Тема уроку: Розвиток мовлення. Твір – опис на основі власних спостережень “Калина під моїм в

Про матеріал

Тема уроку: Розвиток мовлення. Твір – опис на основі

власних спостережень “Калина під моїм

вікном”.

Мета: - формувати вміння добирати найбільш

влучні прикметники під час опису предмета;

- розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення,

спостережливість, уміння порівнювати і

зіставляти ;

- розширити знання учнів про калину як

рослину - символ України, показати, як

оспівував її український народ;

- виховувати любов до рідного слова, до

національних традицій, народної мудрості,

до краси і гармонії навколишнього світу,

любові до рідного краю

Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, гілочки з кетягами

калини, мультимедійні засоби, вишитий

рушник, гілочки верби.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Перегляд файлу

Рябченко   Оксана  Олексіївна,  вчитель  початкових  класів вища категорія

 

 

ЗОШ  № 20     Урок  української  мови      3 -В    клас

 

Тема  уроку: Розвиток  мовлення.  Твір – опис   на  основі

                                    власних  спостережень    “Калина   під  моїм 

                                    вікном”.

 

 

Мета: -   формувати   вміння   добирати  найбільш

 влучні   прикметники  під  час  опису  предмета;

 -   розвивати   зв'язне   мовлення  учнів,  мислення,

 спостережливість,  уміння  порівнювати  і

 зіставляти  ;

 -  розширити   знання  учнів   про   калину  як

 рослину  -  символ   України,  показати,   як

 оспівував  її   український   народ;

 -   виховувати   любов  до   рідного  слова,  до

 національних   традицій,  народної   мудрості, 

 до   краси   і  гармонії   навколишнього  світу,

 любові  до  рідного  краю

 

Обладнання: портрет   Т.Г.  Шевченка,   гілочки  з  кетягами

 калини,   мультимедійні   засоби,  вишитий

 рушник,  гілочки  верби.

 

 

Тип  уроку: урок   формування  практичних   умінь  і   навичок.

 

 

 

 

 

 

Хід  уроку

 

І.   Організаційний   момент.

 Знову   день  почався,  діти.

 Всі  зібрались  на  урок.

 Тож  пора   нам  поспішати  -

 Кличе  в   подорож  дзвінок.

 А  що   ми  будемо   робити,

 Про  що  будемо   говорити,

 Ви  можете   усі  сказати,

 Як   зможете   загадку   відгадати.

 

    Загадка.

 За  хатою   у  садочку,

 Та  в  червоних   намистинах

 Стала   пава   молода.

 І  збігаються  всі  діти,

 Щоб  на  неї    поглядіти.

 За  намисто   кожен   смик  -

 Та  й   укине  на  язик.

 Що  це   таке?    (Калина).

 

 -   Вірно,  діти,   це  калина.  Послухайте,  будь  ласка,  пісню  про  калину.   (Звучить  пісня   “У    полі   калина”  у  виконанні   Ніні  Матвієнко,   І  куплет),    стишується    і  вчитель  продовжує   свою  розповідь).

 -   “Перша    квіточка  -  наша   родинонька,  друга  -  рідна   сторононька”,  -   так   говориться  в  пісні   про  калину.   Майже   у  всіх  народів   є   улюблені   рослини  -  символи.   У  канадців,  скажімо,  -  клен,  у  росіян  -  берізка,  горобина.  А  давайте,  діти,  пригадаємо,  як  рослини   символізують   нашу   Україну?

 Так,  і  калина,  і  верба  разом з  колосками  жита,  з  вишитими  рушниками,  з  духмяним   хлібом  -  все  це  і  є    символи   нашого   українського  народу.  “Без  верби  і  калини   нема  України”,  -  так  говорить  народна   мудрість.

 

ІІ.  Актуалізація   опорних  знань.

 -  А  зараз,  діти,   відгадайте  загадку,  яка  є   у   вашому  зошиті.

 -  Так,   це  калина.

 Ви   відгадали.   цю  загадку,  а  тепер   підкресліть  слова,  які  вам   допомогли   відгадати   її.  (Учні  підкреслюють  слова).

 

ІІІ.  Оголошення  теми  і  мети   уроку.

-  Отже,  діти,  про  що  ми   будемо  говорити   на  сьогоднішньому  уроці?

 -  Учні    дають  відповіді.

 

 Ви  почуєте,  як   оспівується   ця  рослина   у   віршах,  піснях,  легендах   і  переказах,  прислів'ях  і  приказках.  Ми  з  вами   визначимо   також  ознаки   і  властивості  калини,   напишемо   розповідь   з  елементами  опису  “Калина  під  моїм  вікном”.

 

ІУ.   Калина   -  рослина – символ   України.

 1.  -  До  нас  у  гості   завітала     дівчинка  -  калинка.

  Я  -   калина.

  Я  -  краплина

  Твого   серця,  Україно!

  Я   тонесенька   стеблинка,

  Я  -   дівчинка  -  українка.

 -  Можливо,   хтось  із  вас   розкаже   про калину  вірші?

 Діти  декламують  поезію.

 

 2.   Звучить   запис  пісні   “При   долині  кущ  калини”.  І – ІІ  куплети.  (Учитель   може   сам   продекламувати   рядки   з  пісні)

 

Вчитель.  З  давніх – давен  наш  народ   поетизував   цей  кущ,  оспівав  його  в  піснях.   Калина  -   це  символ  нашої   України.  З  нею    порівнювали  красу   української   дівчини.   Без  калини   не  можна  уявити   бабусиної  хати,   маминої  пісні,  рідної   Батьківщини.

 -  А  ще  існує   така   легенда.  На  Україну   напали   турки  і  татари.  Вони   вбивали   дітей,   старих  людей,  а  молодих  дівчат   забирали   із  собою    полон).  В  одному  селі    дівчинка   втікала,  зачепилася  за  дерево  і  впала.  Разок  червоного  намиста  розірвався  і  розсипався.   Дівчина  загинула   в   неволі,    а  на  місці   розсипаного  намиста   виросла  калина.

 

     3.  Бесіда.

 -  Діти,  а,  можливо,   ви  знаєте   прикмети,  прислів'я,  приказки,  пов'язані   з  калиною.

  • Любуйтеся  калиною,  поки   цвіте,  а  дитиною  -  поки  росте.
  • У  лузі   калина   з  квіточками,  немов   матуся   з  діточками.
  • Весною  калина   білим  цвітом   квітує,  а восени   червоні  ягоди   дарує.
  • Запишалася   калина,  наче   красная    дівчина.
  • Калина   хвалилася,  що   медом   солодка.
  • Пишна  та  красива,  мов   червона   калина.

 

 

 

 -  А  що   ви  ще   знаєте   про  калину?

  • На   нашій   планеті   росте   понад  200   видів  калини,  а  в  Україні  росте   калина       ціло
  • Калина   росте   в  лісі   на  вологих   місцях.
  • Калина  -  лікарська   рослина.  Свіжі   ягоди  з  медом  вживають   при  кашлі,  серцевих  захворюваннях,  вона   регулює  тиск  крові.   Соком   калини  навіть   вмивалися,  щоб  обличчя   рум'янилось.
  • Калину   люблять   і  люди,  і  птахи.
  • Ягоди  в  неї   кислі  і  трохи   гіркуваті,  а  додають   сили   і  бадьорості.
  • Проводжаючи   сина   в  далеку  дорогу,   мати   напувала  його   калиновим    чаєм  і  давала   в   дорогу   пиріжок   з  калиною.
  • На   честь  народження   дочки  біля  хати  садили  калину.
  • Потрібна  була   калина й  у  весільних   обрядах,  особливо     у  весільних.  Коли   випікали  коровай,  його  неодмінно   прикрашали   гілочками   калини.

 

 Вчитель.        Отже,  діти,   калина   -  це   лісовий  кущ.  Росте   вона   переважно   на  вологому  грунті,  поблизу  річок.  Красива   калина    в  усі  пори  року.  Пізньою  весною,  коли  сонце  щедро  дарує  тепло,   калина  вбирається  у  білі  букетики  з  квітів.  Придивіться  до  них.  Побачить   їх  бджола   чи  джміль   і  прилетить,  переповзає  з  квітки  на  квітку,    носить   пилок.  А  для   квіток   це  - корисно,  бо   більше     буде   плодів.   Влітку   починають   дозрівати    дуже  гарні   яскраво – червоні   блискучі  плоди,  наче  жменями  розкидані  серед   розкішного   зеленого  листя.  До  пізньої  осені  і  навіть  взимку,   коли  вже   випадає  сніг,  висять  вони  на  гілках,  прикрашаючи  ліс.   Її   ягодами   ласують  мешканці    лісу.

 Здавна   існує   гарний   звичай :   біля   щойно  зведених   осель,  на   примітному  місці,   в  першу  чергу    садили   калину.

 

У.   Складання   розповіді   з  елементами  опису   “Калина   під  моїм  вікном”.  Робота  у  зошиті.

                                          Завдання  1.   Бесіда:

 -  Діти,  а  у   кого   з  вас   вдома  є   калина?   (Учні  піднімають  руки).

 -   Хто  її  посадив?   Що   ви  думаєте,   коли   дивитеся  на   калину? 

 -  Помилуймося   калиною,  діти.  Яка  вона   -  наша  калинонька?

 -   Які  гарні  слова   ви  можете   про   неї  сказати?

 -  Давайте   запишемо   ці  слова.

                                             Завдання  2.

      Червоні,   соковиті,   круглі,  терпкі  -  ягоди.

      Темно – зелене,  смарагдове,  багряне  -  листя.   (Пояснення).

             Важкі,   розкішні,   червоні   -  грона.

                                            Завдання  3.

      Калина  -  красуня,      чарівний  кущик,   як   дівчинка   царівна,   як  наречена   у  віночку,   наче   дівчинка  у  білій  хустині.

                                            Завдання  4

 Дати   відповіді    на  питання:

 -  Що  ти   знаєш   про  калину?   (Це       невисокий,  але  пишний  кущ.   Це  лікарська  рослина.   Любить  вологі   місця,  може  рости   у   лісосмузі,  біля  хати,   листя  розгалужене.

 -  Які   листки?   (Темно – зелені,   округлені,    сірувато  -  зелені).

 -  Який   цвіт?   (Білий,   зібраний   в   суцвіття,  запашний,  сніжно – білий).

 -  Які  ягоди?   (Соковиті,   кислувато -  терпкі,  червоні,   круглі,  рум'яні).

 -  Чим  подобається   тобі  ця  рослина?   (Лікувальними   властивостями).

 

4.   Робота    над   твором  -  описом:

  (Тихо  звучить  музика)

 Діти  складають    розповідь   з  елементами   опису   на   тему  “Калина  під  моїм  вікном”  за   поданим  планом.

 а)   учні  читають   і  дають   відповіді   на  запитання  письмово;

 б)   письмова  робота.

 

      Орієнтовний    зразок  твору.

 Калина   -  це    невисокий,  але  пишний  кущ.  Росте  на   вологих   місцях  у  лісі   в   лузі.   Посадили  і  ми  калину   біля  своєї  хати.

 Весною  вона   зацвітає  запашним   білим   цвітом.  Кожна   квіточка,  ніби   дівчина   в  білій  хустині.

 Восени   важкі   грона   калини   червоніють.  Ягоди   наливаються   цілющим  соком.   Взимку  кущ   калини   особливо  гарний.

 

   Завдання   6

 Перевірка   й  аналіз   написаного.

 -   Добре,   молодці.   А  інші  роботи  я   перевірю  трохи  згодом.

 

 

 -  Ось  така   наша   супутниця  вічна   -  корисна,    символічна,  пісенна   у  кожній   квітці,   ім'я   якої   -   калина.

 

Вчитель. Наша  дівчинка    Калинка   прощається   з  вами,  а  на  згадку   про  зустріч   вам  залишає  ось  такі  розмальовки,   які  ви  обов'язково  розфарбуйте,  а  для  гостей   ми  підготували  ось  такий      оберіг  від  зла,   тільки  на  добро  і  здоров'я.

 Калина   втілює   красиве  і  корисне.   Щоб  росла  у  вас   червона   калина,  будьте  самі  гарні   не  лише  зовнішністю,  а  й  внутрішньо,   будьте   щедрими   на  добро,  бережіть  його  у  своїй  душі.

 Посадіть   кущ   калини  і  біля   своїх  домівок.  Хай  він   прикрасить   ваш   дім,  хай  у  ньому   зів'є  гніздо   соловейко  і  співає  вам.   Ніжними   струнами  душі   своєї  доторкнеться  до  рідної   історії,   українських  традицій,  до  народних  істинних   джерел   мудрості.

 Хай   вам  щастить!

 

 (Звучить  музика).

 

 

 

 

doc
Додано
19 березня 2018
Переглядів
1634
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку