Тема. Олександр Сергійович Пушкін «19 жовтня 1825 року». Уславлення дружби й вірності у вірші О. С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року». Авторські спогади і роздуми у творі.

Про матеріал
Тема. Олександр Сергійович Пушкін «19 жовтня 1825 року». Уславлення дружби й вірності у вірші О. С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року». Авторські спогади і роздуми у творі.
Перегляд файлу

Тема. Олександр Сергійович Пушкін  «19 жовтня 1825 року». Уславлення дружби й вірності у вірші О. С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року». Авторські спогади і роздуми у творі.

Мета: формувати предметні  компетентності  сприймати, аналізувати й інтерпретувати літературний твір у культурному контексті, у зв'язках з іншими видами мистецтва, в аспекті актуальних питань сучасності й становлення особистості; ключові компетентності – спілкування державною мовою (сприймати і розуміти твір українською мовою, усно й письмово тлумачити поняття; спілкування іноземними мовами  ( читати тексти мовою оригіналу, зіставлення оригінальних текстів), інформаційну (вміння находити інформацію);  вміння вчитися впродовж життя (поповнювати словниковий запас, користуватися різними джерелами інформації); загальнокультурні (прагнення до літературної освіти, повага до загальнолюдських цінностей, дружби , зв`язок з іншими видами мистецтва)

Обладнання: портрет письменника, матеріали до біографії, видання твору, ілюстрації до нього, опорні конспекти.

Теорія літератури: вірш, образ автора, художні образи, художні засоби.

Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку   

 

Перегляд відео презентації « Шкільні роки-чудові»

Вчитель. Кажуть, що шкільні роки — незабутня пора, а шкільна дружба — найміцніша. Так це чи ні, ви зможете оцінити не тепер, а тільки на відстані років. Для великого російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна навчання в Ліцеї стало найсвітлішими роками, сповненими творчості, дружби, душевної гармонії. Сьогодні ми познайомимось з біографією письменника та віршем О.С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року». На  уроку ми будемо працювати з опорними конспектами. Записувати основну інформацію.   

 

 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. Перегляд презентації.

  1. Повідомлення учнів про життєвий і творчий шлях поета з використанням презентації.

6 червня 1799 року у Москві на Німецькій вулиці у відставного майора Сергія Львовича Пушкіна та дружини його Надії Осипівни народився син Олександр. Рід Пушкіних належав до старовинного дворянського роду, що брав свій початок у XIII столітті й був тісно пов’язаний з історією становлення Російської держави. Так, його бабуся походила з роду Ржевських, відомого ще з часів Київської Русі. А мати, Надія Осипівна, була онукою Абрама Петровича Ганнібала, хрещеника й вихованця Петра I, «арапа Петра Великого».

Дитинство поета пройшло у Москві та Захаровому, помісті бабусі Марії Олександрівни Ганнібал. Саме їй та няньці Орині Родіонівні маленький Олександр зобов’язаний першими яскравими враженнями від російських народних казок, за ними він навчився і російської грамоти.  

   Влітку 1811 року дванадцятирічного Олександра віддали до Царськосільського ліцею — закритого навчального закладу для дітей дворян, яких мали виховувати для державної служби. Того року прийняли лише тридцять учнів, яким у майбутньому судилося стати гордістю. Юний ліцеїст вільно володів французькою мовою, тому його всі називали «Француз». У роки навчання в Ліцеї Пушкін знайшов справжніх друзів: І. Пущина, В. Кюхельбекера, А. Дельвіга, К. Данзаса. Дружба з ними тривала протягом усього життя поета. У день випуску всі вони поклялися у вічній дружбі, обмінялися чавунними обручками і вирішили зустрічатися кожного року 19 жовтня.

У Ліцеї Пушкін почав писати вірші. Перший його вірш був опублікований 1814 року і називався «К другу стихотворцу ». Взагалі, поезія ліцейського періоду вражає своєю життєрадісністю, прославленням радощів життя, кохання, дружби.

Через три роки вийшла перша велика поема О. Пушкіна «Руслан і Людмила», що зробила його знаменитим. В. Жуковський подарував молодому поетові портрет з надписом: «Переможцю учневі від переможеного вчителя». Після закінчення Ліцею О. Пушкін служив у Колегії іноземних справ і продовжував писати вірші.                                                                                                                             За Пушкіним утверджується слава поета-вільнодумця. Це призвело до того, що молодого митця заслали на південь. З 1820 р. по 1824 р. О. Пушкін перебуває в Одесі та Бесарабії, в  Аккермані, в Ізмаїлі, в Кишиневі. В Одесі він написав вірш «До моря» і почав писати роман у віршах «Євгеній Онєгін».  Цей період творчості поета літературознавці називають романтичним.                         У 1824 році поет переїздить до маєтку своїх батьків — Михайлівське.

14 грудня 1825 р. у Петербурзі на Сенатській площі відбулося повстання декабристів, серед яких було багато друзів та знайомих О. Пушкіна. Найактивніших із них було повішено, інших — відправлено на двадцятип’ятирічне заслання до Сибіру. Він присвятив вірш декабристам «У глибині сибірських руд»                                                                                            

  Взимку 1828 року на одному з московських балів О. Пушкін уперше зустрів шістнадцятирічну Наталію Гончарову, яка щойно почала виїжджати у світ. І лише у березні 1830 року поет одержав давноочікувану згоду на одруження. Молоді переїхали до Петербургу. У них народилося четверо дітей: Марія, Олександр, Григорій, Наталія. Життя складалося нелегко. Щоб захистити честь своєї дружини та й свою власну, він приймає виклик на дуель із Дантесом. Його секундантом мав бути ліцейський приятель Данзас.

Січень 1837 року приніс у дім Пушкіних непоправиму втрату: на дуелі було поранено Пушкіна. Через декілька днів він помер(27 січня). Його смерть стала трагедією не тільки для літератури, а й для всієї Росії. Горе й обурення всього народу висловив тоді ще нікому не відомий М. Лермонтов у вірші «Смерть поета». Поховано О. Пушкіна у Святогорському монастирі на Псковщині , поруч із могилами його предків.

-Але у нас є чарівна можливість поспілкуватися з автором.

2.Виступ Пушкіна.

Тема дружби у моєї творчості займає значне місце. Дружба це поняття священне і особливо значуще, винесене мною з Ліцею. Саме тут виховувалися почуття товариства, відданість друзям, братнім зв’язкам. Нас об’єднували вільність думки, любов до мистецтва.

Протягом усього життя я написав  вірші, присвячені друзям: «Дельвігу» (1817), «Чаадаєву» (1818, 1821), «Пущину» (1817), «Друзям» (1822). Найперші твори на цю тему були написані в ліцейський період.

Особливе місце  займають вірші, присвячені дню відкриття Ліцею. І цій даті я присвятив не одну поезію. Мабуть, найвідоміший вірш – це «19 жовтня» (1825).

Я написав його під час заслання до Михайлівського, в період розлуки з тими, хто був дорогий мені, в період самотності. Тут мене відвідали мої друзі-ліцеїсти : Пущін , Дельвіг ,Горчаков .

Незвичайний внутрішній зв’язок завжди об’єднував нас , ліцеїстів. Ця нитка не обривалася ніколи. Така братерська дружба не раз допомагала справлятися з життєвими труднощами і надихала мене на створення віршів.             

-Хто ж вони ?Ліцеїсти.

  1.  Виступ учнів про ліцеїстів.

Відомості про ліцеїстів

https://dovidka.biz.ua/wp-content/uploads/2020/01/%D0%94%D1%80%D1%83%D0%B7%D1%8C%D1%8F-%D0%9F%D1%83%D1%88%D0%BA%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%BA%D0%BE%D0%B5-%D1%81%D0%BE%D0%BE%D0%B1%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5.png

 

Вільгельм Кюхельбекер У Ліцеї Кюхельбекер був об’єктом глузувань через свої дивні вірші, народні пісні та балади. Олександр Сергійович писав на нього епіграми, підтримував і захищав від нападок інших. Молоді люди дружили і спілкувалися все життя.

Іван Пущин З ним Пушкін подружився з перших днів навчання в Ліцеї. Пущин був добрий, щирий, прямолінійний. Його простота, відкритість подобалися майбутньому письменникові. Він поважав Івана. Разом друзі обговорювали свої думки, але на певному етапі їх шляхи розійшлися. Олександр Сергійович ніколи не забував свого друга-ліцеїста.

Антон Дельвіг Антон Дельвіг був пухким, блідим хлопчиком з сонним обличчям. Але він першим помітив талант Пушкіна, за що той був дуже вдячний. Молодих людей пов’язувала міцна дружба, заснована на повазі і розумінні. Відомий російський поет неодноразово згадував Дельвига в своїх творах. Друзі згадували, що його Пушкін цінував найбільше.

Федір Матюшкін Подружившись з ним в ліцеї, Пушкін навчав Матюшкина правилами ведення журналу подорожі, коли той збирався в перше кругосвітнє плавання 1817 року. Поет навіть присвятив мандрівникові кілька рядків. Відзначимо, що Федір був ввічливий, щирий, скромний, з доброю вдачею. У нього були здібності до географії та історії.

Горчаков Олександр Михайлович Горчаков був старше Пушкіна на рік. На якомусь етапі їхні шляхи перетнулися. Горчаков був видатним діячем: дипломатом, міністром . Він був також останнім ліцеїстом, хто святкував 19 жовтня.

 

4. Виразне читання вірша «19 жовтня 1825 року».

5. Словникова робота, обмін враженнями.

6. Ідейно-художній аналіз поетичного твору

   Якій події, кому присвячений цей твір? (Відкриттю Ліцею в Царському Селі 19 жовтня 1811 року)

  Чому вірш починається зі змалювання осіннього пейзажу? (Відкриття навчального закладу відбулося восени.)

   Чому поетові сумно? (Він не зміг потрапити на зустріч випускників, був у засланні.)

  Хто ще не зміг приїхати на зустріч? (Корсакова вже не було серед живих, Матюшкін був у навколосвітній подорожі.)

  Які рядки можна вважати гімном «ліцейському братству», яке їхнє звучання? (Міцний навік, о друзі, наш союз!

Він, як душа, одвічний , неподільний;

Незрушний він, прекрасний і свавільний. )

  Кого Пушкін називає своїм першим другом? (Пущина, який, незважаючи на заборону, вважав своїм обов’язком відвідати друга, підтримати його.)

  Кого Пушкін називає щасливцем з перших днів, чому? (Горчакова, який був найосвіченішим серед друзів і теж відвідав Пушкіна в Михайлівському )

  Хто був третім, який приїхав до покараного поета? (Дельвіг, він же таємно відправив у журнал вірші Пушкіна, де вперше їх і надрукували).

 

  Кого шкода Пушкіну? (Останнього ліцеїста з його випуску, який залишиться серед живих. Ним виявиться Горчаков.)

  Що допомогло ліричному героєві подолати сум, про який він говорив на початку вірша? ( Думки про друзів)

  Що ж для Пушкіна дружба й друзі? (Це те, що захистить, підтримає у важку хвилину, що порушить суворі приписи заслання, пом’якшить покарання )

- Тема вірша? (Роздуми ліричного героя про дружбу ліцеїстів)

- Ідея ?  (Уславлення дружби і вірності)

- Основна думка (Дружня підтримка допомагає вистояти під час життєвих випробувань ).

7.Прослуховування уривків вірша в оригіналі. 

        Яке ваше враження?

8. Поетичний вернісаж.

-   Вірші, присвячені відкриттю Ліцею Пушкін писав не один раз. Ліцеїстів також хвилювало це питання. Таким чином народжувались вірші. Давайте послухаємо виступи учнів.

- Виразне читання віршів учнями.

-  Про що говорять поети в цих уривках? Що прославляють?

- Про що сумує Кюхельбекер в останньому уривку?

9.Слово вчителя .                                                                                                    --Дуже важко  змиритися з втратою Пушкіна.                                                                                          Учитель читає вірш А. Дементьєва «Мені наснився сон».

А мне приснился сон,

Что Пушкин был спасен

Сергеем Соболевским…

Его любимый друг

С достоинством и блеском

Дуэль расстроил вдруг.

Дуэль не состоялась.

Остались боль и ярость

Да шум великосветский,

Что так ему постыл…

К несчастью, Соболевский

Тот год в Европах жил.

А мне приснился сон,

Что Пушкин был спасен…

Все было очень просто:

У Троицкого моста

Он встретил Натали.

Их экипажи встали,

Она была в вуали —

В серебряной пыли.

Он вышел поклониться,

Сказать — пускай не ждут.

Могло все измениться

В те несколько минут.

К несчастью, Натали была так близорука,

Что, не узнав супруга, растаяла вдали.

А мне приснился сон,

Что Пушкин был спасен…

Под дуло пистолета,

Не опуская глаз,

Шагнул вперед Данзас

И заслонил поэта.

И слышал только лес,

Что говорил он другу…

И опускает руку

Несбывшийся Дантес.

К несчастью, пленник чести

Так поступить не смел,

Остался он на месте.

И выстрел прогремел…

А мне приснился сон,

Что Пушкин был спасен…

10.Евристична бесіда.

- Що вразило вас у біографії поета?

- Давайте пофантазуємо, що було би , якби не той постріл Дантеса?

ІV.Закріплення знань, умінь та навичок.

Інтерактивна вправа «Навігатор». Відновіть твердження за ключовим словом.

  1. Літо 1811 року (12-річного Олександра віддали до Царськосільського Ліцею).
  2. 19 жовтня (День відкриття Ліцею).
  3. Француз (прізвисько в Ліцеї, вільно володів французькою мовою).
  4. І. Пущин, В. Кюхельбекер, А. Дельвіг, К. Данзас (ліцейські друзі).
  5. «К другу стихотворцу» (перший вірш О. Пушкіна).
  6. Михайлівське (заслання).
  7. Н. Гончарова (дружина).
  8. «У глибині сибірських руд» (вірш на знак підтримки декабристів).
  9. Дантес (офіцер, з яким відбулася дуель).
  10.  29 січня 1837 року (помер О.С. Пушкін).

V. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжте речення:

«На цьому уроці я відкрив (-ла) для себе…»

VI. Домашнє завдання.

  • Вивчити біографію Пушкіна.
  • Виразно читати та вміти аналізувати поезію О.С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 лютого 2022
Переглядів
1217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку