Тема: Вступ до розділу «Байки». Л.Глібов «Лебідь, Щука і Рак» (напам’ять). Особливості байки як жанру. Мораль байки та головна думка.

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із новим жанром — байкою, з життям і творчістю байкаря Леоніда Глібова; формувати вміння інтонаційно виділяти слова, важливі для розуміння тексту; вчити аналізувати байки, передавати в інтонації характери дійових персонажів, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки; викликати в дітей осуд і сміх над тими, хто береться не за свою справу; збагатити знання учнів про тварин; виховувати вміння співпрацювати в колективі, взаємодіяти, взаєморозуміти один одного, формувати колектив.
Перегляд файлу

                      Літературне  читання  3  клас

Тема:  Вступ  до  розділу  «Байки». Л.Глібов «Лебідь, Щука і Рак» (напам’ять). Особливості  байки  як жанру.  Мораль  байки та головна  думка.

 Мета: ознайомити учнів із новим жанром — байкою, з життям і творчістю байкаря Леоніда Глібова; формувати вміння інтонаційно виділяти слова, важливі для розуміння тексту; вчити аналізувати байки, передавати в інтонації характери дійових персонажів, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки; викликати в дітей осуд і сміх над тими, хто береться не за свою справу; збагатити знання учнів про тварин; виховувати вміння  співпрацювати  в  колективі, взаємодіяти, взаєморозуміти один  одного, формувати колектив.

Обладнання: портрет Л.Глібова, виставка  книг Л. Глібова, презентація, аудіо запис байки Л.Глібова «Лебідь, Щука і Рак».

                                                Хід уроку

I    Організаційний момент

                 Уже  дзвінок  нам  дав  сигнал,

                Працювати  час  настав.

                Тож  і  ми  часу  не  гаймо,

                 Роботу  швидко  починаймо.

---  До  нас  сьогодні  на  урок завітали  гості.  Давайте  повернемося  до  них обличчям  і привітаємося  з  ними  нахиливши  голівку.

 

2 Вправа  «Очікування»

---  Я очікую, що на уроці ви будете: уважно  слухати, виразно  читати, відгадувати загадки, міркувати, відповідати  на  запитання, здобувати  нові  знання, поповнювати свій словничок.  

---   А  чого  ви  очікуєте  від  сьогоднішнього  уроку?

----  Щоб  ваші  і  мої  очікування  збулися,  наш  урок  ми  проведемо  під  гаслом:

З думками зберись і до праці мерщій.

Ти всі перешкоди здолати умій!

Працюй наполегливо, швидко, старанно,

Щоб жодна хвилинка не втратилась марно!

---  Я б дуже хотіла, щоб ви дотримувались цього девізу протягом   всього уроку.

II   Перевірка  домашнього  завдання

1 Гра «Загадай – я відгадаю»

---  Що  було задано  додому? (Вивчити дві  загадки , скласти свою  загадку)

---  Перевірити  дом. завдання  я  вам  пропоную  в  формі  гри «Загадай – я відгадаю»

Питання:   1  Як  побудована  загадка?  ( У  формі  питального  або  розповідного речення ,  у  якому  слова  римуються.  Називається не сам  предмет,  а подібний  до нього  за  істотними  ознаками)

2  Які  твори  належать до усної  народної  творчості? (Казки, народні пісні,  колядки, щедрівки, веснянки, мирилки, приказки, прислівя)

3 У  чому  особливості  чарівних  казок? (У  них герої  мають надзвичайну  силу,  відбуваються дивовижні  перетворення,  події)

4  Які  події  в  казці «Кривенька  качечка»  засвідчують  , що  це  чарівна  казка? (Перетворення  качки  на  дівчину  і  навпаки)

5  Про  кого  з  персонажів  прочитаного  розділу можна сказати прислівям – «Без  охоти  немає  роботи»    (Жартівлива  нар.  пісня «Грицю,Грицю»)

III  Актуалізація  опорних  знань

1  Розгадування  шифрограми

— Діти, твори яких жанрів ми вже читали? (Вірші, казки, оповідання, прислівя, скоромовки,  загадки)

— Сьогодні ми ознайомимося з новим жанром. А яким, ви скажете, якщо розшифруєте шифрограму-колограму.

---  Ключ: читати за рухом годинникової стрілки через букву, починаючи з виділеної. (Байка)

---  Ми  сьогодні з  вами   починаємо  працювати  над  новим  розділом,  який  називається  «Байки»

III     Повідомлення  теми і мети уроку

2  Інформація  про байку

---  А  хто  знає,  що  ж    таке  байка?

   --- Про це ми дізнаємося з двох джерел: тлумачного словника та підручника.

---  Чи є бажаючі  бути сьогодні  дослідниками?

---  Всі  інші  прочитайте , що  таке  байка  в  підручнику  на с.93.

---  Словник – це джерело знань,де інформація викладена  в науково-популярному стилі. Підручник - це джерело знань, де в доступній формі пояснюють дітям вашого віку поняття «байка».

---  Отже, що таке байка?

---   Яка головна особливість байки?

---  Давайте  прочитаємо,  як про це  сказано  в  підручнику.

---   У більшості байок є повчальний висновок, з якого читачі можуть зрозуміти, що схвалюється, а що засуджується.  Байка служить зразком життєвої мудрості.

3 Читання  анаграми

---  Я  вам  пропоную  прочитати  анаграму.

---   Хто  створює  поезію ?( поет)

---  Хто  створює  прозу ?  ( прозаїк)

---   Хто створює байки?  (байкар)

IV. Підготовка до сприймання нового матеріалу

1.Біографічна  довідка

— Прочитайте з дошки вислів про байку.

 Здається, байка просто бреше,

 А справді ясну правду чеше,

 Нікого в світі не мине,

 Читайте, згадуйте мене.

— А згадувати про неї просить видатний український байкар Леонід Іванович Глібов з  творчістю  якого  ми зараз  всі  разом  ознайомимось. Отже тема  нашого  уроку    «Вступ  до  розділу  «Байки». Л.Глібов «Лебідь, Щука і Рак» Особливості  байки  як жанру.  Мораль  байки та головна  думка»

--- У  кожного  на  парті  лежить  папірець  з  коротеньким  повідомленням  про  життєвий  і  творчий  шлях Л.І.Глібова. Прочитайте  спочатку  самостійно  ці  повідомлення,  а  потім  визначтесь  хто  від  вашої  пари  буде  читати  ці  слова  вголос  «Ланцюжком».

Леонід  Іванович  Глібов -   видатний український байкар.

Народився   він  на Полтавщині 5 березня 1827 року.  

 У дитинстві  був   веселим і жвавим  хлопчиком.  Дуже  любив   доглядати за квітами.  Тому його прозвали «королем квітів». Хлопчик дуже любив слухати казки баби Одарки.   А ще Леонід  Іванович  любив слухати народні пісні, зачаровувався народними звичаями й обрядами. В  тринадцять  років  почав  вчитися  в  гімназії. Але   так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші «Сон». Більшу  частину  життя  Глібов  прожив  у  Чернігові,де працював  у  школі. Він  дуже  любив  дітей  і писав  для  них  віршовані  казки, загадки, байки,  акровірші, жарти. Хвороба серця і легень підірвала здоров’я Леоніда Івановича. Втративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою.  Великий  доробок  залишив  після  себе  байкар. Твори  Глібова знають,люблять,  шанують  багато  поколінь  читачів  не  тільки  в  Україні,  а  й  в  усьому  світі.

---  А  чим  же  байки  Л.І.Глібова  заслужили  таку  шану?  Поміркуйте  про  це  і  в  кінці  уроку  висловите  свої  думки.

2 Фізкультхвилинка. Гра «Так  чи ні»

---   Зараз  ми  з  вами  трішки  відпочинемо.  Але  у  нас  буде  незвичайна  фізкультхвилинка. Я  вам пропоную пограти в гру «Так чи ні»   Ви прослухали інформацію про Леоніда Глібова. Якщо я називаю правильне твердження – ви робите  2 нахили вправо-вліво,а  якщо  ні- ви присідаєте 1 раз. 

*  Леонід Глібов ріс  веселим  і жвавим  хлопчиком  ( так)

*  Дуже  любив   доглядати за тваринами.   ( ні)

*  Дуже  любив   доглядати за квітами.   (  так)

*   Тому його прозвали «королем квітів».  ( так)

*   Хлопчик дуже  не   любив слухати казки  ( ні)

*    Він  дуже  любив  дітей  і писав  для  них  віршовані  казки, загадки, байки,  акровірші, жарти.  ( так)

*     Втративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою.  ( так)

*     Небагато творів  залишив  після  себе  байкар. (ні)

---    Вам сподобалася фізкультхвилинка? (Так, бо весело.)

-Мені теж сподобалася, бо я перевірила, хто з вас уважно  слухав біографію Глібова

3.  Відгадування  загадок

---   А тепер давайте подивимось, з якими героями байки Л. Глібова ми зустрінемось зараз. Я  вам  пропоную відгадати   загадки.

• Швець — не швець, кравець — не кравець, тримає в роті щетинку, в руках ножиці. (Рак)

• Упіймав Івасик рибу, але витягати — мука, бо   сердита і велика  на   гачок зловилась... (щука).

• Мов знак запитання став,  повільно озером поплив, умить піднявся — летить у небі  ширококрилий, білий... (лебідь).

— Де ми можемо зустріти цих героїв? (На озері, біля води)

4.   Випереджальне завдання

---  Деяким  учням  нашого  класу було  задане випереджальне  завдання.  Вони  повинні  були  підготувати  невелике  повідомленн  про  цих  тварин.

                                      Щука

Щука – це  хижа риба, велика за розміром і масою.Може  мати  довжину  більше,  ніж  півтора  метри. Зуби у  щуки  дуже  гострі. Забарвлення щуки – сіро-зелене в цятку. Харчується в основному рибою, але може полювати і на водоплавних птахів та їх пташенят. Живе у глибоких річках, озерах по кілька десятків років.

                                          Лебідь

Лебідь - символ Сонця і Добра, краси і вірного кохання. 

Лебідь за свою силу, красу і величаву поставу давно й справедливо названий царем водоплавних птахів. Тіло лебедя покривають близько 25 тисяч пір'їн. Лебеді літають дуже  швидко. Вони шиплять, сурмлять, а коли доглядають за пташенятами, навіть  можуть  гавкати по-собачому. Лебеді – перелітні птахи. На зиму вони відлітають на південь.

                                        Рак

Раки – досить охайні істоти, тому вони не водяться в брудних водоймищах. Рот в рака має дуже сильні щелепи, якими він міцно захоплює корм. Пересувається рак за допомогою чотирьох пар нижніх кінцівок, дуже незвично – «задом наперед». Раки віддають перевагу самоті. Живуть у річковому ґрунті.

 

--- Чи є щось спільне в усіх цих тварин? (Ні, усі вони різні за способом життя, зовнішніми і внутрішніми ознаками)

--- Лебідь, рак, щука – абсолютно різні тварини, але  Л. Глібов зібрав їх разом у байці «Лебідь, Рак і Щука». Послухайте, що з цього вийшло.

 

V Робота   над  новим  матеріалом

1 Слухання аудіо запису байки

---  Що  нагадує  вам  цей  твір?  ( Віршовану  казку)

2. Словникова  робота

---  Перш  ніж  ви  почните  самостійно  читати байку  давайте  розберемо  значення  можливо  для  декого  незрозумілих  слів.

Безладдя — непорядок. Катма — немає.

Хура — віз. Морока — клопіт.

---  Давайте  звернемо  увагу  на  правильну  вимову  даних  слів.

Лад,   морока,    безладдя,  хура,  катма,  узялись,  приставить,  упирається,  запряглись.

VI Опрацювання байки с.94

1.  Самостійне  читання  байки  учнями

2. Читання  учнями  вголос

3  Аналіз байки з елементами вибіркового читання.

— Що вирішили зробити тварини.

— Чому їм не вдалося зрушити хуру?

— Можливо, багаж був великим? (Ні, багаж був не дуже великий. А в тексті про це сказано, що «невелика, бачся, штука...».)

— То в чому ж тоді справа? Прочитайте про це.

— Якими словами передано дії кожного персонажа? (Лебідь рветься, Рак упирається, а Щука тягне.)

— Чи могли діяти персонажі в одному напрямку? (Ні.) Чому?

— Що ж тоді хотів підкреслити автор такою домовленістю? (Тварини домовились «приставити хуру», але діяти спільно не зуміли.)

— Як ви гадаєте, чи випадкові герої байки — птах, риба і рак? (Ні, автор дібрав таких персонажів, які не могли порозумітися, бо були дуже різні.)

— Який висновок робить автор? Прочитайте рядки про це.

— У чому полягає причина того, що віз і досі там? (Нерозуміння одне одного, відсутність погодженості дій.)    Як про це пише сам байкар? Прочитайте.

— Який  висновок  зробив  оповідач байки,  спостерігаючи    цю  картину?  Прочитайте. («І діло, як на гріх, не діло — тільки сміх».)

— На що схожі ці слова? (На прислів’я)

---   Чого вони нас учать?

— Запам’ятайте цей вислів, користуйтеся ним при нагоді в своєму житті. Він допоможе вам влучно оцінити зміст роботи та її результати, коли немає погодженості між діями виконавців. Остерігайтеся бути учасниками таких дій.

---  Чи  є  ще  слова,  що  нагадують  прислів’я. (  «У товаристві лад – усяк  тому радіє»)  Поясніть,  як  ви  їх розумієте.

4 Читацька розминка  « Око – тренінг»

--  Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі очі .  *Вгору-вни.

         * Вліво – вправо.

         * Намалювати очима  коло.

         * Заплющити очі – розплющити.     

 

5.   Робота над змістом ілюстрації до байки.

— Розгляньте ілюстрацію   до  цієї  байки.  Який фрагмент байки передав художник на цій ілюстрації?

  •                  Подивіться кого і як зобразив художник. Гарний білосніжний Лебідь  розпростер чудові крила, від напруги розкрив дзьоб. Він хоче злетіти  угору. Щука вся в напрузі, бо і її стримує упряж, поспішає у воду. Вода прозора, навколо краса, цвіте латаття, у буйному розквіті очерет, темно-зелені кущі верболозу. Велично красивий Рак, вирячивши очі, повзе назад, ніби хоче виплутатися з упряжі.

6. Робота в парах.
- А зараз попрацюйте в парах. Визначте зачин, основну частину і кінцівку байки.

7  Визначення  моралі  байки  та  головної  думки

--- Чому  ж  вчить  нас  ця байка,яка  ж  її  головна  думка ?

  •            Усьому світу відомий сюжет цієї байки. Його розробив ще відомий грецький байкар Езоп. Пізніше його взяли байкарі відомих країн – французи, німці. Леонід Глібов майстерно використав зміст Езопового твору. Ця байка висміює « дурне безладдя» і стверджує, що тільки в єдності можна досягти успіхів у задуманій справі.
  •            Які недоліки людського характеру засуджувалися у байці?

---   Отже, автор висміює людей- егоїстів,  які  не  хочуть взаємопорозумітися  і  знайти  вихід  здавалося  б  ну  зовсім в  безвихідній  ситуації.

--- Тобто  вони  не  хочуть  взаємодіяти.  А  хто  знає,  що  означає  це  слово?

---  Взаємодія – це коли люди  щось  роблять  разом  і  допомагають  одне одному.

VII  Робота  над  виразністю

1 Партитурне  читання

---   Діти, а де вам може знадобитися в житті вміння виразно читати  байки? (Концерт, компанія друзів)

---  Зараз  ми  з  вами  повправляємось  у  виразному  читанні,  а  допоможуть  нам  в  цьому  певні  знаки. Давайте пригадаємо стрілочка  вгору,  що означає – сила  голосу  йде  вгору. Стрілка вниз – сила голосу вниз.  Одна  паличка  - невелика пауза,  дві  палички  - велика пауза.

2   Гра « Я почну, а ви продовжіть»

---  Я  читаю  початок речення , а ви дочитуєте  до  кінця.

VIII  Підсумок

--- З яким новим жанром ми познайомилися  на  сьогоднішньому  уроці?

---  А  з  яким  відомим   байкарем  ви  познайомились?

---  Чим байка відрізняється від вірша? ( Має  повчальний  висновок)

--- Давайте  повернемося  до  запитання ,  яке  прозвучало  на    на  початку  уроку. Чому  ж   байки Л. Глібова знають багато поколінь українських дітей? (Ці байки цікаві, повчальні, змістовні.)

---  А  чи  ваші  очікування  від  уроку  справдилися?

---  А  завдяки  чому вдалося виконати всі завдання  нашого  уроку? ( Завдяки тому, що працювали  наполегливо, швидко, старанно, в групі взаємодіяли)

IХ Домашнє завдання

Вивчити байку Л. Глібова напам’ять (с. 94).

За  бажанням –  написати листа головним героям байки Л. Глібова із порадою, яка б допомогла їм   впоратися  з  їхнім  завданням

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
30 січня 2019
Переглядів
4372
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку