Мета: - формувати вміння добирати найбільш
влучні прикметники під час опису предмета;
- розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення,
спостережливість, уміння порівнювати і
зіставляти ;
- розширити знання учнів про калину як
рослину - символ України, показати, як
оспівував її український народ;
- виховувати любов до рідного слова, до
національних традицій, народної мудрості,
до краси і гармонії навколишнього світу,
любові до рідного краю
Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, гілочки з кетягами
калини, мультимедійні засоби, вишитий
рушник, гілочки верби.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Рябченко Оксана Олексіївна, вчитель початкових класів вища категорія
ЗОШ № 20 Урок української мови 3 -В клас
Мета: - формувати вміння добирати найбільш
влучні прикметники під час опису предмета;
- розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення,
спостережливість, уміння порівнювати і
зіставляти ;
- розширити знання учнів про калину як
рослину - символ України, показати, як
оспівував її український народ;
- виховувати любов до рідного слова, до
національних традицій, народної мудрості,
до краси і гармонії навколишнього світу,
любові до рідного краю
Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, гілочки з кетягами
калини, мультимедійні засоби, вишитий
рушник, гілочки верби.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
І. Організаційний момент.
Знову день почався, діти.
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати -
Кличе в подорож дзвінок.
А що ми будемо робити,
Про що будемо говорити,
Ви можете усі сказати,
Як зможете загадку відгадати.
Загадка.
За хатою у садочку,
Та в червоних намистинах
Стала пава молода.
І збігаються всі діти,
Щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен смик -
Та й укине на язик.
Що це таке? (Калина).
- Вірно, діти, це калина. Послухайте, будь ласка, пісню про калину. (Звучить пісня “У полі калина” у виконанні Ніні Матвієнко, І куплет), стишується і вчитель продовжує свою розповідь).
- “Перша квіточка - наша родинонька, друга - рідна сторононька”, - так говориться в пісні про калину. Майже у всіх народів є улюблені рослини - символи. У канадців, скажімо, - клен, у росіян - берізка, горобина. А давайте, діти, пригадаємо, як рослини символізують нашу Україну?
Так, і калина, і верба разом з колосками жита, з вишитими рушниками, з духмяним хлібом - все це і є символи нашого українського народу. “Без верби і калини нема України”, - так говорить народна мудрість.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- А зараз, діти, відгадайте загадку, яка є у вашому зошиті.
- Так, це калина.
Ви відгадали. цю загадку, а тепер підкресліть слова, які вам допомогли відгадати її. (Учні підкреслюють слова).
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- Отже, діти, про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці?
- Учні дають відповіді.
Ви почуєте, як оспівується ця рослина у віршах, піснях, легендах і переказах, прислів'ях і приказках. Ми з вами визначимо також ознаки і властивості калини, напишемо розповідь з елементами опису “Калина під моїм вікном”.
ІУ. Калина - рослина – символ України.
1. - До нас у гості завітала дівчинка - калинка.
Я - калина.
Я - краплина
Твого серця, Україно!
Я тонесенька стеблинка,
Я - дівчинка - українка.
- Можливо, хтось із вас розкаже про калину вірші?
Діти декламують поезію.
2. Звучить запис пісні “При долині кущ калини”. І – ІІ куплети. (Учитель може сам продекламувати рядки з пісні)
Вчитель. З давніх – давен наш народ поетизував цей кущ, оспівав його в піснях. Калина - це символ нашої України. З нею порівнювали красу української дівчини. Без калини не можна уявити бабусиної хати, маминої пісні, рідної Батьківщини.
- А ще існує така легенда. На Україну напали турки і татари. Вони вбивали дітей, старих людей, а молодих дівчат забирали із собою (в полон). В одному селі дівчинка втікала, зачепилася за дерево і впала. Разок червоного намиста розірвався і розсипався. Дівчина загинула в неволі, а на місці розсипаного намиста виросла калина.
3. Бесіда.
- Діти, а, можливо, ви знаєте прикмети, прислів'я, приказки, пов'язані з калиною.
- А що ви ще знаєте про калину?
Вчитель. Отже, діти, калина - це лісовий кущ. Росте вона переважно на вологому грунті, поблизу річок. Красива калина в усі пори року. Пізньою весною, коли сонце щедро дарує тепло, калина вбирається у білі букетики з квітів. Придивіться до них. Побачить їх бджола чи джміль і прилетить, переповзає з квітки на квітку, носить пилок. А для квіток це - корисно, бо більше буде плодів. Влітку починають дозрівати дуже гарні яскраво – червоні блискучі плоди, наче жменями розкидані серед розкішного зеленого листя. До пізньої осені і навіть взимку, коли вже випадає сніг, висять вони на гілках, прикрашаючи ліс. Її ягодами ласують мешканці лісу.
Здавна існує гарний звичай : біля щойно зведених осель, на примітному місці, в першу чергу садили калину.
У. Складання розповіді з елементами опису “Калина під моїм вікном”. Робота у зошиті.
Завдання 1. Бесіда:
- Діти, а у кого з вас вдома є калина? (Учні піднімають руки).
- Хто її посадив? Що ви думаєте, коли дивитеся на калину?
- Помилуймося калиною, діти. Яка вона - наша калинонька?
- Які гарні слова ви можете про неї сказати?
- Давайте запишемо ці слова.
Завдання 2.
Червоні, соковиті, круглі, терпкі - ягоди.
Темно – зелене, смарагдове, багряне - листя. (Пояснення).
Важкі, розкішні, червоні - грона.
Завдання 3.
Калина - красуня, чарівний кущик, як дівчинка царівна, як наречена у віночку, наче дівчинка у білій хустині.
Завдання 4
Дати відповіді на питання:
- Що ти знаєш про калину? (Це невисокий, але пишний кущ. Це лікарська рослина. Любить вологі місця, може рости у лісосмузі, біля хати, листя розгалужене.
- Які листки? (Темно – зелені, округлені, сірувато - зелені).
- Який цвіт? (Білий, зібраний в суцвіття, запашний, сніжно – білий).
- Які ягоди? (Соковиті, кислувато - терпкі, червоні, круглі, рум'яні).
- Чим подобається тобі ця рослина? (Лікувальними властивостями).
4. Робота над твором - описом:
(Тихо звучить музика)
Діти складають розповідь з елементами опису на тему “Калина під моїм вікном” за поданим планом.
а) учні читають і дають відповіді на запитання письмово;
б) письмова робота.
Орієнтовний зразок твору.
Калина - це невисокий, але пишний кущ. Росте на вологих місцях у лісі в лузі. Посадили і ми калину біля своєї хати.
Весною вона зацвітає запашним білим цвітом. Кожна квіточка, ніби дівчина в білій хустині.
Восени важкі грона калини червоніють. Ягоди наливаються цілющим соком. Взимку кущ калини особливо гарний.
Завдання 6
Перевірка й аналіз написаного.
- Добре, молодці. А інші роботи я перевірю трохи згодом.
- Ось така наша супутниця вічна - корисна, символічна, пісенна у кожній квітці, ім'я якої - калина.
Вчитель. Наша дівчинка Калинка прощається з вами, а на згадку про зустріч вам залишає ось такі розмальовки, які ви обов'язково розфарбуйте, а для гостей ми підготували ось такий оберіг від зла, тільки на добро і здоров'я.
Калина втілює красиве і корисне. Щоб росла у вас червона калина, будьте самі гарні не лише зовнішністю, а й внутрішньо, будьте щедрими на добро, бережіть його у своїй душі.
Посадіть кущ калини і біля своїх домівок. Хай він прикрасить ваш дім, хай у ньому зів'є гніздо соловейко і співає вам. Ніжними струнами душі своєї доторкнеться до рідної історії, українських традицій, до народних істинних джерел мудрості.
Хай вам щастить!
(Звучить музика).