Мета: продовжувати надавати відомості про техніки живопису; формувати вміння аналізувати та змішувати кольори; навчати міркувати; формувати образне, логічне, просторове мислення; розвивати комбінаторні здібності; стимулювати розвиток допитливості; виховувати уважність.
Оснащення.
Зоровий ряд: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників у техніці пуантилізму; навчальні роботи з методичного фонду; матеріали для демонстрування послідовності й техніки виконання роботи.
Обладнання: альбом для малювання; простий олівець; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; ватяні палички; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.
Тип: комбінований урок.
Тема уроку. КРАПКОВИЙ МАЛЮНОК. ПУАНТИЛІЗМ
Мета: продовжувати надавати відомості про техніки живопису; формувати вміння аналізувати та змішувати кольори; навчати міркувати; формувати образне, логічне, просторове мислення; розвивати комбінаторні здібності; стимулювати розвиток допитливості; виховувати уважність.
Оснащення.
Зоровий ряд: навчальні плакати, репродукції картин відомих художників у техніці пуантилізму; навчальні роботи з методичного фонду; матеріали для демонстрування послідовності й техніки виконання роботи.
Обладнання: альбом для малювання; простий олівець; гумка; гуаш; пензлі № 4, 6; ватяні палички; ємність для води; серветки для витирання рук і пензлів; палітра.
Тип: комбінований урок.
Бесіда за питаннями
(Учитель пропонує учням уважно розглянути зображення спектрального (колірного) кола, пригадати основні поняття.)
Червоний, жовтий і синій кольори художники називають основними кольорами. Їх не можна одержати змішуванням. Для того, щоб намалювати будь-який малюнок, вистачить лише цих трьох кольорів.
Оранжевий, зелений і фіолетовий кольори художники називають кольорами змішаними, або похідними, тому, що їх можна одержати, змішуючи основні кольори.
Організація сприйняття творів мистецтва
Слово вчителя
Тривожне очікування шторму, що насувається; сяйво спекотного сонячного полудня...
♦ Скільки знадобиться кольорів, щоб передати їх на картині? (Відповіді дітей.)
Лише три! Так, трьох основних кольорів достатньо для створення будь-якого зображення. Коли ми бачимо два кольори поряд, наші очі самі створюють уяву змішування.
(Учитель пропонує учням роздивитися репродукції картин, виконаних у техніці пуантилізму. Коротко ознайомлює учнів з особливостями техніки. Учні мають визначити, якими кольорами скористалися художники для створення своїх картин.)
Складіть невеличку розповідь за кожною з картин.
Намагайтеся передати свої враження від картини.
Творче завдання
Пояснення до творчого завдання
Учитель. Якщо зображення створюється окремими мазками правильної форми,
крапками або прямокутниками, це — пуантилізм (від французького роіпtiller — писати крапками). Ця техніка живопису з'явилася на початку XX століття, але художники дотепер полюбляють використовувати її для передавання стану природи і створення настрою в живописі. Візьміть за основу чорно-білу репродукцію картини або фотографію і відтворіть її в малюнку за допомогою гуашевих фарб.
Малюйте крапками за допомогою ватяного тампона або пензля окремими мазками. Почніть роботу з основних кольорів — червоного, жовтого й синього. Щоб одержати оранжевий колір, змішайте червоні й жовті крапки, зелений — блакитні й жовті.
Індивідуальна робота за творчим завданням
Учні виконують творчу роботу. Учитель надає індивідуальну допомогу.
Обговорення учнівських робіт
Під час обговорення учнівських робіт потрібно акцентувати увагу учнів на передаванні стану та настрою.
Учні аналізують роботи своїх товаришів, обґрунтовуючи свої точки зору
Коментар. Під час уроку учні мають засвоїти початкові відомості про колір як засіб виразності, демонструвати навички й уміння передавати настрій.
М. де Вламінк «Ресторан у Буживалі» (1907)
Ж. Брак «Пейзаж в Естакі» (1906)
П. Синьк «Сен-Тропе, шторм» (1895)
А. Дерен «Порт у Колліурі» (бл. 1906)
Поетапна схема виконання крапкового малюнка 24
Пуантилізм
(від французького роіпtiller — писати крапками) — це техніка живопису, за допомогою якої зображення створюється окремими мазками правильної форми, крапками або прямокутниками та використовується для передавання стану природи і створення настрою в живописі.