Тема уроку: Стрес на робочому місці

Про матеріал

впливом стресу і дистресу на організм та психіку людини, показати шляхи вироблення адаптивної стратегії поведінки в стресовихситуаціях. Формувати в школярів поняття про стрес, вплив стресу на здоров'я, методи запобігання стресу; розвивати навички врівноваженості, уміння знаходити компроміс між бажаннями та можливостями; виховувати самовладання оптимістичне ставлення до життя.

Обладнання та матеріали: Презентація, відео-матеріали, плакати.

Базові поняття й терміни: Охорона праці, стрес (позитивний і негативний), види стресу, фази стресу стресовий стан і психологічна рівновага, вплив стресу на здорові я.

Тип уроку: комбінований.

Перегляд файлу

1

 

Охорона праці на виробництві

Тема уроку: Стрес на робочому місці

Мета: ознайомити учнів із поняттям охорона праці, поняттям «стрес», та стрес на робочому місці, впливом стресу і дистресу на організм та психіку людини, показати шляхи вироблення адаптивної стратегії поведінки в стресових  ситуаціях. Формувати в школярів поняття про стрес, вплив стресу на здоров’я, методи запобігання стресу; розвивати навички врівноваженості, уміння знаходити компроміс між бажаннями та можливостями; виховувати самовладання оптимістичне ставлення до життя.

Обладнання та матеріали: Презентація, відео-матеріали, плакати.

Базові поняття й терміни: Охорона праці, стрес (позитивний і негативний), види стресу, фази стресу стресовий стан і психологічна рівновага, вплив стресу на здорові я.

Тип уроку: комбінований.

Структура уроку

  1. Організаційний етап.................................... 1-3 хв.
  2. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності…5хв.
  • Охорона праці
  • Охорона праці на виробництві
  • Обовязки працівників
  1. Вивчення нового матеріалу............................... 15хв.
    • Стрес. Види стресу. Фази стресу.
    • Чинники, які викликають стрес.
    • Ознаки стресу.
    • Найбільш стресові професії
    • У чому користь помірного стресу.
    • Методи формування стійкості до стресу.
  2. Самостійна робота учнів..................................10хв.
  3. Домашнє завдання.......................................1-2хв.
  4. Підбиття підсумків уроку..................................5хв.

Хід уроку

  1. Організаційний етап.

Добрий день. Сьогодні на уроці ми з вами будемо вивчати нову тему, яка називається: «Стрес і здоров’я», ми вивчимо, що таке охорона праці та питання стресу на робочому місці  та його вплив на здоров’я людини. Але сьогоднішній урок буде не стандартним, ви будете працювати групами, кожна з груп працює над груповим  конспектом уроку. На початку уроку прошу вас вказати з яким настріем ви прийшли на урок, будь ласка заповніть кружечок у вашому конспекті.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Скажіть будь ласка як ви розумієте питання « Охорона праці»

Поняття «Охорона праці на виробництві» в себе включає наступні питання

  • Правові та організаційні питання охорони праці.
  • Соціальне страхування від нещасних випадків і професійних захворювань.
  • Фізіологія, гігієна праці та виробнича санітарія.
  • Пожежна безпека, системи засобів і заходів безпечної експлуатації електроустановок

Учні в конспектах та на слайді заповнюють схему

http://ua.convdocs.org/pars_docs/refs/133/132504/132504_html_314a9744.png

Давайте визначимо, які ж обов’язки  працівника

- Знати і виконувати вимоги нормативних актів про охорону праці, правила поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, користуватися засобами колективного та індивідуального захисту;

- Дотримуватися зобов'язань щодо охорони праці, передбачені колективним договором (угодою, трудовим договором) та правилами внутрішнього розпорядку підприємства;

- Проходити у встановленому порядку попередні та періодичні медичні огляди;

Нам потрібно скласти алгоритм дій працівника при нещасному випадку на виробництві

C:\Users\196\Pictures\Рисунок1.png

От же зрозумілим стає питання регулювання нещасних випадків на виробництві, які призводять до втрати працездатності працівника на різний часовий термін. Окрім цього існують ще інші чинники, які можуть призвести до втрати працездатності, та які не регулюються жодним нормативним актом, ці питання ми будемо розглядати під час уроку

Г.Сельє говорив: «Не слід боятися стресу. Його не буває тільки у мертвих. Стресом потрібно керувати, і тоді ви відчуєте аромат і смак життя».

     Похмурі думки та емоції ослабляють нас, роблять хворими, а позитивні - роблять нас сильними та здоровими.

НАЙМОГУТНІШИМ ДЖЕРЕЛОМ СТРЕСУ Є НЕГАТИВНІ ЕМОЦІЇ  Й  ПОЧУТТЯ

Ганс  Сельє видатний канадський ендокринолог, лікар за освітою, біолог з

світовим ім'ям, директор Інституту експериментальної медицини та хірургії.

         Народився в 1907 році, батько був  військовим лікарем - терапевтом, мав власну хірургічну клініку. Навчався Ганс на медичному факультеті  Пражського университета. Потім він продовжував навчання в Римі та Парижі. Після навчання, коли Ганцу було 22 роки протягом 2 років був асистентом кафедри експериментальної паталогії. Будучі студентом-медиком, звернув увагу на те, що у всіх хворих, які мають різні захворювання, спостерігається низка однакових симптомів (втрата апетиту, м'язова слабкість, підвищений артеріальний тиск, втрата віри в одужання). Вивчаючи історії хвороб цих людей, він дійшов висновку, що в основі їх захворювань лежить саме стрес або стресові ситуації.

! Обговорення проблемної ситуації

  • Лікарі вважають, що «стрес – це приправа до життя» 
  • Чи дійсно це так?

?Уяви, що батьки оберігають свою дитину від всіх можливих стресів. До яких результатів це може призвести?

 ( відповідь учнів)

За допомогою методу «Мозковий штурм» напишіть, що таке «стрес», «страх», «тривога».Кожна з груп знаходить загальне визначення  понять, які записані в їх конспекті. Коли учні визначилися з термінологією, учитель подає дійсне змістове значення основних понять, пов’язаних зі стресом.

Фрустрація -  негативний психічний стан, який буває, коли ціль є недосяжною, стан нездійснення значущої потреби.

Страх – афективний відбиток у свідомості явної загрози для життя та добробуту людини.

Тривога – переживання емоційного дискомфорту, яке пов’язано з очікуванням негараздів, передчуттям надходження небезпеки.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя.

Слово «Стрес» взяте із технічної термінології і означає силу, під дією якою змінюється інший об’єкт. Зміна, яка відбулася в об’єкті  під впливом цієї сили, називається напруженням.

Стрес – це стан психічного напруження, що виникає як реакція організму на зміну внутрішнього чи зовнішнього середовища.

У перекладі з англійської мови слово «stress» означає напруга, тиск, натиск. Теорію стресу розробив у 1930 р. канадський учений Ганс Сельє. Саме він уперше довів, що стрес – це універсальна реакція організму на небезпеку.

Стрес – реакція на ситуацію, в якій  людина зазнає перенапруження. Наприклад дуже сильні переживання можуть викликати емоційний стрес. Необхідність запам’ятати перед іспитом велику кількість різної інформації може викликати інтелектуальний стрес. Перебування на спеці – температурний стрес. При пошкодженнях організму може виникнути також больовий стрес.

Стрес може бути викликаний різними діями і явищами.

Стрес – це комплекс пристосувальних реакцій до будь-яких складних умов. Мандрівка в інше місто, переїзд із квартири на квартиру, поява нового члена сім’ї, і навіть така радісна подія як весілля, перехід до іншої школи – усі ці події можуть викликати стрес.

Слід також зазначити, що люди по різному реагують на ситуацію, в якій може виникнути стрес. Для однієї людини – знайомство з новою людиною є стресом, а інша знайомиться спокійно, не зазнаючи при цьому стресу, одним людям подобається купання в дуже  холодній воді, а інші навпаки, купатися не люблять взагалі, для них це являється стресом.

Фази стресу

  1. Фаза тривоги. У цій фазі виробляється гормон адреналін, і весь організм набуває стану бойової готовності: частіше б’ється серце, підвищується тиск, напружуються м’язи. Організм готовий почати боротьбу, захистити себе, або нападом попередити новий удар. Помірний стрес на цій фазі корисний, тому що він сприяє підвищенню працездатності.
  2. Фаза опору. Організм витрачає свої резерви й розв’язує завдання, що стоять перед ним. Але якщо ця стадія продовжується довго й організм не відпочиває, то сили закінчуються й починається третя фаза.
  3. Фаза виснаження. З’являється слабкість, знижується працездатність. Організм потребує відпочинку. Якщо такого відпочинку немає, то людина може захворіти  

Види стресу

Існують два види стресу:

  • Еустрес – це позитивна реакція на стресор. Стрес який базується на позитивних емоціях ( сміх, радість, перемога в змаганнях, вдалий іспит, виграш у лотерею). Позитивний стрес завжди корисний для здоров’я людей.
  • Дистрес – це негативна реакція на стресор. Стрес який базується на негативних емоціях ( злість, агресія, гнів, дратівливість, ярість, поганий настрій, отримана погана оцінка, несподіваний виклик до дошки, сварка з другом, хвороба). Реакція на дистрес є такою сильною, що перешкоджає адекватно діяти, або виснажує резерви організму і створює перенапруження.

Фактори  що викликають стрес

  • перевантаження;
  • конфлікт;
  • невизначеність;
  • нецікава діяльність;
  • холод, спека;
  • екзамени;
  • нереалізовані потреби,
  • занижена самооцінка

ЧИННИКИ РИЗИКУ:

  • Перший чинник: прискорення темпів життя
  • Другий чинник : інформаційні перевантаження
  • Третій чинник: урбанізація. Сум'яття великих міст є потужнім стресовим чинником.
  • Четвертий чинник: малорухливість сучасної людини. Ми уникаємо фізичних навантажень, котрі життєво необхідні для здоров'я.
  • П'ятий чинник : нездорове харчування, насичене рафінованими продуктами, консервантами, штучними барвниками, ароматизаторами, стабілізаторами тощо.

Стрес – подразники призводять до …

  • Фізичне напруження                        
  • Психічне напруження

Як результат порушення гомеостазу

Стрес – подразники бувають ІІІ типів

1. Стрес – подразники які від нас не залежать;

2. Це стрес – подразники на які ми можемо і повинні вплинути;

3. Це події та явища які ми самі перетворюємо на проблеми

Стресори

Виробничі:

  • перевантаження організму: фізичне і психічне;
  • зміни розпорядку і режиму;
  • погане устаткування на робочому місці.

Навчальні:

  • іспити;
  • негативні бали;
  • змагання різного характеру.

Карєрні:

  • несправедливість у колективі;
  • конфліктність в колективі;
  • повільне просування по службі;
  • конфлікти з керівництвом;
  • конфлікти з підлеглими;
  • стосунки з клієнтами;
  • відсутність підтримки;
  • відповідальність за людей;
  • неправильно побудована ієрархія.

Ознаки стресу

  • прискорення пульсу (серце «вистрибує» з грудей.
  • прискорення дихання.
  • Підвищення тиску крові.
  • Сухість у роті.
  • Спітнілі долоні.
  • Неможливість сконцентруватися.
  • Підкошування ніг.
  • «задубіння м’язів»
  • Тремтіння голосу, рук, ніг.
  • Холод у животі.

Все це відбувається із-за різкого зростання кількості гормонів: катехоламіни, адреналін, норадреналін. Ці зміни відбуваються незалежно від вас.

Людина в стані стресу здатна на неймовірні вчинки: у момент стресу в кров викидається велика кількість адреналіну, мобілізуються всі резерви організму і можливості людини різко зростають, але тільки на певний час. Тривалість цього періоду й наслідки для організму в кожної людини свої.

 

Як ви думаєте, які професії найбільш стресонебезпечні?

У кожної групи в конспектах є завдання

Вам необхідно, переглянути відповідні відеоролики, та зробити висновки які стресові ситуації можливі на данний типах виробництв, та розробити поради щодо попередження стресовим ситуаціям.

Як стрес впливає на здоров’я ?

Надайте оцінку ситуаціям.

 

При підготовці до уроку ви були поділені на групи, та кожна група мала знайти матеріал, як в країнах світу на виробництвах ведеться попередження стресу працівників

 

Як ви вважаєте у чому користь помірного стресу?

Людина не може прожити без стресів. Її організму необхідні і помірна напруга, і здатність до пристосування. Без стресу пристосування не сформуються.

Наприклад, ситуація іспиту завжди стрес. Але якщо ви вже не вперше складаєте іспит і якщо це стало для вас чимось знайомим, то помірний стрес буде для вас корисний. Чому? Та тому що ви знаєте, призведе до того, що ви витратете достатньо часу, щоб добре підготуватися.

 

При підготовці до уроку ви пройшли тест з нашим психологом, яка зараз прокоментує ваші результати тесту, та допоможе нам з методами по боротьбі із стресовими ситуаціями

 

Методи формування стійкості до стресу

Для того щоб у вас формувалася стійкість до стресів, необхідно виконувати такі правила:

  • загартовуй свій організм
  • дотримуйся режиму дня
  • правильно розподіляй навантаження на свій організм
  • з’ясуйте, які справи для тебе головні, а які другорядні, спочатку роби головні (тоді ти все встигнеш)
  • не бійся ситуацій помірного стресу, учись їх долати

Методи  самопідготовки

  • Обов'язковим є налагодження режиму роботи та відпочинку. Відпочивати потрібно активно, займаючись улюбленою справою. Це може бути риболовля, туристичний похід, плавання, робота на дачній ділянці. Сон повинен тривати не менше вісьми — дев'яти годин. Корисно дотримуватись певної дієти згідно з віком, статтю, наявними хворобами разом з тим з підвищеним вмістом вітамінів та мікроелементів. До специфічних методів можна віднести:
    • Релаксацію
    • метод за допомогою якого можна частково або цілком позбутися фізичної та психічної напруги
    •  Але є одна неодмінна умова — мотивація, тобто людина повинна чітко знати для чого їй це потрібно. 
    • Концентрація 
    •  передбачає виконання спеціальних вправ на зосередження, уваги. 
    • Ауторегуляція дихання 
    •  свідомо керуючи подихом, людина має можливість використовувати його для заспокоєння, зняття напруги, як м'язової, так і психічної. 
    • Аутогенне тренування 
    •  це вплив визначених розумових установок людини на зміну власних уявлень, переживань, відчуттів та інших психічних процесів.
    • Тобто аутогенне тренування це психофізіологічна саморегуляція без лікаря.

Сильні стреси можуть спровокувати такі хвороби:

  • інфаркт міокарда
  • онмк
  • виразку шлунка
  • бронхіальну астму
  • порушення імунної системи

Тому потрібно намагатися уникати сильних дистресів.

У процесі життя людина може формувати свою стійкість до стресів, завдяки тренуванню.

Висновок: людина завжди повинна бути готова до стресів і знаходити шляхи до подолання стресових ситуацій, щоб не завдати шкоди своєму здоров’ю.

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок

 

Складання правил врівноваженої людини

Психологічно врівноважена людина здатна:

• контролювати  _______________________ (власні емоції і поведінку)

• зберігати _________________________(самовладання в критичних ситуаціях)

• позитивно ставитися _____________________(до себе й оточуючих)

• уміти переживати невдачі;

• радіти життю і прагнути до його поліпшення;

• ___________________________________________;

• ___________________________________________.

 

V. Підбиття підсумків. Домашнє завдання

 

Г.Сельє стверджує, що ми не повинні – та й не можемо – уникати стресу. Проте можемо використовувати його і насолоджуватися ним, якщо знаємо його механізми й виробимо відповідне відношення до життя.

Вправа «Остання  гра»

Психолог пропонує учасникам сісти в коло. Вибрати одну пару з тверджень і по черзі закінчити речення, без коментарів та дискусій.

ТВЕРДЖЕННЯ

  • Найкраще на уроці було….          Гірше за все у мене вийшло…
  • Найцікавіше на уроці  було…      Найгірше на уроці було…
  • Я хотів би більше…                      Краще за все у мене вийшло…

 

docx
Додано
20 березня 2018
Переглядів
2516
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку