині: через тип фарби, кольори, сюжет, який вона хоче зобразити тощо.  Вибір арт-терапевтичної техніки залежить від індивідуальних та вікових особливостей дитини. Наприклад, для роботи з дітьми  молодшого шкільного віку можна використовувати  пісочну терапію та ізотерапію, роботу з пластичними матеріалами ( глина, пластилін, тісто тощо ).

Ізотерапія - терапія образотворчим мистецтвом, в першу чергу малюванням, зокрема:

 

         0-02-05-457e34773364f2d14b18c11be07b0ae03fb268b14836b9f32ba0ca0274dc90af_839be878 

Малювання  долонями.

Дає можливість зрозуміти особливість тактильних відчуттів. Для розширення їх спектру важливо навчити дітей використовувати при малюванні обидві руки, а також не тільки вказівні пальці, а всі пальці рук.

 

 Малювання штампами.

C:\Users\VIP\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\0-02-05-ba437314f79a31ff9fb890ddea7986fc579888a75dae9eefe89e5b47b607917e_479d5179f825bdf.jpg
Вчить дітей бути акуратними, адже не так просто зняти штамп, щоб не забруднити і не розмазати відбиток. Можна використовувати набори звичайних штампів чи використовувати підручні засоби: листя дерев, квіти, розрізані половинки фруктів і овочів, поролон, вату, дерево і т.п

     C:\Users\VIP\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\0-02-05-59128e21849ee5505f84bf0cd4d816f6eb73c394fae9e5ab56e7f59e30e06be1_8ae479ef81e967cb.jpg.C:\Users\VIP\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\0-02-05-7452585e32420b9712579749a503586ef7ab9e4a8e339f563f224a53cce30cae_7c5a3f69ea79e4e5.jpg

 

 

Точковий малюнок . Формується шляхом нанесення кольорових точок попередньо зануреними у фарбу пальцями, пензликом чи ватною палочкою.

           

image80554f5e

Малювання методом монотипії.

 Малюнок спочатку наноситься на рівну, гладку поверхню (папір, целофан), а потім переноситься на скло. Відбиток залишають в первісному вигляді чи доповнюють іншими відбитками. Можна робити в цій техніці не весь малюнок, а окремі його частини, доповнюючи їх деталями інших художніх прийомів.

C:\Users\VIP\Desktop\0-02-05-e43bd490d8d852070e46590955d7f48efd97c8f0f4cbf3a32c07bccffe922b9e_a52e7c7e2626f8d5.jpgC:\Users\VIP\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\download.jpg

 

Малювання кремом.

Мабуть, самий незвичайний спосіб, що викликає у дітей масу емоцій. Імітує малювання на запітнілому склі. Крем рівномірно наноситься на мольберт, після чого створюється малюнок.

Малювання на склі

    Малювання на склі чудово допомагає подолати тривожність та переживання, пов'язані зі страхом помилитися. Адже, малюнок на склі можна у будь-який момент змінити, скорегувати, або навіть витерти і створити новий. Таким чином дитина розуміє, що вона має право на помилки і виправлення. Як альтернативу склу, можна запропонувати дитині помалювати на креативній дошці. Ця ізотерапевтична техніка підходить для роботи із дітьми, схильними до замкнутості, адже дає змогу розкритися, показати власне «Я», не боятись критики та зауважень зі сторони дорослих. Чудовою альтернативою є малювання разом з гуртківцями , адже це допомагає встановити контакт з дитиною, граючись. Командне малювання разом з іншими дітьми також допоможе навчитись висловлювати свою думку, уникати конфліктів, підтримувати контакт з іншими, разом йти до спільної мети.                                                                       imagesC:\Users\VIP\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\images.jpg

 

Малювання пальчиками

      Засновницею методики є американський педагог Рут Шоу. Вона використовувала цю техніку під час групової роботи з дітьми різних національностей. Це допомогло подолати мовний бар'єр, спілкуватись у групі незалежно від національності. Такі заняття допомагають учням позбавитись страхів, стати більш впевненими у собі.

    Малювання пальцями можна прирівняти до гри з брудом, що завжди забороняється дітям. Це дозволяє вийти за рамки дозволеного, висловити свої бажання у соціально прийнятний спосіб.

 

C:\Users\VIP\Desktop\download.jpg        . C:\Users\VIP\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\0-02-05-d7d043b6e5077e0b0b45071d69c830f257d712816f48e13369a7fde0b1b0f9a4_bdb2199c6afe1ca2.jpg

 

 

 

Малювання на мокрому папері

      Зняти психоемоційне напруження та покращити самопочуття допоможе малювання на мокрому папері. Цей процес дарує щирі позитивні емоції, під час малювання діти з радістю спостерігають як розтікаються фарби по папері. З цією технікою дуже легко експериментувати з різними кольорами або ж спробувати намалювати з заплющеними очима, можна створити своєрідний колаж таких малюнків.

Така техніка вчить дитину буде індивідуальною, експериментувати, створювати щось нове, втілювати ідеї в реальність. Також дуже розвиває дитячу уяву, адже створені малюнки можна трансформувати в образи, назвати їх іменами.

 

   images

 

 

 

Іншими видами арт-терапії є:

 

Глинотерапія, тістопластика.

C:\Users\VIP\Desktop\0-02-05-2cb27a1a67ca21eb993216f6d22ec5db21f988ed701fdd1d301cba2198525ed9_87a7c842d5a3b46c.jpg      Коли дитина ліпить фігурки з глини, вона опрацьовує свої проблеми. Ліплення підвищує впевненість у собі, розвиває творчі здібності, вчить  йти на компроміс у суперечці, допомагає дитині забути образи і налагодити стосунки з друзями.           0-02-0a-cb3c2425e3ebb3d80655673ec004ce8714c7187c3c8d98077700317f5a32f81a_6d99ae48

 

Пісочна анімація

    Використання пісочної анімації не лише розвиває образне мислення, інтуїцію та дрібну моторику, а й заставляє дітей дивитися на світ трохи по-іншому- більш уважно, звертати увагу на те, що нас оточує, і шукати хороше у кожній хвилині! Малювання піском приносить величезну користь. Пісок має унікальну властивість знімати нервову напругу, яка в буквальному сенсі «йде» крізь пальці. У дитини при активній грі з даним матеріалом, завжди буде гарний та здоровий настрій. Навіть гіперактивну дитину можна привести в емоційний тонус, залучивши її до захоплюючої анімації. Гра з піском завжди піднімає настрій і розвиває інтерес до саморозвитку. 

imagesC:\Users\VIP\Desktop\0-02-05-b8625cd539cbaf67ca94cce42763c811608e37e10f8a864c86eef8e56f53efd3_defb106aa9277412.jpg

 

 

Малювання сухими листям (сипучими матеріалами і продуктами)

 

      Сухе листя приносять багато радості дітям. Листя смачно пахнуть, невагомі, шершаві і тендітні на дотик. З допомогою листя і клею ПВА можна створювати зображення. На аркуш паперу клеєм, який видавлюється з 76 тюбика, наноситься малюнок. Потім сухе листя розтираються між долонями на дрібні частинки і розсипаються над клейовим малюнком. Зайві, частинки які не приклеїлися- струшуються.

 

                   C:\Users\VIP\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\download.jpg

 

 

Паперопластика, квілінг, орігамі, аплікація.

     Ці види творчості задіюють нервові закінчення, що знаходяться в кінчиках пальців. Такі заняття мають позитивну дію на нервову систему, допомагають нормалізувати емоційний стан дитини.

0-02-04-123edc57874587284b842b67466a2d89d7d7752ad0a14ba13ca798c129abedbe_8d53c035fbff7749

           Казкотерапія.

     Казкотерапія -це метод ,що дозволяє формувати характер дитини, використовуючи для цього ресурси казки, це спосіб виховання в дитини особливого ставлення до світу, спосіб передачі необхідних моральних норм і правил.З допомогою цього методу можна усунути негативні поведінкові реакції у дітей, формувати у них ефективну систему цінностей. Дітям подобається ототожнювати себе з позитивними героями казок. Їм хочеться стати добрими чарівниками, благородними лицарями, мудрими царівнами, тому вони легко переймають модель поведінки позитивного героя, описану в літературному  творі

 

photo_2023-01-17_15-21-440-02-05-e9af553818f9a9e0b8fb7352b6946cb84ae4daaa750e5e330c717cae9f6cae2f_64700b13a187ec35

Лялькотерапія.

IMG_4881

Маніпуляції з ляльками розвивають самосвідомість, сприяють збереженню психологічного здоров’я дітей, дозволяють їм швидше засвоїти принципи і норми соціальної взаємодії..

Танцювальна психокорекція.

     Це вид імпресивної арт-терапії. Танець дозволяє людині краще усвідомити межі власного тіла, а також навчитися відчувати соціальні кордони спілкування. Танцювальні вправи в арт-терапії дозволяють дитині підвищити самооцінку, навчитися ефективним жестам .

       Може проходити як у груповій, так і в індивідуальній формі. Також вимагає досить тривалого терміну для досягнення стійкого, позитивного результату; - танцтерапія для особистого розвитку і самовдосконалення - це заняття для людей, які не страждають від проблем, але хочуть чогось більшого у своєму житті. У даному випадку танець стає способом пізнання себе, своїх особливих індивідуальних якостей, можливістю розширити уявлення про самого себе, знайти нові шляхи вираження і взаємодії з іншими людьми.

 

               

 

 

 

 

 

 

 

                                           

 

 

 

                                                

 

 

docx
Додано
28 березня 2023
Переглядів
519
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку