Запропоновані завдання контрольної роботи з української мови дають можливість перевірити рівень засвоєння п'ятикласниками навчального матеріалу з теми "Лексикологія. Фразеологія"
Українська мова. 5 клас Тематична контрольна робота Лексикологія. Фразеологія
1-в
1.Розділ науки про мову, що вивчає словниковий склад мови, це
а) орфографія; б) фонетика; в) синтаксис; г) лексикологія.
2.Словник, з якого можна дізнатися лексичне значення слова, називається
а) орфографічний; б) орфоепічний; в) тлумачний; г) фразеологічний.
3. Позначте рядок, у якому слово брудні вжито в переносному значенні.
а) брудні руки; б) брудні будинки; в) брудні наміри; г) брудні вулиці.
4. Позначте речення, у якому вжито омоніми.
а) Побазікати можна із приятелем, а помовчати лише з вірним другом і товаришем.
б) Навіть хижа ласка любить ласку, а не тряску.
в) Темна хмара, а веселка ясна.
г) Прийшли до річки дві верби з маленьким вербенятком.
5. Позначте рядок, який є синонімічним рядом.
а) недбалий, неакуратний, поверховий; б) заперечувати, зацікавлювати, пропонувати;
в) ніжний, лагідний, ласкавий; г) куций, короткий, непостійний.
6.Позначити рядок, в якому всі пари слів є антонімами:
а) сльози – сміх, широко – вузько, чорний - білий
б) весело - смішно, стій – іди, пиши - сядь
в) темно – світло, правда – честь, біле - світле
7. Про значення фразеологізму можна довідатись у словнику
а) орфоепічному; б) тлумачному; в) фразеологічному; г) орфографічному.
8. Позначте речення, що містить фразеологізм зі значенням зазнаватися.
а) Водить за ніс, а правди не скаже; б) Полову їсть, а кирпу гне;
в) Говорить, як лисиця, а за пазухою камінь держить; г) П’ятами киває, бо діла не знає.
9. Позначте рядок із фразеологізмом, що є антонімом до слова ледарювати.
а) мозолити руки: б) починати з нуля; в) відставляти губу; г) бити лихом об землю.
10. Позначте рядок із фразеологізмами, що є синонімічними до виразу бити байдики.
а) зуби з’їсти; пройти крізь вогонь і воду;
б) ловити ґав; давати горобцям дулі;
в) купатися в золоті; жити, як вареник у маслі;
г) продавати зуби; заводити хахоньки та хихоньки.
11.Багатозначними словами називають слова, що:
а) позначають велику кількість одних і тих самих предметів, явищ тощо;
б) позначають великі за розміром предмети, явища;
в) мають кілька лексичних значень.
12. У реченні фразеологізм
а) не є членом речення;
б) є одним членом речення;
в) кожне слово фразеологізму є окремим членом речення;
г) може бути або не бути членом речення залежно від свого походження.
2 -в
1. Синоніми — це слова:
а) що мають протилежне значення;
б) однакові за написанням і звучанням, але різні за лексичним значенням;
в) різні за написанням і звучанням, але близькі за лексичним значенням.
2. Укажіть групу слів - синонімів:
а) говорити, казати, кричати, говірка б) пересуватися, бігти, шкандибати, повзти
в) вітчизна, батьківщина, земля, родина г) вода, рідина, молоко, чай
3. Антоніми — це слова:
а) протилежні за значенням;
б) однакові за звучанням, але різні за значенням;
в) однакові за звучанням, але різні за написанням.
4. Позначити рядок, в якому всі пари слів є антонімами:
а) день – вечір, сім’я – рід, зима - літо
б) верх – низ, чорне – біле, ліс - гай
в) вперед – назад, добре – погано, часто - густо
5. Синонімічний ряд — це:
а) два і більше синонімів; б) загальна назва всіх слів, що мають синоніми;
в) назва слів-синонімів, що належать до певної частини мови, наприклад, дієслів.
6. Омонімами називають слова:
а) однакові за написанням і звучанням, але різні за лексичним значенням;
б) різні за написанням і звучанням, але близькі за лексичним значення
в) що мають протилежне лексичне значення.
7. Позначте правильне значення фразеологізму п’яте через десяте:
а) похапцем б) багато в) неправильно г) давно
8. Позначте правильне значення фразеологізму мокрим рядном накрити:
а) улесливо звеличувати б) приховувати злі наміри
в) настирливо домагатися г) зненацька накинутися з докорами, лайкою.
9. Укажіть словосполучення, у яких слово джерело вжито в переносному значенні.
а) джерело мінеральної води; б) нафтове джерело; в) джерело зла.
10. Лексика – це:
а) словниковий склад мови: б) самостійна частина мови; в) службова частина мови.
11.Позначте словосполучення, у яких слово глибокий ужито в прямому значенні :
а) глибока таємниця б) глибоке озеро в) глибока думка г) глибокий яр
12. Перепишіть. У реченнях підкресліть омоніми.
Він серйозно займався спортом.
Займався мутний березовий ранок.
Буває, так зажуришся, що й люлечка не куриться.
Куриться шляхом курява.