Тема: Іван Франко "Лисичка і Журавель".
Мета. Ознайомити учнів із жанром літературної казки; навчити самостійно визначати дійових осіб; Інсценізувати частини казки; удосконалювати вміння читати, аналізувати, порівняти з українською народною казкою.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Нумо ,діти , підведіться ! Всі приємно посміхніться. Продзвенів уже дзвінок, Починаємо урок !
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Cьогодні я пропоную вам подорож країною , а саме ви її мені підкажете?(слайд 2)
Тож гаразд часу не гаєм
і в мандрівку вирушаєм .
Зупинка Гра «Додайте останнє слово»(слайд 3 )
Чистомовка до казки «Лисичка і Журавель»
ця-ця-ця — жила собі лисиця
лем-лем-лем — зустрілася з журавлем
ни-ни-ни — запросила на гостини
ла-ла-ла — каші наварила
ила-ила-ила — по тарілці розмастила
ав-ав-ав — журавель дзьобом стукав
ївсь-ївсь-ївсь — кашки не наївсь
му-му-му — пішов додому
щу-щу-щу — наварив борщу
чик-чик-чик — насипав у глечик
ку-ку-ку — покликав лиску
зив-зив-зив — носик до глечика не влазив
ась-ась-ась — лиска розсердилась.
А зараз ми попрацюємо в парах
«Збери прислів’я» ( слайд 4)
• На язиці медок а на думці льодок.
• І на хитру лисицю капкан знайдеться.
• Лисиця спить, а курей бачить.
• Лис старіє, але не добріє.
Казка народилась у сиву давнину. Вона виникла значно раніше, ніж люди навчилися писати. Тому їх не могли записувати, а переказували один одному. Згодом ім'я автора забувалось. Казка ставала народною. На відміну від народних, є казки авторські написані певною людиною, автори яких відомі. Тому ці казки називають авторськими, або літературними.
-Яку авторську казку ми будемо читати ви напевне вже здогадалися, але давайте відгадаємо загадки і переконаємося.
Читання загадки, надрукованої на дошці.(слайд 5 )
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з авторською казкою І. Я. Франка « Лисичка і Журавель».Це перша казка ізрозділу "Казки українських письменників"
Ш. Опрацювання казки Івана Франка "Лисичка і Журавель".
Хто Франко? Ми всі цезнаєм!
Всі Франка ми величаєм
- Він великий наш казкар, поет,
Гляньте — ось його портрет.
Іван Франко писав не тільки казки , а й вірші та оповідання. Він
написав дуже багато творів для дітей.
У селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту 27 серпня 1856 року, у родині, відомого на всю округу коваля, народився рудоволосий, ясноокий хлопчик. Який згодом став великим українським письменником Іваном Яковичем Франком.
Батьки не могли натішитися сином. Хлопчик зростав розумною, допитливою дитиною. Цілими днями він бігав по полю, по луках, понад гірською річечкою з високими берегами і кам'янистим дном.
Його цікавило все: чому сонце маленьке, коли казали, що воно велике?
Про що шепоче листя на осиці?
Про що розмовляють між собою лісові звірі?
Над усім задумувався хлопчик.
На ці та інші питання хлопчик міг одержати відповідь у батьківській кузні, що стояла на околиці села понад шляхом.
У літературній спадщині Франка помітне місце посідають казки для дітей. Деякі із них о’бєднані у збірці ,, Коли ще звірі говорили ,, . До сбірки ввійшли казки : ,,Коли ще звірі говорили ,, , ,,Фарбований лис ,, , ,, Лис і дрізд ,, , ,, Заєць і їжак ,, , ,, Ворона і гадюка ,, .
Слухання казки .стр…….
Перевірка первинного сприймання змісту :
Повторне мовчазне читання.
Словникова робота
Гра ,,Закінчи речення ,,.
Поясніть , що це вони зробили ?
Поясніть прочитане ?
Пісний голос – це який ?
4.- Вибач , любоньку , - каже …(випорожнивши глечика )
Що зробив Журавлик із глечиком ?
З чим ішла Лиска додому ?
Що зробила Лисичка ?
Фізкультхвилинка
Вибіркове читання
Гра ,,Підпиши малюнок ,,
Читання казки в особах
Винахідливість
Щирість
Чемність
Підступність
Довірливість
Ввічливість
Нещирість
Улесливість
Підсумок уроку
Робота над прислів’ями
Роз’єднайте слова і прочитайте прислів’я :
(Не той друг , хто медом маже , а той ,хто правду каже .
(Яке частування , таке й частування.)
Гра ,,Так чи ні ?,,
Казка вчить нас бути гостинними ?
Ми повинні бути такими , як Лисичка ?
Казка засуджує порядність ?
У кожного повинні бути друзі?
З друзями потрібно бути доброзичливими , чуйними ?
Домашне завдання