Урок № 4
Тема. Означення паралелограма. Властивості паралелограма
Мета: домогтися засвоєння учнями означення паралелограма, означення додаткових елементів паралелограма, формулювання і доведення теореми про властивість кутів і сторін паралелограма; сформувати первинні вміння відтворювати вивчені означення і властивості, а також використовувати їх разом із вивченими раніше властивостями та ознаками паралельних прямих для розв'язування задач на доведення та обчислення.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Наочність та обладнання: конспект «Паралелограм».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Збираємо зошити учнів на перевірку.
III. Формулювання мети і завдань уроку
Для створення відповідної мотивації діяльності учнів та з метою надання допомоги в усвідомленні необхідності вивчення матеріалу уроку можна запропонувати виконати логічне завдання.
Розглянути фігури на рисунку 1 та знайти схожі і відмінні риси. Усі фігури поділити на групи за схожістю.
Гіпотетично учні мають побачити серед спільних та відмінних рис многокутників, зображених на рисунку, кількість кутів та наявність паралельних сторін.
Після виконання завдання вчитель звертає увагу учнів на групу чотирикутників із двома парами паралельних сторін (до цієї групи увійшли знайомі учням із початкових класів квадрат і прямокутник). Зрозуміло, що виділення серед різного виду опуклих чотирикутників групи таких, що мають дві пари паралельних сторін, обумовлює необхідність ретельного вивчення загальних властивостей цих чотирикутників та систематизації за видами.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
Виконання усних вправ за готовими рисунками
1. |
|
Дано: ВС = AD, 1 = 2. Довести: ΔАВС = ΔСDA |
2. |
|
Дано: АО = ОС, 1 = 2. Довести: ΔAOD = ΔСОВ |
3. |
|
Дано: AС = CD, 1 = 2. Довести: AB || CD |
4. |
|
Дано: AB = СD, AD = BC. Довести: BC || AD |
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Вивчення матеріалу уроку проводиться за традиційною схемою: спочатку формулюється означення паралелограма (як чотирикутника, що має дві пари паралельних сторін), а потім вивчаються властивості сторін, кутів і діагоналей паралелограма. Властивості елементів паралелограма можна сформулювати як загальну теорему (і цілком логічно, бо доведення всіх трьох властивостей здійснюється за загальною схемою — через рівність трикутників).
Слід зазначити, що під час вивчення означення паралелограма слід вкотре звернути увагу учнів на факт, що викладений у таблиці 1 (див. Геометрія в таблицях, Є. П. Нелін), а саме: якщо даний чотирикутник є паралелограмом, то це означає, що його сторони попарно паралельні, і навпаки, якщо деякий чотирикутник має дві пари паралельних сторін, то такий чотирикутник є паралелограмом (цю властивість означення слід закріпити під час виконання усних вправ як на готових рисунках, так і на паралелограмах, заданих переліком своїх вершин).
Одразу слід пояснити учням, що, виконуючи зображення паралелограма в зошитах (розлінованих у клітинку), використовують зазвичай такий прийом: із вузла клітинок проводять два нерівних і непаралельних відрізки (під певним кутом), а вже потім із кінців цих відрізків проводять відрізки, відповідно паралельні (і рівні) даним.
Під час вивчення властивостей кутів паралелограма слід звернути увагу на те, що властивість сусідніх кутів паралелограма розглядається як прямий наслідок означення паралелограма (сусідні кути паралелограма є внутрішніми односторонніми кутами при паралельних прямих, що містять протилежні сторони паралелограма).
Під час доведення теореми про властивість сторін, кутів і діагоналей паралелограма використовується рівність трикутників, що утворюються при проведенні в паралелограмі однієї з діагоналей (для доведення рівності протилежних сторін та протилежних кутів паралелограма) або двох діагоналей (для доведення властивостей діагоналей паралелограма). Тому навіть самостійне доведення цієї теореми (особливо після належним чином проведеної актуалізації знань та вмінь учнів — див. вище) зазвичай не викликає труднощів в учнів. Необхідно також розглянути формулу периметра паралелограма як наслідок властивості сторін паралелограма, яка досить часто використовується в розв'язуванні задач. Зверніть увагу учнів на властивість діагоналей паралелограма, що була здобута на проміжному етапі доведення властивостей кутів і сторін паралелограма (Є. П. Нелін виділяє її як окрему властивість діагоналей паралелограма — див. Геометрія в таблицях Є. П. Нелін, таблиця 16) — діагональ паралелограма ділить його на два рівних трикутники. Повний перелік властивостей паралелограма міститься у конспекті «Паралелограм».
Конспект 2 |
|||
Паралелограм |
|||
Означення. Чотирикутник, протилежні сторони якого паралельні парами, називається паралелограмом. |
|
||
ABCD — паралелограм AB || СD, BС || AD |
|||
|
Властивості |
Ознаки |
|
|
Якщо ABCD — паралелограм, то 1) AB = CD, BC = AD,
2) A = C, B = D 3) Р = 2(АВ + ВС) |
Якщо ABCD — чотирикутник і АВ = CD, AB || CD, то ABCD -паралелограм. (Якщо в чотирикутнику дві сторони паралельні і рівні, то він паралелограм) |
|
Якщо ABCD — чотирикутник і АВ = CD, ВС = AD, то ABCD — паралелограм. (Якщо в чотирикутнику протилежні сторони парами рівні, то цей чотирикутник — паралелограм) |
|||
|
Якщо ABCD — паралелограм і BD — діагональ, то ΔABD = ΔСDB. (Діагональ паралелограма ділить його на два рівних трикутники) |
|
|
|
Якщо ABCD — паралелограм, АС і BD — діагоналі, то АО = ОС, BO = OD. (Діагональ паралелограма точкою перетину ділиться навпіл) |
Якщо в чотирикутнику ABCD АО = ОС,ВО = OD, то ABCD — паралелограм. (Якщо діагоналі чотири-кутника точкою перетину діляться навпіл, то цей чотирикутник – паралело-грам) |
|
|
Якщо ABCD — паралелограм, ВН і ВМ — висоти, проведені з вершини В, то HBM = A. (Кут між висотами паралелограма, проведеними з однієї вершини, дорівнює куту при сусідній вершині паралелограма) |
|
|
|
Якщо ABCD — паралелограм і AF, BL, СТ — бісектриси кутів А, В ІС, то:
1) АВ = BF(AB = AL, 2) ZAKB = 90°;
3) AF\\CT (Бісектриса |
|
|
VI. Формування вмінь та навичок
Виконання усних вправ
а) сторону, паралельну стороні ВС;
б) сторону, яка дорівнює стороні CD;
в) кут, який дорівнює куту А.
а) має два кути, сума яких дорівнює 180°;
б) має два гострі і два тупі кути?
а) Назвіть відрізок, який є медіаною трикутника ACD;
б) назвіть трикутник, медіаною якого є відрізок АО.
Виконання графічних вправ
а) Поясніть, чому чотирикутник ABCD є паралелограмом.
б) Виміряйте кут А паралелограма ABCD. Користуючись властивостями паралелограма, знайдіть градусні міри інших його кутів. Перевірте результати вимірюванням.
в) Проведіть діагональ АС і позначте її середину — точку О. За допомогою лінійки перевірте, чи належить ця точка відрізку BD.
Виконання письмових вправ
а) один із них дорівнює 110°;
б) один із них на 70° менший від іншого;
в) сума двох його кутів дорівнює 90°;
г) діагональ утворює з його сторонами кути 30° і 45°.
VII. Підсумки уроку
Для перевірки засвоєння змісту вивчених на уроці понять пропонуємо учням розв'язати усні вправи.
Виконання усних вправ
VIII. Домашнє завдання
За підручником і конспектом уроку вивчити зміст означення паралелограма та формулювання і доведення властивостей сторін, кутів, діагоналей паралелограма.
Розв'язати задачі.
а) Поясніть, чому чотирикутник ABCD є паралелограмом.
б) Проведіть дві висоти паралелограма з вершини В. Чи рівні вони?
в) Виміряйте сторони AD та АВ і знайдіть периметр паралелограма.
Якою властивістю паралелограма ви скористалися?
а) одна з них на 2 см більша за іншу;
б) одна з них утричі менша від іншої;
в) сума трьох його сторін дорівнює 17 см.
а) один з них є прямим;
б) градусні міри двох кутів відносяться як 2:7;
в) різниця двох його кутів дорівнює 40°;
г) сума трьох його кутів дорівнює 330°.
Повторити: означення бісектриси кута, властивість гострих кутів прямокутного трикутника.