В роботі приведені планування з даної теми, тексти практичних робіт із поясненням виконання, система усних вправ до уроків з теми,різнорівнева контрольна робота на два варіанти. матеріал можна використати для роботи з учнями різного рівня засвоєння матеріалу.
ПОДІБНІСТЬ ТРИКУТНИКІВ
ТЕМАТИЧНА РОЗРОБКА
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ ТЕМИ
Подібність трикутників |
14 |
Узагальнена теорема Фалеса |
1 |
Подібність трикутників |
1 |
Перша ознака подібності трикутників |
1 |
Друга ознака подібності трикутників. |
1 |
Розв'язування задач. Самостійна робота |
1 |
Третя ознака подібності трикутників |
1 |
Ознаки подібності прямокутних трикутників |
1 |
Властивості подібних трикутників. Сам. робота |
1 |
Пропорційні відрізки у прямокутному трикутник |
1 |
Висота, опущена з вершини прямого кута |
1 |
Теорема Піфагора |
1 |
Властивості бісектриси трикутника |
1 |
Розв'язування задач і вправ. Самостійна робота |
1 |
Контрольна робота |
1 |
ПОДІБНІСТЬ ТРИКУТНИКІВ
СИСТЕМА ПРАКТИЧНИХ РОБІТ
Практична робота №1.
Практична робота №2.
1.Виріжте з паперу чотири рівних трикутники.
2.Один з них залиште без змін, а від інших відріжте частини, що відтинаються прямими, паралельними кожній з сторін.
3.Порівняйте кути трьох отриманих трикутників з кутами першого трикутника. Зробіть висновки.
4.Виміряйте довжини сторін двох утворених трикутників. Порівняйте відношення довжин їх відповідних сторін. Зробіть висновки.
Практична робота №3.
1.Побудуйте два рівні кути В і В1.
2.На сторонах кутів В і В1 відкладіть відрізки ВА, ВС, В1А1, В1С1 відповідно так, щоб В1А1=1,5 ВА, В1С1=1,5 ВС.
3.Сполучіть точки А і С, А1 і С1. Виміряйте відрізки АС і А1С1.
4.Обчисліть відношення А1С1 : АС та виміряйте кути ВАС і В1А1С1. Зробіть висновки.
Практична робота №4.
∠В=∠В1= β) і стороною відповідно АВ і А1В1.
С
С1
А В1 А1 В1
4.Обчисліть відношення = . Зробіть висновок.
Практична робота №5.
АВ=2,5 А1В1 , ВС =2,5 В1С1,АС= 2,5А1С1.
2.Виміряйте кути трикутників АВС і А1В1С1. Зробіть висновки.
Практична робота №6.
1.Накресліть прямокутний трикутник.
2.З довільної точки гіпотенузи трикутника проведіть перпендикуляри до його катетів.
3.Виміряйте довжини сторін утворених трикутників і порівняйте їх із довжинами сторін заданого вами трикутника. Зробіть висновки.
4.З довільної точки одного з катетів заданого трикутника проведіть перпендикуляр до його гіпотенузи. Виміряйте дрвжини сторін утворених трикутників і порівняйте їх з довжинами сторін заданого вами трикутника. Зробіть висновки.
Практична робота №7.
1.Накресліть гострокутний трикутник АВС. Побудуйте його бісектрису ВL, висоти АН і ВК та медіану СМ та виміряйте їх довжини.
2.Побудуйте трикутник А1В1С1 , подібний до трикутника АВС. Як ви це зробили? За якою ознакою подібні ваші трикутники? Знайдіть коефіцієнт подібності цих трикутників.
3.Побудуйте у трикутнику А1В1С1 бісектрису В1L1, висоти А1Н1 і В1К1 та медіану С1М1 та виміряйте їх довжини.
4.Знайдіть відношення відповідних бісектрис, висот і медіан подібних трикутників АВС і А1В1С1. Порівняйте значення отриманих відношень з коефіцієнтом подібності трикутників. Зробіть висновок.
5.Накресліть тупокутний трикутник і подібний до нього. Проведіть у цих трикутниках відповідні висоти і виконайте практичну роботу, аналогічну пунктам 3,4.
Практична робота №8.
1.Побудуйте трикутник АВС .Визначте положення центрів його описа-ного і вписаного кіл. Як ви це зробили?
2. Побудуйте трикутник А1В1С1 , подібний до трикутника АВС. За якою ознакою подібні ваші трикутники? Визначте їх коефіцієнт подібності.
3. Визначте положення ценрів описаного і вписаного кіл ∆А1В1С1.
4. Знайдіть довжини радіусів описаного і вписаного кіл трикутників. Як ви це зробили?
5. Обчисліть відношення радіусів відповідних кіл подібних ∆АВС і ∆А1В1С1. Порівняйте їх зі значенням коефіцієнта подібності. Зробіть висновок.
Практична робота №9.
5.З'ясуйте, чи подібні ці трикутники. Як ви це зробили?
6. Якщо ваші трикутники подібні, визначте їх коефіцієнт подібності.
7. З'ясуйте, чи подібні ∆ А1В1С1 та ∆ А2В2С2. Як ви це встановили?
8. Якщо ці трикутники подібні, визначте їх коефіцієнт подібності.
9.Знайдіть довжини радіусів кіл,описаних навколо цих трикутників.-Обчисліть їх відношення.Порівняйте значення відношення з зі значенням коефіцієнта подібності
ПОДІБНІСТЬ ТРИКУТНИКІВ
СИСТЕМА УСНИХ ВПРАВ.
До уроку " Узагальнена теорема Фалеса "
1.Розв'язати пропорцію , 4:0,2х=8:4.
2.Записати відношення відрізків , якщо прямі k i l паралельні (зробити відповідні позначення)
k l A
B
3.Записати відношення відрізків OF:FG:GH, якщо ОА=5см,АВ=4см, ВС=3см.
C
O A В
F G
H
До уроку " Подібність трикутників "
M
А D N L
До уроку " Перша ознака подібності трикутників "
= = .Закінчіть запис: ∆АВС∆… .
3.Чи рівні будь-які два подібні трикутники? Чи подібні будь-які два рівні трикутники? Назвіть відповідний коефіцієнт подібності.
4.Чи можуть бути подібними прямокутний і тупокутний трикутники?
5.Два трикутники подібні з коефіцієнтом 0,25. У скільки разів сторони одного трикутника більші за відповідні сторони іншого?
До уроку " Друга ознака подібності трикутників "
1.Трикутниках АВС і А1В1С1 =k. Яку рівність необхідно додати до умови, щоб можна було довести подібність цих трикутників? Назвіть усі можливі варіанти відповіді.
2.Дано ∆АВС і ∆КМN = = . Назвіть кут ∆KMN , що дорівнює ∠С. Чому ці кути рівні?
3. Дано трикутники ABC і KMN, в яких = ∠B=∠N. Назвіть кут ∆АВС,що дорівнює куту M.Чому ці кути рівні?
До уроку " Третя ознака подібності трикутників "
2.Чи подібні рівнобедрені трикутники, якщо вони мають:
3.Два подібні трикутники мають спільний кут. Чи обов'язково їх сторони, протилежні цьому куту, паралельні? Наведіть контрприклид.
4. ∆АВС ∆ КМР з коефіцієнтом подібності 0,5.АВ= 5 см, ВС=7см,
АС= 8см. Назвіть величину сторін ∆КМР.
До уроку " Ознаки подібності прямокутних трикутників "
24 40 60
36 48
32
До уроку " Властивості подібних трикутників"
1.Дано два прямокутні рівнобедрені трикутники. Чи можна стверджувати, що вони подібні?
2.На малюнку знайдіть пари подібних трикутників. Свої міркування обгрунтуйте.Запишіть пропорційність відповідних сторін.
C B A
K
H
B
A F
A M F C M B
C K
E D
A D B F B P
A
E B N
C
A B D A S
До уроку " Висота, опущена з вершини прямого кута"
1.Чи може висота прямокутного трикутника, проведена до гіпотенузи,
а)бути меншою за кожну з проекцій катетів на гіпотенузу;
б) дорівнювати проекції катета на гіпотенузу;
в)дорівнювати катету?
2.Відрізки ас і bс – проекції катетів а і b прямокутного трикутника на гіпотенузу.Порівняйте:
До уроку " Теорема Піфагора"
6.Дві похилі до однієї прямої мають рівні проекції. Чи обов'язково ці похилі рівні?
7.Скільки рівних похилих до даної прямої можна провести з точки, яка не лежить на цій прямій?
До уроку " Властивості бісектриси трикутника"
1.Бісектриса трикутника ділить протилежну сторону увідношенні 1:2. Чи можуть кути, прилеглі до цієї сторони, бути рівними? Чому?
2.Чи може бісектриса рівнобедреного трикутника ділити бічну cторону у відношенні 2:1, починаючи від основи? Якій теоремі це суперечить?
Подібність трикутників
Контрольна робота
Варіант 1
1°.У прямокутному трикутнику гіпотенуза дорівнює 13см, а один з катерів ─ 12 см. Знайти периметр трикутника.
2°.З однієї точки до даної прямої проведено дві рівні похилі. Відстань між їх основами дорівнює 28 см. Визначити довжини проекцій похилих на дану пряму.
3˙. Висота ВМ рівнобедреного трикутника АВС (АВ =АС) ділить сторону АС на відрізки АМ= 15 см і СМ= 2 см. Знайти основу ВС трикутника.
4˙. З точки до прямої проведено дві похилі, проекції яких на пряму дорівнюють 9 см і 16 см. Знайти відстань від точки до прямої, якщо одна з похилих на 5 см більша за другу.
5˙˙. Довести, що сума діагоналей трапеції більша за суму її бічних сторін.
Варіант 2
1°. У прямокутному трикутнику катети дорівнюють 8 см і 15 см. Знайти периметр трикутника.
2°. З однієї точки до даної прямої проведено дві рівні похилі. знайти відстань між основами похилих, якщо проекція однієї з них дорівнює 16 см.
3˙.Висота АК гострокутного рівнобедреного трикутника АВС (АВ=ВС) дорівнює 12 см, а КВ= 9 см. Знайти сторони трикутника АВС.
4˙. З точки до прямої проведено дві похилі, довжини яких дорівнюють 13 см і 15 см. Знайти відстань від точки до прямої, якщо різниця проекцій похилих дорівнює 4 см..
5˙˙. Довести, що сума діагоналей трапеції більша за суму її основ.
Використана література
Єршов С.В. Геометрія 8 клас – Харків, АН ГРО ПЛЮС, 2008;