Тема ВСТУП ДО ТЕМИ «ПРОЗОВІ ТВОРИ». ЛЮДИНА КРАСНА НЕ СЛОВАМИ, А ДОБРИМИ ДІЛАМИ. ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ «КРАСИВІ СЛОВА І КРАСИВЕ ДІЛО»

Про матеріал
Мета: емоційно підготувати учнів до сприйняття творів теми; збагачувати уявлення про прояви людяності у спілкуванні; формувати уміння висловлювати морально-оцінні судження; розвивати зв’язне мовлення, критичне та творче мислення; виховувати доброту, чуйність. Обладнання: підручник «Літературне читання» О.Савченко, 3 клас, картки із завданнями, портрет В.Сухомлинського, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація. Тип уроку: урок вивчення нових знань.
Перегляд файлу

УРОК ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ

Тема  ВСТУП ДО ТЕМИ «ПРОЗОВІ ТВОРИ». ЛЮДИНА КРАСНА НЕ СЛОВАМИ, А ДОБРИМИ ДІЛАМИ. ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ «КРАСИВІ СЛОВА І КРАСИВЕ ДІЛО»

Мета: емоційно підготувати учнів до сприйняття творів теми; збагачувати уявлення про прояви людяності у спілкуванні; формувати уміння висловлювати морально-оцінні судження; розвивати  зв’язне 

«Літературне читання» О.Савченко, 3 клас, картки  із  завданнями, портрет В.Сухомлинського, дидактичний  матеріал, мультимедійна презентація.

Тип  уроку: урок  вивчення  нових  мовлення, критичне  та  творче  мислення; виховувати  доброту, чуйність.

Обладнання:   підручник  знань.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Виконання гімну

2. Актуалізація алгоритму навчальної діяльності

(Слайд №1)   Вчитель: Завдання нашого уроку:

Учень 1: Удосконалювати читання

Учень 2: Розуміти прочитане

Учень 3: Виділяти головну думку

Учень 4: Робити висновки, узагальнювати.

Вчитель: Як ви розумієте слово «удосконалювати»?

Учні:

1-й: Читати краще, виразніше.

2-й: Уміти переказувати прочитане.

3. Рефлексія

- Покажіть свій настрій на початку уроку (долоньки – промінчики сонця, кулачки – хмаринки).

4. Вчитель: Девіз нашого уроку:

Учень: Думати (всі хором) - колективно,

Учень: Діяти (всі хором) - оперативно,

Учень: Сперечатись (всі хором) - доказово.

Учень: Це для всіх (всі хором) - обовʼзково.

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

 - Розпочнемо урок з артикуляційної та мовленнєвої розминки.

1. Стискаємо кулачки на звук  [к], трусимо ручками на звук [з], на видиху промовляємо звук [ш].

2. Вправа з цифровими стереоскопічними таблицями Шульте – індивідуально у кожного на парті.

3. Вправа на розвиток швидкості сприймання (Слайд №2)

 - Прочитати швидко слова. Сказати, яке з прочитаних слів зустрічалося двічі.

ліс                      книжка                ягода               щиглик

звір                    фарби                   ялина              шпак

жук                   альбом                  суниця            синиця

кущ                   зошит                   малина            сорока

лис                    книжка                 полуниця        ворона

ліс                     книжка                 полуниця        ворона

мох                   ранець                  виноград          шпак

їжак                  пензлик                вишня              горобець

джміль             зошит                   малина            журавель

4. Робота над скоромовкою. (Слайд №3)

Звечоріло, засяяла зірка.

Закувала зозуля в гаю,

Затужила співоча сопілка,

Заблукавши у ріднім краю.

ІІІ. МОТИВАЦІЙНА І ЗМІСТОВНА ПІДГОТОВКА УЧНІВ ДО ОПРАЦЮВАННЯ ТВОРІВ НОВОЇ ТЕМИ

 - Діти, на минулому уроці ми завершили велику і цікаву тему «Поетичні твори». Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему, а яку саме - прочитайте вголос на  с. 113. (Підручники відкриті заздалегідь). Цей жанр для вас не новий.

 - Пригадайте, чим оповідання відрізняється від віршів. ( У віршах є рима,  а в оповіданнях про щось розповідається звичайними реченнями).

  - Прочитайте мовчки вступне слово до теми (с. 113).

 - Які поради нам дає укладач «Літературного читання»? (Читання естафетою- 4 учні)

 - Давайте звернемося до змісту у підручнику на с. 190. Про­читайте мовчки, які саме оповідання на нас чекають. Отже, ми будемо читати твори одного жанру, але різних авторів.

 - Хто з авторів вам відомий? (В. Сухомлинський).

 - Які твори Сухомлинського ви вже читали? («Кордон», «Горбатенька дівчинка», «Я хочу сказати своє слово»).

 - Сьогодні ми познайомимося з новим оповіданням Василя Сухомлинського.   

ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

 - Прочитайте на дошці тему нашого уроку «Вступ до теми «Прозові твори». Людина красна не словами, а добрими ділами. Василь Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло».

http://www.chitalnya.com/users/vera/picture/335074174.jpg З назви теми ви зрозуміли, що мова йтиме про вчинки і риси людини, що проявляються у спілкуван­ні. Тому ми будемо працювати під промін­цями ніжного сонечка (малюнок на дошці), яке допоможе нам розпізнати різні якості людини. Які саме, ви зрозумієте з подальших завдань уроку.

                                товариський                                       турботливий   

 

                            співчутливий                                                рішучий                                                 

 

                                     щедрий                                               щирий

 

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Опрацювання статті в підручнику про життя і творчість письменника (с.114)

Вчитель: (Слайд №4). Сьогодні ми познайомимося з біографією і творчістю видатного педагога і письменника Сухомлинського. Василь Олександрович сказав: «Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний».

Вчитель: Хто знає, що означає слово «біограф»?

Учень: Біограф – це людина, яка вивчає біографію тої чи іншої людини.

Вчитель: Яким незвичайним учителем був В.Сухомлинський, дізнаєтесь,  прочитавши про нього статтю на с.114.  Читайте вдумливо, щоб зуміли дати відповіді за текстом.

 Учні читають мовчки. Потім дають відповіді на запитання вчителя.

  • Кому Сухомлинський присвятив усе своє життя?
  • У якій школі він працював?
  • Ким працював він у Павлиській школі?
  • Що намагався відобразити у своїх творах?

Вчитель: Група дослідників-біографів виявили бажання дослідити біографію Сухомлинського. І зараз ми їх послухаємо.

1-й учень. Народився Василь Олександрович Сухомлинський у селі Василівка на Кіровоградщині в незаможній сім'ї. Батько його, Олек­сандр Омелянович, орав, працював столяром і теслярем. Ма­ти, Оксана Юдівна, працювала в колгоспі, займалася домашнім го­сподарством, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і роз­казувала дітям казки (у сім'ї, крім Василя, було ще троє дітей — Іван, Сергій і Меланія). Батьки ніколи не карали дітей, не вживали лайливих слів, дотримувались традицій народної педагогіки. Змалку в дітей вихо­вували любов до книги. У діда була бібліотека і, помираючи, свої книги він віддав Василеві. Батько змайстрував хлопчикові красиву скриньку, де він зберігав найціннішу літературу: твори Франка, Го­голя, Лесі Українки, Достоєвського.

2-й учень.  Літом Василько разом із бать­ками працював у колгоспі: помагав скирдувати солому, збирав ко­лоски. Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби й пензлі можна було придбати тільки за лікар­ські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити, а за фарбами ходив пішки аж у Кременчук (тридцять п'ять кілометрів).

3-й учень.  У навчанні був старанним і здібним, мав чудову пам'ять. Любив і розумів жарти, був хорошим товаришем. У школу приходив задовго до початку уроків і займався з учнями, яким важ­ко давалася математика.

4-й учень. (Слайд №5). Сімнадцятирічним юнаком Сухомлинський — учитель мови і літератури — переступив поріг школи і залишився в ній до кінця свого життя. Війна відірвала його від улюбленого заняття. (Слайд №6). У бою в Росії був тяжкопоранений. Ворожий осколок уп'явся йому в груди і сховався біля серця. Понад чотири місяці політрук Сухомлинський лікувався в евакогоспіталях. Він ще більше знена­видів війну, все погане й нелюдське.

5-й учень. (Слайд №7). Після перемоги Василь Олександрович знову повернувся до школи. Його любили батьки й діти.

 (Слайд №8). Понад тридцять п'ять років працював Василь Олександрович учителем і директором школи. Тридцять два роки вів педагогічний щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою ді­тей. А потім його роздуми виливалися на папір і ставали книгами, статтями. Для наймолодших він написав багато художніх мініатюр-казок, оповідань, легенд, притч, новел. Найчастіше звертався Сухомлинський до жанру казки, може, ще й тому, що любив у каз­ковій формі про всі речі оповідати своїм дітям — Сергійкові й Олі.

 Вчитель: (Слайд №9). Я хочу ще додати, що твори Сухомлинського видані 53-ма мовами світу. (Слайд №10). Країни, де видавалися твори, це: Росія, Білорусія, Грузія, Молдова, Німеччина, Китай, Польща та інші. (Слайд №11). Сухомлинський – заслужений учитель України. За свою працю мав багато державних нагород.              

  (ОЦІНЮВАННЯ, ДОДАТКОВІ ПИТАННЯ)

(Упродовж відповідей учнів на екрані йде показ презентації про В.Сухомлинського).

Фізкультхвилинка на дихання під спокійний музичний супровід

VІ. ОПРАЦЮВАННЯ ОПОВІДАННЯ «КРАСИВІ СЛОВА І КРАСИВЕ ДІЛО»

Вчитель: А зараз ми познайомимося з оповіданням Сухомлинського «Красиві слова і красиве діло». Його для нас підготували маленькі театрали. Ви послухаєте і подумаєте, про кого це оповідання.

1. Читання біля дошки заздалегідь тексту трьома учнями: автор, перший хлопчик, другий хлопчик.

 - Про кого оповідання?

2. Словникова робота

а) Пояснення слова «негода».

- Яким словом його можна замінити? (Погана погода, дощова з вітром);

б) мокра як хлющ – пояснення у підручнику;

б) читання багатоскладових слів: (Слайд №12).

пересидіти  захмарило

незнайомий  жалісливі

співчуваю  змоклому

3. Мовчазне читання учнями (хто дочитав – сигнал)

 - Прочитайте оповідання мовчки  і скажіть, де відбувалася описана зустріч?

4. Повторне читання оповідання «ланцюжком».

 - Прочитаємо «ланцюжком» і подумайте над запитанням: «Що важливіше: красиві слова чи красиві  діла?»

5. Аналіз прочитаного

  • Для кого була збудована хатинка?
  • Що сталося одного разу?
  • Скільки хлопчиків було в хатині?
  • Що зробив третій хлопчик?
  • У яких словах висловлюється основна думка?
  • Як гадаєте, чи навчив інших учинок хлопчика, що віддав сорочку?

6. Вибіркове читання

   - Прочитайте  слова хлопців  із  оповідання. Чи  можна  сказати,  що  їх  слова  були  красивими?

 - Про  яке  красиве   діло  говориться  в  тексті? Прочитайте.

 - Знайдіть речення, які складаються із трьох слів. (Три речення)

 - Знайдіть в тексті зачин, основну думку, кінцівку.

7.  Заключне читання

 - Прочитаємо весь текст ще один раз.

Завдання:

  • Поміркуйте, хто з героїв заслуговує на повагу?
  • Які якості людини притаманні цьому герою?

Різні види роботи над текстом

  • 1, 2  абзаци – «перекличка», читання почергово по слову дівчатка – хлопчики;
  • 3, 4 абзаци – «блискавка», дуже швидке читання, сигнал;
  • 5,6  абзаци (діалог), «дощ, дощик, злива» – читання за різною силою звучання голосу;
  • 7 абзац – «акула»,  учитель читає початок речення, а учні – кінцівку;
  •  8 абзац – хорове читання у прямому напрямку і у зворотному.
  • Давайте сонечку допоможемо отримати свої промінчики. То ж які риси притаманні людині, яка робить добрі діла. (Учні називають якості людини, а вчитель прикріплює на дошці).

8. Робота з ілюстрацією до оповідання.

 - Розгляньте  малюнок  до  твору. Знайдіть  і  зачитайте  уривок  тексту, який зобразив  художник.

VІІ. ОСМИСЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Віднови фразеологізми: (Слайд №13).

Небо  затягло  хмарами -            як хлющ.

Дуже  сильний  дощ -                 захмарило.

Дуже  мокрий -            ллє, мов з відра

2. Тестування (заготовлені картки) (ОЦІНЮВАННЯ, ДОДАТКОВІ ПИТАННЯ) (Слайд №14)

1. Події, описані в оповіданні, відбулися:

а)  літнього дня;

б) осіннього дня;

в) весняного дня

2. Маленька хатинка стояла:

а) серед поля;

б) серед лісу;

в) на узбережжі

3. Хлопці сховалися від дощу:

а) під деревом;

б) у хатинці;

в) у землянці

4. Незнайомий хлопчик:

а) змок;

б) упав;

в) заблукав

5. Слова співчуття сказали:

а) два хлопчики;

б) три хлопчики;

в) чотири хлопчики

6. Справжню допомогу надав:

а) перший хлопчик;

б) другий хлопчик;

в) третій хлопчик


3. Взаємоперевірка – робота в парах. (Слайд №14).

4. Робота в групах. Робота з деформованим текстом

 - Складіть  прислів’я і поясніть як ви його розумієте.

  • красна ділами, а Людина добрими не словами
  • роби Добре сміло діло.
  • научиш. прикладом – надокучиш, Бурчанням –
  • слова Від до діла – як від до неба. землі

  (Людина красна не словами, а добрими ділами.

 Добре діло роби сміло.

 Бурчанням – надокучиш, прикладом – научиш.

 Від слова до діла – як від землі до неба.)

5. Перегляд фрагменту мультфільму. Обговорення ситуації.

 - На вашу думку хлопчик зробив добре діло? Яке саме?

 - Для цього йому потрібно було багато прикласти зусиль?

 - Отже, ми всі можемо робити один одному добрі діла.

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

 - Діти, на сьогоднішньому уроці ми більше дізналися про біографію Василя Сухомлинського, познайомилися з новим оповіданням «Гарні та красиві не слова, а красиві діла».  Я хочу почути вашу думку про урок.

  1. Гра «Закінчи речення

  • Сьогодні урок навчив мене…
  • Прочитане оповідання спонукає мене…
  • Найцікавіші завдання на уроці…

 І  все  ж залиште  останнє  слово  за  мною. Вважаю, що  і  красиві  слова, і  красиві  вчинки  необхідні    людині. Тільки  треба  знати  і  відчувати, що   і  де  потрібно  людині, що  принесе  їй  найбільшу  радість  і  задоволення,  жити  так, щоб  красиві  слова  завжди  йшли  поруч  з  красивими  ділами. 

  Найголовніше – це  жити для  інших, допомагати  їм, підтримувати  в  горі  і в  радості.

            Хай тепло ваших сердець зігріває всіх — і рідних, і друзів, і   навіть незнайомих людей.  І тоді настане час, коли ви зможете сказати: «Я роблю важливу справу — приношу людям радість! Я творю  красу  словом  і  вчинком».

 

 - Я бажаю вам зростати хорошими людьми, а для цього потрібно творити добрі діла.

Рефлексія.  Який  настрій  у  вас  у кінці  уроку?  (Долоньки, кулачки).

  - На згадку про наш урок я виготовила для вас пам’ятку - наказ від великого педагога та письменника Василя Сухомлинського  та десять вчинків, які не можна робити. (Учні зачитують).

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  різнорівневе (запис на дошці заздалегідь)

 - Прочитати оповідання з батьками с. 114-115. Поцікавитися думкою батьків про значення красивих слів та красивих діл. Навести приклади.              

(Слайд №16). - На останок, дозвольте нам, дорогі гості, зробити добру справу – заспівати для вас пісню «Україна – мати» і побажати всім хорошого дня та миру.

1

 

docx
Додано
10 травня 2019
Переглядів
1774
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку