Тема : Вплив на організм чинників живої природи. Взаємозв'язки між організмами. Співіснування організмів.

Про матеріал

Клас 5

Урок № 58

Тема : Вплив на організм чинників живої природи. Взаємозв'язки між організмами. Співіснування організмів.

Мета : розкрити особливості існування організмів, які живуть у різних середовищах, вивчити взаємозв'язки між організмами, розвивати вміння порівнювати умови життя організмів та процеси їхньої життєдіяльності на прикладах способів та характеру харчування, розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, спостерігати та узагальнювати вивчене, працювати у групах, виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища, моральну відповідальність за збереження довкілля, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ, почуття взаємодопомоги, толерантності.

Перегляд файлу

Дата  24.04.2018 р.

Клас  5 

Урок    58

Тема : Вплив на організм чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. Співіснування організмів.

Мета : розкрити особливості існування організмів, які живуть у різних середовищах, вивчити взаємозв'язки між організмами, розвивати вміння порівнювати умови життя організмів та процеси їхньої життєдіяльності на прикладах способів та характеру харчування, розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, спостерігати та узагальнювати вивчене, працювати у групах, виховувати бережне ставлення до навколишнього середовища, моральну відповідальність за збереження довкілля, виховувати прагнення досліджувати навколишній світ, почуття взаємодопомоги, толерантності.

Тип  уроку : вивчення нового матеріалу.

Структура уроку :

І. Організаційний момент

II.  Актуалізація знань мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

IIІ. Вивчення нового матеріалу.

. Первинна перевірка засвоєння та закріплення знань

V. Домашнє завдання

VI. Підбиття підсумків уроку

Хід уроку :

І. Організаційний момент

Вправа «Вітер дме»

Вправа спрямована на створення сприятливої атмосфери, організації комунікації між учнями та включення у навчальну діяльність. Вчитель пояснює порядок роботи, а потім вимовляє фразу: «Вітер дме для того, …

- хто любить тварин…

- хто багато сміється…

- хто хоче отримати хорошу оцінку…

- хто добре освоїв попередню тему  уроку….

 

II.  Актуалізація знань мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

* Прийом «Проблемне питання» 

- Чи існують на планеті організми, життя яких не залежить від впливу навколишнього середовища?

* Прийом «Дивуй»

Російський біолог Г. Ф. Гаузе в лабораторних умовах довів, що організми з однаковими або подібними способами життя та подібною будовою тіла не можуть жити в одному й тому самому місці, а якщо і живуть поряд, то використовують різні ресурси і ведуть активний спосіб життя.

Що ж поєднує живі істоти в лісі чи на луках, наприклад, квітки конюшини та джмелів, які літають над ними, і мишей, які живуть під ними? Одним із перших учених, які поставили собі це запитання, був Ч. Дарвін. Саме він описав зв'язок конюшини, джмелів і мишей. Тільки джмелі з їхнім довгим хоботком можуть запилювати квітки конюшини, тому вона добре ростиме там, де багато джмелів. Ці комахи будують свої гнізда під землею. Тут вони стають поживою гризунів, які полюбляють їхні личинки та мед. У тих місцях, де мало мишей, на полях більше джмелів і краще росте конюшина. Отже, усе в природі взаємопов'язано!

Римський натураліст Пліній Старший ще дві тисячі років тому писав, що їжак качається на яблуках. Наколе їх й несе під кущ. Для чого він це робить?

* Прийом «Віршовані рядки»

Буду я

Природі вірним другом.

Не столочу навіть і трави,

Я скажу їй:

— Зеленій, живи!

Коли лісом буду я іти,

Теж посію зерна доброти.

Побажаю дереву і пташці.

Щоб віки жили у мирі й щасті.

Учитель. Отже, сьогодні ви дізнаєтесь про надзвичайні здібності організмів, цікаві властивості рослин та тварин, незвичайні природні феномени. Можливо, саме вам пощастить розгадати ту чи іншу загадку природи. А може, ви новими очима подивитесь навколо себе і помітите нові таємниці й дива? Що ж, нехай вам щастить у пошуках!

 

 

* Прийом «Світлофор»

- Верхній шар землі, на якому ростуть рослини, називається ґрунтом.

- Родючість — головна властивість ґрунту.

- Чим більше в ґрунті перегною, тим він бідніший.

- Ґрунт буде більш родючим, якщо в нього вносити органічні та мінеральні добрива.

- Ґрунт містить лише пісок і глину.

- 3 ґрунту надходять вода і поживні речовини.

- Вода не є необхідною умовою для існування і життя живих організмів.

- Організми живуть на суходолі, у повітрі та воді.

- Розрізняють наземно-повітряне, водне і ґрунтове середовище життя організмів.

- Завдяки зябрам дихають риби, жаби, кити та дельфіни.

IIІ. Вивчення нового матеріалу.

* Прийом «Мозковий штурм»

- Чим живляться організми в різних середовищах?

- Взаємозв'язки між організмами

- Розповідь учителя з елементами бесіди

Ми з вами з'ясували, що на планеті не існує організмів, життя яких би не залежало від навколишнього середовища, тобто кожен організм відчуває на собі вплив довкілля і сам певною мірою впливає на довкілля.

Жива природа представлена розмаїттям живих істот. Вони різні за розмірами, способами життя і поведінкою, пристосуванням до різних умов і до різних середовищ життя. Тварини та рослини займають на Землі всі середовища існування, які можливі: водне, наземно-повітряне, ґрунт. Кожний організм населяє певну територію, на якій знаходить умови, що відповідають його вимогам до життя. Пристосування організмів до середовища називають адаптацією.

У природних умовах кожен організм живе не ізольовано, тобто сам по собі, а перебуває у взаємозв'язках з іншими живими організмами. Зумовлює вплив на всі організми або лише на кілька з них, що існують на певній території. Організми вступають один з одним у певні зв'язки, які можуть бути корисними, шкідливими або нейтральними. Зв'язки між організмами — необхідна умова існування.

* Прийом «Словникова робота»

- Сукупність організмів, які живуть на одній території або ділянці місцевості, називають угрупованням.

* Прийом «Власні приклади»

Завдання. Наведіть якомога більше прикладів взаємозв'язків організмів: d перша група — корисних одне для одного; d друга група — шкідливих одне для одного; d третя група — нейтральних.

- Розповідь учителя з елементами бесіди

В організмів виникають просторові зв'язки, у яких різноманітні види об'єднуються не в будь-якому поєднанні, а тільки за умови пристосування до спільного проживання.

Взаємозв'язки і взаємовпливи живих істот надзвичайно різноманітні. Вони можуть бути прямими і непрямими. У природі все збалансовано і жоден вид організмів не намагається знищити інший.

Наприклад, проживання на одній території зайця і їжака, білки і лося, проростання на одній території волошки і кропиви.

Рослини живуть не відокремлено, а у взаємодії з іншими рослинами, бактеріями, грибами, тваринами. Тварини відіграють важливу роль у запиленні й поширенні рослин.

- Зв'язки живлення

Ланцюги харчування є найбільш наочним прикладом взаємодії між організмами. Так, одні організми за життя або після загибелі є поживою для інших. Рослини є першою ланкою в ланцюгах харчування, оскільки лише вони здатні самостійно виробляти органічні речовини, а також є основою в співіснуванні всіх живих істот на певній території. Розглянемо приклади зв'язків, у яких кожний попередній організм є їжею для наступного.

1. Зелені рослини поїдає заєць, який стає здобиччю вовка.

2. Листки зеленої рослини об'їдає жук; його з'їдає синиця, що стає здобиччю хижого птаха — яструба.

3. Маленькими зеленими водоростями живляться рачки дафнії, їх поїдає карась; на карася полює щука.

Зверніть увагу, що у наведених прикладах першими зазначені рослини. Чому? Тому що лише вони здатні утворювати поживні речовини, використовуючи енергію світлових променів. Поїдаючи рослини, травоїдні тварини забезпечують свій організм поживними речовинами та енергією. М'ясоїдні тварини одержують необхідні їм речовини та енергію, поїдаючи травоїдних або інших м'ясоїдних тварин.

Щойно розглянуті приклади, коли кожний попередній організм є їжею для наступного, називають ланцюгами харчування, їх записують так:

1. Зелені рослини — заєць — вовк.

2. Зелені рослини — жук — синиця — яструб.

3. Зелені рослини (водорості) — дафнії — карась — щука.

* Прийом «Словникова робота»

- Ланцюг харування — це певна послідовність у передачі речовин і енергії, у якій кожна попередня ланка є їжею для наступної.

- Пристосування до спільного існування

- Розповідь учителя з елементами бесіди

Навіть там, де організми начебто нейтральні одне до одного, між ними існує певне пристосування. Ми вже згадували, що організми пристосовуються до чинників неживої природи. Але багато цих пристосувань виникають як відповідь на вплив інших організмів.

Наприклад, у конвалії широке листя, щоб вбирати більше сонячного світла. Така необхідність виникла тому, що світло конвалії затуляють вищі за неї чагарники та дерева.

Там, де організми можуть конкурувати, теж виникають зміни пристосувань. Наприклад: синички ловлять комах на льоту, а дятли цих комах видовбують з кори дерев.

. Первинна перевірка засвоєння та закріплення знань

* Прийом «Мікрофон» 

- Що таке зв'язки живлення?

-  Що називають угрупованням?

- Завдяки чому рослини співіснують в угрупованнях?

-  Як тварини пристосувалися до сумісного життя в угрупованні?

-  Яким чином пристосувалися до спільного існування хижаки?

* Прийом «Природничий практикум»

Завдання. Складіть ланцюги харчування для хижаків, травоїдних тварин, свійських тварин і птахів, диких птахів.

* Прийом «Власні приклади»

Завдання. Спробуйте пригадати, як людина з користю для себе підтримує ланцюги харчування, що існують у природі. Наприклад, щоб було менше комах, створюють шпаківні.

 

Учитель. Для того щоб мирно співіснувати на спільній території, живі організми виробили різні пристосування. Ярусність у лісі, цвітіння та плодоношення в різний вегетаційний період, пристосування від виїдання тваринами, непривабливий запах від виїдання комахами. Тварини полюють у різний час, тим самим не заважають один одному і живляться різними видами тварин.

V. Домашнє завдання

*  Опрацювати параграфи підручника: § ___

*  Творче завдання: пояснити вислів «Зайвих організмів у природі немає — природі потрібні всі» у вигляді роздумів.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Галина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 травня 2018
Переглядів
4179
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку