«Виготовлення вітальної листівки (за допомогою техніки скрапбукінг)»

Про матеріал
Одним із шляхів надання гуртковому заняттю в закладі позашкільної освіти ознак інтегрованого уроку є використання методів та прийомів STEM – освіти. Працюючи у даному напрямку із школярами молодшої та середньої вікової категорії, у своїй педагогічній практиці використовую наступні форми навчальної взаємодії:  інтерактивні вправи («Позитив», «Лист від Незнайка», «Довідкове бюро»), що мають на меті покращення психологічного клімату в групі, заохочують школярів до роботи та розвивають їх комунікативні компетентності;  «відкриті» завдання ( головоломки з використанням методу математичних портретів), які спрямовані на пошук рішень із використанням базових природничих та математичних знань у поєднанні із дослідницьким досвідом гуртківців або іншими джерелами інформації (Інтернет, визначники, тощо), зорієнтовані на роботу в команді, пошук спільних рішень, співпрацю (додаток 2);  самостійне виконання завдань практичної частини заняття ( вправа «Дизайнер»), що проходить у вигляді майстер – класу. Використання цих форм та методів навчання не лише дозволяє опрацювати навчальний матеріал використовуючи міждисциплінарні підходи, а й стимулює розвиток ініціативи у школярів, розвиває логічне мислення, їх творчі задатки та комунікативні навички. Живі організми та довколишній світ розглядаються гуртківцями через призму математичних та природничих знань, а творча практична частина заняття забезпечує чуттєве ( сенсорне) пізнання дійсності та дозволяє школярам засвоїти певну суму знань про довкілля не лише через його вміст, але й через творчу складову. Та щоб освітня діяльність мала розвиваючий сенс, завдання для вихованців підбираю не лише інтелектуальне, а й з емоційним навантаженням. Тож пропоную Вашій увазі розробку гурткового заняття, яке доповнене мультимедійною презентацією та може стати у нагоді педагогам при підготовці:  інтегрованих уроків схожої тематики кількох навчальних дисциплін у ЗЗСО:  у 2 класі: з природознавства ( Розділ «Природа навесні» Тема «Ранньоквітучі трав’янисті рослини ”) та трудового навчання (Тема «Послідовність дій під час виготовлення аплікацій з паперу і картону за шаблоном». Практична робота «Виготовлення декоративної листівки»);  у 4 класі: з образотворчого мистецтва (Тема «Дизайн та художнє конструювання. Створення святкової листівки») та природознавства (розділ «Природа України»);  у 5 класі: з природознавства (Тема «Рослинний і тваринний світ своєї місцевості») та трудового навчання (Розділ «Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки» Практична робота «Технологія виготовлення аплікацій»);  у 6 класі: біологія (Розділ «Рослини» Тема «Квітка») та трудового навчання (Практична робота «Технологія виготовлення аплікацій»);  у закладах позашкільної освіти при підготовці та проведенні:  гурткових занять еколого – натуралістичного та художньо – естетичного спрямування (Тема «Виготовлення вітальних листівок»);  майстер – класів, коворкінгів, годин творчості як однієї з форм проведення виховних заходів до святкових подій календарного циклу.
Перегляд файлу

image

АНОТАЦІЯ

Одним із шляхів надання  гуртковому заняттю в закладі позашкільної освіти ознак інтегрованого уроку  є використання методів та прийомів   STEM – освіти. Працюючи у даному напрямку із школярами молодшої та середньої вікової категорії, у своїй педагогічній практиці використовую наступні форми навчальної взаємодії:

Øінтерактивні вправи («Позитив», «Лист від Незнайка», «Довідкове бюро»), що мають на меті покращення психологічного клімату в групі, заохочують школярів до роботи  та розвивають їх комунікативні компетентності;

Ø«відкриті» завдання ( головоломки з використанням методу математичних портретів), які спрямовані на пошук рішень із використанням базових природничих та математичних знань у поєднанні із дослідницьким досвідом гуртківців або іншими джерелами інформації (Інтернет, визначники, тощо), зорієнтовані на роботу в команді, пошук спільних рішень, співпрацю (додаток

2);

Ø самостійне виконання завдань практичної частини заняття  

( вправа «Дизайнер»), що проходить у вигляді майстер – класу.

Використання цих форм та методів навчання не лише дозволяє опрацювати навчальний матеріал використовуючи міждисциплінарні підходи, а й стимулює розвиток ініціативи у школярів, розвиває логічне мислення, їх творчі задатки та  комунікативні навички. Живі організми та довколишній світ  розглядаються гуртківцями  через призму математичних та природничих знань, а  творча практична частина заняття забезпечує чуттєве  ( сенсорне) пізнання дійсності та дозволяє школярам засвоїти певну суму знань про  довкілля не лише через його вміст, але й через творчу складову. Та щоб освітня діяльність мала розвиваючий сенс, завдання для вихованців підбираю не лише інтелектуальне, а й  з емоційним  навантаженням. 

Тож пропоную Вашій увазі  розробку гурткового заняття, яке доповнене мультимедійною  презентацією та  може стати  у нагоді педагогам при підготовці:  

Ø інтегрованих уроків схожої тематики кількох навчальних дисциплін  у ЗЗСО:

ü у 2 класі: з природознавства ( Розділ «Природа навесні» Тема «Ранньоквітучі трав’янисті рослини ”) та трудового навчання (Тема «Послідовність дій під час виготовлення аплікацій з паперу і картону за шаблоном». Практична робота «Виготовлення декоративної листівки»);

ü у 4 класі: з образотворчого мистецтва (Тема «Дизайн та художнє конструювання. Створення святкової листівки») та природознавства (розділ «Природа України»);

ü у 5 класі: з природознавства (Тема «Рослинний і тваринний світ своєї місцевості») та трудового навчання (Розділ «Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки» Практична робота «Технологія виготовлення

аплікацій»);

ü у 6 класі: біологія (Розділ «Рослини» Тема «Квітка») та трудового навчання (Практична робота «Технологія

виготовлення аплікацій»);

Ø у закладах позашкільної освіти при підготовці та проведенні: ü гурткових занять еколого – натуралістичного та художньо          – естетичного          спрямування        (Тема

«Виготовлення вітальних листівок», фото 1);

ü майстер – класів, коворкінгів, годин творчості як однієї з форм проведення  виховних заходів  до святкових подій календарного циклу (фото2).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Виготовлення вітальної листівки  (за допомогою техніки                                                 скрапбукінг)

Мета: а)навчальна –дати уявлення про «скрапбукінг», як різновид рукодільного мистецтва; ознайомити із  послідовністю виготовлення  вітальної  листівки в даній   техніці;

            б) розвиваюча – удосконалювати навички роботи з шаблонами, поглиблювати навички безпечної праці з ножицями;  розвивати

спостережливість, вміння аналізувати, творчу уяву, естетичний смак та   логічне  мислення у  школярів; формувати пізнавальну  активність та працювати над подоланням інертності мислення у гуртківців; 

            в)виховна – виховувати любов до ручної праці та довкілля; формувати екологічну грамотність через розвиток вміння раціонального використання  матеріалів.

Тип уроку/заняття: засвоєння  знань, вмінь і навичок.

Методи і форми роботи: фронтальна, групова,  індивідуальна.

Обладнання та матеріали: 

      для школярів - набори для скрапбукінгу (дизайнерський картон, заготовки паперових квітів і листочків, наклейки перламутрові, стрічки, мереживо), клей ПВА, ножиці;

      для педагога -  тематична презентація, ноутбук, проектор та екран, відзнака «Молодець» (додаток 1), математичні портрети квіткових рослин, текст листа від Незнайки, зразки скрап – листівок, кулька – смайлик.

Хід уроку/заняття І. Організаційний момент  

1.   Привітання.

2.   Підготовка необхідного до заняття.

3.   Психологічне налаштування:                                       

    Керівник гуртка (слайд 2):                                             

                «Сіли, діти, всі рівненько,                           

image               Посміхнулися гарненько,                                

        Гарний настрій теж взяли, Й працювати  почали».

А щоб налаштуватися на успішний роботу на сьогоднішньому занятті, давайте проведемо   вправу   «Позитив» (слайд 3): кожен з нас по черзі, називатиме своє ім’я та звертаючись на ім’я до свого сусіда

зліва, промовить йому побажання, передаючи кульку – смайлик.

«Я – Наталя Михайлівна, бажаю сьогодні тобі, Іринко, вдало попрацювати на  занятті» .  

Відповіді школярів:

«Я- Ірина, бажаю тобі, Оксанко, дізнатися сьогодні  щось нове і цікаве.» і т.д.

 

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань. Керівик гуртка (слайд 4):

image

червоні ягідки (проліски).  Дивиться на них червневе (весняне) сонечко і милується їх вродою. Весело погойдує весняні квіти вітерець та скочує у траву сонні мухи (росу). А над їх голівками кружляють працьовиті птахи – запилювачі (бджілки та метелики)». 

Керівник гуртка :   Молодці! Тепер, я сподіваюся, Незнайко зрозуміє свої помилки. 

2. Вправа «Поверни  метелика»  ( метод математичних портретів)

imageВ наш кабінет з весняної галявини перемайнули     барвисті      метелики (слайд 6, при перегляді на повному екрані налаштовано анімацію) , а щоб вони повернулися на свою квітучу        галявину     –        відгадаймо головоломки. 

Та спершу       сформуємо робочі групи: прошу гуртківців, які одержали відзнаки           за       вірні відповіді     у попередньому завданні, обрати собі 3 – 4-х  напарників.

Кожна група обирає конверт із математичною моделлю  квітки та за допомогою шифру, відгадує її назву  (слайд 7).

Шифр:

Ø  imageколір моделі відповідає кольору квітки весняної рослини, 

Ø  кількість кутів фігури вказує на кількість її пелюсток, 

Ø  форма        посмішки    –        на      місце 

зростання даної рослини :

 

image 

 

Впорались? Давайте перевіримо.  На звороті вашої моделі  у невеличких конвертиках є  

малюнки – пазли, коли ви їх дістанете й складете - зможете переконатися у правильності вашої думки. 

Давайте перевіримо ваші міркування (слайд  8 , педагог  почергово після правильної здогадки  кожної з груп відкриває зображення  рослин, які заховані за їх математичними портретами): модель №1 – незабудки  (сині квіти, 5 пелюсток, ростуть в лісі), модель №2 – фіалки (квіти фіолетового кольору, 5 пелюсток, ростуть в лісі), модель №3 – ромашки (білі квіти, багато пелюсток, ростуть на луках), модель №4 – кульбаба (жовті квіти, багато пелюсток, росте на луках), модель №5 – підсніжник (білий, 3 пелюстки, ліс), модель №6 – конвалія ( біла, 6 пелюсток, росте у лісі).

За бажанням школярів можуть доповнити свої відповіді короткими розповідями про ці рослини (слайд 9). Змістовні  відповіді для заохочення педагог  теж може  відзначити  фішками (додаток 1).

Керівник гуртка (слайд 10, анімація ) : Молодці! Впорались. Завдяки вашим зусиллям метелики змогли  повернутися на свою квіткову галявину.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Керівник гуртка: Недарма ми заговорили про весняні квіти.  На сьогоднішньому занятті я пропоную вам виготовити вітальну листівку весняної тематики за допомогою техніки скрапбукінг. Чи знайомі ви  із цим різновидом рукодільного мистецтва? Відповіді  школярів

 

imageIV. Осмислення змісту і послідовності застосування способів виконання дій.

1.   Вправа «Довідкове бюро» (розповідь педагога  або гуртківця, ознайомленого з даною технікою ):

Слайд 11: 

Скрапбукінг (англ. scrap – вирізка, book – книга, дослівно «книга з вирізок») – це вид рукодільного         мистецтва, що використовується                  для оформлення альбомів, коробок та листівок. Набув популярності з 1830-х років.

Скрапбукінг (слайд 12) відрізняється від аплікації тим, що при виготовленні виробів в даній техніці використовується не лише папір, а й інші матеріали.

 Прошу важно подивитися на зразки листівок (демонстрація зразків), та  зауважте, які матеріали використані для їх оздоблення, окрім паперу.    

                                                                    Відповіді гуртківців:

                                                            Використано мереживо,перлинки, стрічки та  інші декоративні матеріали. Керівник гуртка: Зверніть увагу й на те, що  кожна листівка має тематичний надпис - брадс.

Фізкультхвилинка  або перерва.

2.Вправа «Дизайнер»

 

Керівник гуртка:  Спробуймо виготовити  вітальну листівку за допомогою  техніки скрапбукінг. Прошу оглянути ваші  набори  для виготовлення  скрап – листівки:

üдвохсторонній зелений картон 14х20см – 1шт;

üкольорові стікери  (жовтий,  зелений, білий, голубий) – по 1 шт. або шаблони  квіток та листочків;

üтонкі  стрічки по 20см – 2 шт.,

üмережка 20 см – 1 шт.,

üзображення метелика – 1 шт.,

üсмужки кольорового паперу з фігурними краями, ü наклейки перламутрові .

Зверніть, будь ласка, увагу на те, що такі комплекти можна придбати готові, або ж сформувати самостійно із тих матеріалів, з якими вам комфортно працювати, або ж використати відрізки та залишки матеріалів після роботи над іншими поробками.

Перш ніж розпочати роботу пригадаймо правила безпечної праці та санітарно – гігієнічні вимоги . 

Гуртківці (по черзі):

üВиготовляємо      виріб сидячи,       сидимо       прямо,        не сутулимось.

üПеревіряємо         чистоту       рук,   щоб   не      забруднити матеріали.

üНожиці передаємо і кладемо на стіл із зімкнутими лезами, направленими від себе.

üНа робочому місці дотримуємось чистоти і порядку.

üТермопістолетом користуємося з дозволу  або з  допомогою вчителя.

Керівник гуртка (слайд 13, керівник гуртка не лише пояснює, а й демонструє, як правильно працювати, коригує роботу школярів після кожного етапу):  Листівку  виготовлятимемо покроково. Увага на екран (покрокова  інструкція):

1.                 Виготовляємо основу  листівки.

 Для виготовлення основи листівки необхідний  щільний двосторонній картон   ( у нашому випадку – зелений), він може бути однотонний чи барвистий.   Згинаємо акуратно картон  навпіл. 

           Оздоблюємо листівку мережкою та стрічкою. Їх бажано прикріпити термоклеєм або ж акуратно пришити.

2.                 Формуємо  фітокомпозицію.

За шаблоном із  жовтого та синього паперу вирізаємо та  формуємо квіти, а  разом з листочками - букет.  Перш ніж їх приклеїти, прикладаєте до різних місць основи листівки та обираєте місце, де на вашу думку, вони виглядатимуть найкраще. Коли відповідне місце буде знайдено, приклеюєте їх. Квіти можна додатково оздобити перлинками. 3. Не забуваємо про брадс (прямокутник для надпису)

На внутрішній правій частині приклеюємо білий папір для побажань. Ви можете скористатись Інтернетом і підшукати готовий зразок привітання або скласти його самотужки.

 

Школярі  виготовляють листівку,  робота  супроводжується  коментарями  педагога. V.  Рефлексія.  

Звіт про виконану  роботу та  обґрунтування одержаних результатів.

ØЯка з вправ гурткового заняття сподобалася найбільше?

ØЧи сподобалось працювати з технікою скрапбукінг?

ØЧи  складно вам було виготовляти листівку в техніці скрапбукінг?

ØЧи сподобався вам  результат вашої  праці?

Дякую за роботу! До зустрічі! 

VI. Прибирання робочих місць.

Додаток 1

 

image

 

Додаток 2

image

 

 

image

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА:

1.Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти у закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2019/2020 навчальному році . - [Електронний ресурс].- Режим доступу:

http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/65463/  2.Інноваційні технології навчання обдарованих дітей та молоді: матеріали ХІ –ї Міжнародної науково – практичної конференції, 13 жовтня 2019 року, м. Одеса .- К.: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2019 – 294с.

3.На допомогу педагогічним працівникам закладів позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму. – [Електронний ресурс].- Режим доступу: file:///C:/Users/User/Desktop/ненц%20рекомендації.pdf 

 

 

image 

 

Фото 1. Гурткове заняття  у творчому об’єднанні «Фітодизайн» еколого – натуралістичного спрямування  (Тема «Виготовлення вітальних листівок»).

 

image 

 

Фото 2. Година творчості «Квітка Незалежності» (з використанням методу математичних портретів  рослин).

 

pdf
Додано
28 березня 2023
Переглядів
645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку