Контрольна робота з теми «ФРАЗЕОЛОГІЯ»
10 клас (профільний рівень)
І варіант
Питання 1-7 по 0,5 б = 3,5 б
1. Фразеологізмами є словосполучення рядка:
А бабине літо, з горем пополам, носа задирати;
Б дуже горювати, бабина порада, витирати ніс;
В великий ніс, страшне горе, зустріти бабу;
Г бабина хустка, поганий настрій, кирпате обличчя;
Д сумне обличчя, бабині рушники, шморгати носом.
2. Фразеологізмами є словосполучення рядка:
А читати повість, стримано засміятися, перейти вулицю, довести додому;
Б пекти раків, читати по очах, западати в душу, писана красуня;
В легкий хліб, переливати з пустого в порожнє, брати воду, засипати вугілля;
Г кінець року, пекти картоплю, відчинені двері, гнути залізо.
3. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А нуль без палички, підставляти ногу, жити одним днем, пальці гризти;
Б збити з пантелику, облизня піймати, теревені правити, грати дурня;
В брехні справляти, напускати туману, замилювати очі, дзвін великий лить;
Г нестися високо вгору, сісти на мілину, лізти на мед, терпець урвався.
4. Укажіть рядок фразеологізмів власне українського походження:
А ідея фікс; у голові джмелі літають; як корова язиком злизала; дамоклів меч;
Б світ макітриться; гарбуза дістати; не до жартів; до булави треба голови.
В манна небесна; хоч греблю гати; гордіїв вузол; намилити шию;
Г вовк в овечій шкурі; сіль землі; альфа і омега; два боки однієї медалі.
5. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «розірвати дружні стосунки»:
А набити оскому;
Б розбити глек;
В вбити клин;
Г бити в саму болячку.
6. Який фразеологізм є антонімічним до інших:
А кожен кулик своє болото хвалить;
Б на чужому коні їздити краще;
В у чужій хаті і борщ добріший;
Г чуже краще свого, своє варте буряка гнилого.
7. Укажіть речення, в якому вжито фразеологізм.
А Ніжно вплітається в гомін Дніпра добре і щире Шевченкове слово (В. Скомаровський).
Б Кажу вам правду велику: краще буде Содомові й Гоморрі в день страшного суду, ніж вам, що відреклися й плюнули на матір свою (У. Самчук).
В Були такі випадки, що рибалка стрибав у воду, щоб ухопити коропа руками.
Шубовсь! В одежі, в чоботях, з картоплею в торбинці… Даремно! (Остап Вишня).
Г В Україні в часи середньовіччя у шкільній науці теж панувала латина (А. Коваль).
8. Укажіть вид наведених фразеологізмів (фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення, фразеологічні вирази). (1 б)
Пасти пташок; дуба врізати; серце - не камінь; прикусити язика; біла ворона.
9. Правильним є тлумачення фразеологізму (установіть відповідність) (2 б)
фразеологізм значення
|
|
1 Лягти головою 2 На кутні сміятися 3 Наганяти холоду 4 Ляща дати |
А ударити Б плакати В лякати Г загинути |
10. Правильним є тлумачення фразеологізму (установіть відповідність) (2 б)
фразеологізм значення
1 Залити за шкуру сала 2 Набита рука 3 Хоч греблю гати 4 Серце обривається |
А багато Б тривожно, сумно В вправний, майстерний Г дошкулити |
11. Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми. (1,5 б)
Любити, бігти, втомитися.
12. Складіть діалог з поданими фразеологізмами. (2 б)
Буря у склянці води, лебедина пісня, коронний номер.
Контрольна робота з теми «ФРАЗЕОЛОГІЯ»
10 клас (профільний рівень)
ІІ варіант
Питання 1-7 по 0,5 б = 3,5 б
1. Фразеологізмами є словосполучення рядка:
А гречана каша, пасти корів, пити воду
Б березова каша, пасти задніх, замутити воду
В березові дрова, вмитися водою, прозора вода
Г березовий ліс, дуже відстати, чисте повітря
Д склянка води, березова кора, широка ріка
2. Фразеологізмами є словосполучення рядка:
А Від серця відлягло, дістати по шапці, чужа праця, відчинені двері;
Б Братися за розум, писати вірші, іти до школи, наламати хвоста;
В Ґав ловити, розбити глек, альфа і омега, пасти задніх.
Г Перейти вулицю, душа не на місці, не бачити друга, не бачити смаленого вовка
3. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А кров з молоком, впасти духом, рукою подати, від серця відлягло;
Б ні пари з уст, тримати язик за зубами, мов у рот води набрати, грати в мовчанку;
В пасти задніх, зуб за зуб, правити теревені, ґав ловити;
Г відкривати очі, хоч і вухо бгай, міряти на свій аршин, зривати маску.
4. Укажіть рядок фразеологізмів з античної міфології:
А геркулесові стовпи, танталові муки, ахіллесова пʼята, сізіфова праця;
Б за царя Панька, вмивати руки, гордіїв вузол, в очах зеленіє;
В журба сушить, аж за вухами лящить, тягар на душі;
Г Ноїв ковчег, до булави треба голови; земля обітована.
5. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «дошкуляти словами»:
А бити в саму душу;
Б набивати ціну;
В бити в одну точку;
Г вдарити по руках.
6. Який фразеологізм є антонімічним до інших:
А два чобота пара;
Б одного гніздечка птиці;
В одним миром мазані;
Г не з нашої парафії,
7. Укажіть речення, в якому вжито фразеологізм.
А Люблю я в рідному краю веселі співанки пташині.
Б Чому чужі тривоги нам зелені? Біду чужу не візьмемо руками. О люди добрі, чуєте чи ні? Ви не носіть за пазухою камінь (Г. Рибцуник).
В Ніжно вплітається в гомін Дніпра добре і щире Шевченкове слово (В. Скомаровський).
Г Палав «Собор» – палали й інші кращі твори, трагічно ламалися під тим вогнем долі окремих літераторів.
8. Укажіть вид наведених фразеологізмів (фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення, фразеологічні вирази). (1 б)
Брати участь; пекти раків; дихати на ладан; насупити брови; купити кота в мішку.
9. Правильним є тлумачення фразеологізму (установіть відповідність) (2 б)
фразеологізм значення
1 Біла кістка 2 Біла ворона 3 Гладити по спині 4 Дамоклів меч |
А незвичайний Б карати В знатного походження Г неприємність, постійна небезпека |
10. Правильним є тлумачення фразеологізму (установіть відповідність) (2 б)
фразеологізм значення
1 Баглаї бити 2 Ні билини 3 Ряст топтати 4 Узяти бика за роги |
А жити, існувати Б діяти рішуче В ледарювати Г пусто, безлюдно |
11. Доберіть до кожного слова синоніми-фразеологізми. (1,5 б)
Плакати, соромитися, червоніти.
12. Складіть діалог з поданими фразеологізмами. (2 б)
Розмотати клубок, нитка Аріадни, хитрий лис.