Тематичне заняття "Життя прекрасне і яскраве!"

Про матеріал
Дана робота спрямована на профілактику самогубства у дитячому та юнацькому середовищі. Матеріал зацікавить практичних психологів, соціальних педагогів, педагогічних працівників, буде корисним для використання у роботі щодо профілактики суїцидальних тенденцій.
Перегляд файлу

1

 

Навчально-виховний комплекс

«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Костянтинівської міської ради Донецької області

 

 

 

 

 

 

«ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕ І ЯСКРАВЕ»

 

тематичне заняття

для учнів старшої школи

 

 

 

 

 

 

Укладач:

Запорожець Олена Василівна,

практичний психолог

 

 

 

 

 

 

 

 

2019 р.

Анотація

 

Тема суїциду серед дітей та підлітків, на жаль, є досить актуальною на сьогоднішній день. Дана робота спрямована на профілактику самогубства у дитячому та юнацькому середовищі.

Матеріал зацікавить практичних психологів, соціальних педагогів, педагогічних працівників, буде корисним для використання у роботі щодо профілактики суїцидальних тенденцій.

 

 

 


Зміст

 

Вступ.........................................................................................................................4

 

  1. Що таке життя і чим воно цінне, чому воно прекрасне і яскраве..........6

 

  1. В чому полягає цінність життя...................................................................8

 

  1. Рекомендації щодо здорового способу життя........................................12

 

  1. Підсумок.....................................................................................................14

 

Висновки................................................................................................................15

 

Список використаних джерел..............................................................................16

 

Додатки...................................................................................................................17

 

 


Вступ

 

Самогубство, або суїцид, є дією умисного спричинення власної смерті. На жаль, останнім часом серед дітей та учнівської молоді збільшилися випадки суїциду. Соціально-економічна та політична ситуація, що склалася в Україні, вимагає термінового вирішення проблем психологічного захисту учнівської молоді.

За даними Всесвітньої Організації Охорони Здоров'я, серед населення віком від 15 до 44 років самогубство є одним з трьох головних причин смертності. Щороку у світі близько мільйона людей покінчують життя самогубством, тобто одна людина кожні 40 секунд [2].

Причинами підліткового самогубства частіше за все є бідність, відносини в родині та з однолітками, алкоголь і наркотики, неприємності у школі, нерозділене кохання, пережите насилля, втрата близьких, перебування у зоні бойових дій, соціальна ізоляція та невиліковні захворювання.

Діти, які перебувають у кризовому стані, потребують підтримки від оточуючих: членів сім'ї, педагогів, однокласників, корекційної допомоги практичного психолога.

Першочерговою  умовою  попередження  самогубств  серед  учнів  є ретельне  психолого-педагогічне  виявлення  дітей,  чиї  особистісні  риси створюють  підвищений  ризик  суїциду,  індивідуальна  робота  з  цією категорією  дітей,  розробка  системи  профілактичних  заходів,  широка просвітницька робота з сім‘ями.

Попередження самогубств – це термін, який використовується для опису колективних зусиль з метою зниження випадків самогубств шляхом реалізації профілактичних заходів. 

Профілактична робота у школі з зазначеного питання є досить ефективним засобом попередження дитячого та підліткового суїциду.

 

 

Тема заняття: Життя прекрасне і яскраве!

Мета заняття: Профілактика суїцидальної поведінки серед підлітків.

Завдання:

  • Розглянути що таке життя і чому воно прекрасне і яскраве.
  • Розібрати в чому полягає цінність життя.
  • Надати рекомендації щодо здорового способу життя.

Обладнання: комп’ютер, фільм «Здоровий спосіб життя» https://www.youtube.com/watch?v=aWlHxdu_oNA (3 хвилини),  пам’ятки.

 

Хід заняття.

1. Організаційна частина

  • Налаштування обладнання.
  • Привітання присутніх.

2. Актуалізація знань

  • Повідомлення теми, мети заняття.
  • Формування інтересу до заняття, емоційного настрою учнів.

3. Формування нових знань і способів діяльності:

  • Бесіда.
  • Вправа «Продовжите речення».
  • Перегляд та обговорення фільму «Здоровий спосіб життя».
  • Підсумки. Відповідь викладача на запитання учнів.

 


  1. Що таке життя і чим воно цінне, чому воно прекрасне і яскраве.

 

Життя - це чисте полум'я, ми живемо з невидимим сонцем всередині нас.         

                                                                                                  Томас Браун

                                                     (британський медик, прозаїк епохи бароко)

 

Шановні друзі, колись Далай Лама сказав: «Кожен ранок, прокинувшись, починай з думок: «Сьогодні мені повезло – я прокинувся. Я живий, у мене є це дорогоцінне людське життя, і я не стану витрачати його даремно»».

Всі ми знаємо, що життя – найвища цінність, дана людині. А що ж таке є життя?

Учні...

У словниках та енциклопедіях поняття «життя» розглядається по-різному:

«Життя – 1. Стан живого організму. 2. Прояв фізичних і духовних сил живих істот. 3. Те, що реально існує» [3] - так визначає словник.

«Життя – 1. Для індивіда – фізіологічне існування, відрізок часу, протягом якого функціонує біологічний організм. 2. Для особистості - переживання буття, найвища цінність. 3. В іншому сенсі – це образ життя людини, її побут, дії, вчинки» [6] - так визначає психологія.

А як би ви визначили життя?

Учні...

Але можна сказати й так: життя – великий дар, який нам дається Природою, і який не можна купити. Це єдине, що не продається, не міняється на щось, не достається просто так – воно нам дарується, тому й цінніше від усього на світі.

То ж слід берегти цей безцінний дар, як найвищу цінність людини. Слід радіти кожному дню, кожній миті нашого життя. Навіть, коли у вас поганий настрій, щось не ладиться – все одно – ви живите у цікавому і яскравому світі, негаразди пройдуть, а яскравість і повноцінність життя залишиться з вами. І ви знов будете радіти: сонечку, квіткам, ясному небу, зіркам, дощу, снігу, будете посміхатися батькам, радіти зустрічі з друзями, цікавитися улюбленими справами, пізнавати щось нове і невідоме.

Саме життя – це диво, коли з маленької клітини народжується людина. Чи це не диво? А потім дитинка росте, бачить і пізнає навколишній світ, радіє його різноманітності, незвичності, кольоровості.

Всі колись бачили веселку – вона така гарна і весела – тому і назвали її веселка. Таке і наше життя – прекрасне і яскраве, як веселка.

Скажіть, чому на вашу думку, життя є прекрасним та яскравим?

Учні...

Людина, народжуючись, отримує безцінний дар – життя, яке для неї є самоцінністю, для суспільства – найвищою цінністю.

Не дивлячись на те, що на землі живе понад семи мільярдів населення, нема двох однакових людей. Кожен з нас є унікальним, і духовно, і фізично. Навіть у близнюків різні відбитки пальців. На землі нема нічого більш рідкісного, ніж Людина. Це означає, що кожен може внести свій унікальний вклад в існування всього людства.

В кожній людині міститься нескінченний й неповторний внутрішній світ. І це не залежить від того, наскільки ми багаті, вродливі чи розумні. Тому ми повинні поважати і цінувати унікальність кожної особистості, розвивати й виражати закладені в нас можливості й здібності.

 

 

 


2. В чому полягає цінність життя.

 

Коли ж судилось нам всім жить в одному світі,
Єднаємось всі разом у радості й біді.
Давайте, щоб душа жила у щастя світлі,
Щоб людства рід зберігся на землі.
В. Сухомлинський

 

Скажіть, будь ласка, в чому, на вашу думку, полягає цінність життя?

Учні...

 Життя кожної людини безцінне вже само по собі. Й тому, що воно є

найскладнішою формою існування, й тому, що воно унікальне й неповторне,

й тому, що воно скінченне.

 Життя - це безцінний дар, який людина одержує при народженні. Проте як вона зуміє розпорядитися цим даром - залежить від неї самої. Життя можна витратити на різні задоволення, на те, щоб отримати якомога більше

приємних вражень і насолод. Але від такого життя можуть залишитись тільки приємні спогади, які є малою втіхою в старості.

 Саме тому, що життя має величезну цінність вже само по собі, не варто розтрачувати його на щось менш цінне, в тому числі й на самі лише задоволення. У кожного є своя мета – треба до неї йти!

 Людина повинна дорожити своїм життям навіть тоді, коли воно не складається, коли в ньому більше незгод, ніж радощів. Слід вчитися долати труднощі, тоді отримаєш задоволення від перемоги.

 Людина народжена бути щасливою та здоровою!

 Роблячи своє життя розумним та осмисленим, підпорядковуючи його великій меті, заповнюючи його самовідданою працею на благо людства, присвячуючи його іншим людям, людина сама значно збільшує цінність власного життя та стає щасливою.

 Відомий український філософ Григорій Сковорода у своїх творах писав, що заради щастя не потрібно далеко ïхати, колінкувати пе­ред сильними світу, бо воно завжди i всюди з людиною. Його тільки треба пізнати.

Вправа «Продовжите речення»

Продовжите речення: «Життя людини найцінніший скарб, якщо...».

Учні...

Кожна людина – це цінність для суспільства, а здорова людина – це цінність для нації. Джерелом повноцінного життя для кожної людини є здоров’я. Не тільки фізичне, а й психічне. Як ви думаєте, що таке здоров’я?

Учні...

Всесвітня Організація Охорони Здоров’я визначає так:  «Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного й соціального благополуччя, а не тільки відсутність захворювань і фізичних дефектів» [2].

Здоров’я не можна купити ні за які гроші. Його слід охороняти й оберігати, воно потребує розвитку й удосконалення, покращення й зміцнення.

Здорова людина – це щаслива людина! Здоров’я – це і є життя.

Письменник Чернишевський Н. Г. наголошував, що  здоров’я ніколи не може втратити своєї цінності в очах людини, тому що і в достатку і в розкоші погано жити без здоров’я.                                             

Коли людина здорова, вона добре працює, гарно вчиться. Вона завзято робить різні справи. Щоб бути благополучним, успішним, зрештою щасливим, треба вчитися цього так само, як математиці, хімії, історії тощо.

Що таке здоров’я? Що треба робити, щоб життя тривало довго?

Учні...

З біології  ви, мабуть, знаєте, що здоров’я — стан живого організму, при якому всі органи здатні виконувати свої життєві функції.

Як говорив Сократ: «Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я – ніщо».

Діти, а що таке здоровий спосіб життя?

Учні...

Здоровий спосіб життя — це спосіб життя окремої людини, спрямований на профілактику хвороб і зміцнення здоров'я.

Здоровий спосіб життя – це дбайливе ставлення до себе, про себе треба піклуватися. Слід ставитися до свого здоров’я, як до найвищої соціальної цінності.

 Здоров’я людини залежить від її способу життя, тобто від поведінки. Як його підтримувати чим його зміцнювати?

Учні...

Узагальнюючи ваші вислови, ми можемо сказати, що:

По-перше не набувати шкідливих звичок: не сидіти довго за комп’ютером, не вживати неякісну їжу та напої, не знаходитись довго у сидячому положенні, не палити. Негативні звички руйнують здоров’я, це – недотримання режиму дня, малорухливість, алкоголь, паління, наркоманія, комп’ютерна залежність.

Далі – вести активне життя: займатися фізкультурою, спортом, танцями, більше проводити часу на свіжому повітрі – це сприяє гарному настрою, приводить організм у гармонійний стан,  що і  подовжує життя.

Звички, які сприяють зміцненню здоров’я:

  • Дотримання правил гігієни та харчування.
  • Рухливий спосіб життя.
  • Дотримання режиму праці та відпочинку.
  • Оптимістичний настрій.
  • Розвинення в собі почуття самоповаги, унікальності, усвідомлення того, що ви не даремно живите, що всі задачі, які стоять перед вами, ви зможете вирішити.

Давайте згадаємо народні прислів’я та приказки про здоров’я.

Учні...

Народна мудрість про здоровий спосіб життя:

  • Багато ходити – довго жити.
  • Ходи більше, проживеш довше.
  • Якщо тільки їсти, пити й спати, то можна худобою стати.
  • Праця – це здоров’я, а здоров’я – це щастя.
  • Здоров’я – не в ліках, воно – в русі, в свіжому повітрі й радісній праці.
  • Веселий сміх – здоров’я.
  • Без здоров’я нема щастя.

Вдихніть свіже повітря, усміхніться один одному, подивіться навколо себе – життя має різні кольори, який чудовий світ навкруги.

Життя  прекрасне і яскраве!

 


3. Рекомендації щодо здорового способу життя

 

Давайте зараз разом складемо рекомендації щодо здорового способу життя.

Учні...

Найважливіше при здоровому способі життя - це харчування. Більше фруктів і овочів, натуральних продуктів, обов’язково кожного дня – гаряча їжа. Ніяких гамбургерів, коли, чіпсів, сухариків та іншої хімічної їжі.

Будьте активними, життєрадісними і відкритими до світу. Навіть якщо на спорт часу немає, то робіть піші прогулянки на свіжому повітрі, ранкову пробіжку, зарядку вранці. Будьте рухливими. Рухайтеся назустріч міцному здоров'ю і довголіттю!

Здоровий спосіб життя жодним чином не сумісний з шкідливими звичками: куріння, вживання алкоголю і тим більше наркоманія.

При здоровому способі життя обов'язково повинен бути правильний розпорядок дня. Що значить правильний розпорядок дня? Це, перш за все, спати людина повинна 8 годин – не менше. Потрібно привчити свій організм лягати і прокидатися в один і той же час, не залежно від того, який день тижня: будній чи вихідний. В ідеалі, звичайно, прокидатися треба без будильника - це означає, що ви виспалися. Чому важливо висипатися? Тому, що тоді ви зможете гарно вчитися, засвоювати шкільний матеріал, краще запам’ятовувати уроки і мати гарний настрій. Також бажано їсти не менше трьох разів на день і в один і той же час. Уроки вчити – теж у визначений для цього час.

Одне з найважливіших правил здорового способу життя - це позитивний настрій! Не зациклюйтеся на невдачах і промахах. Отримали не ту оцінку, що хотіли, посварилися з товаришем? Не варто через це засмучуватися! Наступного разу ви краще підготуєтесь до уроку, помиритесь з другом і все буде гаразд.

Здоровий спосіб життя - це так само дбайливе ставлення до себе! Про себе потрібно піклуватися. Вранці і ввечері – вмиватися, слідкувати за своїм зовнішнім виглядом – бути охайним, тримати свої речі у порядку.

Турбота про своє здоров'я не має бути проблемою, це має бути способом життя!


4. Підсумок

 

Перегляд фільму «Здоровий спосіб життя» https://www.youtube.com/watch?v=aWlHxdu_oNA (3 хвилини).

  

Друзі, підсумуємо чому життя яскраве та прекрасне.

Учні...

Життя яскраве та прекрасне тому, що:

  • Я живу!
  • Кожного дня мені усміхається сонечко, або йде дощик, або веселка вистелить свій райдужний мостик!
  • Я маю гарне ім’я, у мене є Батьківщина!
  • У мене є дім, їжа, рідні та друзі!
  • Мене люблять і я всіх люблю!
  • Я можу вільно спілкуватися!
  • Я займаюсь тим, що мені подобається!
  • Мені можуть допомогти, і я можу допомогти іншим!
  • Можна вчитися та набувати знань!
  • Можна перетворювати світ!

 

Питання для обговорення:

  • Діти, чи сподобалось вам сьогоднішнє заняття?
  • Що нового ви узнали?
  • Які будуть зауваження чи пропозиції?
  • Які будуть у вас питання?

 

Роздати всім присутнім пам’ятки «Життя – найбільша цінність» (Додаток1).


Висновки

 

Підсумовуючи, можна сказати, що дане заняття є складовою профілактичної роботи щодо суїцидальних тенденцій у дитячому та юнацькому середовищі.

У ході заняття було розглянуто що таке життя і чому воно прекрасне і яскраве,  в чому полягає цінність життя; сформульовано рекомендації щодо здорового способу життя.

Також, як підсумок, переглянуто відеофільм «Здоровий спосіб життя», усім присутнім надано пам’ятки «Життя – найбільша цінність».

 

 


Список використаних джерел

 

  1. Богданова Д. К. Біологія: Довідник школяра і студента – Донецьк: ВЛФ «БАО», 2002. – 592 с.
  2. Всемирная Организация Здравоохранения. - [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.who.int
  3. Івченко А. О. Тлумачний словник української мови: Близько 7000 словник. ст. / Худож. – оформлювач І. В. Осипов. – Харків: Фоліо, 2006. – 766 с.
  4. Малахов В. А. Етика: Курс лекцій: Навч.  посібник. – 3-тє вид. – К.: Либідь, 2001. – 384 с.
  5. Психологічне забезпечення психічного і фізичного здоров’я / Навчальний посібник: М. С. Корольчук, В. М. Крайнюк, А. Ф. Косенко, Т. І. Кочергіна. Загальна редакція М. С. Корольчука. – К.: Фірма „ІНКОС”, 2002. – 272 с.
  6. Психологія особистості: Словник – довідник / За редакцією П.П.Горностая, Т. М. Титаренко. – К.: Рута, 2001. – 320 с.
  7. Соціальна робота: Короткий енциклопедичний словник. – К.: ДЦССМ, 2002. – 536с. // Соціальна робота. Книга 4.

 


Додатки 

Додаток 1. Пам’ятка

Навчально-виховний комплекс

«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Костянтинівської міської ради Донецької області

 

Пам’ятка

для учнів  старшого

шкільного віку

Життя – найбільша  цінність

 

Укладач: Запорожець О.В., практичний психолог

 

       Людина, народжуючись, отримує безцінний дар – життя, яке для неї є самоцінністю, для суспільства – найвищою цінністю.

Кожна людина має право на створення та усвідомлення власної картини світу. Картина світу окремої людини є винятковою і незвичайною.

Кожна людина є унікальною й неповторною.

Ми повинні поважати і цінувати унікальність кожної особистості, розвивати й виражати закладені в нас можливості й здібності.

Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного й соціального благополуччя, а не тільки відсутність захворювань.

http://ptaxa.com.ua/abton/spaw2/uploads/images/12_22/27.jpg

 

Здорова людина – це щаслива людина!

Здоров’я – це і є життя.

Слід ставитися до свого здоров’я, як до найвищої соціальної цінності.

  Здоров’я людини залежить від її способу життя, тобто від поведінки.

         Здоровий спосіб життя – це дбайливе ставлення до себе.

Краще вести активне життя: займатися фізкультурою, спортом, танцями, більше проводити часу на свіжому повітрі – це сприяє гарному настрою, приводить організм у гармонійний стан,  подовжує життя.

 

Здоров’я – не в ліках, воно – в русі, в свіжому повітрі й радісній праці.

                                                                  Народна мудрість

 

 

Фактори, які негативно впливають на стан здоров’я:

  • Неблагополучний екологічний стан в містах проживання.
  • Емоційна й психічна напруга у спілкуванні з оточуючими людьми.
  • Негативні звички: недотримання режиму дня, алкоголь, паління, наркотики, неякісна їжа, комп’ютерна залежність.

Фактори, які позитивно  впливають на здоров’я:

  • Дотримання режиму праці й відпочинку.
  • Раціональне харчування.
  • Загартовування.
  • Заняття фізкультурою та спортом.
  • Гарні стосунки з оточуючими.

СКАЖИ НІ:

  • Цигаркам.
  • Наркотикам.
  • Алкоголю.
  • Довгому перебуванню перед телевізором і комп’ютером.
  • Чіпсам і кока-колі.
  • Поганому настрою.

               СКАЖИ ТАК:

  • Особистій гігієні.
  • Спорту та фізкультурі.
  • Свіжому повітрю.
  • Правильному харчуванню.
  • Правильному режиму праці та відпочинку.
  • Гарному настрою.
  • Доброзичливому ставленню до інших.
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
10 червня 2019
Переглядів
1688
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку