Тема: Узагальнюємо задачі на знаходження четвертого пропорційного і на пропорційне ділення
Мета: формувати уміння розв’язувати задачі, вдосконалювати обчислювальні навички. Тип уроку: урок-дослідження
Дидактичні задачі. Узагальнити способи знаходження однакової величини у задачах: за числовими значенням двох величин, за сумарними значенням двох величин – за двома сумами. Зіставити математичні структури задач на знаходження четвертого пропорційного і на пропорційне ділення; зіставлення планів розв’язування задач, узагальнення способу розв’язування задач на знаходження четвертого пропорційного і на пропорційне ділення. Вдосконалювати навички письмового множення та ділення на одноцифрове число. Розвивальна задача: розвивати логічне мислення під час дослідження задач; розвивати функціональне мислення.
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Ви вже набули певного досвіду у розв’язуванні задач, що містять однакову величину – задачі на знаходження четвертого пропорційного і на пропорційне ділення. Сьогодні ви узагальните спосіб розв’язування таких задач – спосіб знаходження однакової величини. Вам відомий не один спосіб знаходження однакової величини… Тема уроку… Бажаю всім плідної праці.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ
ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Узагальнення способу розв’язування задач на знаходження четвертого пропорційного і на пропорційне ділення.
Завдання № 1 виконується колективно.
Учні складають задачу за кожним коротким записом. З’ясовують, що в кожній задачі є три взаємопов’язані величини, два випадки, одна з величин є однаковою для обох випадків. Для однієї величини дано два числові дані. Відмінність – у задачі 1 – для іншого випадку дано одне числове дане, а інше є шуканим. У задачі 2 – обидва числові дані є шуканими, але дано їх суму. Оскільки ці задачі містять однакову величну для двох випадків, то ключем до їх розв’язання є значення однакової величини. Виходячи з математичних структур цих задач є відмінність у знаходження значення однакової величини. У задачі 1 однакову величину можна знайти одразу – за двома числовими даними одного з випадків. У задачі 2 – так знайти однакову величину ми не можемо; тату однакову величину ми знаходимо за двома сумами – одна сума відома, а іншу треба буде знайти першою арифметичною дією. У задачі 2 два шуканих, які ми дізнаємось третьою та четвертою діями.
Формування уміння розв’язувати складені задачі.
Завдання № 2 виконується колективно
Прочитайте задачу і уявіть про що в ній розповідається. В задачі розповідається про квитки, які продали в кінотеатрі у великі і маленькі зали. Що нам відомо про великий зал кінотеатру? У цьому залі 1200 місяць, і у цьому залі відбулося 2 сеанси тому продали двічі по 1200 місяць. Що відомо про маленький зал? В ньому 600 місць. Скільки сеансів відбулося в маленькому залі ми не знаємо. Що є шуканим задачі? В задачі запитується скільки всього сеансів відбулося у великому і маленькому залах кінотеатру разом, якщо зали були повністю заповнені . Які величини можна виділити в задачі? Кількість місць в одному залі – це можна трактувати як кількість квитків, проданих в 1 зал на один сеанс; кількість сеансів і загальна кількість квитків. Записуємо задачу коротко у формі таблиці. При пошуку розв'язування задачі пропонуємо рухатися від числових даних до запитання. Знаючи два числових даних: перше - кількість місць у великому залі– 1200 і друге - кількість сеансів у великому залі, відома 2, про що ми можемо дізнатися за цими числовими даними? Можемо дізнатися про кількість квитків проданих у великий зал. Якою арифметичною дією? Дією множення . Знаючи два числові дані: перше - скільки всього квитків продали - 3000 , і дізнавшись скільки всього квитків продали у великий зал, про що ми можемо дізнатися? Ми можемо дізнатися скільки всього квитків продали у маленькій зал. Якою арифметичною дією ми про це дізнаємось? Дію віднімання. Знаючи два числові дані: скільки всього квитків продали у в маленький зал, і знаючи скільки місць у маленькому залі, а тому скільки квитків можна продати на один сеанс, про що ми можемо дізнатися? Про кількість сеансів у маленькому залі . Якою арифметичною дією? Дією ділення. Знаючи що у великому залі було два сеанси, і дізнавшись скільки сеансів було у маленькому залі, про що ми можемо дізнатися? Ми можемо дізнатися про кількість сеансів і у маленькому і у великому залах. Таким чином ми відповімо на запитання задачі ,дію додавання.
УІ. ПОЯСНЕННЯ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ
Завдання №3 – виконати ділення письмово і зробити перевірку.
УІІ. ПІДСУМОК. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Що нове ви дізнались сьогодні на уроці? Що спільне у задачах на знаходження четвертого пропорційного і на пропорційне ділення? Що відмінне? Що спільне у способі розв’язування цих задач? У чому відмінність планів розв’язування задач на знаходження четвертого пропорційного і на пропорційне ділення?