Текст як поняття лінгвістики тексту. Змістова цілісність тексту (тема, підтеми, головна думка тексту).

Про матеріал
Мета: поінформувати про предмет вивчення лінгвістики тексту, поглибити знання про таку важливу ознаку тексту, як його змістова цілісність, забезпечувана передаваною в ньому фактуальною (фактичним матеріалом) і концептуальною (виявом авторської установки, задумом) інформацією; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.
Перегляд файлу

Урок № 54

Тема: Текст як поняття лінгвістики тексту. Змістова цілісність тексту (тема, підтеми, головна думка тексту).

Мета: поінформувати про предмет вивчення лінгвістики тексту, поглибити знання про таку важливу ознаку тексту, як його змістова цілісність, забезпечувана передаваною в ньому фактуальною (фактичним матеріалом) і концептуальною (виявом авторської установки, задумом) інформацією; розвивати  логічне мислення, увагу, пам’ять.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: таблиця.

 

Хід уроку

 

 

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

*Пояснення вчителя.

 

Лінгвістика тексту  галузь науки про мову, що почала активно розвиватися з 70-х років минулого століття. Основним поняттям лінгвістики тексту є текст, а предметом вивчення – зміст  і структура (будова)  тексту. Завдання лінгвістики тексту – виявити  й дослідити загальні закономірності побудови тексту.

Єдиного визначення поняття тексту в сучасній науковій літературі не існує. Найпоширенішим є визначення тексту як групи речень, обєднаних спільним змістом, головною думкою та граматично. Отже, на думку більшості мовознавців, текст має складатися хоча б із двох речень. Іншими науковцями висловлюється така думка: текст цілком може утворюватися з одного речення. Прикладом текстів, що складаються з одного речення, можуть бути  лозунги (Слава Україні!), заклики (Люби, оберігай казковий рідний край!), прислів’я (Свій гнів запирай у хлів), загадки (Хоч і плавати мастак, а не риба і не рак (Жаба), коломийки (Ой дивіться, добрі люди, як Андрій хворіє: на роботі – замерзає, коло миски – пріє),  крилаті вислови, афоризми (Прийшов, побачив, переміг),  вірші-мініатюри[2] (Ховрах-мислитель думав у норі: нащо те сонце крутиться вгорі? (В.Симоненко).

Текст обов’язково висвітлює певну тему. Для того, щоб зміст тексту було викладено зв’язно, послідовно, повно, автор тексту виділяє складові частини загальної теми – підтеми й мікротеми. Таким чином, зміст загальної теми тексту вичерпується сукупністю змісту мікротем.

До визначення теми тексту девятикласники вдаються досить часто, наприклад, у процесі підготовки до роботи над переказом. Підтеми тексту визначають у процесі складання простого плану тексту (чітко сформульовані підтеми відповідають пунктам простого плану), підтеми й мікротеми – у процесі роботи над  побудовою складного плану тексту (мікротеми є підпунктами складного плану).

Проте суть тексту не вичерпується лише його темою. Важливим  є не лише те, ЩО висвітлює текст, а те, ЯК  це в ньому висвітлено, адже  автор обовязково виявляє власне ставлення до передаваної в тексті інформації. Комунікативну мету тексту (навіщо створено текст: схвалити, засудити, ствердити, заперечити, закликати, спонукати, застерегти  тощо) у навчальній практиці прийнято називати  головною думкою тексту.

Якщо  висловлювання не є тематично цілісним (підтеми й мікротеми не є частинами загальної теми), не обєднане головною думкою, воно не є текстом.

Крім тематичної (змістової) цілісності, визначають такі ознаки тексту: зв’язність, певна послідовність речень, використання мовних засобів зв’язку між реченнями, завершеність.

 

* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с.215 – Текст і його основні ознаки).

 

ІІІ. Виконання  вправ на закріплення.

 

*Прочитати (прослухати) текст, визначити його тему й головну думку. З чим співвідносний заголовок – з темою чи з головною думкою тексту? Пояснити, що забезпечує змістову цілісність тексту та яким чином виявляється авторська установка (задум, намір). Сформулювати визначення тексту.

 

“Енеїда” Миколи Лисенка

 

В основу опери Миколи Лисенка “Енеїда” покладено епізоди з поеми Івана Котляревського. Звісно, античний сюжет узято не для того, щоб відійти від проблем сучасності. Якби це було так, Лисенко, певно, звернувся б до “Енеїди”  Вергілія.  Травестійна ж поема Котляревського давала змогу висловити ставлення до самодержавства.

За задумом автора лібрето Михайла Старицького сюжетним стрижнем мав стати  роман Енея з царицею Дідоною. Та композитор переніс центр уваги на Олімп, що давало можливість  відтворити картину життя суспільства. Сцени життя богів-олімпійців – талановита карикатура  на представників влади: увесь свій час боги проводять у самовихвалянні, дріб’язкових сварках і гультяйстві.

У образах Енея і троянців втілені живі люди з їхніми переживаннями, у образах олімпійців показано ватагу п’яниць, ледарів і підлабузників. У звязку з цим музична мова опери має два плани. Там, де йдеться про троянців, вона  наповнена  українською пісенністю. Там, де діють олімпійці, музика набуває опереткового забарвлення.

В історії розвитку української опери Лисенкова “Енеїда” залишається рідкісним  зразком політичної сатири.

За Л.Архімович, М.Гордійчуком.

 

 

* Пояснювальний диктант. Визначити тему і головну думку записаного тексту. Дібрати два варіанти заголовка: співвідносний з темою та співвідносний з головною думкою тексту. Визначивши й сформулювавши  підтеми тексту, колективно скласти й записати його простий план. Пояснити, в чому полягає різниця між підтемою й мікротемою тексту.

 

За півроку до смерті Тараса Шевченка йому було надано  звання академіка гравюри. Тоді ж було влаштовано виставку творів митців, відзначених високими званнями. Шевченко виставив автопортрет, намальований олійними фарбами.

Митець зобразив себе в смушевій шапці, вишиваній сорочці, з сергою у вусі. Було створено образ лицаря, гетьмана України чи кошового Запорозької Січі, духовного провідника народу. Певно, це був протест проти самодержавства, яке  ламало, але не зламало Кобзаря.

Працюючи над автопортретом, Шевченко не дбав про збереження подібності, і якби він не вніс твір до каталога виставки як автопортрет, його б за такий не сприйняли. Мету художник поставив значнішу – втілити  в образі українця нескорений дух народу. Мистецька вартість твору полягала  в підкресленні незборимості нації.

Художник не збирався продавати портрет, проте несподівано для автора його купили за високу ціну. Отже, після виставки в Шевченка з’явилися гроші. Усе до копійки він віддав на видання “Букваря” для недільних шкіл (За Я.Гояном; 142 сл.).

 

Орієнтовний план (підтеми тексту)

 

  1. На виставці академік Тарас Шевченко показав олійний автопортрет.
  2.  Було створено образ духовного провідника народу – гетьмана чи кошового Запорозької Січі.
  3. Мета художника – втілити  в образі українця нескорений дух народу.
  4. Гроші за автопортрет пішли на видання “Букваря”.

 

ІV. Підбиття підсумків уроку.

 

V. Домашнє завдання. Розповідати про текст і його ознаки.

 


[2] Див.: Мельничайко В.Я. Лінгвістика тексту в шкільному курсі української мови: Посібн. Для вчителів. – К.: Рад.шк., 1986.

doc
Додано
20 березня 2020
Переглядів
2900
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку