ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ІЗ ВІДПОВІДДЮ
(роман Пайтелимона Куліша « Чорна рада» )
1.За жанром роман «Чорна рада» - історичний роман.
2. « Чорна рада» - твір романтичний.
3. « Чорну раду» П. Куліш написав під впливом і на основі « Літопису Самовидця».
4. У « Чорній раді» змальовано події Доби Руїни.
5.Наскрізним є образ дороги.
6.Чепорному у « Чорній раді» на Запоріжжі дали прізвище Шрам.
7.Ідеал життя людини в гармонії з природою втілено в образі хутора Хмарища.
8.Прибічником Івана Брюховецького є Гвинтовка.
9. « Весело й тяжко згадувати нам тебе , старий діду Києве! . Бо й велика слава тебе осіяла , і великі злигодні на тебе з усіх боків збиралися» - у уривку немає гіперболи.
Є – епітет « велика сила»;тавтологія «велика слава» , « великі злидні»; риторичне звертання « Старий діду Києве !».
10. Мріє: « Зложити докупи обидва береги Дніпрові , щоб обидва приклонилися під одну булаву» - Яким Сомко.
11.Слова: « Як треба рятувати Україну , байдуже мені і літа , і рани» - належать Шраму.
12. « За свою Україну він поплатився головою» - Шрам.
13.Носії ідеї державності України в романі «Чорна рада» уособлюють образи Івана Шрама і Якима Сомка.
14.Кобзар , Божий чоловік утілює моральну чистоту , духовне самовдосконалення.
15.Пригодницьку і романтичну інтригу створює любовна сюжетна лінія ( три чоловіки прагнуть руки молодої красуні Лесі Черевань : Петро Шрам , Кирило Тур , Яким Сомко , проте кохання Петра і Лесі перемагає).
16.У творі «Чорна рада» не порушує проблему збереження фольклорної спадщини для нащадків ( порушує проблему : взаємин між панством , старшиною та простолюдом; ролі державного діяча в суспільному житті;історичної памяті українського народу ; ).
17. « Тільки похитнувся , глядячи черево;а щоки – як кавуни : сміявся од щирого серця . Така була його вдача» - Михайло Черевань.
18. « Високий , огрядний собі пан , кругловидий , русявий ; голова в кучерях , як у золотому вінку…».- Яким Сомко.
19. «Здоровенний козарлюга. Пика широка , засмалена на сонці ; сам опарний ; довга , густа чуприна». ( Кирило Тур)
20. « Темний він був на очі , а ходив без поводиря ; у латаній свитині , без чобіт, а грошей носив повні кишені » . - Божий чоловік.
21.Іван Брюховецький здобуває владу безчесним шляхом .
22.Петро Шраменко рятує вкрадену Лесю.
23.Божий чоловік викупляє невольників.
24.Яким Сомко планує побудувати школи , друкарні , створити чесні суди.
25.Пайтелимон Куліш – автор першого в новітній українській літературі історичного роману.
26. Події в романі « Чорна рада» розвиваються в такій послідовності : викрадення Лесі – покарання Тура біля ставка – Чорна рада – одруження Лесі й Петра Шрама.
Іван Нечуй –Левицький . Соціально – політична повість « Кайдашева сімя».
Рік написання : 1879 рік.
Конфлікт : соціально-побутовий , навколо якого відбувається сюжетна інтрига.
Жанр : соціально-побутова , сатирично-гумористична повість – хроніка ; зразок реалістичного твору , у якому досліджуються родинні стосунки , зосереджуючись на морально-етичній проблематиці(побутово-просвітницький реалізм).
Письменник створює в повісті переконливі характеристики соціального буття , колоритні соціальні типи , переконливі й яскраві особистості ( Маруся і Омелько Кайдаші , Мотря і Карпо , Мелашка і Лаврін , баба Параска і баба Палажка ).
Найпомітніша риса реалістичної манери письма є докладне змалювання національного колориту українців – побуту , звичаїв , обрядів , вірувань .
ТЕМА : змалювання побуту і психології українців
( селян) у перші десятиріччя після скасування кріпацтва . У творі відтворено « темні плями народного життя» ( за словами автора ).
ІДЕЯ : засудження нехтування моральністю заради особистої власності , свого приватного життя .
ПРОБЛЕМИ : добра і зла , кохання , сімейних стосунків , взаємини батьків і дітей , людської гідності і моралі , віри в Бога .
ДУХОВНА РОЗЄДНАНІСТЬ – це те лихо , що отруює кожен день життя і батьків , їхніх синів і невісток .
Прототипами головних героїв стала сімя Мазурів із села Семигори , яка була відома на весь повіт своїми сварками , бійками й колотнечами .Мазури мали й реальних багатих сватів – Довбишів .
ОБРАЗ ОМЕЛЬКА КАЙДАША
Автор співчуває , засуджує не його , а суспільні умови , які знівечили працьовиту людину .
Портрет намальований за допомогою світлотіней , у ньому контрастують чорний фон і білий одяг та бліде лице Кайдаша .
ОБРАЗ КАЙДАШИХИ
« слова лилися як патока з уст» ;
-неприязнь до селян (оглядини у Балашів);
Автор показує у Кайдашисі « антиобраз» берегині українського роду , матері –заступниці ;
КАРПО КАЙДАШ
ЛАВРІН
Обидва брати стають егоїстичні і вперті ;
МОТРЯ ( старша невістка , дружина Карпа )
- вихована в заможній родині ;
- горда , незалежна ;
- фізично здорова ;
- працьовита ;
- не кориться лихій невістці ;
- не поступається нікому і нічим ;
- мріє про власну хату ( « сиділа на скрині , мов цар» ) ;
- скупа , егоїстична , сварлива ;
- зневажає людей , як стала самостійною господинею ;
( стосунки з Мелашкою , стає схожою на стару Кайдашиху );
У змалюванні образу Мелашки автор використовує негативні порівняння : «Мотря теліпалася , немов павук на павутині» , « була схожа на довгу швайку» ;
МЕЛАШКА КАЙДАШИХА ( молодша невістка , дружина Лавріна ) ;
Письменник милується зовнішньою і внутрішньою красою Мелашки.
Молоде покоління при всій своїй відмінності бачить зміст свого життя у одноосібному – дрібновласницькому оточенні , кожен прагне більше урвати для себе , відстояти свою власність.
Сумну картину селянського побуту розкривають образи баби Палажки і баби Параски . Забобонність , взаємна ненависть , затурканість , безсоромність є втіленням темноти в житті українського пореформеного села .
СЮЖЕТ ПОВІСТІ :
РОЗВЯЗКА : розмова Карпа і Лавріна про дівчат ;
РОЗВИТОК ДІЇ : події , які розгортаються в повісті , нагнітаючи стосунки в родині ;
КУЛЬМІНАЦІЯ : Мотря вибиває око старій Кайдашиші під час сварки;
РОЗВЯЗКА : стара груша всохла , сімї помирилися ;
ЗАПИТАННЯ ДО ТЕКСТУ
1. Де розкинулося село Семигори ?
( біля міста Богуслав , коло річки Рось)
2. « Широке лице було сухорляве й бліде , наче лице в ченця , на лобі набігли густі дрібні зморшки» ( старий Кайдаш )
3. Схожий на матір ? ( Лаврін )
4. « Гострі , темні очі були ніби сердиті» ( у Карпа)
5. Кому належать слова : В Семигорах нема де втопитися , бо в ставках старій жабі по коліна»?. ( Карпові)
6. Про кого каже автор : « До природної звичайності української селянки в неї пристало щось солодке»? . ( про Кайдашиху )
7. Про чию оселю автор пише : « Хата була нова , велика , добре вимита , з чималими вікнами ; коло вікон висіли вікониці , помальовані ясно-синьою фарбою» ? .( про хату Довбишів )
8. « Чи ти здурів ? Чи ти збожеволів? Ой лишенько мені буде! Що ж оце буде , як мати найдуть з города , з ярмарку.». (перше знайомство Карпа й Мотрі, коли Карпо перекинув горшик із крейдою).
9. Кому належать слова : « Щоб ти , моя доню , була здорова , як вода щоб цвіла довіку , як рожа»?. ( Кайдашисі)
10. Скільки днів тривало весілля Довбишів?. ( чотири дні )
11. З чого почалася сварка Кайдашихи і Мотрі ? ( віника , борщу , каші)
12. Кому належать слова : « Тату , оступітесь прошу вас»?. ( Карпові , під час сварки з батьком )
13. Який подарунок купила Кайдашиха Мотрі на ярмарку ?. ( чорну хустку , матерію на спідницю темну з червоними цятками)
14.Що ставало причиною сварок серед невісток і Кайдашихи? ( борщ , кому замітати , за мотовило )
15. « …од її очей молоко кисне …» ( Мотря каже про Кайдашиху )
16. Якої пори Карпо і Мотря перейшли у свою хату? ( літом)
17.За якої умови познайомилися Лаврін Мелашка ? ( на вечорницях)
18. Кому належать слова : « Мені дорога додому через гай»?. ( Мелашці)
19. « Які в тітки жовті ноги , наче в нашої зозулястої курки» ( слова належать меншому брату Мелашки , говорить про Кайдашиху)
20. « У нас була , як рожа цвіла , а тепер така стала , як квітка вяла» (говорить Балашиха про свою доньку )
21. Хто повів Мелашку до Києва на прощу ? ( Палажка Соловїха)
22. Яка пригода сталася з бабою Палажкою у Києві ?( чернець переплутав бабу Палажку з Мелашкою )
23. Хто пішов шукати Мелашку до Києва? ( Лаврін , мати Мелашки , стара Кайдашиха )
24. « Повісь свою маму на сволоці на кілочку , ще й убери в червоні чоботи» (Палажка говорить про Кайдашиху)
25. Де у Києві служила Мелашка ? ( у проскурниці )
26.За що Мелашка побила Мотрі вікна? ( за сміття , яке було підметене до призьби )
27.Чиїм дітям стара Кайдашиха давала гостинці ? ( Карпа і Мотрі )
28. Хто виколов око Кайдашисі ? ( Мотря)
29. Яка пригода сталася з півнем ? ( Кайдашиха вкрала півня в Мелашки і зварила із нього борщ )
30. За що була остання сварка на сторінках повісті ? ( за грушу )
ПАНАС МИРНИЙ « ХІБА РЕВУТЬ ВОЛИ , ЯК ЯСЛА ПОВНІ ?»
( листопад 1872 року П. Мирний та Іван Білик завершили роман )
1. Це перший роман « із народного життя» за визначенням Івана Франка « показано столітню історію українського села».
2. Олександр Білецький назвав роман « будинком із багатьма прибудовами , зробленими неодночасно і не за строгим планом».
3.У романі простежується 2 підходи : публіцистичний ( Іван Білик – перевага соціального аспекту) ; суто художній ( Панас Мирний) .
4. Доопрацювали : заглибилися в історію ( що стало « прибудовами» ) – широкомасштабна , реалістична , панорама .
5.Ідейно – тематичний зміст :
- епопея монументального селянського життя;
- змалювання життя українського села;
- ідея віків : народ жив би вільно , якби не нестерпне гноблення ( воли б не ревли , якби ясла були б повні) , але разом з тим за допомогою насильства світ не вдосконалити ; відповідаючи на зло злом , людина лише посилює його і замикає в коло , з якого немає виходу;
ТЕМА : зображення на широкому суспільному тлі життєпис злочинця Чіпки від народження до ув’язнення на каторгу ;
зображення так званої «пропащої сили» - сила велика , але пропаща;
АНАЛІЗ ПЕРШОЇ ЧАСТИНИ
ЧЕТВЕРТА ЧАСТИН
МАТЕРІАЛИ ДО ТЕСТУВАННЯ
1.В основу роману покладено нарис «Подорїжжя від Полтави до Гадяча».
2. Справжнє прізвище Панаса Мирного Рудченко.
3. Прототипом головного героя став Василь Гнидка.
4. Роман був написаний у співпраці з рідним братом Іваном Гнидкою.
5. Перша назва роману « Пропаща сила».
6. « Композиція роману нагадує будинок з багатьма прибудовами» (Олександр Білецький ).
7.Головним героєм є Чіпка.
8.Промовиста психологічна деталь « Таких парубків часто й густо можна було зустріти по наших хуторах і селах . Одно в нього неабияке – дуже палкий погляд , бистрий як блискавка. Ним світилась якась не звичайна сміливість і духовна ціль , разом з якоюсь хижою тугою.»
9. Основні моменти формування « пропащої сили» : комплекс байстрюка, пережиті дитячі образи ( образи однолітків , биття матері , недоїдання , холод і голод , правда про батька ) , несправедливість у світі ( зневага громади , недовіра пасти овець , недовіра до дорослого Чіпки ) , генетичний спадок ;
10 « філософія Грицька» -« своя сорочка ближче до тіла».
11. Суть Грицькової правди : « Живи як усі люди».
12. Самогубством закінчує життя Галя ( вішається).
13.Чіпка разом із своїми «друзями» вирізує цілу родину ( 8 осіб) на хуторі.
14. Мати заявляє на Чіпку і звинувачує його у вбивстві.
15. Роман є зразком реалізму.
16. Справжнє імя Чіпки – Вареник.
17. « Польовою царівною» в романі названо Галю.
18. Окремі частини роману написав Іван Білик ( 100 літню історія села Піски).
19.Арешт Чіпки – розвязка роману.
20.Героїня твору