Тема: Пісня – душа народу. Календарно-обрядові пісні (продовження)

Про матеріал
Мета: Навчальна: ознайомити учнів зі змістом та художніми особливостями календарно-обрядових пісень, розширити знання учнів про народні свята і обряди; засвоїти поняття «календарно-обрядові пісні»; вчити учнів розрізняти колядки, веснянки, жниварські та купальські пісні. Розвиваюча: розвивати навички виразного виконання пісень; Формувати компетентності: Ключові (вміння вчитися-використовувати прийоми смислового групування матеріалу; соціальна - самоорганізуватися до виконання різних видів навчально-пізнавальної діяльності в групі; загальнокультурна-ефективно застосовувати навички співу, та норми мовної культури, вдосконалити навички виконання обрядових пісень; здоров’язбережувальна - життєві навички, правильне виконання щедрівок, дихання при співі; постанова предметні (збагатити та поглибити уявлення учнів про календарно-обрядові пісні зимового циклу визначити їх роль в обряді Нового року та Різдва) Виховна: виховувати повагу до народних обрядів; прищеплювати гордість за свій талановитий народ.
Перегляд файлу

Урок 18

Тема: Пісня – душа  народу. Календарно-обрядові пісні

(продовження)

(5 клас)

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів зі змістом та художніми особливостями календарно-обрядових пісень, розширити знання учнів про народні свята і обряди; засвоїти поняття «календарно-обрядові пісні»; вчити учнів розрізняти колядки, веснянки, жниварські та купальські пісні.

Розвиваюча: розвивати навички виразного виконання пісень;

Формувати компетентності:

Ключові (вміння вчитися-використовувати прийоми смислового групування матеріалу; соціальна - самоорганізуватися до виконання різних видів навчально-пізнавальної діяльності в групі; загальнокультурна-ефективно застосовувати навички співу, та норми мовної культури, вдосконалити навички виконання обрядових пісень; здоров’язбережувальна - життєві навички, правильне виконання щедрівок, дихання при співі; постанова

предметні (збагатити та поглибити уявлення учнів про календарно-обрядові пісні зимового циклу визначити їх роль в обряді Нового року та Різдва)

Виховна: виховувати повагу до народних обрядів; прищеплювати гордість за свій талановитий народ.

Тип уроку: урок поглиблення знань.

Музичний матеріал: М.Леонтович «Щедрик», укр. н. п. «Добрий вечір тобі, пане господарю», «Ой сивая тая і зозуленька»

Обладнання: нотна хрестоматія, фонохрестоматія, роздатковий матеріал, Реалізація наскрізних ліній:

Ініціативність і підприємливість

Уміння: критично оцінювати й інтерпретувати явища культури минулого і сучасності, розуміючи )роль традицій та інновацій; працювати в команді для пошуку вирішення художньо-творчих завдань; презентувати власні твори, пропонувати ідеї, шляхи розв’язання творчих завдань, оцінювати і визначати свої сильні і слабкі сторони

 

 

Хід уроку

 

  1. . Організаційна частина.
  2. Музичне вітання.

Учитель. Вітаю вас, діти на уроці музичного мистецтва. (пояснення оцінювання)

Учитель. Діти, у кожного із вас на парті лежить такий папірець (у вигляді яблучка). На цьому листочку ви будете записувати свої бали. Я буду задавати питання всі вони будуть коштувати – 0,5 балів. (пишу на дошці).

В кінці пари ми порахуємо бали, і той, хто набере:

12 балів – отримує 12

11 балів – 11 і так далі.

Учитель. Зрозуміло?

Актуалізація опорних знань.

Учитель. Тож розпочинаємо. Чи замислювалися ви коли не будь над ти,що музика – це дивовижне мистецтво, що без неї неможливо уявити нашого життя. Музика супроводжує нас по всюди: удома, в школі, по телебаченню, в Інтернеті. Музика володіє надзвичайною силою і може впливати не лише на наш настрій, але на саму природу.

Давайте поглянемо на екран та згадаємо про що йшла мова на минулому уроці?

(показую), (обговорюємо)

D:\РОБОТА\1. ЗОШ № 2\ПЛАНИ\1. МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО\5 клас\Види музичного мистецтва\2. Народна музика\УРОК 8\Новая папка\S1SwVCYyAXaDkp8VyThehfgB.jpeg

 

 

Учитель. Молодці, на минулому уроці йшла мова про Календарно-обрядові пісні. (Показую табличку)

Що я

знаю

про календарно- обрядові пісні?

Що я

хочу дізнатися

про календарно- обрядові пісні?

Що я

дізнався (-лася)

про календарно- обрядові пісні?

Учитель. Давайте подумаємо, що ми вже знаємо про календарно-обрядові пісні?  (0,5 б.)

(Діти відповідають)

Учитель.

  • Які пісні називають календарно-обрядовими? (0,5б)
  • Хто їх співає?(0,5б)
  • Які є різновиди календарно-обрядових пісень?(0,5б)

(всі хто відповідав отримують бали)

Учитель. Молодці діти. І ми продовжуємо знайомитися з календарно-обрядовими піснями.

Тема нашого уроку:

«Пісня – душа  народу. Календарно-обрядові пісні» (продовження)

(записують у зошит)

Учитель. Діти, давайте пригадаємо, що таке пісня? (Пісня – це музичний твір призначений для співу. Також пісня – це один із жанрів музики) (0,5б)

Діти, а хто знає, що це? (показую зірку)(0,5б)

(діти відповідають)

Учитель. Так це символ  зимових свят - це різдвяна зірка. Але ця зірка не проста . Вона із завданнями, які нам потрібно буде виконати та отримати за це відповідні бали.

Тож пропоную ознайомитися із цими завданнями.

(дивимося на дошку, де написані завдання до уроку)

 

 

 

Учитель.

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Тож ми вже можемо почати виконувати поставлені перед нами завдання.

 Тож першим завданням зірочки є  ознайомлення з історією виникнення колядок та щедрівок. І допоможуть нам у цьому ваші друзі.

(Невеличка розповідь про ці пісні)

Окремий  цикл  величальних  пісень,  приурочених  до  зимових  свят, складають  колядки  та  щедрівки  -  аграрно-магічні  пісні  святкового  обходу  дворів.  Серед  календарно-обрядових  пісень  вони  відзначаються  жанровою  своєрідністю,  урочисто  піднесеним  тоном,  емоційно-романтичним  забарвленням.

У  науці  не  раз  порушувалося  питання  про  походження  свят  і  пісень  зимового  календарного  циклу.  На  думку  вчених,  після  запровадження  Петром  Першим  у  1700  році  нового  календаря  на  християнське  свято  різдва  було  перенесено  частину  весняних  обрядів,  а  саме величальні  обходи  дворів,  які  раніше  відбувалися  на  початку  нового) трудового  року  (за  березневим  літочисленням).  Доказ  цьому   наявність  у  колядках  та  щедрівках  весняних  мотивів:  приліт  птахів, оранка  землі  і  засів,  образи  розквітаючої  природи.  Термін  колядки дослідники  розглядають  як  синонім  до  українського  щедрівка,  що походить  від  новорічного  «щедрого  вечора».

Колядки та щедрівки — це обрядові пісні, які виконують під час новорічних та різдвяних свят.

Колядки виконують на Різдво — 7 січня, а щедрують — на Старий Новий рік, 13 січня. Цей день ще називають святом Меланки, а також Василя. Головна відмінність — в колядках прославляють народження Христа, а щедрівками бажають добробуту родині, господарю, багатого врожаю.

Звичай колядування пов’язаний з днем зимового сонцестояння, яке наші предки називали святом Коляди та святкували 25 грудня. Вважалося, що в цей день Сонце з’їдає змій Коротун. Богиня Коляда в Дніпрі народжувала нове Сонце — маленького Божича. Люди проганяли Коротуна, а потім ходили від хати до хати, щоб сповістити про народження нового Сонця.

Згодом, із появою християнської релігії, обряд колядування був приурочений до Різдва Христового, і в колядках з’явились біблійні мотиви. Як тільки на небі являється перша зоря — розпочинається Свята Вечеря, а діти збираються гуртом і йдуть вітати усіх з народженням Христа колядками.

Натомість щедрування — давній новорічний звичай, під час якого щедрувальники піснями славили господарів, бажали їм здоров'я і достатку, за що отримували винагороду. У щедрівках висловлюється побажання багатого врожаю, добробуту, приплоду худоби, роїння бджіл. Щедрівки співали окремо господареві, господині, хлопцеві, дівчині, усій родині. Щедрування супроводжувалось магічними діями, музикою, танцями, пантомімою, обрядовими іграми з масками. Були щедрівки дитячі, жартівливі, пародійні. Щедрували також групами: «Меланка», «Василь» та «Ряджені».

Основний  зміст  зимових  обрядових  пісень  полягає  в  пророкуванні хорошого  майбутнього  врожаю.  У  плині  віків  первісна  аграрно-магічна функція  стала  художньо  реалізовуватись  у  величальних  мотивах. Тематично  колядки  розрізняються  залежно  від  того,  кому  вони  адресуються:     є  величання  господарю,  парубку,  господині,  дівчині.

Учитель. Дякуємо нашим учням. Дійсно тематика колядок ґрунтується на оповіданні народження Ісуса Христа. Ангели людям радість сповіщали. У Віфлеємі, у стайні, на сіні Христос народився. Всі на спасіння. Три царі зі Сходу приходять ладан і золото приносять. Марія і Йосип приймають гостей. У колядках домінує вселюдська радість з появи на світ Божого сина.

Учитель. Ви всі уважно слухали наших доповідачів. Скажіть мені будь ласка,

  • що таке колядка? (діти відповідають)
  • що таке щедрівка? (діти відповідають)  (0,5б)

(записуємо в зошит)

Учитель. Зверніть увагу на наш «Музичний словничок», який нам пояснить значення цих слів.

Колядка – це величальна пісня на честь народження нового «Сонця» – Ісуса Христа.

Щедрівка – це побажання щастя, здоров’я та добробуту в Новому році.

(записуємо в зошит)

Учитель. Діти, а які ви знаєте колядки та щедрівки?

Я пропоную переглянути відео фрагмент, як ходили колядувати в містах та селах. Який пісень співали та що бажали.

(перегляд відео обряд колядування ф/м «Вечора на хуторі поблизу Диканьки»)

Учитель. Отже, чи були ви уважними. Скажіть мені будь ласка, які колядки та щедрівки звучали? («Ой сивая тай зозуленька», «Нова радість стала») (0,5б)

Учитель. Діти, а як ви гадаєте чи потрібні нам з вами сьогодні ці обряди колядування та щедрування? (так, щедрівки нам потрібні, щоб не забувати своє коріння, наші традиції )(0,5б)

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (0,5б)

 

Учитель. І ми з вами переходимо до наступного завдання нашої зірочки. Настав час познайомитися з найпопулярнішою щедрівкою в усьому світі.

Я впевнена, що мелодію цієї щедрівки ви добре знаєте. І мелодію цієї щедрівки ми чули на попередньому уроці. Давайте пригадаємо. (слухаємо «Щедрик»)

Учитель. Впізнали?

Давайте опишемо музику. Яка вона? Я вам пропоную допоміжні слова

Українська народна пісня

«Щедрик»

Спокійна  Радісна  Страшна  Тиха

Ніжна   Святкова  Маршова Плавна

Новорічна  Смішна  Мелодійна  Трагічна

Жартівлива  Таємнича  Світла Романтична (0,5б)

Учитель. Так це українська народна пісня «Щедрик».

  • Яку пісню ми називаємо народною? (Це пісня, як склав народ)(0,5б)
  • Яку пісню ми називаємо авторською? (Яку склав автор) (0,5б)
  • Чи може народна пісня стати авторською? Якщо так, то яким чином?(так, автор бере за основу укр..н.п. і її удосконалює її) (0,5 б)

Цій щедрівці понад 100 років. Найпопулярніша з українських пісень у світі існує більш як в тисячі варіаціях і через століття після народження знову розказує світу про Україну. Запишіть будь ласка в зошит назву та композитора. Мелодія «Щедрика» невід’ємна від імені українського композитора Миколи Леонтовича.(показую портрет)

  • Хто такий композитор? (0,5б)

Учитель. У бібліотеці ім. Вернадського зберігаються ноти першого «Щедрика».

Микола Дмитрович Леонтович  - це український композитор, хоровий диригент, піаніст, педагог. Молодий талановитий композитор, уродженець Поділля Микола Леонтович натрапив на текст давньої української народної пісні десь на початку 1900 року, його особливу увагу привернули слова «Щедрика» – щедра ластівка щедрувала гарний рік і щастя. Вже наступного 1901 року він написав до неї музику, чи точніше – опрацював народну мелодію, поклавши її на ноти. Микола Леонтович удосконалював мелодію «Щедрика» продовж майже всього свого життя, п’яту версію обробки пісні створив у 1919 році. В цей же рік «Щедрик» перекладають на інші мови. І тоді хор ім.. Леонтовича повіз композицію по світу.

У 1936 році американець українського походження Петро Вельховський створив англійську версію і від тоді вона стала колядкою дзвонів «Carol of the Bells.

Учитель. Давайте прослухаємо декілька варіантів «Щедрика»

Отже, «Щедрик англійською мовою (слухаємо)

«Щедрик» іспанською мовою.

«Щедрик» українською мовою.

Учитель. Скажіть мені будь ласка, яка версія вам сподобалася найбільше?

Мелодія «Щедрика» настільки стала популярною, що пролунала в багатьох світових кіносеріалах, кінофільмах, можна тут згадати, наприклад, такий відомий, дуже популярний фільм «Гаррі Поттер» і «Сам удома».

Давайте послухаємо

Учитель. І так «Щедрик» з новорічної пісні перетворилася на Різдвяну. У ній йдеться про дзвони, які сповіщають світу про народження Христа.

«Щедрик» не тільки співають, на виконують на різних інструментах.

(слухаємо)

Учитель. Діти, скажіть а який варіант виконання «Щедрика» вам сподобався більше і чому?

Отже, скажіть мені будь ласка:

  • Як називається найвідоміша щедрівка у світі? («Щедрик») (0,5 бал)
  • Хто створив «Щедрика»? (народ) (0,5 б)
  • В обробці якого композитора звучав «Щедрик» на сьогоднішньому уроці? (0,5б)
  • Скажіть будь ласка «Щедрик» - це вокальний чи інструментальний твір? (0,5б)

Вокально-хорова робота

Учитель. Настав час виконати останнє завдання зірочки. Виконати щедрівки та колядки. Але спершу зіронька просить нас виконати творче завдання! Давайте дізнаємося, що це за завдання.

(вставити пропущені слова у текст щедрівки). (0,5б)

(діти виконують завдання)

(перевірка)

Учитель. Ви вже всі здогадалися яку назву має щедрівка. «Ой сивая тая зозуленька». Всі впоралися із завданням.

Учитель. Пропоную послухати цю щедрівку. Під час слухання подумайте яка музика за характером? (слухаємо)

Давайте опишемо музику,яка прозвучала. Яка вона за характером? Я підготувала вам підказки.

Українська народна пісня

Ой сивая тая зозуленька».

Спокійна  Радісна  Лагідна  Тиха

Ніжна   Святкова  Трагічна Плавна

Ритмічна  Смішна  Мелодійна

Жартівлива  Красива  Світла Романтична

(діти описують) (0,5б)

Учитель. Молодці. Я хочу наголосити, що щедрівка ритмічна. Якщо «Щедрик» виконувався плавно, то «Ой сивая тая зозуленька» була ритмічною.

 Діти, а хто мені скаже що таке РИТМ? (Ритм – це чергування довгих та коротких звуків.) (0,5б)

Учитель. Молодці. А зараз я пропоную познайомитися із цією щедрівкою. Тобто проспівати.

 Але спершу давайте пригадаємо наші правила співу!

Учитель. Діти, а чи можемо ми вже почати співати? (Ні)

 Що нам потрібно зробити перед співом? (розспіватися)

(розспівуємося) (розучування пісні)

Учитель. Дуже добре, діти. Скажіть, а чи хотіли б ви створити музичний супровід до нашої щедрівки?

 Добре, а спершу ми повинні, як справжні музиканти розігріти наші ручки. І цьому нам допоможе ритмічна гра.

 

D:\РОБОТА\1. ЗОШ № 2\ПЛАНИ\1. МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО\5 клас\Види музичного мистецтва\2. Народна музика\УРОК 8\Новая папка\258276502_3275119906054444_5822672239825791059_n - копия.jpg (граємо)(0,5б)

 

Учитель. Молодці, дуже добре. Отже, ми вже можемо почати грати на музичних інструментах. (роздаю)

  • Хто мені скаже як називаються ці інструменти? (шумові)

(пошуміть поки що)

(показую як грати)

(Співаємо колядки та щедрівки) (0,5б)

Учитель. Молодці, діти. Давайте подивимося, чи всі завдання, які нам приготувала Різдвяна зірочка, ми виконали? Отже, на цьому накопичення балів закінчено.

(повертаємося до завдання)

Учитель. Отже, ми разом з вами виконали всі завдання. Ми молодці. Тож давайте звернемося до наших питань.

 

Що я

знаю

про календарно- обрядові пісні?

Що я

хочу дізнатися

про календарно- обрядові пісні?

Що я

дізнався (-лася)

про календарно- обрядові пісні?

 

 

 

  • Дайте мені будь ласка відповідь на запитання?

Учитель.  Дайте відповіді більш розширено.

 

        «Інтерактивна гра

«Мікрофон»!

Що я

дізнався (-лася)

про календарно- обрядові пісні?

 

 

 

 

мені.jpgнайбільше.jpgскладно.jpg  

Учитель. Добре, дякую. Протягом уроку ви заробляли бали. Підрахуйте будь ласка. Напишіть на своїх листочках. Пам’ятаємо про академічну доброчесність.

Учитель. Отже, підніміть руку у кого 12,11,10…балів. Молодці, я хочу сказати, що ви всі сьогодні добре працювали, всі були активними. Молодці.

  • Як ви вважаєте ми впоралися  з усіма завданнями, які нам підготувала Різдвяна зірочка.? (Так).
  • Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?

Учитель. Я вам пропоную побути у ролі учителя і оцінити свою роботу на уроці?

(На дошці зображення «Самооцінювання»)

D:\РОБОТА\1. ЗОШ № 2\ПЛАНИ\1. МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО\5 клас\Види музичного мистецтва\2. Народна музика\УРОК 8\Новая папка\21.jpg

Учитель. Я вас попрошу зараз приклеїти свій папірець з балом на один із кружочків.

(діти виконують)

Учитель. Дякую. Будь ласка відкрийте щоденний – запишемо домашнє завдання. Воно буде творчим.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Домашнє завдання зрозуміле? Які будуть до мене питання?

Учитель. На цій ноті завершується наш урок. Сподіваюсь, що тепер ми глибше пізнали наших далеких предків, переконалися в справжній глибині їхньої мудрості.

 

Закінчити урок хочу словами народної щедрівки:

 

Так, радуйся, земле, у пишній обнові.

Бувайте щасливі! Бувайте здорові!

 

docx
Пов’язані теми
Музичне мистецтво, Розробки уроків
Інкл
Додано
12 грудня 2021
Переглядів
851
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку