Урок розвитку зв’язного мовлення 3 клас.
Тема. Робота з деформованими текстами.
Мета: вчити впорядковувати деформований текст; переставляти речення відповідно до логіки загального змісту; вилучати зайві речення, що не відповідають темі; розвивати критичне, логічне мислення; збагачувати лексичний запас школярів; формувати компетентність спілкування рідною мовою, екологічну компетентність; виховувати любов до природи.
Обладнання: ілюстрації із зображенням зимових краєвидів, аудіозапис твору «Пори року. Січень» П.І. Чайковського, слайдова презентація картин «Прихід зими», плакат тематичної павутинки, відеопрезентація фізкультхвилинки для очей, сніжинки-смайлики. робочий зошит.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоров’язбережувальна, природнича, соціальна, мистецька.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент
Знову день почався, діти.
Всі зібрались на урок?
Тож пора нам поспішати —
Кличе в подорож дзвінок.
А урок наш незвичайний —
Мовою його зовуть.
Щоб урок цей був цікавим,
Ти активним мусиш буть.
2. Психологічне налаштування. Вправа «Самоналаштування»
- Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Аби впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Основна частина.
1. Робота над загадкою.
Білі сани налетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця –
Білокоса, білолиця.
Рукавом своїм махає,
Сріблом все навкруг вкриває.
(Зима.)
- А сьогодні яка пора року? (Зима)
2. Вправа «Асоціації»
- Що ви асоціюєте зі словом «зима»? Доповніть тематичну павутинку.
(Діти складають павутинку)
- Ми щойно проаналізували, які у нас виникають асоціації зі словом «зима».
2. Слухання музики П. Чайковського «Пори року. Січень».
- Прослухайте аудіозапис.
- Яку пору року змалював композитор?
- Що особливого ви почули, відчули завдяки музиці?
- Які картини природи виникають у вашій уяві при слові «зима»?
- Тепер ми проаналізували, які асоціації у нас виникли, прослухавши музичний твір композитора П.Чайковського «Пори року. Січень.»
3. Поетична хвилинка.
- Послухайте, як у віршах змальована зима.
(Вірші декламують підготовлені учні.)
Зима
Ще недавно у віконце
Кожен день дивилось сонце,
А тепер - пора настала –
Хуртовина загуляла.
З шумом, з піснею дзвінкою
Все покрила пеленою,
Запушила снігом-пухом, -
Стало всюди пусто, глухо.
Не хвилює річка воду
Під одежею із льоду;
Ліс притих, схилив вершини,
І не чуть пісень пташиних.
(Янка Купала)
Зимова пісенька
Зимонько-снігурочко,
Наша біло грудочко,
Не верти хвостом,
А труси тихесенько,
Рівненько, гладесенько
Срібненьким сніжком!
Ми повибігаємо,
Снігу накачаємо
Купу за садком.
Бабу здоровенную,
Уночі страшенную,
Зліпимо гуртом.
Зробим очі чорнії,
Рот і ніс червонії –
Буде, як мара!
День і ніч стоятиме,
Вовка проганятиме
Від свого двора...
(Л. Глібов)
■••••••••••'
4. Робота в парах.
- Складіть запитання за змістом віршів, дайте на них відповіді.
(Учні складають по 2 запитання до кожного вірша і дають по 2 відповіді.)
- Отже, ви почули, як поети змалювали зиму і уже зрозуміли про що сьогодні піде мова на уроці.
5. Повідомлення теми і мети уроку.
(Текст, у якому порушено зв'язок речень, зміст.)
6. Перегляд відеопрезентації «Прихід зими».
1). Бесіда.
- Ми мали можливість побачити як художники закарбували у своїх творах дивовижні миті зимової природи. Уявіть, це була мить, яку не можна уже повернути назад, а картина, на якій цю мить закарбував художник залишається, її можна побачити в будь який час.
7. Словникова робота.
- Чи зрозумілим для вас слово «закарбувати»? доберіть до нього близькі за значенням слова.
ЗАКАРБУВАТИ |
ЗАПАМ’ЯТА́ТИ |
ЗАФІКСУВА́ТИ |
|
ЗБЕРЕГТИ |
|
ЗАНОТУВА́ТИ |
|
ПОЗНАЧА́ТИ |
Отже, ми дібрали синоніми, які дають підставу нам зробити висновок, що слово закарбувати має значення - залишити в пам’яті.
- Залишити в пам’яті або залишити згадку у вигляді твору – це велика відповідальність. Це потрібно вміти робити і цьому треба вчитися.
Давайте вчитися упорядковувати деформовані текст.
8. Упорядкування деформованих речень.
- З деформованих речень, записаних на дошці, складіть правильні речення. Назвіть слова, вжиті в переносному значенні.
1) Морози, річки, настали, скували, і, коси, інеєм, березам,прибрали.
(Настали морози, скували річки і прибрали інеєм коси березам.)
2) Річка, омертвіти, не дзюрчати, струмочки.
(Річка омертвіла, не дзюрчать струмочки.)
9. Фізкультхвилинка
- Емітація рухів .
Перший сніг
Білий сніг пухнастий
Падає, кружляє
І на землю тихо
Стелиться, лягає.
І на ранок поле
Білим-білим стало,
Ніби пеленою
Все його заслало.
Темний ліс накрила
Шапка-чарівниця,
І деревам нині
Ще солодше спиться.
Дні такі короткі,
Світить сонце мало.
Ось прийшли морози,
І зима настала. (І. Суриков)
- Хвилинка відпочинку для очей (відеопрезентація).
- Ми вже трошки відпочили наші очі наші стали краще бачить. А ще нам потрібно зосередити увагу і продовжити нашу роботу.
10. Робота в зошиті з друкованою основою.
1). Робота в парах. Упорядкування деформованих текстів.
Тоненький льодок вкрив маленькі озерця. Скінчилося полювання на водяну дичину. (Альоша зліпив сніговий колобок.) Сірі хмари нависли над землею. (Дерева з хвоїнками замість листя називаються хвойними.) Починають спускатись на землю перші кошлаті сніжинки. Вони тихенько сідають на зелені мохи і гілля дерев. Випала пороша. (Різкий вітер жене його по замерзлій землі.)
(Зачитує один учень текст і обґрунтовую свою позицію)
На мультимедійній дошці з’являється упорядкований текст.
Учні озвучують які заголовки до тексту вони.
2)Творча робота над текстом.
- Прочитай текст. Зверни увагу на слова в дужках. Добери найбільш влучне слово з дужок. Добери заголовок до тексту.
Промчала за моїм вікном (хуртовина, метелиця, завірюха, хурделиця). Закрутила у вихор сніжинки та (понесла, помчала, потягнула) їх кудись, мов білогрива трійка коней. І раптом одна сніжинка, прилипла до скла. Я довго дивився на неї, а вона (раптово, несподівано, випадково) розтанула. Незабаром на її місце прилетіли інші сніжинки, вони теж притиснулися до вікна, а за ними ще й ще. Недарма зиму вважають (чарівною, фантастичною, цікавою) порою року.
- Діти як називаються слова, які записані в дужках? (Синоніми)
- Чому не всі слово з дужок підходять? (Вони мають різні відтінки, змістовне значення.)
- Діти чи спостерігали ви в природі такі події про які йдеться у тексті?
- А чому сніжинка розтанула? (Від вікна йде тепло. Сніжинка це заморожений стан води).
3) Самостійна робота.
- Прочитайте. Упорядкуйте речення, щоб вийшов зв'язний текст. Пронумеруйте речення.
6) Лисиці заховались у глибокі нори.
5) Снігові хуртовини лякають диких тварин.
- Доберіть заголовок. Запишіть текст.
4) Перевірка складених текстів.
(2-3 учні читають тексти, інші дають поради щодо їх удосконалення)
- Діти, яким є життя тварин взимку?
- Як ми можемо тваринам допомогти пережити зимову пору року?
ІІІ. Заключна частина.
1. Бесіда.
- Що цікавого ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
- Що ми вчилися робити?
- З якими цікавими словами ми працювали?
2. Рефлексія.
- Я дуже вдячна вам за роботу на уроці і з задоволенням йду на відпочинок. А з яким настроєм ви завершуєте урок? Покажіть це у вигляді сніжинки - смайлика.
Мені було цікаво та легко працювати на уроці.
Було цікаво, але не все зрозуміло.
Було сумно та нецікаво.
3. Домашнє завдання.