ТЕМАТИЧНИЙ ДЕНЬ
«ЧИ МОЖЕ ВИШИВАНКА ПРОМОВЛЯТИ?»
(ДО ТЕМАТИЧНОГО ТИЖНЯ «Я І МОЯ БАТЬКІВЩИНА»)
Мета: ознайомити дітей з вишиванням як одним із видів українського декоративно-прикладного мистецтва; дати уявлення про види орнаментів та їхнє символічне значення; формувати шанобливе ставлення до традицій українського народу, зокрема до національного вбрання; сприяти розвитку інтересу до завдань художньо-естетичного характеру; розвивати в учнів дрібну моторику рук, діалогічне та образне мислення, відчуття форми та кольору, ритму; виховувати глибоке почуття любові до своєї Батьківщини.
Освітні галузі: мовно-літературна; історична; математична; мистецька.
1. Вітання
Доброго ранку, рідний наш дім!
Доброго ранку діткам усім!
Доброго ранку, сонечко ясне!
Доброго ранку, дітки прекрасні!
— Візьміть одне одного за руки.
— Так як ми тримаємо одне одного за руки, так і будемо працювати, об’єднані однією роботою.
— Подаруйте, будь ласка, одне одному повітряний поцілунок. Посміхніться сусідові праворуч, підморгніть сусідові ліворуч. Побажайте всім гарного дня.
2. Групове заняття
Діти утворюють коло. Під веселу українську мелодію передають віночок одне одному. Коли музика зупиняється, дитина, у чиїх руках опинився віночок, виходить на середину і танцює з віночком на голові (довільні рухи). Якщо це хлопчик, то він обирає собі дівчинку, і вони танцюють удвох. Решта дітей весело плескають у долоні. (Гра повторюється тричі.)
— Доберіть відповідні слова-ознаки.
□ Україна яка? (Калинова, квітуча, зоряна, барвінкова, багата, співуча, барвиста, дружня, мила, дорога, гарна, рідна...)
□ Український віночок який? (Різнокольоровий, гарний, квітучий, новий, барвистий...)
□ Українська сорочка яка? (Вишита, тоненька, лляна, біла...)
3. Обмін інформацією
(Дівчинка декламує вірш в українському вбранні)
Я — дівчина чепурненька,
Українка я гарненька,
До барвистого віночка —
Вишиваночка-сорочка,
Фартушок і чобітки,
Й різноколірні стрічки...
Учитель розпочинає гру: кидає кубик у центр кола і, відповідно до комбінації, що випала на верхній грані кубика, читає запитання та дає відповідь на нього, а потім називає ім’я дитини, яка продовжує гру.
Гра триває доти, поки всі діти не кинуть кубик і не дадуть відповідь на одне із запитань.
□ Чи є у тебе вишиванка? Якщо є, то хто тобі її купив чи подарував?
□ Які кольори наявні на вишиванках?
□ Який орнамент зображений на вишиванках?
□ У які дні одягають вишиванку?
□ Чи вважаєш ти, що вишиванка — модний одяг? Чому?
□ Чи хотів (хотіла) би ти, щоб вишиванка входила до шкільної форми? Чому?
4. Щоденні новини
З давніх давен вишита сорочка вважається оберегом. Є символом краси, здоров’я, щасливої долі, родової пам’яті, святості та любові.
Дівчата змалку навчалися вишивати. Така сорочка наділяє людину цілющою силою рідної землі, захищає від усього лихого. Вишивають її кольоровими нитками. Червоний колір символізує любов, чорний – журбу, білий – надію. Візерунки також мали символічне значення. Калина означала красу та продовження роду, мак – добробут і молодість, барвінок – вірність, волошки – ніжність і скромність, троянди – рух та кохання, соняшник – символ світла та праці. Тому такі сорочки дарують близьким та рідним людям.
Вишита сорочка є національним вбранням українців. ЇЇ одягають на національні свята, в урочисті моменти життя.
II. ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ ІЗ ТЕМОЮ ТА МЕТОЮ ДНЯ (2 хв)
— Діти, сьогодні я пропоную вам здійснити незвичайну подорож до історичного минулого нашого народу. Ми ознайомимося з річчю, що несе для українців найвищу культурну цінність,— це найдорожчий скарб, що є не лише пам’яттю, але й часточкою нашої історії. А для того щоб дізнатися, про що йдеться, я пропоную вам послухати уривок вірша:
«Сорочку мати сину вишивала
І душу, й серце в вишивку вкладала.
Як пам’яті народної відлунки,
На полотні з”являлись візерунки…»
Отже, ви вже здогадалися: ми говоритимемо про вишиванку, що є національним символом нашого народу. І спробуємо дізнатися, чи вміє вишиванка промовляти.
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ДНЯ (98хв)
1. Інсценізація «Легенди про дівчину-Україну» (10 хв)
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці — любов до господарювання, німці — дисципліну і порядок, росіяни — владність, поляки — здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики... Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.
— Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь.
— Я — Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.
— Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?
Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
— Є у мене неоціненний дар, що уславить тебе на цілий світ. Це — пісня.
Узяла дівчина Україна дарунок i міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому та з ясним обличчям i вірою понесла пісню в народ.
2. Перегляд мультфільму (5 хв)
Перегляд мультфільму «Це — наше і це — твоє. Знана у всьому світі вишивка — наша!».
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=OoCECorpbsg
3. Детальне розглядання та аналіз вишиванок (6 хв)
(У класі організована виставка вишиванок.)
— Якого кольору сорочка? (Сорочка білого кольору.)
— Чим прикрашена сорочка? (Сорочка прикрашена вишивкою.)
— Де саме розміщено вишивку на сорочці? (Вишивку розміщено біля коміра, на рукавах, манжетах.)
— Якого кольору нитки на вишиванці? (На вишиванці нитки різних кольорів.)
— Що означають ці кольори? (Червоний — це колір калини, що здавна шанували та любили в Україні, а чорний — це символ нашої землі-годувальниці)
— Який орнамент на сорочках? Що він означає?
4. Перегляд відео «Символіка української вишивки» (5 хв)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=Uuibb83i4cM
Українська вишивка символізує силу, здоров’я, красу, щасливу долю, родову пам’ять, порядність, чесність, любов, святковість.
5. Парад вишиванок (5 хв)
Показ-дефіле вишиванок учнями класу.
6. Вправа «Продовж речення» (5 хв)
□ Вишиванка — це... (вишита сорочка).
□ Вишиванку називають... (оберегом).
□ На вишиванках найчастіше зображували... (геометричні фігури, рослинні форми та тварин).
□ Уважалося, що вишиті на сорочках символи можуть... (відганяти злих духів, захищати від нечистої сили).
□ Вишиванка була невід’ємною складовою... (національного вбрання українців).
□ Вишиванки зберігали і передавали як реліквії... (дітям, внукам, правнукам).
7. Поетична світлиця (5 хв)
(Діти розповідають вірші Надії Красоткіної)
Моя вишиванка
Я встану рано-вранці, на світанку,
Як спалахне на квіточці роса.
Вдягну найкращу в світі вишиванку
І оживе, засвітиться краса
В промінні сонця. І моя сорочка
У рунах, в квітах зразу оживе...
З чарівних квітів я сплету віночка
Й над світом щира пісня попливе.
Сорочка, що матуся вишивала,
Сердечко гріє, душу веселить.
Бо ж мама щастя-долю закликала.
Цей оберіг в житті нас захистить.
Встає над світом щире сонце вранці
І землю гріє променем ясним.
А я іду по світу в вишиванці.
Я — українець! І горджуся цим.
В нас обереги вишивають здавна.
Така традиція в народі прижилась.
Вона прадавня, вічна й дуже славна.
В культурі й до сьогодні збереглась.
Ані вікам, ні моді не здолати...
Вона в людському серці і в душі.
У ній любові, мрій, надій багато
І ти традиції забути не спіши.
Сорочка-вишиванка
Сорочка-вишиванка! Модно й гарно!
Всі різні, двох однакових нема,
Як і людей знайти подібних марно,
Однакових нема, усе дарма.
Робота кожна індивідуальна,
Узор чи колір треба замінить.
Для сина він тепер уже сакральний,
Це оберіг, що завжди захистить.
Вкладає мати душу в вишиванку
І вся любов у хрестиках живе.
Буває, що й не ляже до світанку,
А за вікном он Місяць вже пливе
І заглядає в хату, заглядає…
Свій промінець, мов ниточку, дає.
А мати і часу не помічає,
Все вишиває й думає своє…
8. Флешмоб за піснею «Україна-вишиванка» (5 хв)
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=LDjPG8fS44M
9. Вправа «Віднови прислів’я» (5 хв)
— У народі, крім пісень про сорочки-вишиванки, є й прислів’я та приказки.
10. Вправа «Запиши відгадку» (5 хв)
— Відгадайте загадки про символи, що найчастіше вишивають майстрині на сорочках. Відгадки запишіть.
● Золотисте ситечко
Покотилось в літечко.
Загляда в віконечко,
Наче справжнє сонечко. (Соняшник.)
● Стоїть тичка,
На тичці — капличка,
А всередині повно людей. (Мак.)
● У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина.)
● Лист зелений не пропав,
А під снігом задрімав,
Щоб у синю сукенчину
Одягнуть весняну днину. (Барвінок)
● У матінки-квіточки
Лиш блакитні діточки.
З жита виглядають,
Літечко вітають. (Волошки.)
11. Логічна гра «Обчисли і дай відповідь» (5 хв)
В українській родині двоє братів. У кожного — по дві сорочки- вишиванки. Скільки всього вишитих сорочок у хлопчиків? (Чотири сорочки) Як ви здогадалися? (Додали)
Дівчатка-україночки готувалися до зустрічі гостей. Одна дівчинка збиралась привітати гостей віршиком. Друга дівчинка вивчила до свята українську пісеньку. А дві дівчинки збирались виконати для гостей танок з віночками. Скільки всього дівчаток візьмуть участь у прийомі гостей? (Четверо дівчаток)
12. Робота в групах. Гра «Магазин» (12 хв)
— Пропоную сьогодні відвідати «Магазин» і купити все, що потрібно для вишивання. Визначте, що нам потрібно і скільки. (Різнокольорові нитки, голки, тканина, п’яльці, ножиці, наперсток.)
— У кожній групі оберіть продавця. Решта — покупці. За допомогою паперових грошей здійсніть покупку.
13. Творча майстерня (30 хв)
— Для того щоб вишити сорочку, майстриня спочатку створює орнамент. Тож і ми створимо візерунок на паперових формах сорочок.
Але пам’ятаймо: кожен колір має свою мову.
□ Червоний колір — символ любові та щирості.
□ Синій колір — символ неба, сили і здоров’я.
□ Жовтий колір — символ сонця і хліба.
□ Зелений — символ життя, рослинного світу.
Орнаменти на вишиванках теж різні: геометричні та рослинні.
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=PdCvYuXtnCI
— З чого складаються геометричні орнаменти? (З геометричних фігур: трикутники, хрестики, зубчасті, прямі та хвилясті лінії, квадрати, кружечки, прямокутники.)
— А з чого складається рослинний орнамент? (Квіти, пелюстки, різні листочки.)
IV. ПІДСУМОК ДНЯ (10 хв)
Рекомендовані теми
1. Я хочу, щоб моя вишиванка була...
2. Свою вишиванку я подарую...
3. Про що мені розповіла сорочка-вишиванка.
Наприклад:
1. Вишивка.
2. Красива, чарівна.
3. Милує, захищає, прикрашає.
4. Ми любимо українську вишивку.
5. Оберіг.
1. Вишиванка.
2. Яскрава, красива.
3. Вишивати, прикрашати, зберігати.
4. Моя мама вишиває сорочки.
5. Реліквія.
Підготувала вчитель Бахмутської ЗОШ І-ІІ ступенів №2
Воловик Ірина Олександрівна