Літературне читання
Урок позакласного читання
3 клас
Тема: Рідна мати моя…
Мета: продовжити ознайомлення учнів з літературними казками; формувати в учнів навички виразного, свідомого, правильного читання; розширити знання учнів про значення матері в житті людини; сприяти розвиткові творчих здібностей учнів; виховувати шанобливе ставлення до матері, як найважливішої і найріднішої людини для кожного.
Тип уроку: урок формування знань, умінь та навичок
Обладнання: малюнки на тему: «Наші мами», портрет письменниці, відеозапис фізкультхвилинки.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
1. Ранкова зустріч. Привітання.
(Учні стають в коло) «Рано-вранці всі проснулись,.. потягнулись,.. посміхнулись,.. ну а потім гарно вмились, ..на сусіда подивились.. і сонечко привітали... «Доброго ранку»- сонечку сказали, сонячний зайчик в долоньки спіймали, сонячний зайчик нам гріє, тепліше стає, настрій чудовий він нам передає, а і ми побажаємо друзям своїм...(бажання дітей)...хороших думок і хорошого дня, щоб думка весела і радісна була »
ІІ.Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.
( Діти називають, вчитель записує на дошці біля промінців)
Кохана, добра, ніжна, лагідна, красива, уважна, турботлива, працелюбна.
а) Робота над скоромовкою.
Мила милитися не вмiла.
Мама мило з рук не змила.
Мама милила умiло,
Мама з Мили мило змила. (Т. БОЙКО)
IІІ. Робота над темою уроку.
1. Створення «Калейдоскопу мам».
(Діти по черзі виходять до дошки, називають мамине ім’я, коротко розповідають про неї і прикріплюють малюнок до калейдоскопу).
2. Опрацювання казки «Мама» Лесі Храпливої
а) Ознайомлення з портретом і біографією Л. Храпливої –Щур.
(На дошку вивішується портрет письменниці)
Сьогодні ми познайомимось з казкою видатної української письменниці Лесі Храпливої-Щур. Народилася письменниця у сім’ї вчителів на Львові. Сімнадцятилітньою дівчиною разом із батьками виїхала з України в Німеччину. Там студіювала медицину та біологію, а навчання продовжила у Нью-Йорку в Колумбійському університеті. Близько 15 років працювала у лабораторіях. Переїхавши до Канади, продовжила займатися літературною, педагогічною та громадською діяльністю: викладала на курсах українознавства, організовувала суботні школи, де вчила дітей співати і танцювати, допомагала у церковних справах, опікувалася поширенням українських видань у світі, перевиданнями та пересилкою їх до шкіл та бібліотек в Україну. Часто письменниця друкувала у пресі статті на тему літератури для дітей. Літературна творчість письменниці охоплює багато книжок для дітей і молоді, статті, оповідання, вірші. Чудова збірка для найменших читачів "Писанка українським дітям" .
б) Читання казки вчителем
-Про кого казка?(Про маму та Ліду)
-Чому Лідуся гнівалася на маму? (Тому що мама просила випити молочко)
в) Словникова робота
Нечема, вазонник, долівка.
г) Читання учнями мовчки. Гра «Рибки»
ґ) Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання
- Чи правильним виявилося ваше припущення про зміст казки?
Знайдіть у тексті чому дівчинка розгнівалась на маму.
- Чи справедливим був гнів дівчинки? Чому?
-Як вона зрозуміла, що гніватися на маму не можна?
IV. Фізкультхвилинка ( відеозапис)
V. Вправи на розвиток техніки читання
1. Гра « Не перерви ланцюжок»
Діти читають по одному реченню, намагаючись на перервати «ланцюжок».
2. Вправа « Вовк і заєць»
Першим починає читати Заєць. Коли він прочитає декілька слів, починає читати Вовк. Він намагається наздогнати Зайця. Гра припиняється, коли обидва учні читають одне й теж.
3. Вправа «Хвости»
- Я читаю вам початок речення, а ваше завдання знайти і прочитати продовження.
1. Не руш мене! Мені твоя мама……
2. Мене твоя мама посадила у вазоник і………..
3. Лиши мене! Твоя мама прилатала мені ……
4. Мене твоя мама сама вишивала цілими ночами
VІ. Підсумок уроку
1.Складання сенкана.
Зараз ми складемо сенкан
(японський вірш, в якому відсутня рима):
перший рядок складається з одного слова – іменника;
другий рядок – з 2 слів – прикметників;
третій рядок – з 3 дієслів;
четвертий рядок – з речення ;
п`ятий рядок – одне слово – висновок, головна думка.
Пестить, ніжить, і голубить
розуміє, дуже любить.
Я до неї пригорнуся,
бо вона моя … (матуся)
Домашнє завдання
1.Переказувати казку: І група – від імені Ліди; ІІ група – від імені мами .
2. Знайти прислів’я про матусю, пояснити своє розуміння цього прислів’я.