Тематичний урок з української мови до Дня української писемності

Про матеріал

Метою даного матеріалу є поглибити знань учнів про виникнення писемності,показ її крас и та багатства, розкриття необхідністі мови в житті людини, розвиток прагнення бути свідомим громадянином України, формування високих громадянсьихі якостей: патріотизму, людяності, доброти, милосердя та працьовитості, бажання вивчати та удосконалювати свої знання з рідної мови, виховування почуття національної гідності,поваги до народу, його історії, любові до рідної української мови

Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ ЛИСИЧАНСЬКОЇ МІСЬКОЇ  РАДИ

КЗ « ЛИСИЧАНСЬКА ЗОШ  І-ІІ СТУПЕНІВ №29»

 

 

 

 

 

 

 

 

http://i.i.ua/cards/pic/8/0/300008.jpg

 

 

 

 

                                                                ( для учнів 5 -6 класів)

 

 

 

 

 

                                                                                                Підготувала

                                                                                                Кравченко С.В.,

                                                        вчитель української мови та літератури

 

 

 

 

 

 

 

                                                                     2018р.

Мета уроку : поглибити знання учнів  про виникнення писемності, історію; показати її красу та багатство, розкрити  необхідність мови в житті людини, розвивати прагнення бути свідомим громадянином України, формувати високі громадянські якості: патріотизм, людяність, доброту, милосердя та працьовитість, бажання вивчати та удосконалювати свої знання з рідної мови, виховувати почуття національної гідності,поваги до народу, його історії, любові до рідної української мови.

 

Обладнання:

святково прикрашена дошка, плакати, рушники, мультимедійна презентація, дитячі малюнки,  висловлювання про мову.

 

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

Красу її вічно живу і нову,

І мову її солов’їну.

                                                                                                                  В.Сосюра

 

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

 

І.Організація класу / звучить пісня «Українська мова плюс»/

Вступне слово вчителя

 

Спочатку було Слово

Крізь темряву й хаос

Воно, як вічне диво,

Над світом піднялось.

І стало Слово світлом

Посеред ночі й тьми.

У слові все розквітло,

Із Слова вийшли – ми.

 

ІІ. Виклад основного матеріалу

  Доброго дня, шановні друзі! Сьогодні ми зібралися з нагоди святкування Дня української писемності та мови. Це свято в Україні щорічно відзначають 9 листопада, починаючи ще з 1997 року після підписання Указу Президентом України. Тому зі святом усіх вас – шанувальники рідного слова!

 За православним календарем — це день вшанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця — послідовника творців слов'янської писемності Кирила і Мефодія.

     Кожна епоха дарує людству нові винаходи і відкриття. Найбільшим винаходом людства було письмо. Писемні знаки дали людям можливість зберігати знання, передавати досвід іншим поколінням.

       Перші спроби письма відносяться до 35-50 віків до нашої ери: спершу це була гілочка пальми - знак миру, пізніше - так зване вузликове письмо. Вузлики були різних кольорів, які древні люди вміли розуміти. Дещо пізніше схематично зображувались предмети й навіть явища, потім були ієрогліфи. Пройшло не одне століття, аж поки створилися літери...

 

І йшли віки. І були українці.

І сотворилося Слово українське.

І як сталося так, то сказало собі Слово по-своєму

І благословилося.

І прилетіли птиці,

І вродилася калина,

І було солодко,

І було гірко…

І стало все називатися –

І земля, і матір, і Вітчизна –

По-вкраїнському.

     Перше ж слов'янське письмо з'явилося у IX столітті нашого літочислення, а алфавіт створили брати Кирило та Мефодій у 862 році... Славнозвісні просвітителі, творці слов’янської абетки, проповідники християнства, перші перекладачі грецьких духовних книг, що були видані слов’янською мовою. 

 

1 учень

Як прислів’я чудове, 
Йде від роду до роду, 
Що народ – зодчий мови, 
Мова – зодчий народу. 


2 учень

Мова — краса спілкування, 
Мова — як сонце ясне, 
Мова — то предків надбання, 
Мова — багатство моє.

 

3 учень

Мова — то чиста криниця, 
Де б'є, мов сльоза, джерело, 
Мова — це наша світлиця, 
Вона як добірне зерно.

 

 

 

4 учень

Мова українська — це і степ широкий,
Це сади вишневі і гаї, ліси.
Мова українська — океан глибокий
Мудрості народу — вічної краси.

 

5 учень

Мова — державна перлина, 
Нею завжди дорожіть: 
Без мови немає країни — 
Мову, як матір, любіть!

 

Учитель.

Дійсно, за допомогою мови ми бережемо свою історію, передаємо нащадкам неоціненні скарби свого минулого і сучасного.

Кілька мільярдів людей, що живуть на землі, користуються ,за різними підрахунками, близько 5 тисячами мовами. За кількістю носіїв українська мова посідає друге місце серед слов’янських мов та найкрасивішою в світі після італійської.

Давайте подивимось, чому саме 9-го листопада українці святкують День писемності

ІІІ. Перегляд  відеоролика  «9 листопада - День української писемності та мови»

ІV. Проведення конкурсу

Вчитель

 А зараз, шановні учні , перевіримо, як добре ви знаєте рідну мову. Оголошую  Конкурс  знавців рідної мови.

  • Конкурс « Знаю українську»
  1. Державна мова України (українська).
  2. Частина мови що  вказує на предмет, але не називає його ( займенник)
  3. Найменша одиниця мови?(звук)
  4. Розділ мовознавства що вивчає словосполучення, речення, текст?          ( синтаксис)
  5. Знак у кінці питального речення. (знак питання) 
  6. Граматична основа речення ( підмет і присудок)
  7. Які є речення за метою висловлювання? ( розповідні, питальні, спонукальні)
  8. Остання частина слова? ( закінчення)
  9. Речення з однією граматичною основою. (просте)
  10. Слова близькі за значенням ( синоніми)
  11.  У словосполученні одне слово….(головне), друге….( залежне)
  12.  Речення виражає ….( закінчену думку)
  13. Другорядні члени речення…. ( додаток, означення, обставина)  
  14. Частина мови а (сполучник). 
  15.  Список літер встановленого порядку ( алфавіт). 
  16. Займенник з однієї букви ( Я). 
  17.  Частина тексту з нового рядка (абзац). 
  18. Слова спільного кореня (спільнокореневі). 
  19. Частина мови слова зошит (іменник).
  20. Знак у кінці розповідного речення (крапка). 
  21. Розділовий знак при звертанні (кома або знак оклику). 
  22.  Розмова двох осіб (діалог).
  23. Остання літера алфавіту (я). 
  24. Буква, яка не є звуком (ь). 
     
  • Конкурс «Збери прислів'я»

1.Рідна мова - не полова:  ………( її за вітром не розвієш.)

2.Більше діла — ……..( менше слів.)

3.Де мало слів, ……..(там більше правди.)

4.Слово — не полова, ……….(язик — не помело).

5.Що  маєш  казати -…  (наперед  обміркуй).

6.Говори  мало,  слухай  багато,  а…     (думай  ще  більше).

7.Не  хочеш  почути  поганих  слів, …    (не  кажи  їх  сам).

8.Умій  вчасно  сказати  і  вчасно…        (змовчати).

9.Краще  мовчати,  аніж…   (брехати).

10.Дав  слово -        (дотримай  його).

11.Шабля  ранить  голову, а  слово -…     (душу).

12.Від  теплого  слова  і…   (крига  скресне).

 

  • Конкурс    «Відповіді  у  словах»

Відповіді на ці запитання можна знайти у  словах.

1.Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?

2.Що їв касир під час обідньої перерви?

3. Що вилили з цистерни на залізничну колію?

4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?

5.Як називається водойма, де купається влітку Марічка?

6.Що побачив Карлсон, який спав на даху?

7. Яку страву любить тракторист?

8. Що зламав цап об поріг?

9.Хто налякав королеву у лісі

  • Конкурс  «Юні  краєзнавці»( учні розгадують кросворд)

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

1. Місто, в якому жив Т.Г. Шевченко.

3. Одне з морів України.

4. Гори на заході України.

5. Одна з головних річок України.

 

По вертикалі:                                                    

1. Столиця України.

2. Найвища гора в Україні.

3. Найбільша річка в Україні.

4. Гори розташовані на Кримському півострові.

5. Одна з головних річок України.  

Відповіді

По горизонталі:

 

По вертикалі:

1. Канів

 

1.Київ

3. Азовське

 

2. Говерла

4. Карпати

 

3. Дніпро

5. Дунай

 

4. Кримські

 

 

5. Донець

 

 

 

 

 

  • Конкурс «Світ слова»

Якщо з українською мовою

В тебе, друже не все гаразд,

Не вважай її примусовою,

Полюби, як весною ряст.

Примусова тим, хто цурається,

А хто любить, той легко вчить:

Все, як пишеться, в ній вимовляється,

Все як пісня, у ній звучить. Отже,  записуйте слова

пів’яблука, сподівання, виїзний, пів - Привілля, зап’ястний, століття, джерело, м’ята.

  • Мовна гра «Анаграми»

Переставляючи букви у словах, утворіть нові слова.

 

Автор-( товар), арфа – (фара) , Антон –(тонна)ртек – (катер)анка –(кабан), баня-(баян), кіно – (коні), літо – (тіло), мета – (тема), маяк –( ямка), варта –(трава), фарш – (шарф), масло – (смола), силач –(числа)

V.   Підведення    підсумків.  (Нагородження переможців)

 

Висловіть  свої  враження  від  уроку,  продовживши  речення:

  •    Я  зумів …
  •    Я  знав …
  •    Я  зрозумів,  що …
  •    Найбільші  труднощі  я  відчув …
  •    Мені  б  хотілося  ще …
  • Яке завдання було найскладнішим?
  • Яке завдання було найцікавішим?
  •  

     Ось і завершився наш конкурс, визначені переможці. Та не завершується любов людська до рідної мови. Любіть українську мову всім серцем, бо вона наша гордість. Не цурайтесь нашої співучої мови, не соромтеся нею говорити. І поки живе мова , житиме й народ.

Тож вивчайте рідну мову

Вже тепер, з маленьких літ.

Українське наше слово

Хай звучить на цілий світ!

Звучить пісня Н.Бучинської «Це моя Україна»

docx
Додано
6 листопада 2018
Переглядів
2657
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку