Учитель початкових класів
Зінякова І.А.
Орієнтовна розробка тематичного дня з предмету
«Я досліджую світ» (інтегрований курс) 1 клас
Тематичний тиждень «Кольоровий світ» (31 тиждень)
Тема дня «Середа у нас – день жовтий,
теплий, сонячний, солодкий»
Час проведення: перша декада травня
Мовно - літературна галузь |
Технологічна галузь
|
Тема |
|
Знайомство з казкою «Соняшник і Сонце»
|
Згинання і складання паперу. Аплікація «Сонечко і соняшник»
|
Мета |
|
Удосконалювати навички виразного читання, уміння дотримуватися відповідної інтонації, розвивати пізнавальну активність, зв’язне мовлення, спостережливість, уяву, творчі здібності, збагачувати словниковий запас учнів.
|
Сформувати практичні навички роботи з папером, ножицями, клеєм; навчати послідовності дій під час виготовлення виробів з паперу; розвивати естетичний смак, пізнавальні та творчі здібності, фантазію, уяву, дрібну моторику рук, окомір; мислення, пам'ять, уважність, креативність, охайність, самостійність, взаємодопомогу.
|
Виховувати прагнення до естетичного сприймання дійсності, бажання поповнювати свої знання, відповідальність за результат своєї роботи, наполегливість при досягненні мети, естетичні смаки, самостійність, терпіння, посидючість, любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю. |
Обладнання: ілюстрації із зображенням рослин, овочів, фруктів, картини
М. Приймаченко «Соняшники з бджолами», «Соняшник життя»,
поробки, малюнки, твори про сонце, соняшник; аплікації; картки зі словами та назвами груп; галявина з квітами, комп’ютер, навчальні роботи з методичного фонду; матеріали для демонстрації послідовності та техніки виконання роботи; матеріали та інструменти: картон, кольоровий папір, ножиці, олівці, клей, пензлик, серветка, гумка, лінійка.
Довідка про жовтий колір
Середа – жовтий день. Жовтий колір стимулює мозкову діяльність і моторику, стимулює уяву та практично не набридає. Його психологічний вплив: знімає негатив, додає впевненості, підвищує сприйнятливість до нового, стимулює творчість, дисциплінованість, допомагає сконцентруватися. Жовтий колір лікує шлунок, головний біль.
Жовтий традиційно вважається кольором авантюристів і людей, легких на підйом. Він пробуджує жагу знань. Спонукає кудись йти, їхати, вирушати в подорожі. Жовтий - це рішення, звільнення, зміна, розвиток, широкий простір.
Жовтий колір допомагає при здачі іспитів, коли потрібна гранична концентрація уваги і здатність запам'ятовувати великі обсяги тексту. Людям творчих професій жовтий колір дарує натхнення.
Жовтий відповідає холеричному темпераменту. Люди, які люблять жовтий, хочуть розкрити себе, досягти поставленої мети. Вони самовпевнені, радісні і веселі. Часто у таких людей спостерігається високий рівень креативності. Жовтий допомагає їм у важку хвилину, концентрує увагу. Найчастіше такі люди розсіяні і критичні до себе й оточуючих, але при цьому їх самооцінка доволі висока.
І. Ранкова зустріч
1. Привітання
(Діти стоять у колі, вітаються хором)
Доброго ранку — травам росистим,
Доброго ранку — квітам барвистим,
Доброго ранку - сонечку ясному,
Людям усім і усьому прекрасному!
А у нас сьогодні – середа!
Це знов мистецтво, музика, краса!
День теплий і жовтий, як сонце,
До нас заглядає, поглянь, у віконце.
Сідаємо колом, працюємо парно,
Навчаємось разом,
Відповідаємо швидко і гарно!
ІІ. Введення в тему. Обмін інформацією
Середа у нас – день жовтий,
Теплий, сонячний, солодкий.
- Зверніть увагу на те, як прикрашена наша класна кімната. Назвіть, який колір прийшов до нас сьогодні.
Погляньте один на одного, роздивіться в якому одязі ви сьогодні прийшли? Назвіть, якого він кольору, або які елементи жовтого кольору чи його відтінку присутні на ньому. Розкажіть, хто купив такий одяг, чи подобається він вам? (розповіді дітей)
Занурення в колір
2.1. Вправа «Відчуття кольору»
- Подивіться на розкладені перед вами предмети жовтого кольору.
- Вам подобається жовтий колір?
- Чим він вам подобається (або не подобається)?
- Жовтий колір вам здається теплим або холодним? Радісним або сумним? Рухомим або спокійним? М'яким або жорстким?
-Жовтий колір називають застиглим сонячним кольором. Жовтий колір допомагає нам, коли ми погано себе почуваємо, хворіємо або коли у нас сумний настрій. Жовтий колір допомагає подолати зневіру, дарує радість, дає нові сили. Крім того, жовтий колір допомагає нам добре думати, правильно говорити і бути уважними.
Виходить Жовтий колір (хлопчик, одягнений в одяг жовтого кольору)
Жовтий.
А я — колір тепленький, мов сонце,
Що лагідно стука у віконце.
Пахучий, іскристий, медовий,
Насправді прекрасний, чудовий.
Здається, що я солоденький,
Зовуть мене люди жовтенький.
Дівчата веселі квіти збирають,
Із жовтих кульбабок віночки сплітають.
Листочки осінні таночок ведуть,
А жовті машини пшеницю везуть.
Шановних гостей короваєм стрічаю,
Здоров'я і щастя усім я бажаю!
III. Групове заняття
3.1. Читання вірша
- Зараз ми прослухаємо вірш (який завчасно вивчив один з учнів) і вам необхідно порахувати усе те, що має жовтий колір.
Колір цей усім знайомий!
Він у соняха в короні,
Він у сонця в промінцях,
Він в скарбах в великій скрині,
У ромашках всередині,
На доріжках із піску
І у бджолах на бузку,
Він в меду і у зерні.
Здогадались вже? Промовте!
Що за колір то є? Жовтий!
- Скільки слів нарахували?
- Ми прослухали вірш та порахували усі слова, які мають відношення до жовтого кольору, але предметів цього кольору в природі так багато!
- Де зустрічається жовтий колір? Зараз ми перевіримо ваші знання.
3.2. Гра «Жовтий ланцюжок»
- Слід ланцюжком називати предмети жовтого кольору, хто зупинився-вибуває. Гра триває поки діти називають жовті предмети. Але не зараховуються предмети, до яких додається жовтий колір (жовта лінійка, жовтий олівець..).
Слова: місяць, кульбабка, лимон, соняшник, олія, банан, сир, золота рибка, золотий ключик, золото, світло, курча, прапор України, пшениця, колосок…
- Дійсно, жовтого кольору в природі багато. Так, наприклад, кожна пора року радує нас золотистими, полум'яними, лимонними, усіма відтінками жовтих кольорів. Це листя по осені, що одягає всю природу в жовте, золотисте вбрання, це поля кульбаб навесні і влітку, лимонні метелики, овочі і фрукти такі як гарбуз і дині в кінці літа і восени на грядках, кукурудза всередині качанів, банани в жарких країнах, лимони. Яблука теж жовтого кольору бувають, а також і солодкі, соковиті груші, пташки-канарки. Поля пшенці колосяться влітку такі золотисто-жовті. А як горить всіма кольорами зоря, фарбуючи ніжними світлими фарбами все навколо!
Жовтий колір часто зустрічається в природі. Від цього вона яскрава, ошатна, дарує позитивні емоції. Овочі і фрукти, пташки і метелики, пшениця і веселка, - всюди зустрічається жовтий колір і радує, піднімаючи настрій.
3.3. Групова робота (за рядами)
- Складіть квітку: (Асоціативній кущ)
Що за квітка? Жовтий цвіт – яскрава тепла сонячна радісна
Ніби сонечка привіт.
Плине час – квітки немає,
А листочок виглядає. зажовтіла розсипалась усміхається жовтенька
(Мати – й – мачуха)
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось,розцвіло.
Згодом стало біле — біле
І за вітром полетіло. (Кульбабка)
- Як називають ці рослини? (Первоцвіти).
- Чому їх так називають?
Лікувальну силу маю,
Жовтим цвітом розцвітаю.
Називають ключ весни!
Як я звуся? Ти скажи!
(Первоцвіт)
Щоб було здоров’я, була сила,
Цвіт її не в’яне, бронзовіє.
Серед квітів справжній характерник.
У вінок вплітається…(безсмертник).
- Як називають ці рослини? (Лікарські).
- Чому їх так називають?
(На аркуші діти прикріплюють фото квітів, утворюють «галявину»)
3.4. Складання пазлів «Лікарські рослини»
3.7 Хвилинка роздумів
Охорона рослин
Складання пам'ятки про ставлення до квітів
1. Пам'ятай! Квіти у землі цвітуть довше, ніж зірвані стоять у букеті.
2. Не виривай квіти з корінням.
3. Бережи квіти - це радість життя!
- Сьогодні ми здобули цікаву інформацію про квіти. Я звертаюся до вас з проханням: не рвіть даремно квіти, охороняйте ніжні й водночас тендітні й беззахисні рослини. Вони – це краса, а краса, як відомо, врятує світ.
IV Щоденні новини
- Доброго ранку! Сьогодні з прогнозом погоди ознайомлю вас я – головний синоптик Олеся.
Зараз пора року – весна. Третій весняний місяць – травень.
Сьогодні середа – третій день тижня.
На вулиці тепло, сонячно, вітер слабкий.
(Дитина заповнює календар погоди)
Тема дня «Кольоровий світ. Жовтиий колір. Середа»
Розклад уроків______.
( Вчитель повідомляє розклад на день)
- Діти, я бажаю вам сьогодні цікавого дня і гарного настрою.
- Сьогодні ми з вами продовжуємо подорож Країною знань, де будемо здобувати нові знання та вміння. Давайте познайомимося із планом роботи на день… Сідайте на свої місця і готуйтеся до першого уроку «Я досліджую світ».
Фізкультхвилинка «Сонечко»
Встане вранці ясне сонце,
Визирне в своє віконце.
Ми до нього потягнемось -
За промінчики візьмемось.
Радо будем присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали – сіли.
Встали – сіли.
Бачити, як звеселіли
Стало сонце танцювати,
До таночка закликати,
Нумо разом, нумо всі
Затанцюємо по росі.
V. Мовно - літературна галузь
5.1. Мовна розминка. Розучування скоромовки
Жовте жито жук жував,
Із Женею жартував.
Жартом-жартом, і у Жені
Жвавий жук живе у жмені.
Настанова: читай спочатку повільно, потім швидше, швидко.
5.2. Вправа «Чарівний квадрат» (індивідуальні картки)
- А тепер перевіримо вашу увагу, адже лише кмітливі діти можуть дізнатися таємниці жовтого кольору.
- Знайдіть та розфарбуйте усі літери «Ж» жовтим кольором.
щ |
р |
л |
д |
ж |
щ |
щ |
и |
ь |
і |
ж |
о |
л |
ж |
н |
т |
ж |
т |
в |
а |
ж |
ж |
ж |
ж |
ж |
п |
и |
ж |
ж |
ж |
ж |
ж |
ж |
ж |
ж |
ж |
р |
м |
и |
ж |
ж |
ж |
а |
р |
т |
н |
в |
ж |
в |
ж |
ф |
ж |
у |
л |
п |
ж |
і |
м |
ж |
щ |
й |
ж |
з |
- Який малюнок ви отримали? (сонечко)
- Так, ми знайшли сонечко. А воно є символом жовтого відтінку палітри. Важко уявити, у що б перетворилася наша планета, як би не це джерело м`якого тепла і яскравого світла. Цей колір здатний зарядити людину життєвою енергією, так само, як і сонце наповнює нею все живе на Землі.
5.3. Вправа «Енергозбирач»
- А тепер уявімо себе на зеленому полі. Співають пташки і дуже яскраво світить сонечко. Розкрийте руки, дайте змогу сонечку вас обійняти і кожному промінчику до вас доторкнутись. Ось усі теплі сонячні промінчики сонце проходять крізь вас. Уявіть. Відчуйте. Якусь частинки тіла промінчики дуже тепло зігрівають, якісь слабше. Але сонечко так старанно сяє, що кожна частиночка тіла вбирає тепло та енергію.
-Які почуття у вас виникли? Чому?
5.4. Робота в групах. Відгадування загадок про овочі, фрукти, ягоди.
(Діти одержують загадку, читають, відгадують, знаходять серед малюнків зображення ягід, розповідають дітям інших груп, не називаючи відгадки)
Цей овальний, кислий плід
Знає майже увесь світ.
На дольки розрізаємо,
У чай його кидаємо.
Лимон
Жовтий і продовгуватий,
Товстошкірий, лисуватий.
Наче місяць молодий,
Не небесний, а земний.
Банан
Із зернинки виростає,
Жовті сукні одягає.
Із баштанових вона,
Добре знає кавуна.
Диня
Ця рослина жовтопуза
Називається гарбузом.
З нього мама зварить кашу
На усю сімейку нашу.
Мабуть, яблука поспіли,
Бо вже гарно пожовтіли.
Скуштувати хто бажає?
Яблунька всіх пригощає.
(малюнки відгадок вивішують на аркуші паперу)
5.5. Виразне читання віршів
І під ноги нам лягає.
Дуже хочуть всі малята
Жовте листячко збирати!
Поміж зелених трав,
І джмелик її сонечком
Усміхненим назвав.
А ще сказав про неї
один малий комарик,
Що в лузі вона світить,
як чарівний ліхтарик.
Та згодом вкрив кульбабку
Маленький сірий пух-
І чарівний ліхтарик
На вітерці потух.
Анатолій Григорук
Цікавинки зі «Скриньки» від маленьких кольорознавців
- Я підібрала цікавинки про жовтий колір аби і ви дізналась щось нове та цікаве.
(Діти розподілилися на групи за геометричними фігурами жовтого кольору: трикутниками, квадратами, прямокутниками, овалами. Діти дістають з конвертів листочки і зачитують речення).
5.6. Дидактична гра «Вгадай за смаком» (овочі, фрукти, ягоди) жовтого кольору.
Мета: закріпити назви овочів, фруктів, ягід жовтого кольору, вчити впізнавати їх за допомогою смакового аналізатора.
Обладнання: шматочки овочів, фруктів, ягід жовтого кольору, шпажки.
(Учитель дає скуштувати шматочок, діти називають, що скуштували)
(кабачок, гарбуз, перець, лимон, яблуко, банан, груша, диня)
VІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
6.1. Мотивація навчальної діяльності. Створення емоційного фону
- А про кого далі піде мова ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадки.
Парубійко я вродливий,
Дуже гарний, нешкідливий,
Квіт до сонця повертаю,
За те назву собі маю.
І олію з мене б’ють,
І макуху дістають,
І ввеселий свята час
Дам щось кожному із вас. (Соняшник)
Хто однаково всіх любить,
Всіх однаково голубить?
Кожний скоса тільки гляне,
А обняти не дістане. (Сонце)
- Послухайте казочку. Назвіть головних героїв.
Казка «Соняшник і Сонце»
Піднялись трави. Повитикались з землі паростки квітів. Сонечко пригрівало, стебла квітів підростали, з'являлись нові листочки. І через деякий час розкрились пуп'янки квітів. Нечесані барині красувались своїми різнобарвними пелюстками. "Які ми вродливі" — промовляли вони. Нагідки, волошки, півники вихвалялись своїм вбранням.
Сонечко посилало ласкаве своє проміння на землю квітам. Усе розквітло навкруги, лише одна квітка не розкрила своїх пелюсток. Стебло її все тягнулось і тягнулось вгору до Сонечка. Всі очікували якою ж вона буде. І ось квітка розкрилась. Жовті пелюстки золотавились круг темного кола. Це був Соняшник. Квіти хотіли висловити їй своє вітання. Звисока подивилась вона на своїх сусідів — бо вважала себе найгарнішою. Підняла квітка свою голівку до Сонця і спитала його: "Правда я найгарніша?". Сонечко нічого не відповіло і піднялось вище. А квітка все питала: "Правда я найгарніша?". Сонечко почало сідати. А квітка повертала за ним голівку і все запитувала. Але відповіді не було. І до цього часу Соняшник жде, що відповість йому Сонечко. Дивиться він на нього, повертає за ним свою голівку і жде відповіді.
- Про кого йде мова?
- Чому Соняшник повертав голівку за Сонечком?
- Що вам відомо про соняшник?
- Що це за рослина?
Цікаві факти про соняшник:
1. Насіння соняшнику містять багато кальцію, 18-20% протеїнів від денної норми людини.
2. Соняшникова олія (рослинна) — найбільш поширена й дешева у світі.
3. Соняшник служить людині орієнтиром на місцевості. Бо навіть у хмарну погоду капелюшок соняшнику показує, де перебуває зараз сонце відносно горизонту.
4. Соняшник— це медоносна рослина. Один гектар соняшнику «дає» 50 кг меду.
5. Сіяти соняшники треба по-особливому: або до сходу Сонця, або після його заходу — тоді і врожай буде багатшим, і птахи не так клюватимуть.
Батьківщиною соняшнику є Північна Америка.
- Соняшник — шанована в народі квітка. По-народному повір'ю соняшник має захисні властивості. Його прийнято саджати на вулиці біля будинку.
Соняшник відображає енергетичні вторгнення, розряджає атмосферу будинку, якщо його поставити у вазу.
Також сонях клали під подушку, якщо хотіли побачити віщий сон і дізнатися відповідь на будь-яке питання.
Традиція вірити в добру силу цієї квітки збереглася і до наших днів. Посадіть біля будинку цю дивовижну квітку, прикрасьте стіни зображенням соняшника і відчувайте, що радість життя буде з Вами поруч завжди!
6.2 Фізкультхвилинка
Уявіть, що ви - квіти. Вранці ви прокидаєтеся від нічного сну.
(діти встають навшпиньки, піднімають руки вгору й підтягуються).
Пелюстки ваші розкриваються назустріч лагідному сонечку.
(Школярі піднімають руки вгору, з’єднують долоні над головою, розводять руки в сторони).
Сонечко котиться по небу, а квіти своїми голівками стежать за його рухом.
(Із піднятими догори руками діти повертають тулуб ліворуч – праворуч).
Закінчився день. Квіточки зібрали докупи свої пелюстки та нахилили голівки.
(Учні повільно опускають руки вниз та сідають за парти).
VІI.Технологічна галузь
(На дошці — малюнки та ілюстрації із зображенням соняшників)
- Розгляньте ілюстрації із зображенням соняшників. Чи подобається вам ця рослина?
- Як ви вважаєте, чи можна цю рослину назвати квіткою? Чому?
- Соняшник уважається квіткою-велетнем. Інколи він може досягати 4-5 м заввишки. Діаметр суцвіття — 30 см. Коли квітка достигає, її голівка перетворюється на великий склад насіння. Квітка соняшника має цікаву особливість: протягом дня вона повертає свою золоту голівку за сонцем, ніби не може намилуватися ним; недарма цю рослину називають соняхом — сонячною квіткою. В Україні соняшник — це рослина-символ.
Багато видатних художників з усього світу зверталися до теми квітів, зокрема теми соняшників.
- Порівняйте, як різні художники зображують квіти соняшника. (На дошці — репродукції картин Вінсента ван Гога, Поля Гогена.)
- А тепер подивіться, з якою любов'ю намалювала соняшники українська художниця Марія Приймаченко. (На дошці — картини М. Приймаченко «Соняшники з бджолами», «Соняшник життя».)
- Ось, яку чудову квітку ми будемо сьогодні виготовляти з паперу!
7.1. Демонстрування та аналіз зразка (Учитель демонструє зразок виробу соняшника)
- Ми будемо працювати з ножицями, тому необхідно згадати, як треба поводитися з ножицями під час роботи.
7.2. Ознайомлення з правилами безпеки на уроках трудового навчання
— Кожен учень зобов’язаний знати й точно виконувати правила безпечної праці на уроках трудового навчання:
• підготувати своє робоче місце;
• переходити на інше робоче місце без дозволу вчителя забороняється;
• коли вчитель звертається до всіх учнів, вони мають припинити роботу й уважно вислухати зауваження, інструктаж;
• перевірити справність інструментів особистого користування, наявність матеріалів;
• роботу розпочинати лише з дозволу вчителя;
• не можна працювати несправним і тупим інструментом;
• використовувати інструмент лише за призначенням;
• користуватися прийомами роботи з інструментами, як показав учитель;
• використовувати навчальний час для виконання завдання і не відволікатися розмовами, своєчасно й якісно виконувати доручену справу.
1) Правила роботи у групі.
- Сьогодні ми будемо працювати у групах. Згадайте правила поведінки у групі.
• Розподілити обов’язки у групі.
• Працювати дружно та завзято.
• Прислухатися до порад товаришів.
• Не галасувати, не сваритися.
• Допомагати один одному.
2) Інструктаж учителя.
(Учитель допомагає учням розподілитися на групи (5—6 осіб) за бажанням, а далі інструктує їх. На партах — аркуші паперу формату АЗ.
• На партах лежать шаблони пелюсток, кола, стебла та листочків.
• Розташуйте посередині аркуша квітку соняшника)
7.3. Алгоритм виконання аплікації «Соняшник»
Приготуємо шаблони. У вас на столах лежать шаблони, за допомогою них ми виріжемо всі деталі нашого соняшника. Для листа зі стеблом нам необхідно взяти папір зеленого кольору. Для квітки вибираємо жовтий колір. Серединку квітки ми виконаємо плетінням. Нам знадобиться два кольори: жовтий, чорний (темно-коричневий). Картон вибираємо будь-якого кольору, головне, що б соняшник було добре видно.
1.Підготуємо деталь стебло з листям і наклеїмо на картон.
2. Підготуємо деталь квітки жовтого кольору і наклеїмо трохи наклавши на зелену деталь.
3. Приготуємо деталі, необхідні для виготовлення серединки соняшника. Нам потрібне коло, його можна вирізати з паперу білого або жовтого кольору. Потім нам необхідно вирізати з паперу жовтого кольору квадрат зі стороною 11 сантиметрів. Розкреслимо квадрат на вертикальні смуги шириною 1 сантиметр. Разріжемо смуги. Для того, щоб зручніше було виконати плетіння, ми не доріжемо до верхнього краю 1 сантиметр.
А тепер з паперу чорного кольору наріжемо 9 смужок довжиною по 11 сантиметрів, шириною по 1 сантиметру.
4. Почнемо плетіння. У розрізаний жовтий квадрат вплітаємо одну чорну смужку.
5. Тепер в шаховому порядку вплітаємо другу смугу.
6. Потім продовжуємо плетіння решти смуг в шаховому порядку, щоб вийшло як на фото.
7. Для серединки у нас коло і плетений квадрат.
Нам необхідно склеїти їх. Намажемо клеєм коло і приклеїмо його на квадрат.
8. Обріжемо края у плетеного квадрата, залишаючи приблизно по 1 сантиметру.
9. Підігнемо залишився край квадрата і приклеїмо на коло з іншого боку.
Ось так виглядає наша серединка.
10. Наклеїмо готову плетену серединку на жовту квітку.
Наша аплікація «Соняшник» готова.
Якщо вибрати трохи інші кольори паперу може вийти така аплікація.
- До кожної квітки прилітають комахи. Хто прилетить до нашої квітки?
У червоного малятка
На спині краплинки — цятки.
(Жучок сонечко)
- 3 червоного паперу зробіть жучка сонечко. Прикрасьте аплікацію травичкою, метеликами, хмаринками.
VIII. ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
8.1. Прибирання робочих місць
8.2. ВИСТАВКА ТА ОЦІНЮВАННЯ РОБІТ
— Як ви оцінюєте роботу вашої групи?
— Що було найбільш удалим і чому?
— Які труднощі виникли?
— Як їх можна було подолати?
— Як би ви змінили свою поведінку наступного разу під час роботи в групі?
IX. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Чого нового навчилися на уроці?
- Що найбільше сподобалося на уроці?
- З яким матеріалом ми працювали сьогодні на уроці?
- З репродукціями яких видатних художників ви ознайомилися на уроці?
- Що сподобалося найбільше?
- Які емоції викликав урок?
- Кому подаруєте аплікації?
- Хто з вас знає вірші про соняшник?
9.1. Гра «Хто більше назве жовтих дарів природи»
- Який колір вам найбільше подобається?
- Який колір був сьогодні з нами присутній на уроці?
|
|
|
|
|
|