Технологія конструювання інструментарію формувального оцінювання навчальних досягнень учнів

Про матеріал
Оцінювання навчальних досягнень учнів-обов’язкова складова освітнього процесу. Формувальне оцінювання – необхідна умова інтерактивного навчання. Під час якого формується культура спільного обговорення у класі, розвиваються навички критичного і творчого мислення , а також створюється середовище, що заохочує учнів запитувати. Формувальне оцінювання – щоденна робота отримання зворотного зв’язку від дітей, самооцінювання, взаємооцінювання, рефлексивні роботи.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Технологія конструювання інструментарію формувального оцінювання навчальних досягнень учнів

Номер слайду 2

Оцінювання навчальних досягнень учнів-обов’язкова складова освітнього процесу Формувальне оцінювання – необхідна умова інтерактивного навчання. Під час якого формується культура спільного обговорення у класі, розвиваються навички критичного і творчого мислення , а також створюється середовище, що заохочує учнів запитувати. Формувальне оцінювання – щоденна робота отримання зворотного зв’язку від дітей, самооцінювання, взаємооцінювання, рефлексивні роботи. Мета формувального оцінювання :1) відстеження особистісного розвитку учнів, процесу опанування ними навчального досвіду як основи компетентності;2) забезпечення індивідуальної траєкторії розвитку особистості ;3) невід’ємний складник освітнього процесу та здійснюється постійно.

Номер слайду 3

підтримання бажання вчитися та прагнути максимально можливих результатів;сприяння оптимальному темпу здобуття освіти учнів;формування в учнів упевненості в собі;формування в учнів рефлексивного ставлення до власних помилок і розуміння їх як етапів на шляху досягнення успіху;забезпечення п остійного зворотного зв’язку;здійснення діагностування особистісного розвитку та навчальних досягнень учнів на кожному з етапів навчання. Застосування формувального оцінювання уможливлює розв’язання таких освітніх завдань:

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Алгоритм діяльності вчителя щодо організації формувального оцінювання можна представити у вигляді такої послідовності дій: Формулювання об’єктивних і зрозумілих для учнів навчальних цілей. Створення ефективного зворотного зв'язку. Забезпечення активної участі учнів у процесі пізнання. Ознайомлення учнів із критеріями оцінювання. Забезпечення можливості й уміння учнів аналізувати власну діяльність (рефлексія). Корегування спільно з учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання.

Номер слайду 6

Об’єкт формувального оцінювання – процес навчання учнів та результат навчальної діяльності на певному етапі навчання. Критерії оцінювання визначаються вчителем (із поступовим залученням до цього процесу учнів) відповідно до кожного виду роботи та виду діяльності. Орієнтирами для визначення критеріїв – вимоги до обов’язкових результатів (за Державним стандартом початкової освіти) та очікуваними результатами (за освітньою програмою ЗЗСО середньої освіти)

Номер слайду 7

Формувальне оцінювання здійснюється шляхом:педагогічного спостереження учителя за навчальною та іншими видами діяльності учнів;аналізу учнівських портфоліо, попередніх навчальних досягнень учнів, результатів їхніх діагностичних робіт;самооцінювання та взаємооцінювання результатів діяльності учнів;оцінювання особистісного розвитку та соціалізації учнів їхніми батьками;застосування прийомів отримання зворотного зв’язку щодо сприйняття та розуміння учнями навчального матеріалу.

Номер слайду 8

Орієнтири для конструювання моделі формувального оцінювання у конкретному класі:хто оцінює? – потрібно пам’ятати, що досягнення учня може оцінити не тільки вчитель, а й сам учень;як оцінювати? – оцінювання має проводитись на основі розроблених та затверджених критеріїв, які вчитель повідомляє учням на початку навчання;що оцінювати? – вміння презентувати набуті знання, спосіб виконання завдань, результати та спосіб їх досягнення, рівень опанування учнями компетентностей тощо;навіщо оцінювати? – щоб діагностувати складнощі, мотивувати, підтримувати успіхи у досягненні навчальних цілей, виявляти навчальні потреби. 

Номер слайду 9

техніки. Техніки формувального оцінювання. Процедура використання Індекс-картки для узагальнення або запитань Учитель періодично роздає учням картки із завданнями, зображеними з обох боків (почергово перевертаючи певним боком):1. Назвіть основні ідеї вивченого матеріалу, узагальніть їх.2. Визначте, що з вивченого ви недостатньо зрозуміли. Сформулюйте свої запитання. Сигнали рукою Учитель просить учнів показувати сигнали, що позначають розуміння або нерозуміння матеріалу (у ході пояснення понять, принципів, процесу тощо). Попередньо потрібно домовитися з учнями про використання таких сигналів:– Я розумію _______ і можу пояснити (великий палець руки спрямовано вгору).– Я все ще не розумію _________ (великий палець руки спрямовано в сторону).– Я не зовсім упевнений у _________(помахати рукою). Після ознайомлення із сигналами учитель опитує учнів кожної групи: Що саме Ви не зрозуміли? У чому відчуваєте невпевненість? Що ви зрозуміли й можете пояснити?

Номер слайду 10

Трихвилинна пауза Учитель надає учням трихвилинну паузу, яка дає можливість учням обдумувати поняття, ідеї уроку, пов’язати з попереднім матеріалом, знаннями, досвідом, а також визначитися із незрозумілими моментами. Я змінив/змінила своє ставлення до…. Я дізнався/дізналася більше про…. Я здивувався/здивувалася тому, що …Я відчув/відчула…Я ставився/ставилася до … Дві зірки й побажання (взаємооцінювання) Застосовується для оцінювання творчих робіт учнів, творів, есе. Учитель пропонує перевірити роботу однокласника. Коли учні коментують роботи один одного, вони не виставляють оцінки, а вказують на два позитивні моменти – «дві зірки» – і на один момент, який потребує доопрацювання – «побажання»

Номер слайду 11

Світлофор (LEGO) У кожного учня є картки трьох кольорів світлофора. Учитель просить учнів показувати карткою відповідного кольору розуміння (зелений), неповне розуміння (жовтий), нерозуміння (червоний) матеріалу. Після сигналу учитель з’ясовує: що зрозуміли? що не зрозуміли? Однохвилинне есе Техніка, яка використовується з метою представлення учнями зворотного зв’язку про вивчене з теми. Для написання есе вчитель може поставити такі запитання: Що найголовніше ти дізнався сьогодні?Які питання залишилися для тебе незрозумілими?

Номер слайду 12

Застосовувати формувальне оцінювання потрібно щодня і щоуроку. Шаблони з фронтального оцінювання : Таблиця ЗХД. Перед вивченням теми , роздайте учням таблиці і запропонуйте заповнити 2 колонки. Наприкінці вивчення учні заповнюють третю колонку, аналізують очікування з отриманим результатом. 2. Діаграма Венна Роздайте дітям по одній діаграмі, запропонуйте заповнити кожну з областей. Наприклад: Знаю, не впевнений, не знаю. Можна запропонувати перелік понять, категорій для розподілення по діаграмі. Можна розрізати діаграму для переміщення. Таким чином, діти дізнаються про прогалини у знаннях.

Номер слайду 13

3. Незавершені речення Після уроку запропонуйте дітям вписати в таблицю продовження речень. Проаналізуйте отримані відповіді. У деяких випадках доречно заповнювати таблиці анонімно.4. Чек-лист Заповніть таблицю з даної теми, вказавши, що учні мають знати, розуміти, вміти та відчувати. Учні оцінюють себе. Отримані результати можете використовувати для корегування навчального процесу . (Наприклад: чек-лист "Правила роботи дослідника групи». Опис: робота в групах ефективна лише тоді, коли кожен учасник групи знає свої обов'язки. Чек-лист стане для дослідника як пам'яткою, так і бланком самооцінювання)

Номер слайду 14

5. Інтелект-карта Індивідуально чи в групах діти заповнюють гілки карти, визначивши проблемне поняття. У процесі роботи учні оцінюють свої знання.6. Форма зворотного зв’язку Після виконання завдання, оцініть роботу учня, або можете організувати взаємоооцінювання.7. ЛЕГО та Сигнальні картки Кожному учню роздайте комплект карток. Під час уроку запропонуйте піднімати картки у відповідь на ваші запитання.

Номер слайду 15

8. Лінійка Роздайте учням одну чи кілька лінійок. Запропонуйте учням оцінити події, своє ставлення, відмічаючи відповідний бал на лінійці. Також можна застосувати при взаємооцінюванні.10. Критеріальна матриця Діти можуть заповнювати таблицю індивідуально, в парах, в групах чи з учителем. Сформулювати три критерії для оцінювання будь-чого. Заповнені таблиці обговорюють, формують найкращий варіант матриці.

Номер слайду 16

Формувальне оцінювання не фіксують у класному журналіІнструмент формувального оцінювання — портфоліо. У формувальному оцінюванні умовні позначки, значки різних кольорів, матеріали, зібрані у портфоліо, фіксують навчальні досягнення учнів та дають змогу вчителю відстежувати їхню динаміку— визначати потреби в навчанні кожного конкретного учня та надавати йому якісну педагогічну підтримку.

Номер слайду 17

Зразки формувального оцінювання

Номер слайду 18

Навчання й оцінювання — взаємопов’язані процеси. Від правильної організації оцінювання залежить ефективність навчання. Саме формувальний підхід дає змогу педагогам одержати інформацію про стан навчальних досягнень учнів і вчасно відреагувати на проблеми в навчанні, прийняти педагогічні рішення для його поліпшення.

Номер слайду 19

Корисні посилання: Сучасні стратегії оцінювання. Спецпроєкт «Бери й роби». НУШ (освіторія) https://www.youtube.com/watch?v=r. WVBZBbi. GCY  Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів НУШ (освіторія)https://www.youtube.com/watch?v=q. AMF6g. Sqdgg&feature=emb_rel_pause  Рефлексія на уроці. Спецпроєкт «Бери й роби». НУШhttps://www.youtube.com/watch?v=gdod. L2 Dy_c. YІнтерактивні інструменти формувального оцінювання https://www.youtube.com/watch?v=Agm21 Skpb. Ns. Формувальне оцінювання навчальних досягнень молодших школярів https://www.youtube.com/watch?v=x-To. QQFy3 NI Політична пропозиція до проекту Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року [Електронний ресурс] / Сайт МОН України. – Режим доступу : http://mon.gov.ua/about/kolegiya-ministerstva/rishennya-kolegiyi-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini-(2016-rik).html.

Номер слайду 20

Література ЗУ «Про освіту» від 05.09.2017 року. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page Кабан Л. В. Формувальне оцінювання навчальних досягнень учнів у новій українській школі [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4471 Морзе Н. В., Барна О. В., Вембер В. П. Формувальне оцінювання: від теорії до практики // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. - 2013. - № 6. Щербак О. І., Софій Н. З., Бович Б. Ю. Теорія і практика оцінювання навчальних досягнень: Навчально-методичний посібник / За наук. ред. О. І. Щербак. – Івано-Франківськ, «Лілея-НВ», – 2014. – 136 с. Сьогодні в школах ідеологія оцінювання каральна, вона буде змінена [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ua.censor.net.ua/news/444477/sogodni_v_shkolah_ideologiya_otsinyuvannya_karalna_vona_bude_zminena_grynevych Порадник для вчителя НУШ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/NUSH-poradnyk-dlya-vchytelya.pdf. Реформа освіти передбачає систему позитивного оцінювання, а не покарання – радниця міністра [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nus.org.ua/news/reforma-osvity-peredbachaye-systemu-pozytyvnogo-otsinyuvannya-a-ne-pokarannya-radnytsya-ministra/ Додаток до наказу МОН України від 19.08.2016 №1009 Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/img/zstored/files/1-2-08-%D1%96.pdf

pptx
Додано
12 жовтня
Переглядів
671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку