І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація опорних знань учнів
Діалогічне спілкування
1. Пригадайте причини поразки та значення революції 1905–1907 рр.
2. Які були здобутки українського національного руху в роки революції? Які чинники в даний період сприяли його розвиткові, а які гальмували?
3. Які українські партії діяли за часів революції та які завдання ставили вони перед собою?
4. Які обставини на початку ХХ ст. стримували розвиток сільського господарства?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Період реакції в Україні
Робота з документом
Із праці Бойка О. Д. «Історія України»
Завдання
1. Як ви розумієте суть періоду реакції?
2. Якими каральними заходами він супроводжувався?
Урок 8 Земельна реформа П. Столипіна та її вплив на Україну
Мета: охарактеризувати соціально-економічне та політичне становище Наддніпрянської України в складі Російської імперії в 1907–1914 рр., акцентувавши увагу на проведенні аграрної реформи Столипіна; розвивати в учнів уміння аналізувати історичні джерела, робити висновки, виділяти головне і другорядне, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати свою точку зору; виховувати в учнів національні та патріотичні почуття.
Основні поняття: «третьочервнева монархія», «реакція», «реформа», «шовінізм», «ТУП».
Обладнання: роздавальні картки з документами, ілюстраціями, схемами, таблицями.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація опорних знань учнів
Діалогічне спілкування
1. Пригадайте причини поразки та значення революції 1905–1907 рр.
2. Які були здобутки українського національного руху в роки революції? Які чинники в даний період сприяли його розвиткові, а які гальмували?
3. Які українські партії діяли за часів революції та які завдання ставили вони перед собою?
4. Які обставини на початку ХХ ст. стримували розвиток сільського господарства?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Період реакції в Україні
Робота з документом
Із праці Бойка О. Д. «Історія України»
Завдання
1. Як ви розумієте суть періоду реакції?
2. Якими каральними заходами він супроводжувався?
Аграрна реформа П. Столипіна
Робота з джерелами інформації
Завдання
1. Як автор пояснює причини, що спонукали Столипіна до проведення аграрної реформи? Чи згодні ви з його точкою зору? Чому?
2. Які три головні завдання повинна була вирішити ця реформа?
3. Як ви думаєте, чи можна вважати цю реформу «логічним продовженням
модернізаційних процесів у Росії середини ХІХ ст.»? Свою думку аргументуйте.
Останнє завдання виконується методом «Прес».
2-а група
З указу Петра Столипіна (1906)
Завдання
1. Користуючись цим документом, проаналізуйте суть столипінської аграрної реформи.
2. Чи змінювала якось життя селян ця реформа? Зробіть висновки.
3-я група
Завдання
1. Які завдання повинна була розв’язати аграрна реформа?
2. Спробуйте продовжити думку О. Д. Бойка і пояснити, чому реформу сприйняли ворожо.
3. А як, на вашу думку була сприйнята реформа самими селянами?
4-а група
Завдання
1. Поясніть, чому реформа Столипіна мала більший успіх в Україні, ніж у Росії.
2. А як ви думаєте, чому на Лівобережжі реформа не мала таких значних успіхів, як на Правобережжі чи на Півдні України?
5-а група отримує найскладніше завдання, тому вона повинна формуватися із числа сильніших учнів, так званих учнів-експертів.
Прослухавши відповіді перших трьох груп, четверта група повинна спробувати визначити значення аграрної реформи Петра Столипіна, вказавши як позитивні, так і негативні її сторони (якщо діти самі не можуть впоратися із завданням, тоді їм на допомогу приходить учитель).
Завдання виконується методом «Дерево рішень», що орієнтовно матиме такий вигляд.
Із висловлювання П. Струве щодо аграрної реформи П. Столипіна
Завдання
1. У чому, на думку автора, полягає значення аграрної реформи Столипіна?
2. А якої думки дотримуєтеся ви? Як можна визначити цю реформу: як «найбільше зло» чи «хірургічну операцію»?
Спробуйте висловити свою точку зору за допомогою методу «Прес».
Український національний рух.
Завдання
1. Як ви вважаєте, чи свідчить ця заява про те, що самодержавство визнавало історичність національного руху, адже до цього часу вони вважали український рух вигадкою купки фантастів?
2. Чому Столипін вважав український національний рух таким небезпечним?
Робота з термінами
Робота з таблицею
Українські політичні партії у 1907–1914 рр.
Завдання
1. Які вимоги українських депутатів звучать у даному законопроекті?
2. Як ви думаєте, чи могла схвалити Державна Дума даний законопроект? Чому?
Завдання
1. Як ви вважаєте, чому ідея політичного відокремлення України від Росії постала напередодні Першої світової війни?
2. Як це пояснює Дмитро Донцов?
3. Як ви можете це пояснити?
V. Узагальнення та систематизація знань
Графічний диктант
Позначте правильні твердження знаком «+» , а неправильні — знаком «–» .
1. Петро Столипін обіймав посаду Міністра фінансів Російської імперії.
2. Після революції 1905–1907 рр. розпочався період політичної реакції.
3. Указ про початок аграрної реформи було видано 9 листопада 1907 року.
4. За реформою селянам дозволялося переходити на хутори і ставати землевласниками.
5. Продавати свої наділи селяни не мали права.
6. Переселятися селянам за межі України не дозволялося.
7. Банк давав позики селянам терміном на 45 років.
8. У 1910 році було прийнято рішення про недопущення викладання українською мовою в школах.
9. 20 січня 1910 року — прийняття «Столипінського циркуляру», за яким заборонялася діяльність будь-яких політичних партій і громадських організацій.
10. 1908 рік — рік утворення ТУП (товариства українських партій).
11. Українська громада представила свій законопроект про навчання українською мовою у ІІІ Державній Думі.
12. Дмитро Донцов був ідеологом політичного відокремлення України від Росії.
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. Декілька учнів готують повідомлення про розвиток культури в Україні на початку ХХ ст.