Літературне читання 3 клас
Тема: Вступ до розділу «Байки». Л.Глібов «Лебідь, Щука і Рак» (напам’ять). Особливості байки як жанру. Мораль байки та головна думка.
Мета: ознайомити учнів із новим жанром — байкою, з життям і творчістю байкаря Леоніда Глібова; формувати вміння інтонаційно виділяти слова, важливі для розуміння тексту; вчити аналізувати байки, передавати в інтонації характери дійових персонажів, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки; викликати в дітей осуд і сміх над тими, хто береться не за свою справу; збагатити знання учнів про тварин; виховувати вміння співпрацювати в колективі, взаємодіяти, взаєморозуміти один одного, формувати колектив.
Обладнання: портрет Л.Глібова, виставка книг Л. Глібова, презентація, аудіо запис байки Л.Глібова «Лебідь, Щука і Рак».
Хід уроку
I Організаційний момент
Уже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Роботу швидко починаймо.
--- До нас сьогодні на урок завітали гості. Давайте повернемося до них обличчям і привітаємося з ними нахиливши голівку.
2 Вправа «Очікування»
--- Я очікую, що на уроці ви будете: уважно слухати, виразно читати, відгадувати загадки, міркувати, відповідати на запитання, здобувати нові знання, поповнювати свій словничок.
--- А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
---- Щоб ваші і мої очікування збулися, наш урок ми проведемо під гаслом:
З думками зберись і до праці мерщій.
Ти всі перешкоди здолати умій!
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб жодна хвилинка не втратилась марно!
--- Я б дуже хотіла, щоб ви дотримувались цього девізу протягом всього уроку.
II Перевірка домашнього завдання
1 Гра «Загадай – я відгадаю»
--- Що було задано додому? (Вивчити дві загадки , скласти свою загадку)
--- Перевірити дом. завдання я вам пропоную в формі гри «Загадай – я відгадаю»
Питання: 1 Як побудована загадка? ( У формі питального або розповідного речення , у якому слова римуються. Називається не сам предмет, а подібний до нього за істотними ознаками)
2 Які твори належать до усної народної творчості? (Казки, народні пісні, колядки, щедрівки, веснянки, мирилки, приказки, прислів’я)
3 У чому особливості чарівних казок? (У них герої мають надзвичайну силу, відбуваються дивовижні перетворення, події)
4 Які події в казці «Кривенька качечка» засвідчують , що це чарівна казка? (Перетворення качки на дівчину і навпаки)
5 Про кого з персонажів прочитаного розділу можна сказати прислів’ям – «Без охоти немає роботи» (Жартівлива нар. пісня «Грицю,Грицю»)
III Актуалізація опорних знань
1 Розгадування шифрограми
— Діти, твори яких жанрів ми вже читали? (Вірші, казки, оповідання, прислів’я, скоромовки, загадки)
— Сьогодні ми ознайомимося з новим жанром. А яким, ви скажете, якщо розшифруєте шифрограму-колограму.
--- Ключ: читати за рухом годинникової стрілки через букву, починаючи з виділеної. (Байка)
--- Ми сьогодні з вами починаємо працювати над новим розділом, який називається «Байки»
III Повідомлення теми і мети уроку
2 Інформація про байку
--- А хто знає, що ж таке байка?
--- Про це ми дізнаємося з двох джерел: тлумачного словника та підручника.
--- Чи є бажаючі бути сьогодні дослідниками?
--- Всі інші прочитайте , що таке байка в підручнику на с.93.
--- Словник – це джерело знань,де інформація викладена в науково-популярному стилі. Підручник - це джерело знань, де в доступній формі пояснюють дітям вашого віку поняття «байка».
--- Отже, що таке байка?
--- Яка головна особливість байки?
--- Давайте прочитаємо, як про це сказано в підручнику.
--- У більшості байок є повчальний висновок, з якого читачі можуть зрозуміти, що схвалюється, а що засуджується. Байка служить зразком життєвої мудрості.
3 Читання анаграми
--- Я вам пропоную прочитати анаграму.
--- Хто створює поезію ?( поет)
--- Хто створює прозу ? ( прозаїк)
--- Хто створює байки? (байкар)
IV. Підготовка до сприймання нового матеріалу
1.Біографічна довідка
— Прочитайте з дошки вислів про байку.
Здається, байка просто бреше,
А справді ясну правду чеше,
Нікого в світі не мине,
Читайте, згадуйте мене.
— А згадувати про неї просить видатний український байкар Леонід Іванович Глібов з творчістю якого ми зараз всі разом ознайомимось. Отже тема нашого уроку «Вступ до розділу «Байки». Л.Глібов «Лебідь, Щука і Рак» Особливості байки як жанру. Мораль байки та головна думка»
--- У кожного на парті лежить папірець з коротеньким повідомленням про життєвий і творчий шлях Л.І.Глібова. Прочитайте спочатку самостійно ці повідомлення, а потім визначтесь хто від вашої пари буде читати ці слова вголос «Ланцюжком».
Леонід Іванович Глібов - видатний український байкар.
Народився він на Полтавщині 5 березня 1827 року.
У дитинстві був веселим і жвавим хлопчиком. Дуже любив доглядати за квітами. Тому його прозвали «королем квітів». Хлопчик дуже любив слухати казки баби Одарки. А ще Леонід Іванович любив слухати народні пісні, зачаровувався народними звичаями й обрядами. В тринадцять років почав вчитися в гімназії. Але так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші «Сон». Більшу частину життя Глібов прожив у Чернігові,де працював у школі. Він дуже любив дітей і писав для них віршовані казки, загадки, байки, акровірші, жарти. Хвороба серця і легень підірвала здоров’я Леоніда Івановича. Втративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою. Великий доробок залишив після себе байкар. Твори Глібова знають,люблять, шанують багато поколінь читачів не тільки в Україні, а й в усьому світі.
--- А чим же байки Л.І.Глібова заслужили таку шану? Поміркуйте про це і в кінці уроку висловите свої думки.
2 Фізкультхвилинка. Гра «Так чи ні»
--- Зараз ми з вами трішки відпочинемо. Але у нас буде незвичайна фізкультхвилинка. Я вам пропоную пограти в гру «Так чи ні» Ви прослухали інформацію про Леоніда Глібова. Якщо я називаю правильне твердження – ви робите 2 нахили вправо-вліво,а якщо ні- ви присідаєте 1 раз.
* Леонід Глібов ріс веселим і жвавим хлопчиком ( так)
* Дуже любив доглядати за тваринами. ( ні)
* Дуже любив доглядати за квітами. ( так)
* Тому його прозвали «королем квітів». ( так)
* Хлопчик дуже не любив слухати казки ( ні)
* Він дуже любив дітей і писав для них віршовані казки, загадки, байки, акровірші, жарти. ( так)
* Втративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою. ( так)
* Небагато творів залишив після себе байкар. (ні)
--- Вам сподобалася фізкультхвилинка? (Так, бо весело.)
-Мені теж сподобалася, бо я перевірила, хто з вас уважно слухав біографію Глібова
3. Відгадування загадок
--- А тепер давайте подивимось, з якими героями байки Л. Глібова ми зустрінемось зараз. Я вам пропоную відгадати загадки.
• Швець — не швець, кравець — не кравець, тримає в роті щетинку, в руках ножиці. (Рак)
• Упіймав Івасик рибу, але витягати — мука, бо сердита і велика на гачок зловилась... (щука).
• Мов знак запитання став, повільно озером поплив, умить піднявся — летить у небі ширококрилий, білий... (лебідь).
— Де ми можемо зустріти цих героїв? (На озері, біля води)
4. Випереджальне завдання
--- Деяким учням нашого класу було задане випереджальне завдання. Вони повинні були підготувати невелике повідомленн про цих тварин.
Щука
Щука – це хижа риба, велика за розміром і масою.Може мати довжину більше, ніж півтора метри. Зуби у щуки дуже гострі. Забарвлення щуки – сіро-зелене в цятку. Харчується в основному рибою, але може полювати і на водоплавних птахів та їх пташенят. Живе у глибоких річках, озерах по кілька десятків років.
Лебідь
Лебідь - символ Сонця і Добра, краси і вірного кохання.
Лебідь за свою силу, красу і величаву поставу давно й справедливо названий царем водоплавних птахів. Тіло лебедя покривають близько 25 тисяч пір'їн. Лебеді літають дуже швидко. Вони шиплять, сурмлять, а коли доглядають за пташенятами, навіть можуть гавкати по-собачому. Лебеді – перелітні птахи. На зиму вони відлітають на південь.
Рак
Раки – досить охайні істоти, тому вони не водяться в брудних водоймищах. Рот в рака має дуже сильні щелепи, якими він міцно захоплює корм. Пересувається рак за допомогою чотирьох пар нижніх кінцівок, дуже незвично – «задом наперед». Раки віддають перевагу самоті. Живуть у річковому ґрунті.
--- Чи є щось спільне в усіх цих тварин? (Ні, усі вони різні за способом життя, зовнішніми і внутрішніми ознаками)
--- Лебідь, рак, щука – абсолютно різні тварини, але Л. Глібов зібрав їх разом у байці «Лебідь, Рак і Щука». Послухайте, що з цього вийшло.
V Робота над новим матеріалом
1 Слухання аудіо запису байки
--- Що нагадує вам цей твір? ( Віршовану казку)
2. Словникова робота
--- Перш ніж ви почните самостійно читати байку давайте розберемо значення можливо для декого незрозумілих слів.
Безладдя — непорядок. Катма — немає.
Хура — віз. Морока — клопіт.
--- Давайте звернемо увагу на правильну вимову даних слів.
Лад, морока, безладдя, хура, катма, узялись, приставить, упирається, запряглись.
VI Опрацювання байки с.94
1. Самостійне читання байки учнями
2. Читання учнями вголос
3 Аналіз байки з елементами вибіркового читання.
— Що вирішили зробити тварини.
— Чому їм не вдалося зрушити хуру?
— Можливо, багаж був великим? (Ні, багаж був не дуже великий. А в тексті про це сказано, що «невелика, бачся, штука...».)
— То в чому ж тоді справа? Прочитайте про це.
— Якими словами передано дії кожного персонажа? (Лебідь рветься, Рак упирається, а Щука тягне.)
— Чи могли діяти персонажі в одному напрямку? (Ні.) Чому?
— Що ж тоді хотів підкреслити автор такою домовленістю? (Тварини домовились «приставити хуру», але діяти спільно не зуміли.)
— Як ви гадаєте, чи випадкові герої байки — птах, риба і рак? (Ні, автор дібрав таких персонажів, які не могли порозумітися, бо були дуже різні.)
— Який висновок робить автор? Прочитайте рядки про це.
— У чому полягає причина того, що віз і досі там? (Нерозуміння одне одного, відсутність погодженості дій.) Як про це пише сам байкар? Прочитайте.
— Який висновок зробив оповідач байки, спостерігаючи цю картину? Прочитайте. («І діло, як на гріх, не діло — тільки сміх».)
— На що схожі ці слова? (На прислів’я)
--- Чого вони нас учать?
— Запам’ятайте цей вислів, користуйтеся ним при нагоді в своєму житті. Він допоможе вам влучно оцінити зміст роботи та її результати, коли немає погодженості між діями виконавців. Остерігайтеся бути учасниками таких дій.
--- Чи є ще слова, що нагадують прислів’я. ( «У товаристві лад – усяк тому радіє») Поясніть, як ви їх розумієте.
4 Читацька розминка « Око – тренінг»
-- Жодна людина не може гарно читати, якщо в неї слабкі очі . *Вгору-вни.
* Вліво – вправо.
* Намалювати очима коло.
* Заплющити очі – розплющити.
5. Робота над змістом ілюстрації до байки.
— Розгляньте ілюстрацію до цієї байки. Який фрагмент байки передав художник на цій ілюстрації?
6. Робота в парах.
- А зараз попрацюйте в парах. Визначте зачин, основну частину і кінцівку байки.
7 Визначення моралі байки та головної думки
--- Чому ж вчить нас ця байка,яка ж її головна думка ?
--- Отже, автор висміює людей- егоїстів, які не хочуть взаємопорозумітися і знайти вихід здавалося б ну зовсім в безвихідній ситуації.
--- Тобто вони не хочуть взаємодіяти. А хто знає, що означає це слово?
--- Взаємодія – це коли люди щось роблять разом і допомагають одне одному.
VII Робота над виразністю
1 Партитурне читання
--- Діти, а де вам може знадобитися в житті вміння виразно читати байки? (Концерт, компанія друзів)
--- Зараз ми з вами повправляємось у виразному читанні, а допоможуть нам в цьому певні знаки. Давайте пригадаємо стрілочка вгору, що означає – сила голосу йде вгору. Стрілка вниз – сила голосу вниз. Одна паличка - невелика пауза, дві палички - велика пауза.
2 Гра « Я почну, а ви продовжіть»
--- Я читаю початок речення , а ви дочитуєте до кінця.
VIII Підсумок
--- З яким новим жанром ми познайомилися на сьогоднішньому уроці?
--- А з яким відомим байкарем ви познайомились?
--- Чим байка відрізняється від вірша? ( Має повчальний висновок)
--- Давайте повернемося до запитання , яке прозвучало на на початку уроку. Чому ж байки Л. Глібова знають багато поколінь українських дітей? (Ці байки цікаві, повчальні, змістовні.)
--- А чи ваші очікування від уроку справдилися?
--- А завдяки чому вдалося виконати всі завдання нашого уроку? ( Завдяки тому, що працювали наполегливо, швидко, старанно, в групі взаємодіяли)
IХ Домашнє завдання
Вивчити байку Л. Глібова напам’ять (с. 94).
За бажанням – написати листа головним героям байки Л. Глібова із порадою, яка б допомогла їм впоратися з їхнім завданням