Тема:Робота з деформованими текстами

Про матеріал
Цікаві уроки проводити легко. Розвиваємо мовлення разом з учнями, збагачуємо їх словниковий запас, граємось, читаємо.
Перегляд файлу

Урок розвитку зв’язного мовлення 3 клас.

Тема. Робота з деформованими текстами.

Мета: вчити впорядковувати деформований текст; пере­ставляти речення відповідно до логіки загального змісту; вилучати зайві речення, що не відповідають темі; розви­вати критичне, логічне мислення; збагачувати лексичний запас школярів;  формувати компетентність спілкування рідною мовою, екологічну компетентність; виховувати любов до природи.

Обладнання: ілюстрації із зображенням зимових краєви­дів, аудіозапис твору «Пори року. Січень» П.І. Чайковського,  слайдова презентація картин «Прихід зими»,  плакат тематичної павутинки, відеопрезентація фізкультхвилинки для очей, сніжинки-смайлики. робочий зошит.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоров’язбережувальна, природнича, соціальна, мистецька.

 

Хід уроку

 

І. Вступна частина.

1. Організаційний момент

Знову день почався, діти.

Всі зібрались на урок?

Тож пора нам поспішати —

Кличе в подорож дзвінок.

А урок наш незвичайний —

Мовою його зовуть.

Щоб урок цей був цікавим,

Ти активним мусиш буть.

2. Психологічне налаштування. Вправа «Самоналаштування»

- Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Аби впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Основна частина.

1. Робота над загадкою.

Білі сани налетіли,

Скакуни в тих санях білі.

В санях тих сидить цариця –

Білокоса, білолиця.

Рукавом своїм махає,

Сріблом все навкруг вкриває.

(Зима.)

- А сьогодні яка пора року? (Зима)

2. Вправа «Асоціації»

- Що ви асоціюєте зі словом «зима»? Доповніть тематичну павутинку.

(Діти складають павутинку)

                       Пов’язане зображення

 

- Ми щойно проаналізували, які у нас виникають асоціації зі словом «зима».

2. Слухання музики П. Чайковського «Пори року. Січень».

-  Прослухайте аудіозапис.

- Яку пору року змалював композитор?

- Що особливого ви почули, відчули завдяки музиці?

- Які картини природи виникають у вашій уяві при слові «зима»?

  - Тепер ми проаналізували, які асоціації у нас виникли, прослухавши музичний твір композитора П.Чайковського «Пори року. Січень.»

3. Поетична хвилинка.

- Послухайте, як у віршах змальована зима.

(Вірші декламу­ють підготовлені учні.)

Зима

Ще недавно у віконце

Кожен день дивилось сонце,

А тепер - пора настала –

Хуртовина загуляла.

З шумом, з піснею дзвінкою

Все покрила пеленою,

Запушила снігом-пухом, -

Стало всюди пусто, глухо.

Не хвилює річка воду

Під одежею із льоду;

Ліс притих, схилив вершини,

І не чуть пісень пташиних.

                              (Янка Купала)

Зимова пісенька

Зимонько-снігурочко,

Наша біло грудочко,

Не верти хвостом,

А труси тихесенько,

Рівненько, гладесенько

Срібненьким сніжком!

Ми повибігаємо,

Снігу накачаємо

Купу за садком.

Бабу здоровенную,

Уночі страшенную,

Зліпимо гуртом.

Зробим очі чорнії,

Рот і ніс червонії –

Буде, як мара!

День і ніч стоятиме,

Вовка проганятиме

Від свого двора...

                            (Л. Глібов)


■••••••••••'

4. Робота в парах.

- Складіть запитання за змістом віршів, дайте на них відпо­віді.

(Учні складають по 2 запитання до кожного вірша і дають по 2 відповіді.)

 - Отже, ви почули, як поети змалювали зиму і уже зрозуміли про що сьогодні піде мова на уроці.

5. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми будемо говорити з вами про зимову пору року.
  • Будемо працювати з творами на тему «Прийшла зима».
  • Задача нашого уроку - упорядкування деформованого тек­сту.
  • Пригадайте і поясніть, який текст називається деформова­ним.

(Текст, у якому порушено зв'язок речень, зміст.)

6. Перегляд відеопрезентації «Прихід зими». 

1). Бесіда.

  • Яка пора року зображена на картинах художників?
  • Чим вкриті земля, дерева?
  • Складіть речення про дерева взимку так, щоб у ньому було порівняння.
  • Що сталося зі ставком і річкою?

      - Ми мали можливість побачити як художники закарбували у своїх творах дивовижні миті зимової природи. Уявіть, це була мить, яку не можна уже повернути назад, а картина, на якій цю мить закарбував художник залишається, її можна побачити в будь який час.

7. Словникова робота.

- Чи зрозумілим для вас слово «закарбувати»? доберіть до нього близькі за значенням слова.

 

 

ЗАКАРБУВАТИ

ЗАПАМ’ЯТА́ТИ

ЗАФІКСУВА́ТИ

ЗБЕРЕГТИ

ЗАНОТУВА́ТИ

ПОЗНАЧА́ТИ

 

 Отже, ми дібрали синоніми, які дають підставу нам зробити висновок, що слово закарбувати має значення -  залишити в пам’яті.

 

- Залишити в пам’яті або залишити згадку  у вигляді твору – це велика відповідальність. Це потрібно вміти робити і цьому треба вчитися.

Давайте вчитися упорядковувати деформовані текст.

 

8. Упорядкування деформованих речень.

- З деформованих речень, записаних на дошці, складіть пра­вильні речення. Назвіть слова, вжиті в переносному значенні.

 

1) Морози, річки, настали, скували, і, коси, інеєм, березам,прибрали.

(Настали морози, скували річки і прибрали інеєм коси бере­зам.)

 

2) Річка, омертвіти, не дзюрчати, струмочки.

(Річка омертвіла, не дзюрчать струмочки.)

 

9. Фізкультхвилинка

- Емітація рухів .

Перший сніг

Білий сніг пухнастий

Падає, кружляє

І на землю тихо

Стелиться, лягає.

І на ранок поле

Білим-білим стало,

Ніби пеленою

Все його заслало.

Темний ліс накрила

Шапка-чарівниця,

І деревам нині

Ще солодше спиться.

Дні такі короткі,

Світить сонце мало.

Ось прийшли морози,

                          І зима настала.     (І. Суриков)

- Хвилинка відпочинку для очей (відеопрезентація).

 

- Ми вже трошки відпочили наші очі наші стали краще бачить. А ще нам потрібно зосередити увагу і продовжити нашу роботу.

 

10. Робота в зошиті з друкованою основою.

1). Робота в парах. Упорядкування деформо­ваних текстів.

  • Прочитайте текст. Знайдіть зайві речення (не пов'язані за змістом з іншими). Закресліть їх.
  • Придумайте і запишіть заголовок до тексту.

 

Тоненький льодок вкрив маленькі озерця. Скінчилося полюван­ня на водяну дичину. (Альоша зліпив сніговий колобок.) Сірі хма­ри нависли над землею. (Дерева з хвоїнками замість листя назива­ються хвойними.) Починають спускатись на землю перші кошлаті сніжинки. Вони тихенько сідають на зелені мохи і гілля дерев. Випала пороша. (Різкий вітер жене його по замерзлій землі.)

(Зачитує один учень текст і обґрунтовую свою позицію)

На мультимедійній дошці з’являється упорядкований текст.

Учні озвучують які заголовки до тексту вони.

2)Творча робота над текстом.

- Прочитай текст. Зверни увагу на слова в дужках. Добери найбільш влучне слово з дужок. Добери заголовок до тексту.

Промчала за моїм вікном (хуртовина, метелиця, завірюха, хурделиця). Закрутила у вихор сніжинки та (понесла, помчала, потягнула) їх кудись, мов білогрива трійка коней. І раптом одна сніжинка, прилипла до скла. Я довго дивився на неї, а вона (раптово, несподівано, випадково) розтанула. Незабаром на її місце прилетіли інші сніжинки, вони теж притиснулися до вікна, а за ними ще й ще. Недарма зиму вважають (чарівною, фантастичною, цікавою) порою року.

- Діти як називаються слова, які записані в дужках? (Синоніми)

- Чому не всі слово з дужок підходять? (Вони мають різні відтінки, змістовне значення.)

- Діти чи спостерігали ви в природі такі події про які йдеться у тексті?

- А чому сніжинка розтанула? (Від вікна йде тепло. Сніжинка це заморожений стан води). 

3) Самостійна робота.

- Прочитайте.  Упорядкуйте  речення,  щоб вийшов зв'язний текст. Пронумеруйте речення.

6) Лисиці заховались у глибокі нори.

5) Снігові хуртовини лякають диких тварин.

  1. Прийшла холодна зима.
  2. Сірі хмари пливуть над землею.
  3. Сиплеться на землю пухкий сніг.
              9) У лісі панує тиша.
  4. Різкий вітер жене його по замерзлій землі.
  1. Ведмежі сім'ї вкладаються спати в барліг.
  2. Давно відлетіли у вирій птахи.

- Доберіть заголовок. Запишіть текст.

 4) Перевірка складених текстів.

(2-3 учні читають тексти, інші дають поради щодо їх удоско­налення)

- Діти, яким є життя тварин взимку?

- Як ми можемо тваринам допомогти пережити зимову пору року?

ІІІ. Заключна частина.

1. Бесіда.

- Що цікавого ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

- Що ми вчилися робити?

- З якими цікавими словами ми працювали?

 2.  Рефлексія.

- Я дуже вдячна вам за роботу на уроці і з задоволенням йду на відпочинок. А з яким настроєм ви завершуєте урок? Покажіть це у вигляді сніжинки - смайлика.

Результат пошуку зображень за запитом "набыр смайлики сніжинки"        Мені було цікаво та легко працювати на уроці.

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "набыр смайлики сніжинки"       Було цікаво, але не все зрозуміло.

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "набыр смайлики сніжинки"         Було сумно та нецікаво.

3. Домашнє завдання.

  • Складіть 3-4 речення про зимові забави дітей.

 

docx
Додано
29 червня 2022
Переглядів
674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку