Урок читання
Вчитель Жуковська Вікторія Василівна
Тема: тримай язика на припоні. Захаріас Топеліус « Казка про старого гнома»
Мета :формування предметних компетентностей
Розширити знання учнів про літературні казки народів світу, удосконалювати навички свідомого виразного читанн; вчити аналізувати прочитанні твори, висловити власне ставлення до прочитаного,оцінювати вчинки дійових осіб.
Формування ключових компетентностей
Уміння вчитися Формувати здатність ставити перед собою мету і робити в кінці висновки; контролювати й оцінювати свої результати.
Комунікативні Розвивати зв´язне мовлення, творчу уяву; збагачувати словниковий запас учнів
Соціальної Удосконалювати здатність колективної роботи на уроці, поважати думки інших.
Загальнокультурної сприяти дотриманню норм мовленнєвої культури.
Тип уроку : набуття нових знань.
Вчитель Жуковська Вікторія Василівна
Тема: тримай язика на припоні. Захаріас Топеліус « Казка про старого гнома»
Мета :формування предметних компетентностей
Розширити знання учнів про літературні казки народів світу, удосконалювати навички свідомого виразного читанн; вчити аналізувати прочитанні твори, висловити власне ставлення до прочитаного,оцінювати вчинки дійових осіб.
Формування ключових компетентностей
Уміння вчитися Формувати здатність ставити перед собою мету і робити в кінці висновки; контролювати й оцінювати свої результати.
Комунікативні Розвивати зв´язне мовлення, творчу уяву; збагачувати словниковий запас учнів
Соціальної Удосконалювати здатність колективної роботи на уроці, поважати думки інших.
Загальнокультурної сприяти дотриманню норм мовленнєвої культури.
Тип уроку : набуття нових знань.
Хід уроку
Який урок?
А що ми робимо на читанні?
Продовжіть думку.
Якщо я багато читаю то……
II.Актуалізація опорних знань
Якщо казка має автора, то це…..
Щоб досягти успіху нам треба дотримуватись плану.
Зачитайте план на дошкі
Скоромовка
Гра «Розумник»
Подорож в минуле
Фінський письменник
Словникова робота
Казка ( слухаю)
Руханка
Казка ( читаю)
Підсумок
Чого ви очікуєте від уроку?
Що ви будете робити?
Мовленнєва розминка
Прочитайте вислів на екрані.
Тримай язика на припоні
Як ви його розумієте?
В кінці уроку скажете чому цей вислів стосується нашого уроку.
Як ми вчимо скоромовку?
Як її розказуємо?
Свій улюблений узвар.
Узвар в кружку наливав,
Частував і пригощав.
Куштували і хвалили,
Та ні краплі не купили!
Як Уліт узвар варив,
Замість цукру — присолив.
— Здогадайтесь, якого слова бракує у римованому рядку.
Буде дітям — ... (паляниця),
Бублик вигляне із... (печі).
Скочить прямо на зубок.
Виросте всього доволі
Запеклося сонце в хлібі,
Хто зростив його, ... (спасибі)!
III. Перевірка домашнього завдання
Конкурс на краще виразне читання вірша.
IV. Повідомлення теми і мети уроку
— Кому був присвячений попередній урок читання?
— Хто такі гноми?
— Яку тему ми вивчаємо?
Казка — це завжди диво. Багато дітлахів поринають у її дивовижнийсвіт заздалегідь, ще до початку читання. І казка залишається з ними на все життя. Немає дитини, яка б не знала, хто такий Г. К. Андерсен, брати Грімм, Ш. Перро, А. Ліндгрен... Сьогодні, на жаль, мало хто знає Сакаріаса (Захаріаса) Топеліуса. Тому давайте спробуємо відкрити для себе творчість цього талановитого фінського письменника-казкаря ХIХ ст.
Народився Сакаріас Топеліус 1818 р. у шведській родині. Його батько, Сакаріас Топеліус-старший, був відомою у країні людиною. Багато людей Північної Фінляндії зверталися до нього, лікаря за фахом, по допомогу. Топеліус-батько мав цікаве захоплення — збирав народні фінські пісні (руни). Він їх записував зі слів мандруючих коробейників, які приходили у Фінляндію з Карелії і часто зупинялися у садибі родини Топеліусів. Уже будучи дорослим, Топеліус-молодший згадував: «Коробейники, які гостили у домі, до сих пір стоять у мене перед очима, як живі». Виховувала маленького хлопчика няня-фінка Брита, відома у народі казкарка. Вона розповідала хлопчикові про відьом та чаклунів, про чарівну гору Растекайс, про дивовижного оленя із золотими рогами, про хороброго хлопчика на прізвисько Сампо і про страшного гірського короля Хийсі. Слухаючи казки, маленький Топеліус навчався фінської мови, хоча у родині розмовляли шведською. Сакаріас з дитинства полюбив багату народну творчість своєї країни. І хоча у студентські роки він вивчав медицину, потім викладав історію у гімназії, а згодом став професором історії Фінляндії, прославився Топеліус-молодший саме на літературній ниві. Чотири випуски збірника казок (1847–1852 рр.) зробили письменника класиком одночасно у двох країнах — Фінляндії та Швеції. І почнемо ми ознайомлення з творчістю фінського письменника з «Казки про старого гнома».
V. Сприймання й осмислення нового матеріалу.
Опрацювання першої частини казки Захаріаса Топеліуса «Казка про старого гнома» (с. 43–46)
— Щоб розкрити чарівний світ казки Захаріаса Топеліуса, слід з’ясувати значення деяких слів.
— Прочитайте стовпчики слів двічі: згори вниз і навпаки.
примха приязно
химерний злидар
смушевий вештався
обперезатися щербатий
— Знайдіть пояснення значень слів першого стовпчика у підручнику.
— До слів другого стовпчика доберіть протилежні за значенням синоніми.
Злидар — бідняк.
Вештався — блукав, бродив.
Приязно — дружелюбно, привітно.
— Поясніть значення слова щербатий. (З вищербленими краями)
2. Читання казки учнями «ланцюжком». Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання
— Який зачин має казка? Назвіть головних персонажів казки.
— Прочитайте, який вигляд мав гном.
— Чому, побачивши його, Матс мало не впав зі сходів?
— Що гном запропонував Матсові? Як ви вважаєте, чому?
— Опишіть оселю гнома. Чому він назвав смаки людей химерними?
— Що налякало Матса в підземеллі?
— Що він собі пообіцяв, повернувшись з темного підземелля?
3. Робота в групі
— Охарактеризуйте старого гнома.
4. Робота з удосконалення техніки читання
VІ. Підсумок уроку
— З якою казкою ми почали ознайомлення на сьогоднішньому уроці?
— Що вас найбільше вразило в цій казці?
VІІ . Домашнє завдання
Підготувати запитання за змістом першої частини казки.