Тематичний день «Первоцвіти» до тижня «Весна»

Про матеріал
закріпити та поглибити знання про рослини - первоцвіти, формувати вміння розрізняти види квіткових рослин; розвивати зв’язне мовлення, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати та систематизувати; сприяти розвитку уваги, пам’яті, творчої уяви і фантазії; створити емоційне середовище; - вдосконалювати навички свідомого виразного читання літературних творів; - учити аналізувати вчинки дійових осіб, робити самостійні висновки; виховувати любов до природи, милосердя;
Перегляд файлу

            Бахмутська  загальноосвітня  школа І-ІІІ ступенів №10

                       

 

             Тематичний день «Первоцвіти» до тижня «Весна»

                                Розробила вчитель початкових класів Котляр Л.М.      

 

 

 

  

image 

 

                                          Бахмут 2019

                       Тематичний день «Первоцвіти»  

-         Мета: закріпити та поглибити знання про рослини - первоцвіти, формувати вміння розрізняти види квіткових рослин; розвивати зв’язне мовлення, уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, класифікувати та систематизувати; сприяти розвитку уваги, пам’яті, творчої уяви і фантазії; створити емоційне середовище;

-         вдосконалювати навички свідомого виразного читання літературних творів; 

-         учити аналізувати вчинки дійових осіб, робити самостійні висновки; виховувати любов до природи, милосердя; 

-         навчати учнів описувати  предмет за малюнком  і  планом; 

-         формувати  вміння давати відповіді на запитання; 

-         виховувати естетичні почуття; домагатися, аби часточка добра, тепла і ніжності залишалася у серцях дітей назавжди.

Освітні галузі: мовно-літературна; природнича; мистецька

Обладнання.Крісло автора, повідомлення учнів,  кубик цікавих запитань, малюнки первоцвітів, пазли малюнків квітів,  картки з квітами;    фонограма музичних творів П.І.Чайковського «Вальс квітів», куб Блума «Первоцвіти»; конверти з шаблонами квітів, кольорові серветки, картки – зразки;

презентація «Збережемо первоцвіти» ,(https://naurok.com.ua/prezentaciya-zberezhemopervocviti-24124.html);

відео «Охорона та збереження первоцвітів та ранньоквітучих рослин України» (https://r11---sn-3c27sn7r.googlevideo.com/videoplayback)

І.Ранкова зустріч 1.Вітання

Ось іде до нас весна,  Все навколо ожива:

Підсніжники прокидаються,

Кульбабки посміхаються, 

Пташки прилітають,  Весело співають,

Землю звеселяють.

 

2. Обмін інформацією

Тема дня «Первоцвіти»

-Пригадайте, які квіти називають первоцвітами.

-Де вони ростуть?

-   Прослухайте  музику.

-   Ви прослухали музику П. Чайковського « Вальс квітів.»

-Який настрій викликає ця музика? (відповіді дітей)

-Складіть асоціативний кущ «Квіти»

 

 

 

                        Краса                                                  свіже повітря

 

image                                                     Квіти 

image                        Ліки                                             парфуми

 

   3. Психогімнастика  "Квіти " 

                (Вчитель  говорить  під мелодійну музику. Діти уявляють себе  паростком,  сидячи  навпочіпки,  руки  складені  перед  грудьми,  долоні  з'єднані,  спрямовані  вгору.  Повільно  піднімаємося,  випрямляємо  спину,  руки  повільно  тягнемо  вгору  розводимо  їх  в  боки.  )

-Посадили  маленьку  насінинку  в  землю,  покажіть,  яка  вона  маленька.  Стало  сонечко  пригрівати,  дощиком  поливати,  і  в  нашій насінинці проклюнувся  паросток,  він  повільно  став  тягнутися  до  тепла, світла - сонця.  І  ось  уже  перетворився  на  квітку   з яскравими  пелюстками.  Покажіть,  як  листочки  тягнуться  до  сонця  і  радіють  світлу,  теплу,  свободі... Ось ранок. Прокидаються квітки  – розпускають пелюстки. Вітерець дихнув тихенько, пелюстки гойднув тихенько. Сутеніє, і квітки закривають пелюстки. Тихо засинають і голівками хитають. "  (Звучить музика П.Чайковського „Вальс  квітів”). 

4.Робота в групах Гра  «Склади квітку» 

Кожній групі пропонують картину, розрізану на частини (пазли). Діти повинні зібрати картину, визначити назву квітки.

 

3.Щоденні новини.

Календар природи.

Рубрика  «А чи знаєте ви, що?...» (крісло автора)

-         Існує думка, що підсніжник — це перша квітка, що виросла на Землі. За однією з легенд, коли Адама і Єву вигнали з раю, вся земля була покрита снігом. Єві було так холодно, що вона навіть заплакала. Тоді кілька сніжинок перетворилися на ніжні білі підсніжники. Відтоді ця квітка є символом надії та світлого майбутнього.

 

-         Легенда розповідає, що якось бог Гермес метав диск — у Греції це було популярне заняття. Та під час останнього кидка він помилився – і диск випадково вдарив його найліпшого друга Крокуса. Гермесу було настільки важко з цим змиритися, що він благав богів якимось чином зберегти пам'ять про друга. Тоді ж на місці загибелі Крокуса виросли квіти, такі ж красиві, як і воїн

 

ІІ.Ознайомлення учнів з темою та метою дня

-Діти, яким рослинам була присвячена наша ранкова зустріч?

-         Коли цвітуть первоцвіти?

-Сьогодні ми дізнаємося багато нового та цікавого про первоцвіти ІІІ. Робота над темою

 

1.Розповідь про первоцвіти (підготовлені учні)

1      учень:   Перші чудові квіти після тривалої зими тішать нас своєю красою, їм не страшні ані сніг, ані злі морози. Первоцвіти – безцінний дар природи, перша посмішка весни, прикраса лісів! До примхливої природи ці ранні квіти чудово пристосувались. Але у них є інший ворог, від якого важко врятуватися — це ми з вами. Прогулянка до лісу ранньої весни – просто спокуса. Руки так і тягнуться до квітів… Але не поспішайте рвати це диво!

2      учень : Збираючи і продаючи первоцвіти — ми губимо їх, купуючи допомагаємо губити. Збирання первоцвітів дуже шкідливе для природи тим, що не дає можливості рослинам утворити насіння. До того ж пошкоджуються сусідні квітки, ламаються стебла та бруньки. Всі вони потребують нашого захисту. Квітка у вазі — полонянка, яка приречена на загибель. Хай лісові квіти тішать око, серце і душу всіх, хто прийде слідом за вами у ліс.

2. Загадки про первоцвіти.

-Послухайте загадки про первоцвіти та знайдіть відповідь серед фото та ілюстрацій. 

1.   Перша квіточка весняна Тихо під сніжком куняла. Дмухнув вітерець тепленький, І з’явився цвіт біленький. (Підсніжник).

 

2.   Цвіте синьо, лист зелений, Квітник прикрашає. Хоч мороз усе побив- Його не займає. (Барвінок).

 

3.   Я найперший розквітаю Синім цвітом серед гаю. Відгадайте,що за квітка, Бо мене не стане влітку.

(Пролісок).

 

4.   Дзвіночки в лісі ніжні-ніжні, Немов сніжинки білосніжні.

В зеленім листі спочивають, П’янкий весняний запах мають. (Конвалії).

 

5.   Я схожа на дзвіночок, Росту в бору сосновому І знову в платті новому. (Сон-трава)

 

6.   Лікувальну силу маю,

Жовтим цвітом розцвітаю.

Називають „ключ весни ”!

Як я звуся? Ти скажи! (Первоцвіт).

 

7.   Лист зелений і міцний,

Сніг для нього не страшний, А коли весну стрічає, Сині очі розкриває. (Барвінок).

 

8.   Фіолетові малята  весну люблять зустрічати. (Фіалки).

 

9.   Я на інших геть не схожий, Кучерявий та пригожий Постелю під голе віття Фіолетове суцвіття. (Ряст).

 

10.                       Ця квітка – сонечка портрет Та знаменита не квітками, А дивовижними листками. (Мати-й-мачуха).

 

11.                       Сонечко в траві зійшло, Усміхнулось, розцвіло.

Згодом стало біле-біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба) Слово вчителя:

-Якщо квітку зривають, то наступного року вона зможе випустити лише один пуп’янок або навіть не зацвісти зовсім. Але якщо квітку не тривожити, то щороку з цибулинки виростає на один пуп’янок більше. Якщо пощастить, можна побачити пролісок із десятьма-дванадцятьма блакитними дзвіночками.

              Проліски — рідкісні квіти. Вони занесені до спеціальної охоронної книги разом з іншими видами тварин і рослин, які можуть зникнути.

Книгу цю називають Червоною книгою.

Поміркуйте, чому вона так називається.

Пролісок — лісова квітка. Якщо його зірвати, то у воді він швид- ко відцвітає і в’яне.

                    Перегляд відео «Охорона та збереження первоцвітів та ранньоквітучих рослин України» 

(https://r11---sn-3c27sn7r.googlevideo.com/videoplayback) ІV. Робота над літературними творами.

1. Робота над віршем О. Пчілки «Весняні квіти» - Читання вірша вчителем .

-      Перечитайте першу строфу вірша. Дайте відповіді на запитання - Як поетеса назвала весну?

-      Який наказ послала весна-чарівниця?

-Прочитайте вірш далі і запам’ятайте якими словами названі квіти.

-Закінчіть речення словами з вірша.

                Всі квіти весняні, «…» (веселі, кохані).

-      Розгляньте ілюстрацію до вірша і дайте відповідь на запитання словами із поезії :

-      Що робить дівчинка?

-      Для кого вона збирає букет?

-      Чи правильно вона чинить?

-      Яких квітів не повинно бути в букеті? (Коротке повідомлення про

первоцвіти, занесені до Червоної книги України)

Фізкультхвилинка

Вже весняне сонце Зазирнуло у віконце. Ми до нього потяглися, За промінчики взялися. Будем дружно присідати, Сонечко розвеселяти.

Встали, сіли.

Встали, сіли.

Бачте, як розвеселили.

Ну-мо разом, ну-мо всі, Пробіжімось по росі.

 

2.  Підготовка до сприймання казки В. Сухомлинського «Хлопчик і Дзвіночок Конвалії»

– Багато квітів у гаях навесні. Та нажаль, з кожним роком їх стає менше. Бо кожний, хто завітає в ліс, намагається нарвати цілі оберемки квітів. І не задумується, що залишиться після нього.

-   Ми не можемо почути як плаче кожна квіточка, коли її зривають. 

А от В. О. Сухомлинський почув розмову хлопчика і конвалії і написав для нас казку.

3.Первинне сприймання тексту.

-   Послухайте уважно казку. Щоб потім вибрати правильну відповідь на запитання.

4.Робота над казкою.

-   Перечитайте уважно перший абзац і уявіть, як росте конвалія.

Театралізація. 

Уявіть себе цією квіточкою. За допомогою рухів рук, тулуба, спробуйте показати, як росте конвалія

-   Перечитайте 2 останні абзаци.

-   На що схожа квітка конвалії?

-   Якби ви вчинили на місці хлопчика?

5. Робота над віршем М. Познанської «Пролісок». - Перелистайте книжку.

-   Знайдіть вірш, який написала М. Познанська «Пролісок» (с. 12) - Ось про цю квітку (показ проліска) написала поетеса.

Вірш читає підготовлений учень.

-   Як змалювала цю квітку М. Познанська?

-   Чому цю квітку люблять?

-   Читання ланцюжком.

-   Знайдіть слова, вирази, в яких квітку описано, як живу істоту.

-   Де росте пролісок? (у листяних лісах)

Перегляд презентації «Збережемо первоцвіти» ,(https://naurok.com.ua/prezentaciyazberezhemo-pervocviti-24124.html);

 

6.  Робота в групах

1) Скласти слова —  назви квітів.

—  Дмухнув вітерець —  і розлетілися пушинки кульбаби, а на них були записані слова —  назви квітів-первоцвітів.

Із букв і складів відтворіть ці слова: сок про лі (пролісок) ба куль ба (кульбаба) лія кон ва (конвалія) ник сніж під (підсніжник) кус кро (крокус) пан тюль (тюльпан) цис нар (нарцис) ал фі ка (фіалка) ві бар нок (барвінок)  Робота в зошитах

-        Запишіть назви первоцвітів у зошит. 7.Гра «Кубування».

               На гранях куба квіти-первоцвіти. На гранях іншого куба завдання – запитання. Діти обирають квітку , кидають куб, даючи відповіді на запитання: -Назва квітки

-опиши квітку

-порівняй з іншою квіткою

-        склади речення про квітку Робота в зошитах

-Запишіть речення в зошит про охорону та збереження  квітів.

8.Гра  «Чи знаю я первоцвіти?».

Учитель називає різні види назви квітів.

Учні мають «зловити» назву первоцвіту одним оплеском у долоні, а назву інших квітів – одним оплеском по килиму.

( Ромашка, кульбаба, мак, пролісок, крокус, підсніжник, троянда,жоржина,  і т. д.)

V.Виготовлення аплікації квітів

-        Отже, сьогодні ми будемо виготовляти аплікацію цих весняних квітів. Ви будете працювати у групах. Кожна група буде виготовляти одну квітку. Яку, ви зрозумієте, коли складете з частин-пазлів зображення квітки. 

1   група – «Підсніжник», 

2   група – «Тюльпан», 

3   група – «Нарцис», 

4   група – «Дзвіночок». 

1.   Інструктаж і показ виробів

                     На столі лежать конверти з шаблонами квітів, кольорові серветки, картки - зразки, які повинні бути у вас аплікації. Беремо картон і кладемо перед собою. Вирізуємо по шаблону квітки з паперу. Наклеюємо на картон. Потім візьмемо зелену серветку, розріжемо на маленькі частинки і скрутимо у кульки. На шаблони з листочками намазуємо клеєм і прикріплюємо зелені кульки - це будуть листочки. Потім з білих, жовтих, рожевих серветок, у кого які є, скручуємо теж кульки і приклеюємо на шаблони з квіток. Добре притискаємо, і виріб готовий. 

2.   Інструктаж з правил техніки безпеки при роботі з гострими предметами 

1.   Не працюй з тупими ножицями.

2.   Не тримай ножиці кінцями вверх.

3.   Не ріж ножицями на ходу.

4.   Не клади ножиці на край парти. 

Фізкультхвилинка 

-Уявіть собі, що ви квіти. Поклали голівки на край парти. Просинаються квітки, Розпускають пелюстки. Вітерець дихнув легенький, Пелюстки гойднув легенько. Сутеніє - і квіти закривають пелюстки, Тихо засипають, голівками гойдають, А діти тихенько за парти сідають. 

3.Самостійне виконання роботи 

            Учні працюють у групах. Хто з дітей виконав свою роботу, допомагає товаришам у групі. Звучить тиха музика.

4. Презентація виробів 

 

VІ.Підсумок. Рефлексія

-   З якою книгою ми познайомились?

-   Які літературні твори прочитали?

-   Про що дізнались?

-Які квіти виготовляли? Гра «Мікрофон» (інтерактивна гра) Продовжи речення : «На уроці я :

1) Дізнався… 2)Зрозумів...

3)    Навчився…

4)    Мені сподобалось….»

image 

 

 

 

 

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      Інтернет – ресурси

 

1.Презентація «Збережемо первоцвіти» ,(https://naurok.com.ua/prezentaciyazberezhemo-pervocviti-24124.html);

2.   Відео «Охорона та збереження первоцвітів та ранньоквітучих рослин

України»

3.   Байрак О.М., Самородов В.М., Стецюк Н.О. та ін., В гаю заграли проліски.

– Полтава, «Веретка», 2010. 

4.   Давидов А.І., Знай, люби, бережи. – К.: Веселка, 2009. 

5.   Золотницький Н.Ф., Квіти в легендах і переказах. – К.: Фірма «Довіра», 1992.

6.Нова українська школа: порадник для вчителя.Київ «Література ЛТД» 2018

pdf
Додано
12 грудня 2021
Переглядів
974
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку