Тестові та творчі завдання для проведення тематичної перевірки знань
з літературного читання
в 3 класі
Рожище - 2014
Рожищенська районна державна адміністрація
Відділ освіти
Методичний кабінет
Навчальновиховний комплекс № 4 «загальноосвітня школа 1 – 111 ступенів - гімназія»
Людмила Літвінчук
Тестові та творчі завдання для проведення тематичної
перевірки знань
з літературного читання
в 3 класі
Рожище - 2014
Автор: Л.Б. Літвінчук,вчитель початкових класів,
«Молодший спеціаліст» навчально – виховного
комплексу № 4 «загальноосвітня школа
1 – 111 ступенів – гімназія » м. Рожище
Тестові та творчі завдання для проведення тематичної
перевірки знань
з літературного читання
в 3 класі
Даний посібник підготовлений відповідно до чинної програми з «Літературного читання» та підручника О. Савченко «Літературне читання » 3 клас.
Посібник містить тестові та творчі завдання для проведення тематичної перевірки знань з літературного читання в 3 класі.
Для вчителів початкових класів.
Рецензент: Н.М.Грищенко,методист
Рожищенського районного методичного
кабінету.
Схвалено методичною радою Рожищенського районного
методичного кабінету (протокол №4 від25.11.2014 р. )
Зміст
Вступ ……………………………………………………………………3
Розділ 1. Цікава книга природи……………......................................4
Розділ 2. Від слова до книги. Мова – дивний скарб……………….6
Розділ 2. Від слова до книги. Похвала книгам……………………..8
Розділ 3. З чистого джерела народної мудрості. Чарівні казки.
Народні пісні . …………………………………………………….......10
Розділ 4. Літературні казки й п ‘єса………………………………...12
Розділ 5. Байки………………………………………………………...14
Розділ 6. Світ дитинства у поезії і прозі. Поетичні твори……….16
Розділ 6. Світ дитинства у поезії і прозі. Прозові твори………...18
Розділ 7. Тарас Шевченко: сторінки життя і творчості………… 20
Розділ 8. Із скарбниці казкарів світу……………………………….22
Розділ 9. Прийди,весно, з радістю…………………………………..24
Розділ 10.Візьму перо і спробую…………………………………….25
Список використаних джерел…………….........................................27
Вступ
Основна мета даного посібника – контроль та навчання самоконтролю учнів третього класу.
Тестові завдання посібника дають змогу перевірити знання учнів про письменників, назви героїв їхніх творів, володіння елементарними теоретико- літературними поняттями, які вводилися або використовувалися в ході роботи над розділами підручника. Також уміння пізнавати твір за його героями, ключовими словамиі.т.д.
Завдання складаються з 10 блоків (за вивченими темами), серед яких другий і шостий блоки складаються з двох підтем. Кожний блок містить 8 завдань. Перші 5 завдань є тестового характеру і мають три варіанти відповідей. Але правильна лише одна. Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом. Слід зазначити, що 6,7 та 8 завдання — творчі, де 6 та 7 завдання оцінюються двома балами, а 8 завдання трьома балами, що сприяє розвитку в учнів творчого мислення.
Таким чином, оцінка кожного учня залежить від кількості правильних відповідей. Максимально можлива оцінка за кожну роботу - 12 балів.
Матеріал дібрано відповідно до підручника "Літературне читання", 3 клас. О.Я.Савченко (К.: Освіта, 2013).
3
Розділ 2
Від слова – до книги
Тема.Похвала книгам!
1. Хто був винахідником друкарського верстата?
а) Іван Федоров;
б) Петро Мстиславець;
в) Йоганес Гутенберг.
2. Хто заснував першу бібліотеку в Київській Русі ?
а) Володимир Святославович;
б) Ярослав Мудрий;
в) Данило Галицький.
3. Як називалася перша надрукована І.Федоровим книга?
а) "Буквар";
б) "Апостол";
в) "Біблія".
4. Що означає в перекладі з грецької мови слово "книгозбірня"?
а) бібліотека;
б) каталог;
в) абонемент.
5. Де знаходиться найбільша Державна бібліотека України для дітей?
а) Львів;
б) Москва;
в) Київ.
6.Запиши дійових осіб вірша Д. Павличка «Соняшник»
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8
7.Вибери пояснення до кожного слова. Сполучи стрілочками.
Читальний зал- приміщення,де можна прочитати
книги,або журнали,що є
у бібліотеці в одному
примірнику.
Каталог- картки,на яких зазначено автора
книги.
Абонемент-відділ,де видають книги додому.
8. Творче завдання.Продовж речення. Журнал відрізняється від книжки,тим… ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
9
Розділ 2
Від слова – до книги
Тема.Мова - дивний скарб.
1. Про що розповідається у розділі "Мова – дивний скарб"?
а) про природу;
б) про мову;
в) про море.
2. Оповідання "Наша мова" — це ...
а) художнє оповідання;
б) наукове оповідання;
в) науково-художнє оповідання.
3. Ім'я видатного українського поета, відомого в усьому світі, який відкрив світові мову українського народу.
а) Олександр Сергійович Пушкін;
б) Тарас Григорович Шевченко;
в) Василь Олександрович Сухомлинський.
4. Автор вірша "Кожну літеру ціни".
а) Олександр Олесь;
б) Дмитро Білоус;
в) Дмитро Павличко.
5. Твори «Дивне розмаїття» та «Диктант» - це…
а) казки ;
б) вірші;
в) оповідання.
6. Запиши слова,які на твою думку, характеризують українську мову.
Солов’їна,_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6
7. Пронумеруй послідовність людських винаходів за твором «Наша мова» (за А. Коваль):
винайшли письмо;
винайшли мову.
8.Творче завдання. Поміркуй і запиши:твір «Мова»
І.Січовика нагадує казку,бо… _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7
Розділ 1
Цікава книга природи.
1. Про що розповідалося в творах розділу "Цікава книга природи":
а) про дітей;
б) про природу;
в) про книги.
2. Вкажіть автора вірша "Осінні танці":
а) Ліна Костенко;
б) Дмитро Білоус;
в) Катерина Перелісна.
3. На якому інструменті грав вітер у вірші К.Перелісної "Осінні танці"?
а) на барабані;
б) на трембіті;
в) на сопілці.
4. В яку гру гралися білочки в оповіданні М. Сингаївського"Осіння гра"?
а) "Квач";
б) "Схованка";
в) "Третій-зайвий".
5. Твір «Лісовою стежкою » - це …
а) оповідання;
б) казка;
в) вірш.
6. Добери і запиши свій заголовок до оповідання О. Донченка «Лісовою стежкою»
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4
7. Пронумеруй послідовність ознак осені з твору «Листопад – ворота зими»(за А. Коваль)
Спохмурніло,насупилось небо.
Дерева скинули з себе вбрання.
Природа ніби причаїлась.
Дні стали короткі.
8. Творче завдання. Склади і запиши план оповідання О. Донченка «Лісовою стежкою»
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5
Розділ 3
З чистого джерела народної творчості.
Тема. Чарівні казки. Народні пісні.
1. Фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події це - ...
а) прислів'я;
б) казки;
в) пісні.
2. Невеликий ліричний вірш, що виконується співом це - ...
а) прислів'я;
б) загадки;
в) народні пісні.
3. Впізнай казку за уривком:
«А по горах народ стоїть, як неживий, зціпивши руки, жде, що то буде !»
а) "Кривенька качечка";
б) "Кирило Кожум'яка";
в) "Кобиляча голова".
4. Яке прислів ‘я виражає головну думку казки "Кривенька качечка"
а) за добро платять добром;
б) вік живи – вік учись.;
в) чия відвага, того й перемога.
5. Впізнай героя за його характеристикою:працьовита, спокійна, лагідна, довірлива.
а) дідова дочка;
б) баба;
в) дівчина-качечка.
6. Продовж думку.
Я__________________ вчинки Гриця,тому що________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10
7. З’єднай стрілочками дії персонажів народної пісні «Два півники».
Півники до млина носили
Курочки-чубарочки горох молотили
Цап насипає
Коза меле
8. Творче завдання. Запиши план казки «Кирило Кожум’яка»
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
11
Розділ 4
Літературні казки й п’єса- казка
1. Хто з героїв казки А.Дімарова «Для чого людині серце » не міг ні любити, ані ненавидіти, не знав, що таке «шкода» чи «жаль»?
а) Птахолов;
б) Дерев'яний чоловічок;
в) Веснянка.
2.Твір Ю. Ярмиша «Чому в морі вода солона» це - …
а) оповідання;
б) літературна казка;
в) вірш.
3.Що вирішила Славна Рада найстаріших майстрів у казці Ю. Ярмиша «Місто дружніх майстрів»?
а) придумати назву місту;
б) побудувати новий замок;
в) придумати назву вулиці.
4. Як називалося чарівне місто в казці В. Нестайка «Суд у цирку» ?
а) Рудоград;
б) Рудольфо;
в) Левко.
5.Драматичний твір будь-якого жанру, написаний для вистави — це ...
а) п'єса;
б) казка;
в) байка.
6. Запиши дійових осіб п'єси О. Олеся "Бабусина пригода" .
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
12
7.Вибери і пронумеруй послідовність змісту казки
В. Скомаровського «Чому у морі вода солона»
Росли у нього два сини не плаксуни,не пустуни…
А менший жив немов жебрак:замість оселі мав барак …
Минув чи рік чи два підряд – і став заможним старший брат …
До моря потім завернули ,у воду плиг і потонули …
8.Творче завдання. Склади і запиши план казки Ю. Ярмиша «Місто дружніх майстрів»
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
13
Розділ 5
Байки
1. Твори «Лебідь, Щука і Рак», «Коник- стрибунець », «Чиж і Голуб» - це…
а) вірші - смішинки;
б) казка;
в) байки.
2. Автор байки - це ...
а) бібліотекар;
б) казкар;
в) байкар.
3. Під яким псевдонімом писав свої перші твори Леонід Глібов?
а) Дідусь Кенар;
б) Дядько Фазан;
в) Татко Дятел.
4. У якій байці кінцівка звучить як прислів'я:"Ото на себе не надійся, чужому лихові не смійся!"
а) "Лебідь, Щука і Рак";
б) "Коник-стрибунець";
в) "Чиж та Голуб".
5. У якій байці головна думка виражена словами: "Дурне безладдя лихо діє"?
а) "Лебідь, Щука і Рак";
б) "Коник-стрибунець";
в) "Чиж та Голуб".
6. Запиши слова,які характеризують дії персонажів байки Л. Глібова «Лебідь, Щука і Рак»
Лебідь____________________________________________________________
Рак_______________________________________________________________
Щука_____________________________________________________________
14
7. Пронумеруй пункти плану байки Л.Глібова "Чиж та голуб"
У садочку.
Чужому лихові не смійся.
Біда.
Неволя.
8.Творче завдання. Поміркуй і запиши:чому навчає тебе байка Л. Глібова «Коник-стрибунець».
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
15
Розділ 6
Світ дитинства
у поезії і прозі
Тема.Поетичні твори.
1. Між ким відбувається розмова у вірші Л. Українки «Мамо,іде вже зима»?
а) між мамою і дитиною;
б) між татом і сином;
в) між синичкою і дівчинкою.
2. Твір Л. Українки «Мамо, іде вже зима» це - …
а)вірш - діалог;
б) вірш - загадка;
в) вірш - безконечник.
3.Про що мріє хлопчик у вірші Д. Павличка «Мрія» ?
а) Відпустити на волю птицю.
б) Збудувати хату.
в) Зустріти лелечу сім’ю.
4. Яку дію виконував герой вірша Г. Бойка «Як невдаха виступав»…
а) танцював;
б) співав;
в) грав на скрипці.
5. Темою вірша Г. Бойка «Сашко» є …
а) правила поведінки у громадському транспорті;
б) правила поведінки в школі;
в)правила поведінки в природі.
6. Поміркуй і запиши свою характеристикугерою вірша Г. Бойка «Сашко».
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
16
7.Сполучи стрілочками , де побував кожний вітер з вірша С.Жупанина «Сім вітрів»
Перший вітер на комбайні
Другий вітер у пекарні
Третій вітер у кузні
Четвертий вітер в овочевій ланці
П’ятий вітер у саду фруктовім
Шостий вітер на фермі
Сьомий вітер в ораницю сіяв сонячну пшеницю
12.Творче завдання.Уяви себе поетом і спробуй закінчити вірш.
Восьмий вітер-мандрівець,
веселун і пустунець
_______________ у клас,
________________ нас.
17
Розділ 6
Світ дитинства у поезії і прозі.
Тема.Прозові твори.
1. Яке оповідання В.О.Сухомлинського закінчується словами: "Гарні не красиві слова. Гарні — красиві діла"?
а) "Кінь утік";
б) "Який слід повинна залишити людина на землі?"
в) "Красиві слова і красиве діло".
2.Подія,описана в оповіданні «Красиві слова і красиве діло» відбувається…
а) весняного дня у полі;
б) осіннього дня у полі;
в) літного дня у полі.
3.В оповіданні В. Сухомлинського «Кінь утік»? у поглядах учнів Віталик побачив…
а) схвалення його дій;
б) подив і обурення;
в) байдужість.
4.Хто із хлопців намалював коня з оповідання В. Сухомлинського «Кінь утік»?
а) Віталик;
б) Петрик;
в) Михайлик
5. Хлопці прагнули здобути перемогу у змаганні з оповідання В . Стельмаха"Ловись, рибко!:
а) чесно;
б) різними способами;
в) обманом.
6. Вибери і запиши слова,які на твою думку, характеризують хлопчиків з оповідання О. Буценя «Наше відкриття»
Допитливі,байдужі,спостережливі,наполегливі,мрійливі,дотепні,терплячі.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
18
7. Пронумеруй пункти плану оповідання О. Буценя "Наше відкриття"
Загін у лісі.
Дослідження хлопців про мурах.
Мурашина мова.
Наукове відкриття.
Мурашник.
8. Придумай і запиши заголовки до частин оповідання Я. Стельмаха «Ловись рибко!»
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
19
Розділ 7
Тарас Шевченко:сторінки життя і творчості.
1.Т. Г. Шевченко – великий український….
а) співак і поет;
б) композитор і художник;
в) поет і художник.
2. З розповіді О. Іваненко «Тарас у наймах» ти дізнався про…
а) чумакування малого Тараса;
б) дитинство Шевченка;
в) поневіряння Тараса у пошуках учителя.
3. Твори «Малий Тарас чумакує» і «Тарас у наймах» об’єднує…
а) автор;
б) тема;
в) зачин.
4. Як називалась перша книга Т.Г.Шевченка?
а) «Кобзар»;
б) «Світає..»;
в) «Буквар».
5. Визнач, з якого вірша Т. Г. Шевченка цей уривок:
«А качечка випливає з качуром за ними,
Ловить ряску, розмовляє з дітками своїми…»
а)«Тече вода із-за гаю...»;
б)«І досі сниться: під горою…»;
в)«Село! І серце одпочине…»
6. Згадай і запиши, що ти вже знаєш про життя і творчість
Т. Г. Шевченко.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
20
7. Пронумеруй послідовність слів і утвори речення, яке відображає головну думку твору О. Іваненко «Тарас у наймах»
у малює
Сховається сумні
бур’янах і
пісні співає.
8. Творче завдання.Запиши речення,яке виражає головну думку твору В. Сухомлинського «Сонце заходить»
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
21
Розділ 8
Із скарбниці казкарів світу.
1. Назвіть вид казок, з якими ви познайомилися у розділі "Із скарбниці казкарів світу".
а) чарівні;
б) про тварин;
в) соціально-побутові.
2. У казці братів Грімм «Шипшинка» король видав наказ…
а) спалити всі веретена;
б) виготовити ще більше веретен;
в) закупити веретена у сусідньому королівстві.
3. У казці братів Грімм «Шипшинка» королівна прокинулася через…
а) п’ятдесят років;
б) сто років;
в) двісті років.
4.Почувши звуки флейт і барабана Піноккіо у казці «Пригоди Піноккіо» ...
а) не зупиняючись пішов до школи;
б) повернувся додому;
в) завернув послухати музику.
5. Назвіть казку, в якій головний герой — маленький товстий чоловічок з пропелером на спині.
а) "Пригоди Піноккіо";
б) "Горбоконик";
в) "Про Карлсона, що живе на даху".
6.Продовж речення.
Піноккіо за чотири сальдо продав________________ , щоб купити ____________________________________________________________________________________________________________________________________
22
7.Приєднай стрілочками до малюнка слова,які можна використати для характеристики Карлосона.
Невгамовний спокійний допитливий нерішучий хитрий
лінивий веселий непосидючий хоробрий
впевнений байдужий
8. Творче завдання. Склади і запиши план казки К.Коллоді «Пригоди Піноккіо»
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
23
Розділ 9
Прийди, весно, з радістю.
1. З твору «Благослови, мати, весну зустрічати!»(За В. Скуратівським) матері і бабусі випікали для дітей печиво у формі…
а) ведмедиків ;
б) жайворонків;
в) зірочок.
2.Впізнай вірш за уривком:
«Як весна зламала кригу,
в берег вдарила з розбігу -
без вітрила,без весла
припливла в човні весна…»
а) «Березень»;
б) «Квітень»;
в) «Вийшов травень з лісу»
3. Коли відбуваються події в оповіданні М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять».
а) весною;
б) зимою;
в) влітку .
4. Автором вірша «Розмова з одудом » є…
а) Валентина Ткаченко;
б) Леся Українка;
в) Андрій М’ястківський.
5.Автором вірша «Уже весняне сонце припікає » є…
а) Микола Сингаївський;
б) Леся Українка;
в) Андрій М’ястківський.
6. Поміркуй і запиши з ким зустрівся травень у вірші Миколи Сингаївського «Вийшов травень з лісу».
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
24
7. Вибери продовження до кожного рядка веснянки з твору «Благослови, мати, весну зустрічати!»(За В. Скуратівським) і постав у квадратиках відповідні цифри.
Принесла я вамжитечко
Щоб родилосьлітечко
Ще й червонії діточки
Щоб квітчалися квіточки
8.Творче завдання.Пригадай зміст вірша М. Познанської «Співай,соловейку! » та змісттвору «Як співає соловейко» за Борисом Комаровим та запиши чим схожі й чим відрізняються твори.
Спільне: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Відмінне:________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
24
Розділ 10
Візьму перо і спробую
1.Чого не мала Лисичка для співу у вірші І.Світличного «Слухала Лисичка Солов’я»
а) гарних черевичків;
б) шовкової спіднички;
в) голосу.
2. Химерний чоловічок у вірші Т. Коломієць «Чоловічки»,який зробив із жолудів чоловічків,- це…
а) гном-чарівник;
б) лише сон,що наснився хворій дівчинці;
в) білочубий хлопчисько.
3. Твір В. Сухомлинського «Сергійкова квітка» - це…
а) казка;
б)оповідання;
в) вірш.
4. Події , описані в оповіданні В Сухомлинського «Сергійкова квітка», відбуваються…
а) напередодні 1 вересня;
б) в передостанній день навчання;
в) під час літніх канікул.
5. Автором казки «Як Незнайко складав вірші» є…
а) Микола Носов;
б) Василь Сухомлинський;
в) Анатолій Костецький.
6. Запиши, якими подарунками хвалилися хлопчики з оповідання В. Сухомлинського «Сергійкова квітка».
Петро_________________________________
Максим_______________________________
Гриць_________________________________
Сергійко_______________________________
25
7. З’єднай слова з назвами,які придумав хлопчик у вірші «Імена» А. Костецького.
Волошка лопотуля
Хлоп’ята і дівчата любенята
Тополя любуся
Бабуся голубинка
8.Творче завдання. Спробуй себе в ролі поета і віднови вірш, використовуючи слова із довідки.
Віє вітер з-під_________________________,
у воротях – сірий______________________.
Вітер сірому__________________________
чеше вусики__________________________.
Ясне сонце___________________________,
коту спинку__________________________.
Кіт воркоче,кіт_______________________,
ніби щось сказати_____________________.
Слова для довідки:
котові,воріт,шовкові,кіт,виплива,муркоче,
хоче,пригріва.
26
Список використаних джерел
1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл.із навчанням українською мовою.1 – 4 класи . - К.:Видавничий дім «Освіта», 2012. - 392 с.
2. Савченко О.Я. Методика читання у початкових класах. - К.: Освіта, 2007. – 333 с.
3. О.Я. Савченко. Літературне читання :Підруч. для 3 класу. – К.: ВД "Освіта", 2013.
4.Читайлик. Робочий зошит з літературного читання для 3 класу / Г.
Сапун., Т. Онищук. – Тернопіль : Підручники і посібники , 2014. – 80с.
27