Тема уроку. Українські землі у складі Румунії. Мета уроку. Навчальна мета: охарактеризувати правовий статус українських земель у складі Румунії; пояснити причини, хід і наслідки Татарбунарського повстання; порівняти суспільно-політичне життя українського населення у складі Румунії та Другої Речі Посполитої; охарактеризувати діяльність Української національної партії. Розвивальна мета: поглиблювати інтерес учнів до історії, як сфери знань і навчального предмета; давати можливість учням отримувати та засвоювати системні знання про факти, події, явища, які були характерні для українських земель у складі Румунії між двома світовими війнами; показати історію України в контексті всесвітньої історії. Виховна мета: формування в учнів національно-культурної ідентичності, патріотичного світогляду, активної соціальної та громадянської позиції, почуття власної гідності у результаті осмислення соціального та морального досвіду минулих поколінь, розуміння історії і культури України в контексті історичного процесу.
Обладнання уроку:
Тип уроку: комбінований
Форми роботи: повторення матеріалу попередньої теми і вивчення нового матеріалу; використання методу «кластер»
Очікувані результати:
Після цього уроку учні повинні знати:
вміти:
Структура уроку:
I. Організаційний момент – 3 хв.
II. Актуалізація опорних знань – 5 хв.
III. Повторення матеріалу попереднього уроку – 12 хв.
IV. Мотивація освітньої діяльності – 5 хв.
V. Формування нових знань – 15 хв.
VI. Підведення підсумків, домашнє завдання – 5 хв.
Хід уроку.
I. Організаційний момент – 3 хв. - вітання з учнями;
- перевірка присутніх у класі учнів;
- перевірка підготовки учнів-консультантів до уроку
II. Актуалізація опорних знань – 5 хв. Учителька проводить з учнями фронтальну бесіду:
III. Повторення матеріалу попереднього уроку – 12 хв.: виступ учнів із підготовленими наперед повідомленнями «Життя та діяльність Є. Коновальця», «Степан Бандера та його роль в ОУН», «Діяльність УГКЦ та Андрея Шептицького між двома світовими війнами».
IV. Мотивація освітньої діяльності – 5 хв.: учителька готує учнів до сприйняття нового матеріалу, зосереджуючи їхню увагу на проблемному питанні, на яке вони повинні дати відповідь наприкінці уроку. Проблемне питання (протягом уроку разом із темою уроку написане на дошці): Чому румунська влада акцентувала увагу у своєму ставленні до приєднаної Буковини на використанні українцями української мови?
V. Формування нових знань і умінь – 15 хв. Пояснення матеріалу нової теми.
Етапи румунської політики щодо укр. населення:
I етап 1918-1928 рр. - утвердження румунської влади, колоніальна експлуатація укр. земель: на укр. землях запроваджено воєнний стан; закрито підприємства і майстерні, обладнання вивозили до Румунії; земельні володіння укр. селянства скоротилися майже втричі; зросла оренда та плата за землю; землі роздавали румунським офіцерам; жорстоко придушувався визвольний рух та селянські виступи:1919 р - Хотинське, 1924р. - Татарбунарське повстання; румунізація краю: 1924 р. законом про шкільну систему українців оголошено румунами, які «забули рідну мову»; закрито всі укр. школи; ліквідовано укр. кафедру Чернівецького університету; почалося переслідування укр. церкви; імена та прізвища, назви міст і сіл змінювали на румунські; Буковина втратила автономію.
II етап 1928 - 33 рр. - пошук внутрішньої підтримки в умовах кризи; відносне послаблення режиму внаслідок економічної та політичної нестабільності в умовах Великої депресії.
III етап 1933 - 40 рр. - забезпечення стабільності політичного режиму: 1933 р. - на укр. землях знову введено надзвичайний стан; підсилено поліцію та службу безпеки; 1938 р. встановлено особисту диктатуру короля Кароля II, заборонено всі політичні партії.
партія, дата заснування |
лідери |
програмні засади |
Комуністична партія Буковини 1918 р. |
С. Канюк В. Гаврилюк Ф. Стасюк |
- возз’єднання з Радянською Україною; - 1926 р. - входження до Комуністичної партії Румунії |
Українська національна партія (УНП) 1927 р. |
В. Залозецький |
«Органічна робота», компроміс із чинним режимом; Парламентська партія |
товариства «Мазепа», «Залізняк» 1930-ті рр. |
О.Зиба-чинський, Д.Квітковський |
націоналістичні організації на кшталт ОУН |
Учні занотовують у зошити назви політичних партій у Буковині та їх програмні засади.
3. Політика УСРР та СРСР щодо українських земель у складі Румунії . Учні самостійно вивчають дане питання, використовуючи матеріал підручника
V. Підведення підсумків, домашнє завдання – 5 хв.
Учителька акцентує увагу учнів на повторенні основних дат, термінів та участі у житті краю визначних особистостей. Учні дають відповідь на проблемне питання: мова є душею нації, зникає мова – перестає існувати нація
Домашнє завдання: підручник для 10 класу О. В. Гісем, О. О. Мартинюк «Історія України» §29-30; атлас з історії України для 10 класу ст. 20, 22, 25; підготувати повідомлення, реферати, презентації про життя та діяльність Августина Волошина.