Малювання
Урок 6
Тема: Виражальні можливості силуетної форми. Виготовлення силуетних форм за допомогою шаблонів. Правила роботи з ножицями та кольоровим папером. Значення раціонального використання паперу для екології Землі. «Овочі та фрукти».
Мета: надавати учням початкові знання про натюрморт; навчати виготовляти силуетні форми за допомогою шаблонів; розкривати поняття «аплікація»; ознайомлювати учнів із техніками паперових аплікацій; формувати в дітей уміння сприймати, розрізняти й аналізувати характерні риси силуетних форм; розвивати дрібну моторику руки; стимулювати розвиток допитливості; виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу.
Обладнання: репродукції картин відомих художників, зразки робіт.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь:
– Який вид образотворчого мистецтва працює з лініями та силуетами?
– Які засоби виразності дарує нам графіка?
– Якими матеріалами та інструментами ми користуємося, створюючи лінійне зображення?
– Де у природі ми бачимо лінії та плями?
III. Вивчення нового матеріалу:
1. Слово вчителя:
– Картина, малюнок — це розмова художника з глядачем. Це розповідь художника про те, що йому найбільше запам’яталося, що його схвилювало. А ми відгукуємося на його розповідь своїми почуттями, враженнями, думками. (Учитель пропонує учням розглянути композицію з купою фруктів і з’ясувати, що на ній зображено.)
– Картину, на якій зображують овочі, фрукти, квіти та будь-які інші предмети, художники називають натюрмортом. Це слово означає «мертва натура». Малювати натюрморти люблять як художники-початківці, так і відомі майстри.
– Натюрморт може бути навчальною вправою, адже предмети не рухаються, тому можна тривалий час розглядати їх.
– Натюрморт може стати самостійною картиною або складовою сюжету.
– В останньому випадку натюрморт допомагає більше розповісти про тих людей, яких ми бачимо на картині.
2. Організація сприйняття творів мистецтва:
(Учитель демонструє репродукції картин, що зображують натюрморти з фруктів.)
– Цей натюрморт Сезанна вражає симфонічної глибиною і високою майстерністю художника в зображенні звичайних предметні килима, їдальні, скатертини, посуду, фруктів. Один з молодих художників відвідав метра 1898 року, коли той працював над цією картиною, і пізніше згадував про те, як старанно розкладав Сезанн відібрані для композиції предмети: «Спочатку частина столу була прикрита майстерно складеною скатертиною. Потім Сезанн почав розкладати фрукти, добираючи їх у такий спосіб, щоб вони контрастували між собою, і стежачи за проявом додаткових кольорів: зеленого на червоному і жовтого — на синьому. Він багато разів пересував і повертав фрукти, підкладаючи для цього під них монетки в один і два су. Все це Сезанн проробляв неквапливо і акуратно, вочевидь, що це заняття дає йому справжню насолоду».
– Покритий щільним візерунком килим утворює вишуканий задній план, характерний для пізніх натюрмортів Сезанна.
– Глечик з квітковим візерунком по білому фоні водночас перегукується за кольором і зі скатертиною, і з фруктами.
– Біла скатертина є не лише фоном для розкладених на ній предметів, але цікава сама по собі — вона виглядає живою, наче ворушиться, переливається каскадом складок і тіней. Фрукти, написані Сезанном, насичені відтінками червоного й жовтогарячого.
IV. Закріплення вивченого матеріалу:
1. Творче завдання:
– Зобразімо і ми овочі та фрукти за допомогою кольорового паперу.
– Ми вже ознайомилися з лінією, контуром і силуетом.
– Згадаймо, які вони і чим між собою різняться?
– Лінія і контур допомогли нам намалювати святковий феєрверк
– Сьогодні ми покличемо на допомогу силует.
– Які матеріали й інструменти знадобляться нам для роботи з кольоровим папером? (Простий олівець, гумка, кольоровий та білий папір, клей ПВА, ємності для клею і води, пензлик для клею, серветки, клейонка, ножиці.)
– Ви, звісно, маєте рацію, проте сьогодні в нас є ще трафарети. Вони вирізані з цупкого картону. За їх допомогою сьогодні ми робитимемо аплікацію з кольорового паперу.
– Розгляньте уважно зразок. З яких елементів складається зображення?
– Ми підготували для аплікації білий аркуш. Як ви гадаєте, навіщо? Ще зробить нашу аплікацію гарнішою.
2. Пояснення вчителя:
– Під час роботи з аплікацією нам необхідно пам’ятати найголовніше правило: спочатку потрібно приклеїти ті частини зображення, що знаходяться найдалі від нас, а потім накладати елемент за елементом, поступово просуваючись уперед.
– Оберімо колір паперу, з яким ми працюватимемо.
– Із різних відтінків жовтого та зеленого паперу ми зробимо грушу. З оранжевого, світло- і темно-червоного — яблуко. Для стола, на якому лежать наші фрукти, ми оберемо блакитний папір, а для сливи — відтінки фіолетового та бузкового.
3. Порядок виконання роботи:
Учитель. Спочатку оберіть найтемніший відтінок потрібного кольору. Для груші це — жовто-зелений. Накладіть на нього найбільший з трафаретів груші, міцно притисніть та обведіть простим олівцем. Трафарет слід розташувати не посередині, а біля краю аркуша. Коли ми віріжемо зображення, основна частина кольорового паперу залишиться неушкодженою, і ми зможемо використати його іншим разом.
– Виріжте грушу за олівцевим контуром. Намагайтеся робити це дуже старанно.
– Покладіть жовто-зелений папір у теку, адже він нам більше не знадобіться.
– Намалюйте майбутню картинку олівцем. Для лісу і трави відірвіть невеличкі клаптики паперу потрібних кольорів і накладіть їх на свою картинку. Якщо результат вам подобається, можна приклеювати.
– Тепер відірвемо смужечки білого паперу для стовбура і гілочок.
Смужечки повинні бути ширшими з одного кінця і вужчими — з іншого. Накладіть їх на картинку і приклейте спочатку стовбур, потім — гілочки. Відірвіть зовсім маленькі шматочки чорного паперу і приклейте їх подекуди до стовбура берізки.
– Дерево уже маємо. Нам слід «одягнути» його в листя. Нарвемо багато дрібних клаптиків оранжевого, світло- і темно-жовтого паперу.
Приклеїмо їх до гілочок, накладаючи один на одний, як на справжньому дереві.
– Декілька листиків приклеїмо внизу під деревом, начебто вони вже облетіли.
– Дуже дрібні деталі важко відривати, тому їх можна намалювати фломастером.
V. Підбиття підсумків
1. Перегляд і оцінювання малюнків.
2. Демонстрування дитячих робіт.
3. Бесіда:
– Що нового ви дізналися на уроці?
– Чому навчилися?
- Кому подаруєте свій малюнок.
1