Урок літературного читання у 3 класі на тему: "Леонід Глібов "Коник-стрибунець"

Про матеріал

Даний конспект уроку спрямований на розширення знань учнів про творчість Леоніда Глібова. Комплекс вправ та завдань націлений на формування читацької конпетентності, спостережливості та образного мислення. Крім того, учні розширюють кругозір, обсяг знань з природознавства, отримуючи додаткову інформацію про комах.

Перегляд файлу

Тема. Леонід Глібов «Коник-стрибунець»

Мета. Розширити знання учнів про творчість Леоніда Глібова.

Формувати читацьку компетентність, образне мислення, спостережливість.

Вчити оцінювати вчинки дійових осіб, виявляти мотиви їхньої поведінки.

Виховувати вміння об’єктивно оцінювати ситуацію, засуджувати легковажність та лінощі.

Матеріали та обладнання: підручник «Літературне читання. 3 клас»

          (О. Я. Савченко), портрет Л. Глібова, зображення мурашки і коника-

          стрибунця, куб із завданнями, відеоролик з теми  «Комахи».

Тип уроку: урок формування компетентностей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Хід уроку

І. Організаційний момент (1-2 хв.)

Емоційне налаштування.

  •                   Доброго ранку, діти! Сядьте зручно, руки покладіть долоньками догори і заплющіть очі. Привітайте природу і людей.

Доброго ранку, сонечко ясне!

Доброго ранку, небо прекрасне!

Доброго ранку, чиста водице!

Доброго ранку всі люди навкруг!

  •                   Розплющіть  очі. Поверніться обличчям до сусіда по парті. Посміхніться. Посмішкою побажайте один одному здоров’я, щастя, тепла і добра.

ІІ. Артикуляційна розминка (2-3 хв.).

  1. Чистомовка
  • Ак-ак-ак – повзе задом рак.
  • Ука-ука-ука – у ріку пірнула щука.
  • Ідь-ідь-ідь – в небі білий лебідь.
  • Аха-аха-аха – у траві мала мураха.
  1. Робота зі скоромовкою (скоромовка на екрані).
  • Всіх скоромовок не перескоромовиш, не перевискоромиш.

Читання скоромовки в різному темпі з чітким промовлянням звука [р].

  1. Гра «Обери стежинку»
  • Яку стежинку ми оберемо на сьогоднішній урок? Що будемо робити?
  • Складати задачі і розв’язувати приклади.
  • Слухати музику.
  • Малювати.
  • Читати і мислити.

ІІІ. Актуалізація знань учнів (2-5 хв).

  1. Вправа «Доповни речення»
  • Невеликий, найчастіше віршований твір з повчальним змістом – це (байка).
  • Людину, яка створює байки, називають – (байкар).
  • Головна особливість байки – (повчальний зміст).
  • У байках в образах тварин, рослин, різних предметів зображено (людей).
  1. Коротка розповідь біографії Л.Глібова.

Група «Довідкове бюро»

1 учень – Л.Глібов народився 5 березня 1827 року в селі Веселий Поділ на Полтавщині.

2 учень – Першою вчителькою Леоніда була мати.

3 учень – Маленьким дуже любив казки і народні пісні, а ще любив доглядати за квітами.

4 учень – У 13 років написав свій перший вірш «Сон».

5 учень – Закінчив гімназію і пішов працювати вчителем.

6 учень – Глібов написав 107 байок, а ще вірші, віршовані казки, акровірші.

7 учень – Свої твори підписував «дідусь Кенир ».

ІV. Повідомлення теми уроку (5-7 хв).

  1. Слово вчителя.
  • На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомитися із творчістю видатного українського байкаря. А хто є героями байки, яку ми читатимемо сьогодні, ви дізнаєтеся, відшукавши слова, які заховалися.

Л у м у р а ш к а а о

Н с п о к о н и к и к

  1. Природниче інтернет-кафе « У світі природи»
  • До якого класу тварин ми віднесемо мурашку і коника?
  • Де ми можемо зустріти цих комах?
  • Який спосіб життя веде кожен із них?
  • Що ви знаєте про коника? А що б хотіли дізнатися?
  • А про мурашку?

Перегляд відеоролика про життя комах.

  • Що нового ви дізналися з побаченого?
  • Яких комах ви запам’ятали? Назвіть їхні істотні ознаки.
  •                   Коник-стрибунець – це комаха з родини прямокрилих. Завдовжки до 10 сантиметрів. Забарвлення переважно зеленувате. Більшість коників, а їх є 6400 видів, харчуються рослинною їжею, деякі мають змішане харчування, є серед них і хижаки.. деякі види шкодять сільськогосподарським культурам та деревним породам.
  •                   Мурашка – мурахи є нелітаючими спеціалізованими осами, які розвинулись в окрему еволюційну гілку. На сьогодні, описаними і відомими науці є понад 12 тис. видів. Мурахи утворюють складні соціальні колонії із кастовим поділом особин у них. Більшість видів мурах для своїх колоній споруджують мурашники, хоча існують й такі, що ведуть кочівний спосіб життя.
  •                   А зараз давайте оживимо наших героїв, поринувши у зміст байки «Коник-стрибунець».

V.  Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання байки Л.Глібова «Коник-стрибунець».

1. Робота над змістом ілюстрацій до байки

-  Розгляньте ілюстрації до байки на сторінках 95-96.

- Скільки героїв зображено?

- Який вигляд у коника? Як ви думаєте чому?

- Що могло статися з комахою?

2. Словникова робота

Вдатний – здібний.

Проворний – швидкий.

Досхочу – досить.

Розкошувати – насолоджуватися.

Неборак – бідолаха.

Буйнії – дуже рухливі.

Непереливки – скрутно.

Небіж – племінник.

  • Складіть з словами речення.
  1. Виразне читання байки вчителем з попереднім завданням.
  • Ви висловлювали різні припущення щодо змісту байки, а тепер, прослухавши її, переконайтеся, що ваші твердження були правильними.
  1. Підготовка до читання

а) Вправа на розвиток сприймання (слова попередньо записані на дошці).

Коник                суне         порадь           проспівав

Молодець         плаче       опізнився       муравей

Стрибунець      біліє         ледаче           танцюй

Співав             кряче         любе                гопака

  • Читання хором
  • Читання в парах
  • Вибіркове читання (іменники, дієслова)
  • Читання зверху-вниз, знизу-вверх.
  1. Читання байки учнями.
  2. Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.
  • Яким змальовано Коника на початку байки? Прочитайте.
  • Яку риса характеру Коника підкреслюється?
  • Прочитайте, з яким проханням звернувся Коник до Мурав’я. Чому?
  • Що відповів йому Муравей?
  1. Повторне читання байки учнями мовчки.
  • Визначте, де тут повчання.
  • На скільки частин можемо поділити байку? Поясніть, чому?
  1. Визначення головної думки твору.
  • Як ви думаєте, кого мав байкар на увазі, розповідаючи про Коника і Мурав’я?
  • Яка головна думка байки?

Робота в парі.

  • Із поданих прислів’їв виберіть те, яке б відображало головну думку в творі.
  • Тяжко тому жити, хто не хоче робити.
  • У невмілого руки не болять.
  • До роботи плачучи,  а до танців скачучи.
  • Коли почав орати, то в сопілку кинь грати.
  1. Робота над твором

а) Творче завдання (в групах)

- Негативним рисам характери людини (вадам) підібрати алегоричні образи тварин.

  • Хитрість (лисиця)
  • Легковажність (метелик, коник)
  • Боягузтво (заєць)
  • Жадібність (вовк, кабан)
  • Дурість (вовк, ведмідь)

б) Характеристика дійових  осіб

- Скільки дійових осіб у байці?

- Що сказано про Коника?

- Позитивний чи негативний образ постає перед нами?

- Які слова наштовхнули нас на цей висновок?

- З яким проханням звертається Коник?

- З яких причин він не підготувався до зими?

- Як одним словом назвати вади героя ? (легковажність)

- Як відреагував Мураха на прохання?

Фізкультхвилинка

«Зайченята»

Сірі зайчики маленькі

(Вушка є у них довгенькі)

В лісі грались, веселились, —

Працювати вже стомились.

А щоб добре працювати,

Треба трішки пострибати.

Відпочили, розім'ялись

Й до роботи знову взялись.

в) Характеристика лексичного матеріалу.

- Знайдіть опис початку зими. Яке емоційне навантаження у слові «суне»?

- Замініть слова «гульк», «серце мліє» синонімами.

- Які слова використав для прохання Коник?

Висновок: мова байки емоційна, образна, близька нам.

  1.  Виразне читання байки в особах. Гра «Актори»
  2.  Складання запитань до байки за методикою «Кубування»

На гранях куба записано запитання: Хто? Який? Де? Коли? Куди? Що? Учні складають питальні речення.

  1. Робота над вдосконаленням техніки читання
  1. Вправа «Продовж речення»
  • У степу, в траві…
  • Чуєш – в лісі…
  • Опізнився, небораче…
  • На таку веселу мову…
  1. Читання рядків, що характеризують Зиму, Коника, Мурав’я.
  2. Встановлення послідовності подій байки за розташуванням дієслів відповідно до змісту

Співав, розкошував, плаче, мліє, суне, розгулявся, біліє, кряче, кинувсь, згину, гудуть, порадь, одказав.

  1.  Гра «Асоціації»

Прикріплено три малюнки: «Зима», «Літо в степу», «Ворон на гілці»

Учні зачитують уривки з байки, що характеризують дані малюнки.

  1. Інтерактивна вправа «Фантастичні гіпотези»

Учні будують речення, починаючи їх словами «Що було б, якби…»

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія (1-3хв)

  1. Обговорення у дружньому колі
  • Що найбільше сподобалося на уроці?
  • Що візьмете із собою у життя?
  • Що нового дізналися?
  • Які недоліки людського характеру засуджуються у байці «Коник-стрибунець»?
  • Які висновки для себе зробили?

Вчитель закінчує урок словами Л.Глібова:

Здається, байка бреше,

А справді – явну правду чеше,

Нікого в світі не мине.

Читайте, згадуйте мене.

  1. Домашнє завдання.

Навчитися виразно читати байку. Підготувати у групах інсценізацію.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Вікіпедія.
  2. Інноваційні технології в початковій школі. – Початкова освіта. Бібліотека. – К., 2008.
  3. Інноваційні технології навчання. Методичний посібник для вчителів 1-4 класів. – Р., 2006.
  4. Інтегровані уроки 1-4 кл. – К., 2011.
  5. О.Я. Савченко. Літературне читання. – К., 2013
  6. С.М. Бурлака. Формування життєвих компетентностей молодших школярів. – Х., 2-18.
  7. Я. Морська, С. Шароварко. Вивчення творів напам’ять. Посібник для вчителя. – Т., 2010.
docx
Додано
26 лютого
Переглядів
167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку