Тестові завдання з теми: «Складне речення. Складносурядне речення. Складнопідрядне речення»

Про матеріал

Завдання для контрольного оцінювання знань, умінь та навичок учнів з рідної мови , які дають можливість об'єктивно оцінити рівень підготовки школярів, виявити недоліки та вчасно усунути їх.

Перегляд файлу

Перший варіант

тема: складне речення. складносурядне речення. складнопідрядне речення

1. Укажіть правильні твердження:

а) У складносурядному реченні використовуються тільки сполучники сурядності.

б) У складносурядному реченні між простими реченнями в окремих випадках ставиться тире.

в) У складнопідрядних реченнях підрядна частина завжди знаходиться після головної.

2. Укажіть складне речення:

а) Він так і залишив квітку разом із густим кущиком трави в її зеленому храмі і, обережно обкосивши, пішов далі. (Григір Тютюнник.)

б) Вечорами ховалася Марія від людей і розливала безліч дівочих сліз. (І. Самчук.)

в) І гадючаться землею тріщини-розколини, і жовкне трава, а полин стає каламутно-сірий. (3. Тулуб.)

3. Укажіть складносурядне речення, в якому правильно розставлені розділові знаки:

а) Цей вогнистий молодий тур вельми припав до серця Сивооку, і хлопець навіть вигадав для нього ім'я Рудь. (П. Загребелъний.)

б) Віраж через останню кучугуру, і ось вам море. (О. Гончар.)

в) На протилежному боці плеснули кущі, і на піщану косу вийшла чітко окреслена людська постать. (Григір Тютюнник.)

4. Укажіть правильне твердження:

а) Ні тобі пошуму листя, ні крику птаха... (П. Загребелъний.) Це складносурядне розділове речення.

б) Ми ж, двоє піших пішаниць, упали в небо горілиць, а світ, немов горіх, розпався. (В. Стус.) Це складносурядне протиставне речення.

в) Чи не було в городі людей, чи вже так безпечно вони почувалися заховані в найдальші гли­бини зеленого дивосвіту?

 (П. Загребелъний.) Це складносурядне єднальне речення.

5. Укажіть складнопідрядне речення, в якому правильно розставлені розділові знаки:

а) Злий вітер, що натхненням людський розпач шарпав вже тихне. (Б.-І. Антонич.)

б) Куцевол почвалав до свого бульдозера, і щоб не гайнувати час, погнав його вперед. (О. Гончар.)

в) Відомі також випадки отруєння людей через те, що вони вживали настої з конвалії. (Б. Заверуха.)

6. Укажіть складнопідрядне речення, в якому засіб зв'язку сполучне слово:

а) І так мені хочеться когось зустріти, розказати, що я вже не якийсь там пастушок, а жнець. (М. Стельмах.)

б) Наче зором прагнеш проникнути в глиб тієї загадки, знову побачити все те, що привиділося цієї ночі. (Є. Гуцало.)

в) Лаврін не мав сили вдарити так, щоб кров шугонула в пальці. (Ю. Мушкетик.)

7. Укажіть складнопідрядні речення, в яких засоби зв'язку сполучники:

а)  Подібно до Сократа, Сковорода учить, що людина мусить в першу чергу пізнати сама себе, свою власну природу. (Г. Ващенко.)

б) Та вийшло так, що Святослав, сам того не відаючи, зробив для Болгарії найбільшу послугу. (П. Загрєбєльний.)

в) Шукаєм свого роду по архівах, що вже припали порохом століть. (О. Тарнавський.)

8. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним з'ясувальним:

а) Далеко в піщаних неродючих степах вовк надибав на полігон і наче відчув, що тут йому буде спокій.

 (М. Вінграновський.)

б) Не може зима похвалитись теплими квітами, що грають яскравими барвами. (Є. Гуцало.)

в) По норах попричаювались гнізда дрібнесеньких бджолоїдок, які можуть завдати шкоди пасіці. (Є. Гуцало.)

9. Укажіть правильні твердження:

а) Якщо друзі в злагоді, то й робота йде на лад. (Народна творчість.) Це складнопідрядне речення з підрядним мети.

б) А як ніч — вередлива пані — од асфальту одійме тепло, тоді місто у сні передраннім потягне щільніше рядно. (П. Гребінка.) Це складнопідрядне речення з підрядним часу.

в) На кожному кроці, хоч ми і не помічали, виблискували прояви нашої вікової культури у психіці й щоденному побуті людей. (О. Семененко.) Це складнопідрядне речення з підрядним допустовим.

10. Укажіть складне речення з кількома підрядними, яке містить чотири частини:

а) Данилові здалося, що він уже давно-давно знає Мирославу, її місячні коси, її характерну дівочу ходу, яка чаїть у собі щось нерозгадане. (М. Стельмах.)

б) Над посизілим багаттям, висів задимлений казан, у якому гусла немудра селянська стра­ва пшоняний куліш, що пахнув не лавровим листом, а м'ятою. (М. Стельмах.)

в) Особливо гирло Почайної розлилося широко, бо Дніпро не мав місця, щоб прийняти всю тую воду, яку вона несла йому в дарунок. (Б. Лепкий.)

11.Укажіть складнопідрядне речення з кількома підрядними, яке відповідає поданій схемі:

а) Вперше підняли на собор руку князі, що вийшли з тої самої Суздальської землі, де колись княжив творець Софії Ярослав Мудрий. (П. Загрєбєльний.)

б) Ось тільки варто прислухатись, як шарудить на вітрі сухий бур'ян у полі, як у тому впертому шарудінні живе не тільки печаль, а й надія. (Є. Гуцало.)

в) Та й тобі буде приємно відчути, що нема в мене від тебе таємниць, що в усьому ти мій перший помічник і що я пишаюся не тільки твоєю красою й коханням, але й розумом і чемністю. (3. Тулуб.)

12. Укажіть складнопідрядне речення з кількома підрядними, в якому правильно розставлені розділові знаки:

а) А ти й не знав, що серед того люду стоїть одна, що молиться за всіх. (Л. Костенко.)

б) Коли вже сонце гуркотить, чіпляючись за бані й хрести Покровського монастиря, щоб остаточно пірнути за жовті надобрієві хмари раптом зірветься легенький, пустотливий вітер і плюсне вам просто в обличчя. (Б. АнтоненкоДавидович.)

в) Данило думає про те, що незабаром настане зима, і йому треба буде щовечора, натягши на плечі кожух та прихопивши рушницю, йти на колгоспні ферми сторожувати худобу. (Григір Тютюнник.)

 

 

 

 

Другий варіант

 

ТЕМА:   СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ. СКЛАДНОПІДРЯДНЕ РЕЧЕННЯ

1. Укажіть правильні твердження :

а) У складносурядному реченні прості речення синтаксично рівноправні і об'єднані сурядним зв'язком.

б) Сполучник якщо вживається в складносурядних реченнях із підрядними умовними і з'я­сувальними.

в) Складнопідрядне речення має дві граматично пов'язаних частини головну і підрядну.

2. Укажіть складне речення:

а) Василько знайшов у сінях іржаву саперну лопатку, вищерблену осколком, і пішов у хлів копати черв'яків. (Григір Тютюнник.)

б) Купатися самого в річку Родим Сивоока не пускав і вирив для нього маленьку
копанку... (П. Загребельний.)

в) Ішли небом хмарки пружними грудками піни, і дзвінке зимове повітря гуло від важкого
дзвону. (3. Тулуб.)

3. Укажіть складносурядне речення, в яких правильно розставлені розділові знаки:

а) Обережно заглянув до дупла, й раптом в обличчя вдарило шумом, плюскотом крил. (Є. Гуцало.)

б) На вулицях мало людей і тільки вантажні машини мчать до греблі й шлюзу. (О. Довженко.)

в) Доказуючи, старий торкнувся струн, і струни відгукнулися на його ласку, застогнали жа­лібною тугою... (3. Тулуб.)

4. Укажіть правильні твердження:

а) І день догорів, і сонце пірнуло у море. (Дніпрова Чайка.) Це складносурядне єднальне речення.

б) Над садом стоятиме дим із хати журби, а під ним літатимуть ангел зі снігом. (В. Герасим'юк.)
Це складносурядне протиставне речення.

в) Тільки сухо й дзвінко тріщать в саду цвіркуни, та шарудять стривожені тополі. (3. Тулуб.)
Це складносурядне розділове речення.

5. Укажіть складнопідрядне речення, в якому правильно розставлені розділові знаки:

а) За Хмельниччини, яку прийнято називати ще «козацькою добою» в Україні був надто ви­сокий статус серед селян, особливо в XVII ст. (В. Скуратівський.)

б) Потім, коли зайшов із речами та букетом півоній в автобус і глянув у вікно, постать ма­тері вже видалась віддаленою. (Є. Гуцало.)

в) Зрештою вона знайшла в скрині те, що шукала і, хутенько поскладавши зажужмане своє багатство, зачинила віко. (Є. Гуцало.)

6. Укажіть складнопідрядне речення, в якому засіб зв'язку сполучне слово:

а) Вночі подув такий степовий надлиманський вітер, що захилиталися навіть
скирти. (М. Вінграновський.)

б) Єсть серце єдине, серденько дівоче, що плаче, сміється, і мре й ожива. (Т. Шевченко.)

в) Очі самі склеплюються, наче повіки важніють від залізних замків. (Є. Гуцало.)

7. Укажіть складнопідрядні речення, в яких засоби зв'язку сполучники:

а) Сагайдачний бачив, що ось-ось спалахне заколот, і попередив Хоткевича. (3. Тулуб.)

б) Невже вічна доля села бути тупим, обмеженим рабом, що продається за посади й харчі,
втрачаючи не тільки мету, а й людську гідність? (В. Під могильний.)

в) Повірили люди, що вічно стоятиме цей великий і предивний собор. (П. Загребельний.)

8.. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним з'ясувальним:

а) їхні пісні — то немов і є прочитання вголос оцих закодованих шифрограм, які поки що німують, порожні й холодні. (Є. Гуцало.)

б) Крижинками танули зорі в якомусь блакитнуватому світлі, що раптом наситило холодне повітря. (3. Тулуб.)

в) Я застигаю біля тата і не вірю, але трохи й вірю, що на дорозі, висвічуючи туманом бороди, може об'явитися з мішком за плечима Дід-Мороз і підійти до нас. (М. Стельмах.)

9. Укажіть правильні твердження:

а) Коли на грудях моря розстелялась мла, хвиль сонних перемови повторяли птахи. (Б.-І.Антонич.) Це складнопідрядне речення з підрядним допустовим.

б) Струнка тополя тонша й тонша, мов дерево ставало б птахом. (Б.-І. Антонич.) Це склад­нопідрядне речення з підрядним порівняльним.

в) В українських обрядових піснях подається величний образ Матері Божої, що є зразком для
земних матерів. (Г. Ващенко.) Це складнопідрядне речення з підрядним означальним.

10. Укажіть складне речення з кількома підрядними, яке містить чотири частини:

а) Коли ступила між дерева, коли побачила, як по їхньому гіллю згори донизу ллється наче
якесь аж туманне сонячне проміння, і як у тому промінні мінливо зблискує листя, коли
почула вогкий, густий, прілий запах лісу,всміхнулась. (Є. Гуцало.)

б) Літні люди авторитетно підтверджували, що майже в кожному селі були ясновидці,
котрі використовували ікону святого Пантелеймона, для того щоб «зупинити
пожежу». (В. Скуратівський.)

в) Визвольна війна українського народу ще тривала, коли в західноєвропейській історіографії
з'явилися перші спроби її широкого висвітлення, у яких науково-інформативний елемент
поєднувався з літературно-описовим.

11.Укажіть складнопідрядне речення з кількома підрядними, яке відповідає поданій схемі:

а) Тоді й названо ту стіну Нерушимою, бо повірили люди, що вічно стоятиме цей великий
і предивний собор. (П. Загребельний.)

б) Розмова почалася з неволі, тому що багатьох галерників розшукували кобзарі за дорученням родичів і товаришів, щоб викупити їх. (3. Тулуб.)

в) Посеред майдану, де мене лишили радисти, я зупинився, не знаючи, куди
податись. (Григір Тютюнник.)

12. Укажіть складнопідрядне речення з кількома підрядними, в якому правильно розставлені розділові знаки:

а) Коли ми засвоїли мотив і почали співати пісню «начисто», я, з подивом прислухаючись до власного голосу, відчув, що в мене виходить непогано. (Б. Антоненко-Давидович.)

б) Це починалось тоді, коли на лужках і левадах затоплений латач прямо в барвінковій вод
засвічував свої весільно-золоті свічада, а з лісу обзивалася зозуля. (М. Стельмах.)

в) Коли до цього додати українські народні пісні, що Тарас чув від батька, від матері й сестри
Катерини, а то й від захожих кобзарів і лірників то не важко уявити духовну атмосферу
якою насолоджувалась думка й розум майбутнього поета. (А. Чайковський.).

 

 

 


Третій варіант

ТЕМА: СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ. СКЛАДНОПІДРЯДНЕ РЕЧЕННЯ

1. Укажіть складні речення:

а) Мотря помітила на кущі калини червоний кетяг, не скльований горобцями, і простягнула до нього руку. (Є. Гуцало.)

б) Промайнуло гирло Хрещатого яру, зелені гаї високих київських берегів, і виринули золоті бані Печерського... (3. Тулуб.)

в) На міському майдані ялинка, і на строкату юрбу дітлахів і роззяв добрий святий Миколай поглядає з будинку. (Н. Білоцерківець.)

2. Укажіть складносурядне речення, в якому правильно розставлені розділові знаки:

а) Підкинув сухих трісок, і огонь одразу спалахнув. (І. Самчук.)

б) Спускаюсь донизу, проминаю кілька хат і ось вона, моя домівка рідна. (В. Стус.)

в) В церквах горить Христовий ладан, і куриться молитви дим. (Б.-І. Антонин.)

3. Укажіть складнопідрядне речення, в якому правильно розставлені розділові знаки:

а) На кожному кроці, хоч ми і не помічали, виблискували прояви нашої вікової культури у психіці й щоденному побуті людей. (В. Симоненко.)

б) Я дивився й слухав цю осінню картину, що мала заворожуючий зоровий та звуковий ряд і поволі ступав схилом яру. (Є. Гуцало.)

в) Хвойні не скидають свого вбрання на зиму, тому, що їхні листочки-хвоїнки випаровують дуже мало води. (Б. Заверуха.)

4. Укажіть складнопідрядне речення, в якому засобом зв'язку є сполучне слово:

а) Сонце заблищало на металевих боках механізмів, що безладною чередою збились коло штабного вагончика. (Григір Тютюнник.)

б) Мало хто знає, що в нашій флорі є і дикорослий нарцис — нарцис вузьколистий. (Б. Заверуха.)

в) Люба нагнулась до нори й сказала, що це так господарював борсук. (М. Стельмах.)

5. Укажіть складнопідряднеі речення, в яких засобом зв'язку є сполучники:

а) Мабуть, нема іншого такого місця на планеті, де тіло землі було б так густо начинене металом війни, де стрілки компасів так танцювали б від штучних аномалій. (О. Гончар.)

б) Одного дня Сашко відкрив, що Сіроманець сліпий. (М. Вінграновський.)

в) В очереті справді натрапляють вони на таке багатство, якому й ціни не складеш у степу.

 (О. Гончар.)

6. Укажіть складнопідрядне речення з підрядним з'ясувальним:

а) Дятли дружніше й завзятіше гострими дзьобами лупцюють по деревах, вишукуючи мурах та личинок, що заснули на зиму. (Є. Гуцало.)

б) Туман тоді стояв такий густий, що крийма вкрив і землю, і Дніпро. (Григір Тютюнник.)

в) Який же це тобі розумник сказав, що саме в ці кущі зайде Сіроманець? (М. Вінграновський.)

7. Укажіть складне речення з кількома підрядними, яке складається з трьох частин:

а) А чабан Горпищенко тільки радується в душі, дивлячись, як люди смакують його водою
бо її нітрохи не меншає від того, що все літо беруть і беруть. (О. Гончар.)

б) Коли зовсім облетить листя, коли відсріблиться ніжний ранковий іній на схопленій морозцем землі, коли все відчутніше дихатиме в обличчя зима, то на гіллі деяких рідкісних
яблунь і далі висітимуть яблука, світитимуться, мерехтячи восковою стиглістю і чистим
рум'янцем. (Є. Гуцало.)

в) Розказував одного разу старий білоголовий мандрівник, перепочиваючи кілька день у богомільної і милосердної Іванихи Дубихи, молодим ровесницям Тетяни, які зібралися в неї,
що був або, може, й єсть ще між українським дівоцтвом, звичай в надвечір'я Івана Купа­ла ворожити та про свою будучність у русалок довідуватися. (О. Кобилянська.)

8. Укажіть складне речення з кількома підрядними, яке відповідає поданій схемі:

а) Данилові здалося, що він уже давно-давно знає Мирославу, її місячні коси, її характерну
дівочу ходу, яка чаїть у собі щось нерозгадане. (М. Стельмах.)

б) Найчастіше до своєї долі зверталися дівчата, щоб вона ощедрила їх щасливим подружнім
життям і щоб у майбутній сім'ї зцементувався родинний затишок. (В. Скуратівський.)

в) Коли двоє б'ються, майже завсігди з'являється третій, який спершу приглядається до бійців,
щоб згодом виступити в ролі торжествуючого пожинача плодів перемоги. (П. Загребельний.)

9. Укажіть складнопідрядні речення з кількома підрядними, в яких правильно розставлені роз­ділові знаки:

а) Має початись вознесіння сон-трави з-під опалого листя й сухого галуззя в лісі, вознесіння пролісків, чиї пелюстки схожі на лапаті сніжинки недавньої зими, вознесіння рясту, що наче позичить собі кольору в небесної далечини. (Є. Гуцало.)

б) Проходячи мимо горобини, що стояла поміж вільх і беріз у захистку їхнього рясного віття не можна було втриматись від того, щоб не поглянути на її радісну поставу, що виражала щиру-щирісіньку втіху. (Є. Гуцало.)

в) Перший тенор, зовсім не передбачаючи, що може з'явитися другий соліст, який копіюва­тиме його спів, вражений, замовк. (Б. Антоненко-Давидович.)

10. Напишіть, які розділові знаки ставляться в складносурядному реченні. Свою відповідь проілюст­руйте прикладом.

 

 

 

Четвертий варіант

ТЕМА:   СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ. СКЛАДНОПІДРЯДНЕ РЕЧЕННЯ

1. Укажіть складне речення:

а) Повечерявши, сестра повела мене спати і, поклавши на постіль, перехрестила, поцілувала, усміхаючись, знов назвала мене приблудою. (Т. Шевченко.)

б) Коло багаття лежала купа прим'ятого картоплиння, змішаного з опалим листям, і видно
було глибокий слід від тачки. (Григір Тютюнник.)

в) А я вставав, на шаблю руку сперши, і крізь поразки йшов до перемог. (Л. Костенко.)

2. Укажіть складносурядні речення, в яких правильно розставлені розділові знаки:

а) І справді, на прибережнім сухопутті звиваються посірілі в'юни і вигинаються косаті щу­
паки. (М. Стельмах.)

б) Дзвеніли комарі кришталевим дзвоном, і лилися з неба блакитним сяйвом співи весняних
радісних жайворонків. (3. Тулуб.)

в) Тремтячий відсвіт блискавиці на мить вихоплює з темряви стіни, пічку й кутки, і знов гли­бокий морок і тиша. (3. Тулуб.)

3. Укажіть складнопідрядні речення, в яких правильно розставлені розділові знаки:

а) Сагайдачний бачив, що ось-ось спалахне заколот, і попередив Хоткевича. (3. Тулуб.)

б) І тільки тут, на Січі, люди вперше починали виховувати в собі справжню, свідому любов до своєї батьківщини, тому, що тільки тут, в цьому орлячому кублі, батьківщина дійсно
ставала для них рідною матір'ю, а не лютою мачухою... (3. Тулуб.)

в) Він тихо причалив до лісникового човна, котрий ніколи ніким не приковувався, і, зіпхнув­ши його з берега, пустив за водою. (Григір Тютюнник.)

4. Укажіть складнопідрядні речення, в яких засобом зв'язку є сполучники:

а) Ліна вперше по-справжньому відчула свою потрібність людям, кожним нервом відчула, що
починає жити повноцінним, а не рослинним, не оранжерейним життям.

б) Піти лишень подивитися до царя в палати, що там робиться. (Т. Шевченко.)

в) Він знав, що натовп не любить жартувати. (В. Малик.)

5. Укажіть складнопідрядні речення, в яких засобом зв'язку є сполучні слова:

а) На сонячних галявинах трави такі, що вже й на випас годилися б. (Григір Тютюнник.)

б) Той крейсер був теж ніби причетний якимось чином до цього їхнього душевного зближен­ня, що так несподівано виникло. (О. Гончар.)

в) Не забуває молодий Горпищенко весело спом'янути добрим словом того невідомого пращура,
який цей колодязь викопав у степу. (О. Гончар.)

6. Укажіть складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними:

а) Ще так недавно чувся голосний спів іволги, що клопоталась біля гнізда. (Є. Гуцало.)

б) Лише по незначних прикладах можна вгадати, де цвіла та чи інша рослина.

в) Батько діда просить, щоб той розказав про Коліївщину. (Т. Шевченко.)

7. Укажіть складне речення з кількома підрядними, яке складається з трьох частин:

а) Не в розкішних будинках, котрих там не було, не в бронзах і мармурах лежала краса Києва,
а в тих горбах зелених, на яких він розтаборився, в ярах численних засипаних квітками,
в журливих потічках, що до могутнього Дніпра збігали. (Б. Лепкий.)

б) Ждали тато й мама, що син їх незабаром приїде укінченим гімназистом, дійшовши звичай­
но, кінця курсу щасливо, як то бувало при скінченні попередніх класів, коли Михайло при­
возив то похвального листа, то якусь книжку нагороду за успіхи в навчанні. (Олена Пчілка.)

в) Кожен козак, що йде в степи, зав'язує собі вузлик з порохом на той випадок, коли не зможе
розвести вогню. (Ю. Мушкетик.)

/

8. Укажіть складне речення з кількома підрядними, яке відповідає поданій схемі:

/

а) Особливо гирло Почайної розлилося широко, бо Дніпро не мав місця, щоб прийняти всю
тую воду, яку вона несла йому в дарунок. (Б. Лепкий.)

б) А ти й не знав, що серед того люду стоїть одна, що молиться за всіх. (Л. Костенко.)

в) А що ж було гетьманові робити, коли гетьманові від царя був такий наказ даний, щоби він
з польськими коронними гетьманами повсякчасні зносини тримав і всіма способами не допуска!
до того, щоб козаки до бунтарів, себто до покривдженого народу, приставали. (Б. Лепкий.)

9. Укажіть складнопідрядні речення з кількома підрядними, в яких правильно розставлені розділові знаки:

а) Владика Молдавський Петро Могила, що через шість років після уніатів став київським митрополитом був першим, хто відбудував і зміцнив собор, перед тим плюндровани і нищений. (П. Загребелъний.)

б) Тільки старий бандурист, що йшов туди зі своїм проводжатим, не боявся підійти до пані,бо знав, що божого старця і панам годиться шанувати. (Б. Лепкий.)

в) Подякувавши Богові, пішов він у світ, набравши з собою цілющої роси, щоб робити нещасних сліпців видющими та допомагати людям, як навчився він тої ночі у лісі. (О. Ольжич

10. Напишіть, які засоби зв'язку використовуються в складнопідрядному реченні. Відповідь щ ілюструйте прикладом.

 

 

 


 


Перший варіант

БЕЗПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ'ЯЗКУ

1. Укажіть безсполучникове складне речення, між частинами якого ставиться кома:

а) Навіть і Віталик трохи торопіє ні живої душі ніде немає. (О. Гончар.)

б) Менше вкусиш більше ковтнеш. (Народна творчість.)

в) Сиплеться осипається листя гнуться горбляться берези плаче і посміхається крізь сльози осінь. (М. Стельмах.)

 

2. Укажіть безсполучникове складне речення, між частинами якого ставиться двокрапка:

а) У парку безлюдно весь парк ще нагрітий після спековитого дня. (О. Гончар.)

б) Проїхали сани зімкнулися хижі ряди степовиків. (П. Загребєльний.)

в) Вони, люди, знають на Шептала можна покластися. (В. Дрозд.)

 

3. Укажіть безсполучникове складне речення, між частинами якого ставиться тире:

а) Собака починає хвилюватись вона лізе до мого обличчя з вдячністю лиже мені руки й ве­рещить. (М. Хвильовий.)

б) Чисте сумління маєш спокійно спати лягаєш. (Народна творчість.)

в) Буріють вишні-петриківочки шовковиця сиплеться. (О. Гончар.)

4. Укажіть безсполучникове складне речення, в якому друга частина передає причину:

а) У парку безлюдно: весь парк ще нагрітий після спековитого дня. (О. Гончар.)

б) За суздальцями йшли володимирці у високих гостроверхих залізних шоломах, в мідяночервоних калантарях, з широкими мечами на поясах, коні у всіх були невеличкі, але жваві. (П. Загребєльний.)

в) Скрипне хвіртка висунеться з неї дитяча голівка. (Григір Тютюнник.)

 

5. Укажіть правильні твердження:

а) Так здійснилася найдорожча Михайликова мрія: він опинився в єзуїтському колегіумі і ра­зом із вихованими хлопчиками грав на сцені чудові трагедії з життя мучеників, героїв і свя­тих. (3. Тулуб.) У цьому реченні друга частина розкриває зміст першої.

б) Ліс аж тріщить від машин, мотоциклів, приймачі ревуть, вода кипить плавцями та ниряльниками, лящать діти, пустують дорослі, блищать тіла, літають м'ячі, яскравіють рятівні кола. (О. Гончар.) Це речення передає послідовність подій.

в) Землю поважай вона дасть урожай. (Народна творчість.) У цьому реченні друга час­тина передає причину того, про що йдеться у першій.

 

6. Укажіть безсполучникові складні речення, в яких допущені пунктуаційні помилки:

а) За все вищі були великі верби гіллясті; вони широко розкидалися вгорі і над хатками, і над тими садочками, зеленіючи ясно на блакитному небі. (Б. Грінченко.)

б) Від броду загупали, заклекотіли копита хтось сторчголов мчав присілком, здіймаючи над ним хмару куряви. (М. Стельмах.)

в) Захочеш пити, підеш до струмка. (Народна творчість.)

7. Укажіть складне речення з різними видами зв'язку, яке відповідає поданій схемі:

а) Богдась торсав матір за руку, і вона квапливо надірвала другий, Опанасів, конверт, поча­ла читати, і раптом Богдась побачив, як великі, наче дощові краплини, сльози потекли по щоках мами. (О. Іваненко.)

б) Знову мигнула блискавка раз і вдруге, і ліс і зверху, і зсередини просвітився недобрим блакитним огнем, а грім, як навіжений, лупнув у кілька ціпів, неначе хотів обмолотити землю. (М. Стельмах.)

в) Лелека-гайстер поволі, але впевненою ходою йде по вуличці, скоро й зникає у відчиненій хвіртці якоїсь садиби, а я не можу позбутись гострого відчуття, що спектр пташиних емоцій близький до людських. (Є. Гуцало.)

 

8. Укажіть складне речення з різними видами зв'язку, в якому правильно розставлені розділові знаки:

а) Я чекав тебе з хмари рожево-ніжної, із ранкових туманів, з небесних октав, коли думи збігалися з мли бездоріжної, і незвіданий смуток за душу смоктав.

б) Може, то лисиця вигулювала очеретами, а може, вовк-сіроманець підшукував собі сухіший острівець, щоб розташуватися там на цілоденний відпочинок, та подрімати на сонечку після тяжких і невдалих нічних мандрів. (Григір Тютюнник.)

в) Лось сподівався побачити схід сонця, і коли під його променями забронзовіли верхівки, то лось наче аж полегшав, ще більше пострункішав, і в його очах з'явився золотий сплеск. (Є. Гуцало.)

 

9. Укажіть складне речення, яке містить п'ять частин:

а) Я слухав рідну пісню, рідну мову, й вона лилася, наче річний струмок, в якому перепле­лись запахи калини, чебрецю, лепехи. (Ю. Мушкєтик.)

б)' Пташки клали гнізда у верболозах, які росли у воді, сюди не могли добутися коти з хуто­ра, що за горбом, і крилатий хижак шуліка заплутається в густогіллі.

в) Вечірні сутінки огорнули землю: стихло все навкруги, спокійно-сонна дрімота увійшла у кожний закуток.

 

10. Укажіть складне речення, яке містить шість частин:

а) З'ївши вареника, я падаю в натоптані снігом санки, дядько Себастіян умощується на пе­редку, і ось уже кінь виносить нас у широкий засніжений світ, де у паморозі срібно тума­ніють верби, де вітряки остуджують сонце, а річка погойдує переспілі китиці отого очере­ту, в якому й досі живуть чиїсь сумні голоси.

б) Знову й знову виринає вона перед ним, бачить він ЇЇ зеленаві очі, сумовито й недовірливо примружені, бачить руки, що тримають шланга, і пругкі зарошені ноги, що міцно стоять серед кущів полуниць, а полуниці довкола в рясній росі, і роса на них крапеляста, вели­ка, мов полуниці!

в) Погожі дні можна, здається, перелічити на пальцях, вони постають у споминах екзотич­ними, майже нереальними слайдами, тим більше пам'ятними й цінними, що їх було не так і багато. (Є. Гуцало.)

 

11. Укажіть складні речення з різними видами зв'язку, в яких допущено пунктуаційні помилки:

а) Ось і наша сіножать, вона тулиться до річечки, за якою починаються луги сусіднього села, отого, що у війну було спалене вщент. (М. Стельмах.)

б) Моє дитинство припало на післявоєнні роки, але запам'яталися не ті найтяжчі, щонайближчі до закінчення війни а ті, коли люди вже стали жити заможніше, і з їхніх очей зник отой характерний полиск голоду що так нівечить образ гарного обличчя.

в) Вже як ходив до школи, то з однолітками ходив колядувати але ми робили це так, ніби переступали межу забороненого бо вже в школі обов'язково нагадають перед усіма учня ми про тих хто ходив колядувати,

 

12. Укажіть складні речення зі збігом двох сполучників, у яких правильно поставлені розділові знаки

а) Мати брала пучками ягоду, несла до вуст, і, коли роздушувала черешню, то в кутиках уст спалахував сік. (Є. Гуцало.)

б) Лось сподівався побачити схід сонця, і коли під його променями забронзовіли верхівки, то лось наче аж полегшав, ще більше пострункішав, і в його очах з'явився золотий сплеск. (Є. Гуцало.

в) Небо аж дзвенить, і, хоч сонця ще й нема, ще десь воно за вигином планети, ці хлопі й дівчата вже передчувають його. (О. Гончар.)

 


Другий варіант

ТЕМА:   БЕЗПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ'ЯЗКУ

1. Укажіть безсполучникове складне речення, між частинами якого ставиться кома:

а) Це ще не сльози це квітуча вишенька. (Л. Костенко.)

б) Кричать сови спить діброва зіроньки сяють. (Т. Шевченко.)

в) Кузька зупинився вкрай здивований біля казанка з кашею стояв гайворон і діставав дзьо­бом пахуче їстиво. (Григір Тютюнник.)

 

2. Укажіть безсполучникове складне речення, між частинами якого ставиться двокрапка:

а) У ринвах цвірінькали горобці попід ворітьми гралися діти. (Григір*Тютюнник.)

б) А слово скаже з пам'яті не викинеш. (Л. Костенко.)

в) Але нелегко було знайти вихід довкола їжилися обриви скель. (І. Франко.)

 

3. Укажіть безсполучникове складне речення, між частинами якого ставиться тире:

а) Протягом усієї минулої зими я відчував щось має статися у цьому світі. (Є. Гуцало.)

б) Туманець понад кущами , лепехи моститься тепла ніч буде. (Григір Тютюнник.)

в) Йти йому з лісу не хочеться звик тут за літо. (Григір Тютюнник.)

 

4. Укажіть безсполучникові складні речення, в яких передається одночасніть подій:

а) Черемха пахне, під вікном сад казку гомонить. (Б. Лепкий.)

б) Замолоду працюєш на старість пануєш. (Народна творчість.)

в) Сідало сонце за тухольські гори, тонучи в легеньких червоних хмарах, темні смерекові ліси довкола Тухлі шептали тихо, таємниче. (І. Франко.)

 

5. Укажіть правильне твердження:

а) Раптом моє серце тенькнуло, опустилось трохи вниз і радісно завмерло невдалік від от­руйного стебла воронячого ока стоять два близнюки-червоноголовці. (М. Стельмах.) Друга частина цього речення передає причину того, про що говориться в першій.

б) Нема письмен є дивне сяйво казки. (Л. Костенко.) Це речення передає одночасність подій.

в) Праворуч тік із стодолою великою, ліворуч біля нього комора добра, а коло неї хліви й повітки; ще ближче, трохи віддалік, хата, а зараз від неї починався і йшов аж униз сад. (Б, Грінченко.) У цьому реченні передаються з'ясувальні відношення.

 

6. Укажіть безсполучникові складні речення, в яких допущено пунктуаційні помилки:

а) Гусенятко роздивлялося свого тата ближче: у тата були сторожкі очі, висока очеретяна
шия; татова шия ходила над гусенятком, поверталася над ним на кожен найнечутніший
пошерх. (М. Вінграновський.)

б) Одцвітали яблуні, на вітах з'являлись зелені пуп'янки, наливалися соком, і вже пашіли
сонцем рум'яні плоди — золотисті антонівки і рожеві путинки. (В. Дрозд.)

в) Вода вже не хлюпотіла не капотіла, не лилася ласкаво вона вдарила загрозливо
й важко. (П. Загребельний.)

 

7. Укажіть складне речення з різними видами зв'язку, яке відповідає поданій схемі:

а) Тільки крота не видно було: він кидався глибоко в норі з поверха на поверх свого житла
і не тямив, що воно там коїться нагорі. (Григір Тютюнник.)

б) Стояла дивна тиша, тільки десь у невидимому небі курликали журавлині ключі, і Терентій
подумав, що скоро має прийти справжнє тепло. (В. Дрозд.)

в) Літаки йшли на такій висоті, що їх і не видно було, і гул їхній теж ледве долинав, і зда­валося, що то мовби сама земля вивергає з себе ті оранжеві, червоно-бурі, якихось марсі­анських кольорів вулкани. (О. Гончар.)

8. Укажіть складне речення з різними видами зв'язку, в якому правильно розставлені розділові знаки:

а) Одні художники все життя малюють паруси, мабуть, щоб нагадати про нестримність вітру, який несе нас кудись далі й далі другі все малюють собі сніг, ті зображують коней, а ті жінок.

б) Нижнє селище мовби вимерло і, коли б не дим, то можна було б мати ці оселі за втечища безтілесних лісових духів. (П. Загребельний.)

в) Повітря було таке парке й задушливе, що навіть чайкам трудно давався політ, і вони там і сям табунцями чи самотиною сиділи на воді, погойдуючись човниками, що зоддалік на­гадували мініатюрні давньоруські лодії. (Є. Гуцало.)

9. Укажіть складні речення, які містять п'ять частин:

а) Цілі сузір'я гнізд, у яких кипіло торік турботливе життя, тепер у середині лютого начеб­ то являють закодовану шифрограму, яку нікому не дано прочитати, крім птахів, коли вони повернуться по домівках, де їх чекають. (Є. Гуцало.)

б) В хижі світилося, блимав олійний каганчик, жевріла піч, майже не додаючи світла, зате дихаючи теплом під низьку стелю, хоч, здається, тепла там мало стачити й без того, теп­ло йшло від чотирьох велетенських чоловіків, які сиділи на низеньких шевських стільчи­ках довкола великого круглого котла і мовчки тягли собі дратву. (П. Загребельний.)

в) Сніг у полі побілішав, тепер проміння не тоне в гострій млі, що насичувала повітря, не гасне в розстелених під ногами полотнах, що зараз нагадують молочні дзеркала й відображаютьсяу високості, освітлюючи їх іще дужче. (Є. Гуцало.)

10. Укажіть складні речення, до складу яких входить шість простих:

а) Запам'яталися проводи в армію, коли новобранця усім селом виводили за село, а він, ідучи вулицею, підходив до односельців, які вийшли до хвірток перед своїми хатами проводжа­ти, і прощався з ними, обіймаючись і цілуючись, як із рідними.

б) Зненацька за одну ніч упав сніг, і тепер кущі лежали під холодним блідаво-голубим не­бом якісь мовби затишнілі, вирізьблювалося виразно на сніговій білості кожне дерево, яскріли під сонцем широкі галявини, причаєно темніли далеко попереду чорні бори, немов загроза для зухвальців, які наважуються до них наблизитися. (П. Загребельний.)

в) Полтавський гімназичний уряд надав провині Драгоманова такої великої уваги, що, не­зважаючи на прохання товаришів Михайлових і скількох учителів, прихильних до нього, незважаючи навіть на сприяння Михайлові з руки самого попечителя округу Пирогова, гімназичний уряд, власне, директор гімназії рішуче постановив: Михайла Драгоманова його провину з гімназії вигнати, хоч йому зоставалося всього зо два місяці гімназичного курсу.

11. Укажіть складні речення з різними видами зв'язку, де допущено пунктуаційні помилки:

а) Певно, фашисти побоялися поткнутися сюди, може, вони остерігалися мін або засідки, тут міг вільно просуватися тільки він: бо перед його очима відбувалися розкопки, які перервано війною... (П. Загребельний.)

б) Це був той ранній час, коли в степу так гарно, коли чабани випускають овець із кошар і зорюють тобто: ведуть їх попасти степом ще при світлі зорі; це найкращий час для чабана вести отару, доки ще не жарко, по прохолодних випасах і слухати, як у тихім ранковім повітрі подзвонює тронка... (О. Гончар.)

в) Саме тоді викінчено Софію Київську, і собор стояв рожевим дивом посеред білих снігів а невидимий християнський Бог ждав, щоб його намалювали на стінах, упевнений у свої: незамінимості. (П. Загребельний.)

12. Укажіть складні речення зі збігом двох сполучників, у яких правильно поставлені розділові знаки

а) Навіть зринала було думка, що вже ніколи з ними не зустрінеться, що він або загинув під час облоги Києва, або, якщо вижив, пішов далі з Батиєм. (В. Малик.)

б) Білими комірцями обпінився при воді очерет, нагнувся сухо над гускою, довгим листя своїм прикрив її всю на гнізді, і доки він лежав під вітром, гуска скубнула з очерету його бляшаного листя. (М. Вінграновський.)

в) Коли усе це є — і звичаї, і традиції, і пісні, то приймаєш їх як щось цілком природне,  коли це зникає, то починаєш докопуватися до причин зникнення того, що раніше тобі здавалося незникненним. (В. Голобородько.)

Третій варіант

ТЕМА:    БЕЗПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ'ЯЗКУ

1. Укажіть безсполучникове складне речення, між частинами якого ставиться двокрапка:

а) Після пам'ятної втечі у грозову ніч кінь дуже змінився він став передбачливіший та обе­режніший. (В. Дрозд.)

б) Земля була ще тверда мерзла подекуди в чорних блюдцях сіріла водяниста крига. (В. Дрозд.)

в) Один раз у людини хліба-солі поїв сорок днів пам'ятай. (Народна творчість.)

 

2. Укажіть безсполучникові складні речення, між частинами яких ставиться тире:

а) Ще пам'ятаю в сонці міст рудий хребет ліниво гріє... (Б.-І. Антонин.)

б) Та до сина лист писала у військо послала полегшало. (Т. Шевченко.)

в) А Однокрил вибрався з кущів присів біля вогнища і дивився на жар він як і всі гайворо­ни любив блискуче. (Григір Тютюнник.)

 

3.    Укажіть безсполучникове складне речення, яке передає причинові відношення:

а) А я чекатиму на тебе день і ніч: стала ти мені прикрасою життя, моєю зорею
у темряві. (3. Тулуб.)

б) Любисток ріс біля вікна, напровесні між сухотрав'я з'являлися й зубки півонії. (В. Дрозд.)

в) У домі дві господині стало тісто на коржі пропало. (Народна творчість.)

 

4. Укажіть безсполучникове складне речення, яке передає з'ясувальні відношення:

а) Інше хвилювало Січ: уже другий тиждень не приходило жодного каравану, жодної чумаць­кої валки... (3. Тулуб.)

б) Передчувається картина, десь на околиці Притул шипшини кущ. (Т. Федюк.)

в) Без діла жить тільки небо коптить. (Народна творчість.)

 

5. Укажіть безсполучникові складні речення, в яких допущені пунктуаційні помилки:

а) Над лісом чорна твердь нависла над полем сяйво розлилося. (Б.-І. Антонич.)

б) Від броду загупали, заклекотіли копита, хтось сторчголов мчав присілком, здіймаючи над ним хмару куряви. (М. Стельмах.)

в) У двох храмах побував, помолитися не зумів. (Народна творчість.)

 

6.Укажіть складне речення з різними видами зв'язку, яке відповідає поданій схемі:

а) Лось знав, що тріщить стара гілляка на дубі, всохла, кощава: їй давно вже б треба спати, а вона не подала, з дивною впертістю тримаючись за стовбурі. (Є. Гуцало.)

б) їжак розпростався, посунувся безшелесне вперед, завмер, чатуючи небезпеку, ще проко­тився... став, наче спіткнувся об невидиму перешкоду, й діти не кинулися за ним, не на­полохали, бо конче хотіли знати, куди побіжить і куди приведе їх. (Є. Гуцало.)

в) Стіни хати, в якій жили його батько і дід, здалися Терентію тісними, а вікна -
темними. (В. Дрозд.)

 

 

 

 

7. Укажіть складні речення з різними видами зв'язку, в яких правильно розставлені розділові знаки:

а) Людині визначено Богом місце народження, країна, небо, вона не може нічого того поміня­ти, як не може поміняти себе саму, а якщо щось із того, призначеного їй, поміняє, то не на краще, бо чуже ніколи не буває кращим за своє. (Ю. Мушкетик.)

б) Небо аж дзвенить, і, хоч сонця ще й нема, а ці хлопці й дівчата вже передчувають його. (О. Гончар.)

в) Тимко шалено загрібся руками й ногами, але одежа на ньому намокла і в'язала кожен рух, човен віднесло течією, так що Тимко вже не мав ніякої надії врятуватися на ньому і, на­пружуючи всі свої сили, з жахом відчуваючи, як вони тануть з кожним рухом, пробивав­ся вплав до берега. (Григорій Тютюнник.)

 

8. Укажіть складне речення з різними видами зв'язку, яке містить п'ять частин:

а) Дерев так багато було, що вони затуляли частину хат, і все село здавалося якимось садом гаєм, що серед нього побудовано було оті маленькі людські осельки. (Б. Грінченко.)

б) Наступила та передвечірня пора, коли повітря стає джерельно-прозорим, і навіть якісь непомітні досі тоненькі дубчики, що там і сям стриміли у заплавах, набрали соковитих контурів і непорушно відбилися на воді, створюючи враження бездонної глибини. (Григір Тютюнник.)

в) Не в розкішних будинках, котрих там не було, не в бронзах і мармурах лежала краса Києва, а в тих горбах зелених, на яких він розтаборився, в ярах численних, засипаних квітками, в журливих потічках, що до могутнього Дніпра збігали, і в повітрі чистім, легкім, ароматичнім, котрим надихатися годі було. (Б. Лепкий.)

 

9. Укажіть складні речення з різними видами зв'язку, в яких допущено пунктуаційні помилки:

а) Кузька потяг носом повітря, і враз йому забулися і живий гайворон, і той що снився: повітря смачно пахло димком і кашею. (Григір Тютюнник.)

б) Мати вірила: земля усе знає що говорить чи думає чоловік; на самоті вона тихенько розмовляла з нею, довіряючи свої радощі, болі й просячи, щоб вона родила на долю всякого і роботящого і ледащого. (М. Стельмах.)

в) Мати брала пучками ягоду, несла до вуст, і, коли роздушувала черешню, то в кутиках уст спалахував сік. (Є. Гуцало.)

 

10. Напишіть, у яких випадках між частинами безсполучникового складного речення ставиться двокрапка. Свою відповідь проілюструйте прикладом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Четвертий варіант

ТЕМА:   БЕЗПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ. СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ'ЯЗКУ

1. Укажіть безсполучникове складне речення, між частинами якого ставиться двокрапка:

а) Захочеш пити підійдеш до струмка. (Народна творчість.)

б) Дорош зараз же взяв склянку з водою, але пити не міг йому мов кліщами перехопило
горло. (Григорій Тютюнник.)

в) Повертається сонце незмазаним возом у дугу вигинається шерхлий чорнозем. (Л. Гребінка.)

2. Укажіть безсполучникові складні речення, між частинами яких ставиться тире:

а) Тимко присів навпочіпки і обережно, лагідно розгорнув пальцями густий кущик трави у зе­леному затишному храмі вся переплетена золотими нитями сонця на високому стеблі рос­ла лугова цариця-ромашка. (Григорій Тютюнник.)

б) Не дай народові розбагатіти матимеш отару слухняних овець сліпих у своїй
покірливості. (П. Загребельний.)

в) Під Новий рік сильний мороз і падає малий сніжок буде врожай хліба. (Народна творчість.)

3. Укажіть безсполучникові складні речення, частини яких передають одночасність подій:

а) Він прокинувся й нащулив вуха: у вогкому струмені вітру долинав сухий різкуватий
звук. (Є. Гуцало.)

б) Ось димарі землі, ось куряться дерева в зеленім, золотавім і багровім димі. (Б.-І. Антонич.)

в) Кожушок його був весь мокрий, чобітки аж порижіли від води, шапка
в болоті. (В. Винниченко.)

4. Укажіть безсполучникове складне речення, яке передає причинові відношення:

а) Нема нам щастя мусить бути чудо. (Л. Костенко.)

б) Сагайдачний на нього покладався: він і видючий був, і по-татарському говорив краще за інших. (3. Тулуб.)

в) Так виразно ввижається мені болючими безсонними ночами: я жив колись в простому ку­рені над озером з ясними берегами. (О. Ольжич.)

5. Укажіть безсполучникові складні речення, в яких допущено пунктуаційні помилки:

а) В очах бриніли сльози: бриніла сиза роса на бур'янах та кавунячому
огудинні. (Григір Тютюнник.)

б) Коні шарпалися з рук, хропли: видно, зачули Сіроманця. (М. Вінграноеський.)

в) .Землю поважай, вона дасть урожай. (Народна творчість.)

6. Укажіть складне речення з різними видами звязку , яке відповідає поданій схемі:

а) Ці жінки виходили своїми ногами довколишні яри, ліси та луги, їм відомо, де ще зберег­лися зовсім рідкісні рослини. (Є. Гуцало.)

б) Я відриваю голову від землі, а біля мене аж перехитується од сміху Люба, у її руці погойдується чимсь напакована торбинка, і дівчинка кладе її на те саме місце, до якого тиснулось моє вухо. (М. Стельмах.)

в) Коли на городі з'являвся перший пуп'янок огірка чи зацвітав повернутий до сонця соняшні мати брала мене, малого, за руку і вела подивитися на це диво, і тоді в блакитнавих очах її назбирувалось стільки радості, наче вона була скарбничим усієї землі.

(М. Стельмах.)

7. Укажіть складні речення з різними видами зв'язку, в яких правильно розставлені розділові знак

а) І навіть у снах він бачив і чотири броди, і солов'я, і журавля з журавкою, що косили сіно тільки довго не міг збагнути, як цей соловей весну розвиває, а коли збагнув, здивувався і зрадів, ніби руками доторкнувся до таємничої квітки образу.

(М. Стельмах.)

б) Робота цих дівчат Тоню найбільше приваблює; тканини їхні, що ллються барвистими водоспадами із верстатів, їй часто ввижаються і, якщо цей чабанський степ справді 6уде колись розорано і рис тут посіють, то, може, й сама вона теж опиниться у місті з дівчатами на текстильному. (О. Гончар.)

в) Сонце стало нижче ходити над землею, і хоч було воно яскраве та веселеньке, вже не грі. як раніше. (Григір Тютюнник.)

8. Укажіть складне речення з різними видами зв'язку, яке містить п'ять частин:

а) Десь далеко у Чорному яру шуміли весняні води, і той шум був із якимось особливо сердитим сичанням, ніби ті води заливали величезне кострище, що ніяк не хотіло гаснути. (Григір Тютюнник.)

б) Тісто вимішувалося, крутішало, коли ж, нарешті, воно ставало в'язким, як гума, і вже важко було працювати руками, мати припиняли роботу. (В. Скуратівський.)

в) Вона перша в світі навчила мене любити роси, легенький ранковий туман, п'янкий любисток, м'яту, маковий цвіт, осінній короб і калину; вона першою показала, як плаче од радості дерево, коли надходить весна і як у розквітлому соняшнику ночує сп'янілий джміль. (М. Стельмах.)             

9. Укажіть складне речення з різними видами зв'язку, в якому допущено пунктуаційні помилки

а) 3 того вечора я часто приходив до дядька Себастіяна, і коли він мав час, ми разом читали якусь книгу, газети чи гомоніли про всяку всячину. (М. Стельмах.)

б) Туман пах бузковим цвітом, а, коли почав розходитись, крізь його тонкий просинюватий серпанок виступили по горі бузкові вали. (Григір Тютюнник.)

в) 3 цієї хвилини все те, що він бачив навколо себе, чув і відчував, повнилося для нього новим змістом: йому ніби вставили інші очі, і він ними бачив тепер те, чого раніше не помічав, його ніби підмінили душу, і він відчував те, про що раніше не догадувався. (Григір Тютюнник)

10.  Напишіть, у яких випадках між частинами безсполучникового складного речення ставиться тире. Свою відповідь проілюструйте прикладом.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трембач Марія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
14 грудня 2018
Переглядів
28296
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку