Тематична розробка "Подібність трикутників"

Про матеріал

В роботі приведені планування з даної теми, тексти практичних робіт із поясненням виконання, система усних вправ до уроків з теми,різнорівнева контрольна робота на два варіанти. матеріал можна використати для роботи з учнями різного рівня засвоєння матеріалу.

Перегляд файлу

 

 

ПОДІБНІСТЬ ТРИКУТНИКІВ

 

ТЕМАТИЧНА РОЗРОБКА

 

 

 

КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ ТЕМИ

 

 

Подібність трикутників

14

Узагальнена теорема Фалеса

1

Подібність трикутників

1

Перша ознака подібності трикутників

1

Друга ознака подібності трикутників.

1

Розв'язування задач. Самостійна робота

1

Третя ознака подібності трикутників

1

Ознаки подібності прямокутних трикутників

1

Властивості подібних  трикутників. Сам.   робота

1

Пропорційні відрізки у прямокутному трикутник

1

Висота, опущена з вершини прямого кута

1

Теорема Піфагора

1

Властивості бісектриси  трикутника

1

Розв'язування задач і вправ. Самостійна робота

1

Контрольна робота

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОДІБНІСТЬ ТРИКУТНИКІВ

 

СИСТЕМА ПРАКТИЧНИХ РОБІТ

 

 

 

Практична робота №1.

 

  1. Накресліть гострий кут з вершиною в точці А.
  2. Наодній із сторін кута відкладіть від вершини послідовно відрізки АВ=2 см, ВС= 4 см.
  3. За допомогою косинця і лінійки через нінці променів проведіть паралельні прямі так, щоб вони перетнули сторону кута в точках В1 і С1
  4. Виміряйте лінійкою відрізки АВ1, АС1, В1С1, ВВ1, СС1.
  5. Порівняйте відношення   а) , , ; б)  і .
  6. Зробіть висновки.

 

 

 

Практична робота №2.

 

1.Виріжте з паперу чотири рівних трикутники.

2.Один з них залиште без змін, а від інших відріжте частини, що    відтинаються прямими, паралельними кожній з сторін.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Порівняйте кути трьох отриманих трикутників з кутами першого трикутника. Зробіть висновки.

4.Виміряйте довжини сторін  двох утворених трикутників. Порівняйте відношення   довжин їх відповідних сторін. Зробіть висновки.

 

 

 

 

Практична робота №3.

 

1.Побудуйте два рівні кути В і В1.

2.На  сторонах кутів В і В1 відкладіть відрізки ВА, ВС, В1А1, В1С1    відповідно так, щоб В1А1=1,5 ВА, В1С1=1,5 ВС.

3.Сполучіть точки А і С, А1 і С1. Виміряйте  відрізки  АС і А1С1.

 4.Обчисліть відношення А1С1 : АС та виміряйте кути ВАС і В1А1С1. Зробіть висновки.

 

Практична робота №4.

  1.                                                                                                                                                                                                           Накресліть два відрізки АВ, А1В1, так, щоб АВ=2 А1В1  і два гострі кути α і β.
  2.                                                                                                                                                                                                           Побудуйте трикутники АВС і А1В1С1  за двома кутами ( А=А1= α;

В=В1= β) і стороною відповідно АВ і А1В1.

         

      С

С1

 

А                                                               В1     А1            В1

  1.     Виміряйте лінійкою відрізки АС, А1С1, ВС, В1С1.

4.Обчисліть відношення   = . Зробіть висновок.

 

Практична робота №5.

 

  1. Побудуйте трикутники АВС і А1В1С1  затрьома сторонами так, щоб

     АВ=2,5 А1В1 ,  ВС =2,5 В1С1,АС= 2,5А1С1.

2.Виміряйте кути трикутників АВС і А1В1С1. Зробіть висновки.

 

 

Практична робота №6.

 

1.Накресліть прямокутний трикутник.

2.З довільної точки гіпотенузи трикутника проведіть перпендикуляри до  його катетів.

3.Виміряйте довжини сторін утворених трикутників і порівняйте їх із довжинами сторін  заданого вами трикутника. Зробіть висновки.

4.З довільної точки одного з катетів  заданого трикутника проведіть перпендикуляр до його гіпотенузи. Виміряйте дрвжини сторін утворених трикутників і порівняйте їх з довжинами сторін заданого вами трикутника. Зробіть висновки.

 

 

Практична робота №7.

1.Накресліть гострокутний трикутник  АВС. Побудуйте його бісектрису ВL, висоти АН і ВК та медіану СМ та виміряйте їх довжини.

2.Побудуйте трикутник  А1В1С1  , подібний до трикутника АВС. Як ви це зробили? За якою ознакою подібні ваші трикутники? Знайдіть коефіцієнт подібності цих трикутників.

3.Побудуйте  у трикутнику А1В1С1  бісектрису В1L1, висоти А1Н1 і В1К1 та медіану С1М1  та виміряйте їх довжини.

4.Знайдіть відношення відповідних бісектрис, висот і медіан подібних трикутників АВС і  А1В1С1. Порівняйте значення отриманих відношень з коефіцієнтом подібності трикутників. Зробіть висновок.

5.Накресліть тупокутний трикутник і подібний до нього. Проведіть у цих трикутниках відповідні висоти і виконайте практичну роботу, аналогічну пунктам 3,4.

 

Практична робота №8.

 

1.Побудуйте трикутник  АВС .Визначте положення центрів його описа-ного і вписаного кіл. Як ви це зробили?

2. Побудуйте трикутник А1В1С1 , подібний до трикутника АВС. За якою ознакою подібні ваші трикутники? Визначте їх коефіцієнт подібності.

3. Визначте положення ценрів  описаного і вписаного кіл ∆А1В1С1.

4. Знайдіть довжини радіусів описаного і вписаного кіл трикутників. Як ви це зробили?

5. Обчисліть відношення   радіусів відповідних кіл подібних  ∆АВС і ∆А1В1С1. Порівняйте їх зі значенням  коефіцієнта подібності. Зробіть висновок.

Практична робота №9.

 

  1. Побудуйте  ∆ АВС  . Проведіть його середні лінії.
  2. Побудуйте ∆А1В1С1, сторонами якого є відрізки, довжини яких дорівнюють середнім лініям трикутника АВС.З'ясуйте, чи подібні ці трикутники. Як ви це зробили?
  3. Якщо ваші трикутники подібні, визначте їх коефіцієнт подібності.
  4. Проведіть прямі через вершини ∆АВС, паралельно їх протилежним сторонам. Точки перетину цих прямих позначте як А2В2С2.

5.З'ясуйте, чи подібні ці трикутники. Як ви це зробили?

      6. Якщо ваші трикутники подібні, визначте їх коефіцієнт подібності.

7. З'ясуйте, чи подібні ∆ А1В1С1 та ∆ А2В2С2. Як ви це встановили?

      8. Якщо ці трикутники подібні, визначте їх коефіцієнт подібності.

9.Знайдіть довжини радіусів кіл,описаних навколо цих трикутників.-Обчисліть їх відношення.Порівняйте значення відношення з зі значенням  коефіцієнта подібності

 

ПОДІБНІСТЬ ТРИКУТНИКІВ

СИСТЕМА УСНИХ ВПРАВ.

До уроку " Узагальнена теорема Фалеса "

1.Розв'язати пропорцію , 4:0,2х=8:4.

2.Записати відношення відрізків , якщо прямі k i l паралельні (зробити відповідні позначення)

 

     k l  A   

 

          

 

 

 

B 

3.Записати відношення відрізків OF:FG:GH, якщо  ОА=5см,АВ=4см, ВС=3см.             

 

     C

 

O   A       В        

 

            F   G  

      H

До уроку "  Подібність трикутників "

  1. Гомотетія з центром О(0;0) переводить точку А(-1;-2) в точку А'(- ;- 1) Який коефіцієнт гомотетії?
  2.  МНРКВС. Що звідси випливає?
  3. Чи подібні трикутники на малюнку? Якщо так, то назвіть відповідні сторони і кути.                                          F

      M

                

      А    D N    L

 

До уроку " Перша ознака подібності трикутників "

  1. Відомо,що ∆АВС ∆КМР.Назвіть відповідно рівні кути цих трикутників.
  2. ∆АВС   і трикутник з вершинами  D,E,F подібні, причому

  = = .Закінчіть запис: ∆АВС∆… .

3.Чи рівні будь-які два подібні трикутники? Чи подібні  будь-які два рівні трикутники? Назвіть відповідний коефіцієнт подібності.

4.Чи можуть бути подібними прямокутний і тупокутний трикутники?

5.Два трикутники подібні з коефіцієнтом 0,25. У скільки разів сторони одного  трикутника більші  за відповідні сторони іншого?

 

До уроку " Друга ознака подібності трикутників "

1.Трикутниках АВС  і  А1В1С1  =k. Яку рівність необхідно додати до умови, щоб можна було довести подібність  цих трикутників? Назвіть усі можливі варіанти відповіді.

2.Дано ∆АВС і ∆КМN = = . Назвіть кут KMN  , що дорівнює С. Чому ці кути рівні?

3. Дано  трикутники ABC і  KMN, в яких   =  B=N. Назвіть кут  ∆АВС,що дорівнює куту   M.Чому ці кути рівні?

 

До уроку " Третя ознака подібності трикутників "

  1. Чи можуть бути подібними :
  1. Прямокутний і рівносторонній трикутники?
  2. Трикутник із кутом 50° і трикутник із кутом 100°?
  3. Трикутник  із кутом 60° і трикутник із кутом 120°?

2.Чи подібні рівнобедрені трикутники, якщо вони мають:

  1. По рівному гострому куту?
  2. По рівному тупому куту?

3.Два подібні  трикутники мають спільний кут. Чи обов'язково їх сторони, протилежні цьому куту, паралельні? Наведіть контрприклид.

4. ∆АВС ∆ КМР з коефіцієнтом подібності 0,5.АВ= 5 см, ВС=7см,

АС= 8см. Назвіть величину сторін  ∆КМР.

 

 

До уроку " Ознаки подібності прямокутних трикутників "

  1. Чи подібні два прямокутні трикутники, якщо:
  1. вони мають спільний кут?
  2. вони мають спільний  гострий  кут?
  3. один  із них має кут 20° а інший – кут 70°?
  4. один  із них має кут 50°, а катет другого вдвічі менший за гіпотенузу?
  1. Чи подібні трикутники на малюнку? Hазвіть відповідні елементи.

   24  40   60  

            36        48

   32

 

До уроку " Властивості подібних  трикутників"

1.Дано два прямокутні рівнобедрені трикутники. Чи можна стверджувати, що вони подібні?

2.На малюнку знайдіть пари подібних трикутників. Свої міркування обгрунтуйте.Запишіть пропорційність відповідних сторін.

    C           B          A

         K

                H

     B

A       F

      A  M  F C  M      B

C            K

          

E    D

A D  B         F     B       P         

 A

          E B      N

      C            

     A   B D      A       S

 

 

 

 

 

 

До уроку " Висота, опущена з вершини прямого кута"

1.Чи може висота прямокутного трикутника, проведена до гіпотенузи,

                      а)бути меншою за кожну з проекцій катетів на гіпотенузу;

б) дорівнювати проекції катета на гіпотенузу;

в)дорівнювати катету?

2.Відрізки ас  і bс – проекції катетів а і b прямокутного трикутника на гіпотенузу.Порівняйте:

  1. а і b, якщо ас  < bс;
  2. ас  і bс , якщо а b.
  1. Чи можуть бути подібними нерівні прямокутні трикутники:
  1. зі спільною гіпотенузою;
  2. зі спільним катетом?

 

До уроку " Теорема Піфагора"

  1. Квадрат гіпотенузи прямокутного трикутника вдвічі більший за квадрат катета. Чому дорівнюють готрі кути трикутника?
  2. Яку градусну міру має  найбільший  кут трикутника зі  сторонами 6см , 8 см, 10см? Чому?
  3. Сторони паралелограма дорівнюють  3см і 4 см, а діагональ ­-   5см. Визначити вид паралелограма.
  4. У трикутнику  АВС  А =90°. Назвіть:
  1. похилу до прямої АВ, проведену з точки С;
  2. проекцію похилої  ВС на пряму  АС.
  1. Відрізки  а1 і  а2  -  проекції похилих  l1  та   l2 , проведених з однієї точки до однієї прямої. Порівняйте :
  1. l1  і   l2 , якщо а1  < а2 ;
  2. а1  і а2,  якщо l1  =   l2.

6.Дві похилі до однієї прямої мають рівні проекції. Чи обов'язково ці похилі рівні?

7.Скільки  рівних похилих до даної прямої можна провести з точки, яка не лежить на цій               прямій?

 

До уроку " Властивості бісектриси  трикутника"

 1.Бісектриса трикутника ділить протилежну сторону увідношенні 1:2. Чи можуть кути, прилеглі до цієї сторони, бути рівними? Чому?

2.Чи може бісектриса рівнобедреного трикутника ділити бічну cторону у відношенні 2:1, починаючи від основи? Якій теоремі це суперечить?

 

Подібність трикутників

Контрольна робота

Варіант 1

 

1°.У прямокутному  трикутнику гіпотенуза дорівнює 13см, а один з катерів ─ 12 см. Знайти периметр трикутника.

 

2°.З однієї точки до даної прямої проведено дві рівні похилі. Відстань між їх основами дорівнює 28  см. Визначити довжини проекцій похилих на дану пряму.

 

. Висота ВМ рівнобедреного трикутника АВС (АВ =АС)  ділить сторону АС на відрізки АМ= 15 см і СМ= 2 см.  Знайти основу ВС трикутника.

 

. З точки до прямої проведено дві похилі, проекції яких на пряму дорівнюють 9 см і 16 см. Знайти відстань від точки до прямої, якщо одна з похилих на 5 см більша за другу.

 

5˙˙. Довести, що сума діагоналей трапеції більша за суму її бічних сторін.

Варіант 2

 

1°. У прямокутному трикутнику  катети дорівнюють 8 см і 15 см. Знайти периметр трикутника.

 

2°. З однієї точки до даної прямої проведено дві рівні похилі. знайти відстань між основами похилих, якщо проекція однієї з них дорівнює 16 см.

 

.Висота АК гострокутного рівнобедреного трикутника  АВС (АВ=ВС) дорівнює 12 см, а КВ= 9 см. Знайти сторони трикутника АВС.

 

4˙. З точки до прямої проведено дві похилі, довжини яких  дорівнюють 13 см   і 15 см. Знайти відстань від точки до прямої, якщо різниця проекцій похилих дорівнює 4 см..

 

5˙˙. Довести, що сума діагоналей трапеції більша за суму її основ.

 

Використана література

  1. Апостолова Г.В., Геометрія 8 клас – Київ, «Генеза», 2008
  2. Єршова А.П.,Голобородько В.В.,Крижановський О.Ф,

 Єршов С.В. Геометрія 8 клас – Харків, АН ГРО ПЛЮС, 2008;

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Прошак Сергій Володимирович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ковпенко Юлія Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 травня 2018
Переглядів
4270
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку