Тема : Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета :закріпити й систематизувати набуті в початкових класах знання з теми „Іменник”, вивчити морфологічні ознаки іменника, його синтаксичну роль, вдосконалювати практичне вміння на навички учнів працювати з іменником; розвивати увагу, логічне мислення, вміння чітко висловлювати свої думки, зв'язне мовлення; виховувати любов до природи та любов до рідної мови.
Обладнання: підручник, ребус, таблиця, картка.
Тема : Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета :закріпити й систематизувати набуті в початкових класах знання з теми „Іменник”, вивчити морфологічні ознаки іменника, його синтаксичну роль, вдосконалювати практичне вміння на навички учнів працювати з іменником; розвивати увагу, логічне мислення, вміння чітко висловлювати свої думки, зв’язне мовлення; виховувати любов до природи та любов до рідної мови.
Обладнання: підручник, ребус, таблиця, картка.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Щойно продзвенів дзвінок,
Всіх він скликав на урок.
Тож і ми часу не гаймо
І в чарівний світ Морфології
Усі разом вирушаймо.
Щоб усе прекрасно знати,
Будем добре працювати.
Вправи будемо рішати
І свій розум розвивати.
ІІ. Перевірка домашнього завдання:
„Мікрофон”
Вчитель: Тож найперше, пригадаймо, що таке морфологія, що вона вивчає?
Учень: Морфологія – це розділ мовознавчої науки, що вивчає частини мови.
Вчитель: - А скільки є частин мови у нашій мові? (10)
Вчитель: перевіримо домашню вправу (усно). Вправа ___ (учні читають і коментують виконання вправи).
Вчитель: а тепер, діти, я прочитаю вам лічилку, а ви повинні записати всі частини мови, назви яких пролунають у вірші і приклади до них.
Лічилка
День встає на виднокрузі.
Гей, збирайтесь, любі друзі.
І для знань, й для відпочинку
Нумо вивчим цю лічилку.
Раз – іменник: котик, мишка,
Ручка, пензлик, зошит, книжка.
Два – прикметник: білий, хмарний,
Синій, вправний, жовтий, гарний.
Дієслово – три: сміятись,
Вчити, знати, бігти, гратись.
Далі йдем, скажу вам щиро,
Тож числівник - це чотири:
Вісім, десять, другий, п’ятий,
Шість, дванадцять, сім, дев’ятий.
П’ять займенник: весь, усякий,
Я, ти, він, ніхто, ніякий.
Шість – прислівник: добре, близько,
Угорі, далеко, низько.
Сім – прийменник: у, навколо,
З-під, із-за, поміж, довкола.
Вісім – тут сполучник скаче:
А, але, хоч, щоб, як, наче.
Дев’ять – частка: хай, чи, теж,
Ось, оце, лишень, егеж.
Десять – вигук: день, ку-ку,
Гей, агов, кукуріку.
Хто лічилку буде знати,
Той розумний і завзятий.
(учні зачитують свої запаси)
А як підсумок ваших відповідей я зачитаю вам казку. Слухайте уважно!
За синіми морями, за темними лісами, за високими горами пролягли межі країни Мови, у якій було декілька королівств.
Королева Морфології правила десятьма князівствами: Іменником, Прикметником, Займенником, Числівником, Дієсловом, Прислівником, Прийменником, Сполучником, Часткою, Вигуком. Кожне князівство займалося своїми справами. Іменник об’єднав усі живі й неживі предмети і назвав їх .Прикметник вказував на їх ознаки. Свою роботу виконували Займенник, Числівник, Прислівник і Дієслово. Тільки Сполучник, Прийменник, Частка та Вигук самі нічого не хотіли робити, були ледарями. Тоді королева Морфології розгнівалася, бо не любила ледачих. Вона зробила їх слугами, примусила допомагати жителям усіх князівств. З того часу королівство Морфології розпалося на шість самостійних князівств, три службових і незалежне князівство Вигук.
Одного разу частини Мови, тобто князівства Морфології – діти одної матері – зав’язали суперечку. Вони ніяк не могли з’ясувати, хто з них найважливіший. Кожен вступав у розмову, кожен доводив свою перевагу. Та Морфологія помирила їх, сказавши, що вони всі потрібні і важливі.
III. Оголошення теми і мети уроку.
Мотивація навчання.
Вчитель: Діти! На протязі 20 уроків ми з вами мандруватимемо однією з найважливіших країн держави „Морфологія”. І сьогодні ми повинні повторити ті відомості про цю країну, які ви вже знаєте. А що ж це за країна? Відгадеєте ви, розгадавши ребус.(Додаток 1)
Вчитель: Так, вірно, ми мандруватимемо з вами великою і цікавою країною з назвою – Іменник. І повинні повторити загальні значення іменника, його морфологічні ознаки, тобто за чим він змінюється і синтаксичну роль (чим виступає в реченні, яким членом речення)
IV. Опрацювання теми.
Рольова гра:
Учень 1: Всі на світі добре знають,
Що предмет я означаю .-
Хто чи що ,- ви запитайте
І про мене все дізнайтесь.
Я істота й не істота:
Парта, зайчик, дошка, котик.
Маю рід, число, відмінок
І чотири аж відміни
Хто я? Знайте достеменно:
Називаюсь я – іменник.
Учень 2:
Який співець, поет, який письменник
Уперше слово вигадав – іменник?
Іменник: він узяв собі на плечі
Велике діло – визначати речі, -
Ім’я, найменування, і наймення:
Робота, біль, і радість, і натхнення.
Учень 1:
Я – іменник, молодець,
Називати всіх я спец.
Я всьому імення дав,
Та й іменником я став!
Хто чи що? Ви запитайте
І мене всі привітайте.
Учень 2:
Зверніть увагу!
Веселі й стрункі наші лави!
Зібрались сюди не заради забави!
Іменник – потрібна частина для мови,
Свої володіння відкрити готовий!
Я – іменник! Я – Частина Мови!
Означаю я предмет, якийсь завжди!
На питання Хто? Що? Відповідаю,
Маю я відмінки, числа і роди
Я з словами іншими у дружбі,
Можу бути залежним й головним.
Членом будь-яким у реченні буваю –
Не жалію й трішечки за тим.
Вчитель:
Отже, давайте зробимо з вами висновки з розповіді іменника. І з’ясуємо: що ж таке іменник і запам’ятаємо це визначення.
Запам’ятай! Іменник – це самостійна частина мови, що вказує на особу чи предмет і
відповідає на запитання хто? що?
А які ж його морфологічні ознаки? За чим він змінюється?
- за родами (чоловічий, жіночий, середній)
- за числами (однина, множина)
- за відмінками (називний, родовий, давальний, знахідний, орудний, місцевий, кличний)
А яким же членом речення буває іменник у реченні?
- будь-яким членом речення виступає іменник (підмет, присудок, додаток, означення, обставина)
Вчитель:
Діти! Ми лише ознайомилися із загальною характеристикою країни Іменник. (вчитель ще раз підсумовує загальну характеристику іменника).
V. Виконання вправ
А тепер, щоб ми впевненіше почувалися у цій країні закріпимо свої здобуті і повторені знання на практиці. Виконаймо ряд вправ. Але перед цим відкрийте свій путівник – підручник і ще раз прочитайте про нашу країну.( робота з підручником)
Зробити синтаксичний розбір речення, над кожним словом надписати, яка частина мови, виписати іменники і визначити їх рід, число, відмінок.
Наша прекрасна природа надихає поетів, музикантів, художників на високі творчі звершення.
Природа –іменник, жіночий рід, однина;
Поетів - іменник, множина, Знахідний відмінок;
Музикантів – іменник, множина, Знахідний відмінок;
Художників - іменник, множина, Знахідний відмінок;
На звершення - іменник, множина, Знахідний відмінок.
Під чарівним пензлем живописців зацвітають півонії та чорнобривці, півники та жоржини.
Під пензлем – іменник, чоловічий рід, Орудний відмінок;
Живописців – іменник, множина, Родовий відмінок;
Півонії, чорнобривці, півники, жоржини – іменник, множина, Називний відмінок.
Цей рай ми спостерігаємо на картинах художниці Катерини Білокур.
Рай – іменник, чоловічий рід, однина;
На картинах - іменник, множина, Місцевий відмінок;
Художниці – іменник, жіночий рід, Родовий відмінок.
Квіти – це дзеркало душі.
Квіти – іменник, множина, Називний відмінок;
Дзеркало – іменник, середній рід, Називний відмінок.
VI. Підсумок уроку
(Розгляд таблиці)
Цікаво знати!
Вчитель: Діти, а ще сьогодні до нас завітали на урок мовознавці – ерудити. Давайте послухаємо їх повідомлення.
І – ерудит
(Розповідає про місце іменника серед інших частин мови та його роль в житті людини). Випередити іменника кількості слів не спроможна жодна частина мови. В одинадцятитомному „Словнику української мови” нараховується близько 135 000 слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменником дієслів удвічі менше. Іменник – одна з основних частин мови. Він позначає предмети.Чому ж саме іменник став неперевершеним у чисельності?
ІІ – ерудит
Насамперед тому, що нас оточує безмежний світ предметів. Людина пізнає ці предмети і, звичайно, їх називає. Коли творить нові предмети, то також дає їм найменування. До того ж людина завжди усе пізнане опредмечує, навіть дії і якості. Мову ніби наповнено іменниками. Іменник найчастіше поповнюється новими словами. Ще первісні люди, пізнаючи природу, називали оточуючі предмети та явища. І ці назви закріплювались у мові. За спостереженнями вчених, іменник з’явився в мові в числі найперших слів. І це зрозуміло, тому, що людина з народження жадібно дивиться на світ і хоче знати все те, що її оточує.
ІІІ – ерудит
Чи знаєте ви, що в ахмарській мові (Ефіопія) не розрізняють іменників. Слово барет означає одночасно і залізо, і залізний. Це ж явище спостерігається в монгольській і деяких папуаських мовах. Без іменників не може бути жодної мови. Це вперше помітив та описав в книзі „Мова” французький вчений Жорж Вандрієс. У в’єтнамській мові іменники не змінюються за відмінками: при будові речення головну роль відіграє порядок слів (перше слово – підмет, друге – присудок, третє – додаток).
VII. Оцінювання учнів
Ми здійснили сьогодні цікаву мандрівку, дізналися багато цікавого. А я оголошу зараз хто на який бал засвоїв загальну характеристику країни Іменник. (ОГОЛОШЕННЯ ОЦІНОК)
VIII. Домашнє завдання
Додаткові вправи
Один, одиниця, одиничний, двійка, три, два, третій, троє , потроїти, вдвічі, тричі, подвоїти, трійка.
Що каже свіжих квітів жмутик?
Про що їх мова не проста?
Верба – одвертість,
Айстра – смуток,
Лілея біла – чистота.
Конвалія – любов таємна,
Мак – юний цвіт, що не згаса.
Лавр – завжди успіх, слава певна,
А мальва – холодність, краса,
Дзвіночок польовий – то вдячність,
То любов свята.
Нарцис – то горда необачність,
Волошка – ніжність, простота,
Саранка – зілля – сміливість,
Півонія – життя сто літ,
Фіалочка – сором’язливість,
Любов минуща – первоцвіт.
Ми любим квіти дарувати,
Й, коли настане слушний час,
Все те, що хочемо сказати,
Букетик висловить за нас.
Впишіть у клітини український переклад поданих нижче російських слів, і у виділеному вертикальному рядку прочитаєте назву частини мови.
Додаток:
1.Промінь, криниця, наснага, перукарня, мистецтво, стрічка, мисливець.
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|