9 клас
Контрольна робота
Складносурядне речення
Різнорівневі тести
І рівень
Виконати тестові завдання
1.Указати правильне твердження (0,5 б) :
А Складне речення має три і більше граматичних основ.
Б У складнопідрядному реченні частини, що мають свої граматичні основи, відносно рівноправні.
В Частини складносурядного речення пов’язані сурядним зв’язком за допомогою сполучників.
Г Частини складносурядного речення пов'язані сурядним зв'язком за допомогою сполучних слів.
2. Указати складне речення (0,5 б) :
А На клумбі цвіли жоржини, чорнобривці, пахло прив’ялим духом полину.
Б Дівчата пряли починки, вишивали, готували сорочки на придане.
В Тугі, кошлаті гриви хлюпали в груди, повивали ноги, хапали за високо зведені копита й тягли в глибінь.
Г Над картатою людською збірнотою відлунює розтіч голосів, ревище худоби, дзвін кіс, гучання гончарних виробів, сумні переливи сопілки, дрімотне квиління ліри й ще десятки згуків.
3. Указати складносурядне речення (0,5 б):
А Сиджу і слухаю, як народжується вітер.
Б І так мені хочеться піти в лісову далечінь, побачити з якогось незнайомого берега отих, наче зі срібла вилитих, лебедів, подивитись на їхні співучі крила.
В І на цих високих пам’ятниках спочивають не тільки запізнілі перелітні птахи, а й, здається, у надвечірніх сутінках дрімають обважнілі хмари.
Г Неозорі лани жита і пшениці золотилися навкіл.
4. Указати складносурядне речення з єднальним сполучником (0,5 б) :
А Мине час, і піде вода аж за Перекоп.
Б На грядках червоно виблискують скиби, а в борознах біліє опалий цвіт.
В Город копати було ще рано, але Миколка наточив рашпилем лопату, набив на граблі нового держака та й пішов згрібати під яблунями торішнє листя.
Г То він пригадував вираз подиву і страху на її обличчі, то спливало перед очима її розгублене личко.
5. Указати складносурядне речення з розділовим сполучником (0,5 б) :
А Птахи по надбережжю гуртуються відлітати у вирій, а деякі вже й рушили.
Б Там тільки павуки та обламані щогли, та пухлинами повисувалась від вибухів сталева палуба.
В Де-не-де біля вирв синіє безводний полин чи кущиться пахучий чебрець.
Г А за вікном то хмарилось, то зрідка зблискував промінь неяскравого сонця.
6. Указати складносурядне речення, між частинами якого не ставиться кома (деякі розділові знаки пропущено) (0,5 б):
А Срібно-холодні роси слалися і дикі кози, стрункі й полохливі, виходили пастись на поляну.
Б Над річкою прошелестіла гайвороняча зграя і знову стало чути густе комарине гудіння.
В Яблука, налляті холодним соком, світяться і їх видно здалеку.
Г Прозорий струмок перетинав стежку і через нього було перекинуто кладку з сухої деревини.
7. Указати речення, у якому правильно розставлено розділові знаки (0,5 б):
А Вдосвіта знов загули на морозі сосни, і закричали півні на горищах.
Б Палить сонце, і весь простір завуальовано інеєм.
В Жартує Василинка і Ліні навіть у тутешньому жарті чується атмосфера життя своєрідного, їй не доступного.
Г Небо над степом чисте і літак, як рибина, пішов угору, крізь прозору океанну блакить.
8. Указати правильне твердження (0,5 б):
А А зійдеш на пагорб – і перед тобою вдалині, за маревом сонця, блакитніє оте високе, вершечок мрії дитячої. (Це просте речення з однорідними присудками)
Б Гойднулась і побігла з-під верболозів хвиля, підкотилась під місяць, колихнула його, і він зробився спочатку довгий і плескатий, а згодом знов покруглішав. ( Це складносурядне речення з єднальними відношеннями).
В Вітер промчав, улігся – і надріччя взялося сивиною. (Частини цього речення поєднані безсполучниковим зв’язком).
Г Відчувши неувагу вершника, кінь з рисі перейшов на помірну ходу, та Добриня не помітив цього. ( Це складносурядне речення з розділовим сполучником).
ІІ рівень
9. Установити відповідність між складносурядними реченнями і смисловими зв’язками, що виражають частини їх. (2б):
Смислові зв’язки 1 Послідовність. 2 Протиставлення (зіставлення). 3 Чергування явищ. 4 Взаємовиключення. |
Речення А Зійшов місяць, і забіліло рештками своїх класичних стін містечко (С. Плачинда).
Б Чи село на березі дало назву озеру, чи озеро Світязь дало назву селу? (В. Мірошниченко).
В То підступав холод, то вільне небо сві- тилося синім дзеркалом (О. Лупій).
Г Степанида метнулася поглядом у бік бу- динку — та і його не стало (Г. Колісник).
Д Дедалі ширше входять у наше життя штучні синтетичні матеріали, та жоден живий організм на землі не може існувати без води (І. Падалка). |
ІІІ рівень
10. Переписати речення, розставити розділові знаки (3б):
А місяць усе більше і більше заворожує ліси і вони як скам’яніле море стоять під тихим світлом ждучи весни. Давно Шевченко серцем пломенів але ще й досі кожен припадає до джерела його вогненних слів. Ще холодом закуто віти клена й заметами заметено кущі. Ще один такий день і вода здійме ту кригу вгору.
ІV рівень
11. Дати ґрунтовну відповідь. Які розділові знаки можуть уживатися в складносурядних реченнях. Навести два приклади складносурядних речень, у яких ужито різні розділові знаки (3 б).
9 клас. Контрольна робота
Складне речення. Складносурядне речення
Варіант ІІ
І рівень
Виконати тестові завдання
1. Указати правильне твердження (0,5 б):
А Перед сполучником і ніколи не ставиться кома.
Б У складносурядному реченні між простими реченнями в окремих випадках ставиться тире.
В У складносурядних реченнях можуть уживатися сполучники що, щоб, бо, як.
Г Перед сполучником і завжди ставиться тире.
2. Указати складне речення (0, 5 б):
А Шибки, мов у пропасниці, тремтять від ревиська моторів, і стіни так само вібрують.
Б Солома в грубці погасла, жар укрився тремтливим попільцем.
В Листя лежало і на дровітні, і на колодах осикових дров, і на купі гарбузів.
Г Климко повернувся до куреня, узяв плащ-палатку і, зціпивши зуби, одірвав од неї чималий клапоть.
3. Указати складносурядне речення (0,5 б):
А По небу прокотився невидимий грім і впав десь поблизу, за лісом.
Б Можливо, не тільки лісник, а й школярі-юннати навідувалися сюди та ще в інші знайомі їм місцинки.
В Копита відбивали чіткий ритм, і, збуджений тим ритмом, він навмисне прискорював біг.
Г Думається батькові, чи то часом не син прийшов.
4. Указати складносурядне речення з розділовим сполучником (0,5 б):
А Один-однісінький серед морської рівнини бовваніє крейсер вдалині, і, крім нього, ніде ні паруса, ні катерка.
Б Туго набито паруси, і дужий, рівний вітер легко жене яхту по воді.
В Вітер улігся, і в ранковій тиші в голубе небо раптом ударив на сполох дзвін.
Г Або сина його виженуть із гімназії, не давши йому докінчити курсу, або нехай він, батько, висіче сина різками таки тут, у Полтаві в гімназії.
5. Указати складносурядне речення з протиставним сполучником (0,5 б):
А У полі, за попелястим маревом, проступила розмита далина, і навіть обрій почав угадуватись.
Б Зморені коні ледве тюпали, кволо переставляючи ноги, та й самі вершники ледве трималися в сідлах.
В Традиційної охайності української садиби ми ще не втратили, та ця хатина прямо-таки випромінювала дбайливість господаря.
Г Чи се лютий біль у мене тихий стогін вириває, чи то стогне бранець-лицар, знемагаючи на рани?
6. Указати складносурядне речення, між частинами якого не ставиться кома ( розділові знаки пропущено) (0,5 б):
А Одна тварина кинулась уперед і на той рух умить зреагували двоє.
Б Вода в неглибокому колодязі виявилася справді смачною і нікуди вже далі від цієї хатинки й колодязя йти мені не хотілося.
В І тоді аж до світанку жеврів та блимав жар та іскри никали побіля куреня цілими роями і гасли нишком одна по одній.
Г Біля школи грюкнули двері і діти посунули по домівках
7. Указати речення, у якому правильно розставлено розділові знаки (0,5 б):
А Надвечір хмари опускалися нижче, а тополі над селом повищали, і набрали войовничого вигляду.
Б Він подає їй руку і вони разом сходять униз.
В Безлисті чорні дуби в лісі рельєфно чіткі, і в прогалинах між стовбурами погляд летить далеко.
Г Шугають у небі реактивні літаки з швидкістю блискавок, і ефір переповнений різномовними голосами та піснями людськими.
8. Указати правильне твердження (0,5 б):
А Піднімалися з густого верхів’я дикі птахи-орли, могутнім помахом крил різали повітря і тривожно-ніжним курликанням посилали один одному привіт. ( Це складносурядне речення).
Б Ось тільки в лісі туман тримається найдовше, він тут хапається за кожен виярок. (Це складнопідрядне речення).
В Шептало легко опустився на передні ноги, збив копитами сипкий пісок, перестрибнув рів і помчав через гусячу царину в лугову синь. ( Це просте речення).
Г Хоча їх ніхто не міг підслухати, розмова велася впівголоса. (Це складне безсполучникове речення).
ІІ рівень
9. Зробити повний синтаксичний розбір речення (2 б):
Співаю – і назустріч пісня ллється.
ІІІ рівень
10. Переписати речення, розставити розділові знаки (3 б):
Мимохіть піднімались шапки на головах угору і по-вовчому загорялись очі. Зеленіють жита і любов одцвіта і волошки у полі синіють. Поплавець затанцював зненацька і вся душа напружилась рибацька. Шпаки це імітатори веселі то іволга у пісні їх дзвенить то соловейко розсипає трелі. І тоді аж до світанку жеврів та блимав у ніч невсипущий жар та іскриникали побіля куреня цілими роями та гасли нишком одна по одній.
ІV рівень
11. Дати ґрунтовну відповідь. Які розділові знаки можуть уживатися в складносурядних реченнях. Навести два приклади складносурядних речень, у яких ужито різні розділові знаки (3 б).