Тести "Звертання. Вставні слова"

Про матеріал

Контрольна з української мови "Звертання. Вставні слова". Поглиблене вивчення української мови у 8 класі. На допомогу мовникам.




Перегляд файлу

Українська мова 8 клас

Речення зі звертаннями і вставними словами

Варіант 1

  1. Знайти речення, у якому звертання стоїть на початку.

А Ти зійди на гору, брате, і поглянь на схід: стали світлі наші ха­ти і просторий світ (Я. Колас).

Б О ліро пушкінська, на світ увесь брини про зорі щастя (М. Ткач).

В Ми зберегли тебе, вкраїнська мово, щоб лютий ворог не по­ранив (П. Тичина).

Г Добридень, тату мій і далі неосяжні, прийміть любов мою й те­пло пісень моїх (В. Симоненко).

  1. Визначити речення з поширеним звертанням.

А До тебе, Україно, наша бездольная мати струна моя перша озветься (Леся Українка).

Б Пригадайте, мамо, те прощання край воріт, де сяяла роса (Д. Павличко).

В Микито, знов мою пораду ти забув і судиш про князів (І. Ко­черга).

Г До тебе, мій дорогий юний друже, приходять усе нові та нові книжки, які відкривають безмежні обрії знань.

  1. Знайти речення зі вставним словосполученням.

А густий, соковитий, запашний бур'ян з-під ніг слався, мені зда­валося, до самого обрію (П. Панч).

Б Оце (одного разу було свято й погода), сиділа стара Кармелиха коло своєї хати на призьбі, дивилася у поле на шлях.

В Почуття підлого переляку і жадоби жити (за всяку ціну жити!) змагалося з почуттям честі, з почуттям самозбереження, важ­ливішого, ніж збереження фізичне ( І. Багряний).

Г Чи тільки терни на шляху знайду, чи стріну, може, де і квіт барвистий (Леся Українка).

  1. Знайти речення, у яких вставні слова виражають упевненість.

А Безумовно, ти хоч не феномен, але спритний чоловік (О. Кор­нійчук),

Б Мені тепер відкрилося, нарешті, що людина створена для любові, для кохання, для зачарованості й захопленості. 

В Живу, як знаєте, я на хуторі, якраз на узліссі (Остап Вишня).

Г Увечері, справді, пішов дощ (Ю. Смолич).

  1. У яких реченнях допущено пунктуаційні помилки?

А О поле, й дорога, і річка, й узлісся зелене! Ви в серці у мене (Л. Первомайський).

Б О незвичайна, чародійна мово, Хоч пронеслася молодість громово, Твій звук у мене в серці не затих.

В О Львове батьку мій камінний, знаю, Як мучила тебе страшна жада в бою, коли напасницька орда Топтала й роздирала  Русь безкраю (Д. Павличко).

Г За все тобі спасибі, низький уклін о земле, наш уклін! (І. Гончаренко).

  1. Установити відповідність між реченнями і типами вставних конструкцій, ужитих у них.

А Юні друзі, ви, певна річ, полюбляєте мандри.        1 Вставне слово.

Б Література, за висловом письменника, напо-          2 Вставне словосполучення.

    внює ідеї плоттю й кров'ю (І. Цюпа). 

В В ім'я миру і злагоди народів, напевне, кожний      3 Вставне речення.

   із нас не пошкодує віддати розум і здібності,

   віддати всі найкращі сили своєї душі (О. Гончар).

Г А я хвилинку виберу, скажу, про командира (отак

   за першим спогадом і другий виплива): душа

   у нього щира... (А. Малишко).

Д А ці вміння розмовляти і слухати (як зазначає

   більшість учених-психологів) дуже важливі для

   людини (З журналу).

Е Мабуть, не злічити всіх визначень сили і краси

   народного поетичного слова (Г. Бойко).

  1. З'ясувати відповідність між реченнями і типом вставних конструк­цій за вираженням ставлення мовця до повідомлюваного.

А Жахіть війни, на щастя, ви не зазнали...                         1 Активізація уваги.

(О. Гончар).  

Б Мабуть, передчуття розлуки властиве лю-    2 Вказівка на джерело повідомлення.

   дині (І. Цюпа).

В Зрештою, навчання триває і після закін-

чення школи (І. Цюпа).     3 Послідовність викладу.

Г На материні прохання, уявіть собі, ніхто 

не зважає (О. Довженко).    4 Почуття.

Д Чигирин, здається, глянув не в очі,                                5 Невпевненість.

а в душу брата (М. Стельмах). 

Е Тепер, щоправда, досить булоголо і сум-                      6 Упевненість.

   но (І. Франко).

8. Відновити текст, поширюючи речення вставними конструкціями з довідка. Визначити їхню функцію.

Того літа пощастило мені довідатися про те, чого раніше й пі­дозрювати не міг. Я взнав від Миколки, що не тільки люди ходять у гості одне до одного, а й дерева до дерев. Так, верба в лузі ходить у гості до калини, і квітки вчащають у гості до квіток — настурція до калачика, красоля до повитиці, матіола до березки, бо їм теж кор­тить побути разом.             

Комусь іншому я й не повірив би, але як я міг не повірити Миколці Кострубі, у якого за Незмінного свідка завжди виступав пес Боніфацій! (За Є. Гуцалом).

Довідка: наприклад, напевне, мабуть, скажімо, певне, гадаю.

9. Скласти два речення так, щоб у першому слово здавалося було вставним, а в іншому – членом речення.

 

 

Українська мова 8 клас

Речення зі звертаннями і вставними словами

Варіант 2

  1. Знайти речення, у якому звертання стоїть у кінці.

А Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов (М. Рильський).

Б Кобзарю, знаєш, нелегка епоха оцей двадцятий невгамовний вік (Л. Костенко).

В Гей рицарю жадібний, стережись (М. Бажан).

Г Я сирота з Вільшаної, сирота, бабусю (Т. Шевченко).

  1. Знайти речення з непоширеним звертанням.

А Краю героїчний, пісне соколина, ми розбили бурі вільними грудьми, підняли ми в лузі журну ту калину, Україну славну звеселили ми (В. Сосюра).

Б Гірке, Тарасе, твоє панування, краще б до людей ішов у най­ми (С. Васильченко).

В Південний краю, як тепер далеко лежиш від мене ти (Леся Українка).

Г Запалай, мій вогнику крилатий, полум'ям привітним і незлим (А. Малишко).

  1. Знайти речення зі вставним словом.

А Дівчина не намагалася заплутувати слідів, вона вкидала всі листи до тої самої скриньки, а коли й не до тої самої, то при­наймні в тому самому поштовому відділенні, що значилося під цифрою сім (П. Загребельний).

Б Тепер, щоправда, довкола було досить голо і сумно (І. Франко).

В І враз, неждано і чудно для ранку, сплеснули мідні звуки ор­кестру (Ю. Смолич).

Г У неволі тяжко, хоча й волі, сказать по правді, не було (Т. Шев­ченко).

  1.  Знайти речення зі вставними словами, які виражають невпевне­ність.

А Нас не злякають ці гори, де, може, не ступала людська нога (О. Гончар).

Б Звісно, чумаки завжди рушають до схід сонця, щоб захопити холодку (О. Стороженко).

В Ти, мабуть, не знаєш, що наша дивізія носить ім'я мого рідно­го міста (О. Гончар).

Г І ось, нарешті, вершина (О. Гончар).

  1. У яких реченнях допущено пунктуаційні помилки?

А Печаль і гордість повніть, моє слово... (М. Нагнибіда).

Б Орачу мій, господарю великий, гостило в тебе, сонце за сто­лом... (М. Стельмах).

В Ой водо-водограй грай для нас, грай, танок свій жвавий ти не зупиняй (В. Івасюк).

Г Луки, луки, пропахлі сіном прілим, чи ви мене впізнали, зем­ляка? (В. Симоненко).

  1. Установити відповідність між реченнями і типами вставних кон­струкцій, ужитих у них.

А Вода ж тут, самі бачите, яка: в ній сила                     1 Вставне слово.

земна і сила сонця (І. Цюпа). 2 Вставне словосполучення.

Б Раніше, бувало, друкувався навіть у 3 Вставне речення.

столичних газетах і журналах, а тепер

писав здебільшого для себе, для душі (І. Цюпа).

В Ось, я бачу, що багато хто з молодих

починає з мініатюр... (О. Гончар).

Г Дивна річ, саме так народжується му­дрість,

щирість, ніжність – усе те, на чому стоїть сей світ (О. Марченко).

Д Радина мама (тата в нього не було)

бу­ла вчителькою музики (Ю. Яновськуй).

Е І, мабуть, усі ми тоді почували себе

молодими, дивлячись на вічно молоду

«Енеїду» і «Наталку Полтавку» (Б. Лепкий).

  1. З'ясувати відповідність між реченнями і типом вставних конструкцій за вираженням ставлення мовця до повідомлюваного.

А Ти, по-моєму, не знаєш, що наша ди-    1 Активізація

візія носить ім'я мого рідного міста    уваги.

(О. Гончар).  2 Вказівка на

Б Легенькими хвильками озеро набігло            джерело пові-

на греблю, і, очевидно, підточувало її          домлення.

(Ю. Збанацький).       3 Послідовність

В На жаль, не завжди і не все так ро- викладу.

биться, як говориться (Ю. Смолич).                      4 Почуття.

Г Чуєте, в неволі іноді згадаю своє ста-          5 Невпевненість.

родавнє (Т. Шевченко).      6 Упевненість.

Д Я, значить, вас один раз десь зустрічав.

Е Денис, безумовно, дужим ударом про­ломив стіну (О. Гончар).

  1. Відновити текст, поширюючи речення звертаннями з довідки. Ви­значити їхню функцію.

Ти, як море, безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хви­лі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.

У тобі мудрість віків і пам'ять тисячоліть, зойк матерів у годину лиху і непереможний гук лицарів твоїх у днину побідну, пісня сер­ця дівочого в коханні своїм і крик новонародженого. У тобі неосяж­на душа народу, його мудрість і щедрість, радощі й печалі, його труд і піт, і кров, і сміх, і безсмертя його.

З тобою я найбагатший і найдужчий у світі, а без тебе – переко­типоле, що його вітер несе у сіру безвість, у млу небуття.

Ти є Правда, Добро і Краса народу нашого. Тож такою і будь вічно! (За С.Плачиндою).

Довідка: мово рідна, світлоносна, красо моя, скарбе мій єдиний, твердине моя. 

  1. Скласти два речення так, щоб у першому слово восьмикласники було звертанням, а в іншому – членом речення.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лісова Ніна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 квітня 2018
Переглядів
19170
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку