Мета. Познайомити учнів з історичною хронологією відкриття явища природної радіоактивності та властивостями радіоактивного випромінювання.
Розкрити природу радіоактивного розпаду та його закономірності.
Розвивати вміння аналізувати науковий матеріал, дослідження, використовуючи додаткову літературу.
Виховувати особисту відповідальність за те, що відбувається довкола, чуйність і людяність.
1
Фізика 9 клас
Тема уроку : Радіоактивність. Види радіоактивного випромінювання.
Мета уроку : Формувати в учнів знання про радіоактивність та види радіоактивного випромінювання; основні характеристики α- , β- та γ-випромінювання, правила зміщення Фредеріка Содді. Формувати фізичне й логічне мислення учнів, вміння аналізувати, порівнювати, самостійно робити висновки, працювати з науковою літературою; виховувати у дітей вміння працювати в колективі, толерантність, прагнення до поповнення знань.
Обладнання : роздатковий матеріал на кожну парту один комплект, який складається з:
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
«Лише зрозумівши природу,
людина зрозуміє саму себе»
Р.Едберг
(шведський письменник)
Хід уроку
Етап уроку |
Час, хв
|
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат діяльності |
І. Розминка |
1 |
Вправа «Бартер» |
Розвиток пізнавального інтересу |
ІІ.Актуалізація опорних знань |
6 |
1.Інтерактивна вправа «Снігова лавина» 2. Інтерактивна вправа « Мікрофон»
|
Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Постановкою проблемного запитання |
Мотивація навчальної діяльності |
IV. Сприйняття навчального матеріалу |
15 |
1.Презентація учнів «Радіоактивне випромінювання» 2.Презентація буклету 3. Повідомлення учнів про вчених 4.Пояснення вчителя |
Засвоєння навчального матеріалу |
V. Осмислення об'єктивних зв’язків |
16 |
1.Розвязування задач 2.Фізичний диктант 3.Робота в групах |
Закріплення вивченого матеріалу |
VII. Підсумки уроку |
3 |
1.Інтерактивна вправа «Мікрофон» 2.Інтерактивна вправа «Результати бартеру» |
Підбиття підсумків |
VIII. Домашнє завдання |
2 |
Застосувати набуті знання до розв’язування задач |
Закріплення вивченого матеріалу на практиці |
І. Організаційний момент.
Вправа бартер
Я на свої долоні (показую їх) кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть свої знання, уважність. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили бартер, а наскільки він успішний, побачимо в кінці уроку.
II. Актуалізація опорних знань
Приклад «Снігової лавини» у таблиці.
Слово |
атом |
Речення |
всі речовини складаються з атомів |
Питання |
з чого складається атом |
Відповідь |
з ядра і електронів |
ІІ. Інтерактивна вправа « Мікрофон»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вступне слово вчителя
Усі тіла навколишньої живої й неживої природи складаються з дрібних частинок— атомів: Першими, хто висловив припущення про це, вважаються давньогрецькі філософи Левкіпп і Демокріт. Саме вони назвали атомом дрібну неподільну частинку, що утворює речовину. Вони вважали, що речовини утворюються в результаті зіткнення атомів і появи зв'язків між ними. Ні природу, ні механізм утворення цих зв'язків вони не уточнювали, зате зробили припущення про форму атомів. Вони вважали, що атоми мають форму правильних багатогранників: куба («атоми землі»), тетраедра («атоми вогню»), октаедра («атоми повітря»), ікосаедра («атоми води»).
Більше двадцяти століть знадобилося вченим для того, щоб експериментально підтвердити атомістичну теорію будови речовини. Остаточно ця ідея утвердилася в науці в другій половині дев'ятнадцятого століття
Як ви думаєте коли написав В.Брюсов цього вірша і що спонукало його до його написання?
Быть может, эти электроны
Миры, где пять материков,
Искусства, знания и войны, троны
И память сорока веков!
Ещё, быть может, каждый атом -
Вселенная, где сто планет;
Там - всё, что здесь, в объёме сжатом,
Но также то, чего здесь нет.
Их меры малы, но всё та же
Их бесконечность, как и здесь;
Там скорбь и страсть, как здесь, и даже
Там та же мировая спесь.
Могутність і безсилля людини продемонстрував Чорнобиль. І застеріг: не захоплюйся своєю могутністю, людино, не жартуй з нею. Нагромадження в природі шкідливих радіоактивних речовин згубно впливає на біосферу. Другим сигналом людству стала Фокусіма
Отже, до сьогоднішнього уроку ви не раз стикалися з такими термінами як радіоактивність, радіоактивне випромінювання
В 9 класі ми з вами успішно вивчили розділ Атомне ядро і ядерна енергетика, де однією з тем була тема «Радіоактивність»
Тому сьогодні на уроці буду менше говорити я, а більше Ви, адже ви мали підготувати повідомлення з теми «Радіоактивність. Види радіоактивного випромінювання».
IV. Сприйняттянавчального матеріалу
Завдання уроку.
(додаток 2)
У 1896р. французький вчений Беккерель вивчав післясвічення деяких речовин після опромінення їх сонячними променями і встановив, що солі Урану без опромінення самочинно випромінюють невидимі промені. Цю властивість було названо радіоактивністю, а тіла - радіоактивними. Радіоактивні промені засвічують фотоплівку, проходять крізь непрозорі тіла, іонізують газ.
у 1896р. Марія Склодовська-Кюрі і П'єр Кюрі відкрили радіоактивні Торій, Полоній, Радій і встановили, що всі елементи з 83 - радіоактивні.
Радіоактивні промені вивчав Резерфорд. Пропустивши їх крізь магнітне поле, він одержав три пучки: α-промені, β-промені і γ-промені: α-промені - це позитивно заряджені частинки, які мають заряд, q=2e, затримуються папером. Вимірявши для них відношення m/q, встановили, що це ядра атома Гелію, доведено спектральним аналізом; β-промені - це негативно заряджені частинки, проходять крізь тонкий (до декількох міліметрів) алюміній. Визначене відношення заряду до маси цих частинок підтвердило, що це потік електронів з різними швидкостями (до 0,999с); γ-промені не відхиляються ні в електричному полі, ні в магнітному. 3а дифракцією на кристалах встановлено, що це електромагнітні хвилі довжиною 10-10 – 10-13 м, ще коротші за рентгенівські, і проходять крізь свинець товщиною 16-18 см.
Багато було незрозумілого в радіоактивності. 3 часом інтенсивність випромінювання змінювалась. При цьому виділялась енергія. Так, l г радію під час радіоактивного розпаду виділяв 582 Дж за годину. Передбачали, що відбувається перетворення ядер одних атомів у ядра інших, тобто утворення нових хімічних елементів. Так, Радій перетворюється в Радон. Це було доведено спектральним аналізом. Резерфорд узагальнив результати дослідів багатьох учених і прийшов до висновку: "Радіоактитіїсть являє собою самодовільну зміну ядер одних атомів в інші з виділенням енергії і частинок." При цьому виконуються правила зміщення:
У 1934р. французькі фізики Ірен і Фредерік Жоліо-Кюрі відкрили штучну радіоактивність (радіоактивність ядер, які є продуктами ядерних реакцій; розпад атомного ядра при влученні в нього елементарної частинки).
Природне радіоактивне опронімення людина отримує з Космосу, від Сонця, з надр Землі; штучне – це результат діяльності людини, в процесі виробництва електроенергії на атомних електростанціях, науково-дислідницькі роботи, використання ядерної зброї тощо.
Природа радіоактивного проміння вказує на те, що його причиною є самочинний розпад атомних ядер радіоактивних елементів. Радіоактивне випромінювання не однорідне, а трикомпонентне. При цьому деякі з ядер випускають тільки альфачастинки, інші - бета-частинки. Є радіоактивні ядра, які випускають і ті й ті частинки. Більшість ядер одночасно випускає і гамма-промені. У радіоактивних ядер, які утворюються штучно, спостерігаються й інші радіоактивні процеси, наприклад виліт протонів або позитронів. Принципової відмінності між двома видами радіоактивності (природної і штучної) немає. Радіоактивні промені засвічують фотоплівку, проходять крізь непрозорі тіла, іонізують речовину . Про штучні радіоактивні елементи йтиметься пізніше.
Учні об’єднуються в пари. Завдання парам: заповнити в зошитах таблицю 1 (протягом 15 хвилин), використовуючи § 32-33 стор. 180-185 та додатковий матеріал, розданий вчителем.
Таблиця 1 – Порівняльна таблиця різних видів радіоактивного випромінювання
Характеристики випромінювнь |
α-частинки |
β-частинки |
γ-промені |
Природа проміння |
|
|
|
Знак заряду частинки випромінювання |
|
|
|
Абсолютна величина заряду частинки |
|
|
|
Маса частинки випромінювання |
|
|
|
Енергія частинок випромінювання |
|
|
|
Швидкість частинок |
|
|
|
Проникна здатність випромінювання |
|
|
|
Речовина, що затримує проміння |
|
|
|
Вплив на речовину |
|
|
|
Висновок |
|
Перевірка результатів роботи в парах. Учні висловлюються за бажанням. (10 хвилин).
Творче завдання. Скласти схему, що узагальнює розглянутий на уроці матеріал. Два учні виконують завдання на відворотах дошки (5 хвилин).
|
Радіоактивність |
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
Природна |
|
|
Штучна |
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||
α-розпад |
|
β-розпад |
|
γ-промені |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
ZXA = Z-2YA-4 + 2Не4 |
|
ZXA = Z+1YA + -1е0 |
|
Ядро не змінюється, зменшується його енергія |
|||||||||||||||||||
Тести. Учні виконують завдання з копіювальним папером.
.
Варіант 1
|
Варіант 2
|
Вчитель збирає роботи учнів і оголошує правильні відповіді, діти дізнаються про попередні результати своєї роботи.
(1 варіант:1-А, 2-С, 3-В, 4-С, 5-В, 6-А; 2 варіант:1-В, 2-С, 3-А, 4-С, 5-А, 6-А )
Фізичний та математичний зміст закону радіоактивного розпаду. Основні характеристики розпаду та зв’язок між ними
V. Осмислення об'єктивних зв’язків
1.Розвязування задач
1. При захопленні нейтрона ядром магнію утворюється радіоактивний
ізотоп . Яка частинка випускається під час цієї реакції?
Варіант 1
А) β-,α-,γ-
А. 9 протонів, 10 нейтронів, 10 електронів Б. 3 протони, 3 нейтрони, 2 електрони В. 10 протонів, 10 нейтронів, 10 електронів Г. 3 протони, 3 нейтрони
|
Варіант 2
потік ядер атомів Гелію;
2.γ -випромінювання – це…
А. Резерфорд Б. Беккерель В. Томсон Г. Фермі
|
1 в. :1-А, 2-С, 3-В, 4-С, 5-В, 6-А; 7-А; 8 –Б; 9-А2, Б4, В1,Г5, 10 – 230Rа 88, 216 Аt 85)
2 в:1-В, 2-С, 3-А, 4-С, 5-А, 6-А , 7-Б; 8 –В; 9- А5, Б3, В4,Г1, 10 – 22Mg12, 239Pu94 )
Шкала оцінювання : 1-8 по 1 балу, 9 – 2 бали , 10 – 2 бали
І гр.
1.Період піврозпаду , становить 1620 р. Обчислити постійну радіоактивного розпаду.
Дано: T= 1620 р |
|
-? |
Відповідь: |
2.Період піврозпаду (радон) дорівнює 3,8 діб. Через який час маса радона зменшиться в 4 рази?
Дано: Т=3,8 діб
|
; |
t-? |
T=2Т=7,6 діб |
ІІ гр.
1.Кількість радіоактивного радону зменшилася у 8 разів за 11,4 діб. Визначити період пів розряду радона?
Дано: t=11.4 діб
|
|
Т-? |
; Відповідь: Т= 3,8 діб |
2.Маса радіоактивного срібла зменшилася у 8 разів за 810 діб. Визначте період піврозпаду радіоактивного Аргентуму.
Дано:
t= 810 діб |
; |
Т-? |
Відповідь: Т= 270 діб |
ІІІ гр.
1.Скільки радіоактивної речовини залишиться за масою через 3 доби, якщо на початку було 0,1 кг. Період піврозпаду речовини дорівнює 2 доби
Дано:
Т=2 доби T= 3 доби |
;; |
m-? |
m=0,0354 кг=35,4 г |
2.Скільки % від початкового радіоактивного елемента розпадається за час, що дорівнює середньому часу життя ядер даного елемента.
Дано: t= |
=1,44 Т ;
|
-? |
|
Перевірка (правильні відповіді висвічуються на екрані)
VІІІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
§§ 32-33 (стор. 179-185), повторити кількість речовини; підготувати повідомлення про використання радіоактивності (додатково).
Використана література
Фізика. 9 клас: Підручник для загальноосвіт. навч. закладів / Ф. я. Божинова, М. М. Кірюхін, о. о. Кірюхіна.- х.: Видавництво «Ранок е , 2009.- 224 с.: іл.
Збірник різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з фізики. Харків: «Гімназія», 2003 - 80 с.
Фізика. Опорні конспекти. 11 клас. - Кам' янець-Поділ.: Абетка, 2003. - 100 с.