Тиждень психології в школі

Про матеріал
Тиждень психології в школі Мета: сприяти профілактиці проявів ксенофобії серед учнівської молоді, підвищити обізнаність учнів про толерантність, показати значущість толерантної поведінки під час взаємодії з іншими; формувати навички безоцінного спілкування. Завдання: • формувати в учнів уміння працювати в команді; • розвивати навички активного слухання, ефективного спілкування; • вчити спілкуватися толерантно; • виховувати у школярів повагу до людини незалежно від національ¬ності, віросповідання. План тижня: Дата Захід Учасники навчально-виховного процесу Понеділок 1. Відкриття тижня психологічної служби. Конкурс малюнків «Я– толерантна людина» та плакатів «Планета толерантності» (оголошення) 2. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл¬куванні» 3. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл¬куванні» Учні 1-4 класів Учні 5-11 класів Учні 2 класу Учні 6 класу Вівторок 1. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл¬куванні» 2. Гра для учнів «Планета толерантності». Учні 1 класу Учні 7 класу Середа 1. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл¬куванні» 2. Тренінг «Виховання толерантності» Учні 3 класу Учні 9 класу Четвер 1. Виставка малюнків «Я– толерантна людина» та плакатів «Планета толерантності» 2. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл¬куванні» Учні 1-4 класів та учні 5-11 класів Учні 4 класу П’ятниця 1. Конференція «Толерантність — погово¬римо?» 2. Оцінка малюнків та плакатів 3. Закриття тижня психологічної служби. Учні 10 -11 класів Психолог, заступник ВР Понеділок 1. Відкриття тижня психологічної служби. Конкурс малюнків «Я– толерантна людина» та плакатів «Планета толерантності» (оголошення) з учнями 1-4 класів та 5-11 класів. 2. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл¬куванні» з учнями 2 класу ЗАНЯТТЯ ДЛЯ УЧНІВ 1—4 КЛАСІВ Мета: розказати про поняття «толерантність», показати значущість то-лерантної поведінки, виховувати терпимість до чужих думок, дій, вірувань. Вправа «Чарівне озеро» Ведучий. Сьогодні ми з вами говоритимемо про дуже важливі речі. Але спочатку заплющте, будь ласка, очі (для вправи знадобиться скринька, в яку ведучі заздалегідь кладуть невеличке кругле люстерко). Зараз віл пе¬редаватимете один одному скриньку. Той, хто отримає цю скриньку, має розплющити очі й зазирнути всередину. Там, у «маленькому чарівному озері», ви побачите найунікальнішу та найнеповторнішу людину на світі. Усміхніться їй. Після того, як до скриньки зазирне кожен, ведучі ставлять учням за¬питання: — Як ви розумієте значення слова «унікальний»? — Хто ж найунікальніша та найнеповторніша людина на землі? — Як відповіла ця людина на вашу усмішку? — Як ми маємо ставитися до най унікальнішої та найнеповторнішої особистості? Поняття «толерантність» . Ведучий. Ми з'ясували, що кожна людина — це унікальна й неповторна особистість. Тому ми повинні обережно, з любов'ю і повагою, терпимо ста-витися до себе й інших, цінувати життя. Подібним за значенням до слова «терпимість» є слово «толерантність». Давайте вслухаємося в це слово: «Т-о-л-е-р-а-н-т-н-і-с-ть». Як, на вашу думку, воно звучить? (Відповіді дітей: «Ласкаво», «Доброзичливо», «Як дзвіночок», «Перелива-ючись», «Плавно», «Привітно».) Ведучий. Звернімося до «Великого енциклопедичного словника»: «Толерантність—терпимість до чужих думок, вірувань, поведінки». А що, як ви вважаєте, означає слово «толерантність»? (Учні відповідають.) Вправа «Я люблю тебе...» Ведучий, Толерантність до інших можлива лише при толерантному ставленні до себе. Зараз кожен спробує зізнатися в коханні... самому собі. Це нелегке завдання. Вам допоможе дзеркало. Дивлячись на своє відо¬браження в дзеркалі, ви маєте сказати: «Я люблю тебе...», — назвати своє ім'я і пояснити, чому ви себе любите. Ці слова потрібно вимовити так, щоб вашому зізнанню в любові до себе самого всі повірили. Не кожному до снаги це завдання. Тому можна запропонувати дещо легші: • зізнатися собі в коханні, відвернувшись від інших учасників; • зізнатися в коханні подумки. Ритуал прощання «Я бажаю собі й іншим...» По колу передають м'яча. Учень, який тримає його в руках, говорить гарні побажання собі й іншим, розказує, що він дізнався про поняття «то-лерантність». 3. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл¬куванні» з учнями 6 класу ЗАНЯТТЯ ДЛЯ УЧНІВ 5—7 КЛАСІВ Мета: розкрити поняття «толерантність», сприяти розвитку емпатії, розвивати толерантність до емоційного стану іншої людини, здатність до емоційної саморегуляції, установку на емоційну підтримку іншого в кризовій ситуації. Вправа «Ситуації» Ведучий пропонує учасникам обговорити ситуації, коли молодші під¬літки потребують підтримки (спілкування в колі). Під час обговорення виявляється здатність учнів розуміти себе й свої почуття. Вправа «Імпульс» Ведучий пропонує дітям згадати ситуацію, коли кожен із них відчував образу й розчарування. Потім просить учнів повернутися в цей стан, а тоді взятися в колі за руки. Через рукостискання по колу до всіх приходить «вогник підтримки». Ця підтримка адресована кожному та надходить від усіх. Невербальна вправа Учні із заплющеними очима ходять по кімнаті. Ведучий торкається до одного з учасників, а він у цей час промовляє сигнал біди (SOS). Ті, хто стоять найближче, беруть його за руки з обох боків, інші із заплющеними очима утворюють «коло захисту». Проведіть інтерв'ю з «потерпілим»: що ти відчув, коли за твоїм сигналом до тебе підійшли «рятівники»? Вправа «Заверши вислів» Ведучий пропонує учням завершити вислови: — Пробачити — це... — Коли мені відмовляють на моє прохання, я... — Коли мушу комусь відмовити в проханні, я ... Рефлексія. Правила ефективного спілкування Ведучий. Часто ми ображаємо інших, але не тому, що хочемо їх скрив¬дити, а тому, що не завжди розуміємо їхніх вчинків або думок. Тому під час спілкування слід дотримуватися таких правил: 1. Говори про іншу людину лише тоді, коли тебе про це попросять. 2. Говори про своє почуття до іншої людини, скажи про те, які її слова та вчинки їх викликали, не оцінюй особистість загалом, не вішай ярликів. 3. Говори так, щоб не образити. 4. Не оцінюй. 5. Не давай порад. Слова: «Я б на твоєму місці...», «Ти повинен...» — заборонені. Вправа «Дружня вимога» Ведучий пропонує дружній формі висловити своє незадоволення кимось. Усі сідають в коло. Один учасник підходить до свого кривдника і на¬магається висловити йому претензії. При цьому ображати іншу людину не можна. Решта слухає, пропонуючи власні варіанти висловлювань. Вправа «Скринька образ» Учасників просять намалювати «Скриньку образ» і помістити в неї всі образи, які вони переживали раніше. Після цього проведіть обговорення: як слід вчинити із цією скринькою? Психолог говорить про безрезультатність накопичення образ. Жалощі до себе — погана звичка. Ведучий. Що ж робити з образами? Важливо вміти висловити їх. Але не можна мститися іншим людям: це не вирішує проблеми, а загострює її. Як же потрібно ставитися до кривдника? Учні обговорюють проблему, роблять висновок — необхідно вміти вибачати образи. Домашнє завдання Поспостерігайте за близькими: як різні люди реагують на образи? Про-аналізуйте, чи досягають їхні реакції очікуваного результату. Ритуал прощання «Я бажаю собі та іншим...» Вівторок 1. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл¬куванні» з учнями 1 класу. 2. Гра для учнів 7 класу «Планета толерантності». ПЛАНЕТА ТОЛЕРАНТНОСТІ Гра для учнів 7 класу Мета: у цікавій формі ознайомити дітей із розумінням толерантності, показати, що світ набагато ширший від їхніх уявлень про нього і може бути влаштований зовсім по-іншому. В основу гри покладено традиційний сюжет— політ на космічному ко-раблі. Клас поділяється на дві команди — нащадків різних цивілізацій, які пережили катастрофу і рятуються на великому міжпланетному кораблі. Кожна команда на аркушах паперу формату АЗ створює свою планету: змальовує її історію, географію, придумує закони. Крім цього треба описати жителів планети:їхній характер, зовнішній вигляд, особливості поведінки, культури. Після того, як планети створено, учасники розповідають про них і роз-міщуються разом із ними у кімнаті — «соціальному всесвіті» (на підлозі, столах, стільцях тощо). Коли всі знайшли собі місце разом зі своєю пла¬нетою, відчули себе комфортно, ведучий повідомляє школярам, що їх запрошує до себе мегацивілізація з «Планети толерантності». Мешканці цієї планети дуже мудрі люди, оскільки вже пройшли через схожі нега¬разди. Зараз вони займаються тим, що рятують цивілізації, які потрапили в біду. Але прийняти мешканців вони можуть тільки за однієї умови: різні цивілізації повинні мирно співіснувати одна з одною і будь-що знаходити спільну мову. На цьому етапі гри діти у своїх командах розробляють необхідні умови, правила порозуміння, представляють роботу своїх груп у вигляді допо¬відей одного з учасників команди. Далі групи створюють такі правила життя, які б влаштовували усі куль-тури. Наприклад, діти першої команди вигадують національний танець і навчають дітей із другої команди. Решта малюють святкові костюми. На завершення гри групам пропонують зробити одна одній толерантні подарунки, висловити свої побажання іншим і враження від гри. Опис життя жителів планети Ваха-ваха На нашій планеті багато гір, лісу і дуже гарний клімат. Також маємо чимало корисних копалин: є кам'яне вугілля, видобуваємо нафту, залізну руду. Навколо — море. На нашій планеті взимку холодно, а влітку тепло, бувають різноманітні опади: дощ, сніг, град. Вітри теж є, трапляються навіть урагани. Тваринний світ дуже різноманітний, є всі види рослин. Головні міста: Пала-Гаді-Ван, Кем-Лоль-Бакі-Базель і Нансон. Ми були одним плем'ям, і, за легендою, наші предки жили мирно і спокійно аж донедавна. Наше плем'я від початку жило на Апеннінському півострові, поки не почала зникати земля. Нам довелося йти на Схід і залишитися там. Ми жили мирно: не було війн, лише змінюва¬лися царі. Останній цар був дуже грізним, але щедрим, Батько царя захотів зайняти його місце, але в того були захисники. Половина жителів переселилася до другої держави на чолі з батьком царя. Деякий час вони жили мирно, а потім почалася війна. Багато хто хотів завоювати планету. Люди не по¬годжувалися, тому зрештою терористи розлютилися і підірвали її. Середа 1. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл¬куванні» з учнями 3 класу 2. Тренінг «Виховання толерантності» з учнями 9 класу Мета: поглибити знання про поняття «толерантність», «Міжнародний день толерантності»; формувати толерантне ставлення до ровесників і старших людей; закріпити довірчий стиль спілкування у групі. Повідомлення теми, мети заняття Знайомство Продовжте фразу: «Мені приємно сказати...». Правила групи Мозковий штурм — Що таке «толерантність»? — Яку людину можна назвати толерант¬ною? 1нформаційне повідомлення «Чи знаєте ви про День толерантності?» У 1995 році на XXVIII Генеральній конференції ЮНЕСКО її учасники проголосили 16 листопада Міжнародним днем толерантності і прийняли «Декларацію принципів толерантності». Відтоді цей день щороку відзначають у країнах-членах цієї організації. У словнику іншомовних слів написано, що «толерантність» (лат. терпіння) — терпимість до чужих думок і вірувань. Формуванню толерантності сприяють: • знання; • відкритість; • спілкування; • воля думки, совісті й переконань. Толерантність — це обов'язок сприяти ствердженню прав людини. Зараз принципи толерантності мають державне значення. Про це говориться у ст. 2 «Декларації»: «На державному рівні реалізація принципів толерантності передбачає існування справед¬ливого законодавства, дотримання правопо-рядку й адміністративних норм». Толерантність необхідна для порозуміння — у сім’ї, суспільстві. У школах, уні¬верситетах, у середовищі освіти необхідно формувати атмосферу толерантності, бути уважними одне до одного, солідарними. Вправа «Острів рівних» Учасники діляться на дві групи: «кола» і «трикутники». Потрібно створити колаж «Острів рівних». У першій частині вправи всі одягають корони з написами («я нічого не вмію», «я кращий за всіх»). Поки учні створюють колаж, вони мають спілкуватися між собою відповідно до того, що написано на коронах. У другій частині вправи корони знімають. — Поділіться враженнями про те, хто та як почувався при виконанні завдання? Після обговорення підведіть учасників до висновку, що на сприйняття інших людей впливають установки, пов'язані з расою, освітою, статтю, інтересами. Позиція «на рівних» є найефективнішою. (Демонстрація плакату «Правила ефективного спілкування».) Карусель «Приємна розмова» Учасники, поділені на дві групи («день» і «ніч»), стають обличчям одне до одного (зовнішнє і внутрішнє коло) за принципом «карусель. Необхідно програти ситуацію: 1. Перед вами людина, яку ви зовсім не знаєте, бачите вперше, але вам дуже потрібно довідатися, як проїхати кудись, де ви ще не були. 2. Перед вами людина, яка вам дуже подобається. Ви давно хотіли поговорити з нею. 3. Перед вами людина, яка чимось засмучена і ніяк не може заспокоїтися. Підійдіть, почніть розмову, заспокойте її. При переході до кожної ситуації учасники за сигналом тренера роблять крок ліворуч (праворуч) за годинниковою стрілкою. Вправа «П'ять добрих слів» Одним із найпростіших методів прояву толерантності є вміння зробити приємне. Кожен з учасників обводить свою руку на аркуші паперу і пише всередині власне ім'я. Потім передає цей аркуш сусідові праворуч, а сам одержує малюнок від сусіда ліворуч. На кожному пальці намальованої долоні потрібно написати якусь позитивну, на вашу думку, рису власника малюнка. Коли аркуші повертаються до своїх господарів, психолог збирає малюнки и зачитує їх. Група має здогадатися, про кого йдеться. Підбиття підсумків усіх конкурсів Четвер 1. Виставка малюнків «Я– толерантна людина» та плакатів «Планета толерантності» учнями 1-4 класів та 5-11 класів. 2. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл¬куванні» з учнями 4 класу. П’ятниця 1. Конференція «Толерантність — погово¬римо?» з учнями 10-11 класів. ТОЛЕРАНТНІСТЬ — ПОГОВОРИМО Мета: розказати учням про толерантність, показати значущість толерантної поведінки під час взаємодії з іншими, формувати навички безоцінного спілкування. З учнів утворюємо 5 команд (по 4—5 осіб у кожній) кожної команди доповідатиме про впровадження свої) освітніх закладів (ідеї команди генерують, готуючись до круглого столу). Капітанам можна запропонувати такі «посади»: міністр освіти, міністр у справах сім’ї, молоді та спорту, голова міської ради з питань соціального захисту, представник соціальної служби у справах дітей та молоді, голова молодіжної організації «Молодь проти насильства». Також обираємо представників засобів масової інформації (журналістів відомих газет і журналів, репортерів телевізійних каналів), які готують запитання для інтерв'ю. Кожен промовець представляє пресі власну доповідь, відповідає на запитання. Після цього проводиться круглий стіл та обговорення проведеної роботи. План круглого столу 1. Обрання секретаря. 2. Привітання учасників. 3. Узагальнення роботи конференції. 4. Створення спільної концепції впровадження толерантності в закладах освіти. 5. Голосування. 6. Обмін враженнями. 7. Вправа «Потиск і усмішка по колу». 2. Оцінка малюнків та плакатів практичним психологом та заступником ВР. 3. Закриття тижня психологічної служби.
Перегляд файлу

Тиждень психології в школі

 

Мета: сприяти профілактиці проявів ксенофобії серед учнівської молоді, підвищити обізнаність учнів про толерантність, показати значущість     толерантної поведінки під час взаємодії з іншими; формувати навички     безоцінного спілкування.         

Завдання:

    формувати в учнів уміння працювати в команді;

•    розвивати навички активного слухання, ефективного спілкування;

•    вчити спілкуватися толерантно;

•    виховувати у школярів повагу до людини незалежно від національ­ності, віросповідання.

 

План тижня:

Дата

Захід

Учасники навчально-виховного процесу

Понеділок

 

1. Відкриття тижня психологічної служби.

Конкурс малюнків «Я– толерантна людина» та плакатів «Планета толерантності» (оголошення)

2. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл­куванні»

3. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл­куванні»

 

Учні 1-4 класів

Учні 5-11 класів

 

Учні 2 класу

 

Учні 6 класу

Вівторок

 

1. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл­куванні»

2. Гра для учнів  «Планета толерантності».

Учні 1 класу

 

Учні 7 класу

Середа

 

1. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл­куванні»

2. Тренінг «Виховання толерантності»

Учні 3 класу

 

Учні 9 класу

Четвер

 

1. Виставка малюнків «Я– толерантна людина» та плакатів «Планета толерантності»

2. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл­куванні»

Учні 1-4 класів та

 учні 5-11 класів

 

Учні 4  класу

 

П’ятниця

 

1. Конференція  «Толерантність — погово­римо?»

2. Оцінка малюнків та плакатів

3. Закриття тижня психологічної служби.

 

Учні   10 -11 класів

 

Психолог, заступник ВР

 

 

 

Понеділок

1. Відкриття тижня психологічної служби.

Конкурс малюнків «Я– толерантна людина» та плакатів «Планета толерантності» (оголошення) з учнями 1-4 класів та 5-11 класів.

 

2. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл­куванні» з учнями 2 класу

ЗАНЯТТЯ ДЛЯ УЧНІВ 1—4 КЛАСІВ

Мета: розказати про поняття «толерантність», показати значущість то­лерантної поведінки, виховувати терпимість до чужих думок, дій, вірувань.

Вправа «Чарівне озеро»

Ведучий. Сьогодні ми з вами говоритимемо про дуже важливі речі. Але спочатку заплющте, будь ласка, очі (для вправи знадобиться скринька, в яку ведучі заздалегідь кладуть невеличке кругле люстерко). Зараз віл пе­редаватимете один одному скриньку. Той, хто отримає цю скриньку, має розплющити очі й зазирнути всередину. Там, у «маленькому чарівному озері», ви побачите найунікальнішу та найнеповторнішу людину на світі. Усміхніться їй.

Після того, як до скриньки зазирне кожен, ведучі ставлять учням за­питання:

  • Як ви розумієте значення слова «унікальний»?
  • Хто ж найунікальніша та найнеповторніша людина на землі?
  • Як відповіла ця людина на вашу усмішку?
  • Як ми маємо ставитися до най унікальнішої та найнеповторнішої
    особистості?

Поняття «толерантність»   .

Ведучий. Ми з'ясували, що кожна людина — це унікальна й неповторна особистість. Тому ми повинні обережно, з любов'ю і повагою, терпимо ста­витися до себе й інших, цінувати життя. Подібним за значенням до слова «терпимість» є слово «толерантність». Давайте вслухаємося в це слово: «Т-о-л-е-р-а-н-т-н-і-с-ть». Як, на вашу думку, воно звучить?

(Відповіді дітей: «Ласкаво», «Доброзичливо», «Як дзвіночок», «Перелива­ючись», «Плавно», «Привітно».)

Ведучий. Звернімося до «Великого енциклопедичного словника»: «Толерантність—терпимість до чужих думок, вірувань, поведінки». А що, як ви вважаєте, означає слово «толерантність»? (Учні відповідають.)

Вправа «Я люблю тебе...»

Ведучий, Толерантність до інших можлива лише при толерантному ставленні до себе. Зараз кожен спробує зізнатися в коханні... самому собі. Це нелегке завдання. Вам допоможе дзеркало. Дивлячись на своє відо­браження в дзеркалі, ви маєте сказати: «Я люблю тебе...», назвати своє ім'я і пояснити, чому ви себе любите. Ці слова потрібно вимовити так, щоб вашому зізнанню в любові до себе самого всі повірили.

Не кожному до снаги це завдання. Тому можна запропонувати дещо легші:

•    зізнатися собі в коханні, відвернувшись від інших учасників;

•    зізнатися в коханні подумки.

Ритуал прощання «Я бажаю собі й іншим...»

По колу передають м'яча. Учень, який тримає його в руках, говорить гарні побажання собі й іншим, розказує, що він дізнався про поняття «то­лерантність».

 

3. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл­куванні» з учнями 6 класу

ЗАНЯТТЯ ДЛЯ УЧНІВ 5—7 КЛАСІВ

Мета: розкрити поняття «толерантність», сприяти розвитку емпатії, розвивати толерантність до емоційного стану іншої людини, здатність до емоційної саморегуляції, установку на емоційну підтримку іншого в кризовій ситуації.

Вправа «Ситуації»

Ведучий пропонує учасникам обговорити ситуації, коли молодші під­літки потребують підтримки (спілкування в колі). Під час обговорення виявляється здатність учнів розуміти себе й свої почуття.

Вправа «Імпульс»

Ведучий пропонує дітям згадати ситуацію, коли кожен із них відчував образу й розчарування. Потім просить учнів повернутися в цей стан, а тоді взятися в колі за руки. Через рукостискання по колу до всіх приходить «вогник підтримки». Ця підтримка адресована кожному та надходить від усіх.

Невербальна вправа

Учні із заплющеними очима ходять по кімнаті. Ведучий торкається до одного з учасників, а він у цей час промовляє сигнал біди (SOS). Ті, хто стоять найближче, беруть його за руки з обох боків, інші із заплющеними очима утворюють «коло захисту».

Проведіть інтерв'ю з «потерпілим»: що ти відчув, коли за твоїм сигналом до тебе підійшли «рятівники»?

Вправа «Заверши вислів»

Ведучий пропонує учням завершити вислови:

— Пробачити — це...

— Коли мені відмовляють на моє прохання, я...

  •       Коли мушу комусь відмовити в проханні, я ...

Рефлексія.

Правила ефективного спілкування

Ведучий. Часто ми ображаємо інших, але не тому, що хочемо їх скрив­дити, а тому, що не завжди розуміємо їхніх вчинків або думок. Тому під час спілкування слід дотримуватися таких правил:

1. Говори про іншу людину лише тоді, коли тебе про це попросять.

2. Говори про своє почуття до іншої людини, скажи про те, які її слова та вчинки їх викликали, не оцінюй особистість загалом, не вішай ярликів.

3. Говори так, щоб не образити.

4. Не оцінюй.

5. Не давай порад. Слова: «Я б на твоєму місці...», «Ти повинен...» — заборонені.

Вправа «Дружня вимога»

Ведучий пропонує дружній формі висловити своє незадоволення кимось.

Усі сідають в коло. Один учасник підходить до свого кривдника і на­магається висловити йому претензії. При цьому ображати іншу людину не можна.

Решта слухає, пропонуючи власні варіанти висловлювань.

Вправа «Скринька образ»

Учасників просять намалювати «Скриньку образ» і помістити в неї всі образи, які вони переживали раніше. Після цього проведіть обговорення: як слід вчинити із цією скринькою?

Психолог говорить про безрезультатність накопичення образ. Жалощі до себе — погана звичка.

Ведучий. Що ж робити з образами? Важливо вміти висловити їх. Але не можна мститися іншим людям: це не вирішує проблеми, а загострює її. Як же потрібно ставитися до кривдника?

Учні обговорюють проблему, роблять висновок — необхідно вміти вибачати образи.

Домашнє завдання

Поспостерігайте за близькими: як різні люди реагують на образи? Про­аналізуйте, чи досягають їхні реакції очікуваного результату.

Ритуал прощання «Я бажаю собі та іншим...»

 

Вівторок

1. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл­куванні» з учнями 1 класу.

2. Гра для учнів  7 класу «Планета толерантності».

ПЛАНЕТА ТОЛЕРАНТНОСТІ

Гра для учнів 7 класу

Мета: у цікавій формі ознайомити дітей із розумінням толерантності, показати, що світ набагато ширший від їхніх уявлень про нього і може бути влаштований зовсім по-іншому.

В основу гри покладено традиційний сюжет— політ на космічному ко­раблі. Клас поділяється на дві команди — нащадків різних цивілізацій, які пережили катастрофу і рятуються на великому міжпланетному кораблі.

Кожна команда на аркушах паперу формату АЗ створює свою планету: змальовує її історію, географію, придумує закони. Крім цього треба описати жителів планети:їхній характер, зовнішній вигляд, особливості поведінки, культури.

Після того, як планети створено, учасники розповідають про них і роз­міщуються разом із ними у кімнаті — «соціальному всесвіті» (на підлозі, столах, стільцях тощо). Коли всі знайшли собі місце разом зі своєю пла­нетою, відчули себе комфортно, ведучий повідомляє школярам, що їх запрошує до себе мегацивілізація з «Планети толерантності». Мешканці цієї планети дуже мудрі люди, оскільки вже пройшли через схожі нега­разди. Зараз вони займаються тим, що рятують цивілізації, які потрапили в біду. Але прийняти мешканців вони можуть тільки за однієї умови: різні цивілізації повинні мирно співіснувати одна з одною і будь-що знаходити спільну мову.

На цьому етапі гри діти у своїх командах розробляють необхідні умови, правила порозуміння, представляють роботу своїх груп у вигляді допо­відей одного з учасників команди.

Далі групи створюють такі правила життя, які б влаштовували усі куль­тури. Наприклад, діти першої команди вигадують національний танець і навчають дітей із другої команди. Решта малюють святкові костюми.

На завершення гри групам пропонують зробити одна одній толерантні подарунки, висловити свої побажання іншим і враження від гри.

Опис життя жителів планети Ваха-ваха

На нашій планеті багато гір, лісу і дуже гарний клімат. Також маємо чимало корисних копалин: є кам'яне вугілля, видобуваємо нафту, залізну руду. Навколо — море.

На нашій планеті взимку холодно, а влітку тепло, бувають різноманітні опади: дощ, сніг, град. Вітри теж є, трапляються навіть урагани.

Тваринний світ дуже різноманітний, є всі види рослин. Головні міста: Пала-Гаді-Ван, Кем-Лоль-Бакі-Базель і Нансон.

Ми були одним плем'ям, і, за легендою, наші предки жили мирно і спокійно аж донедавна. Наше плем'я від початку жило на Апеннінському півострові, поки не почала зникати земля. Нам довелося йти на Схід і залишитися там. Ми жили мирно: не було війн, лише змінюва­лися царі.

Останній цар був дуже грізним, але щедрим, Батько царя захотів зайняти його місце, але в того були захисники. Половина жителів переселилася до другої держави на чолі з батьком царя. Деякий час вони жили мирно, а потім почалася війна. Багато хто хотів завоювати планету. Люди не по­годжувалися, тому зрештою терористи розлютилися і підірвали її.

 

Середа

1. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл­куванні» з учнями 3 класу

2. Тренінг «Виховання толерантності» з учнями 9 класу

Мета: поглибити знання про поняття «толерантність», «Міжнародний день толерантності»; формувати толерантне ставлення до ровесників і старших людей; закріпити довірчий стиль спілкування у групі.

Повідомлення теми, мети заняття

Знайомство

Продовжте фразу: «Мені приємно сказати...».

Правила групи

Мозковий штурм

  • Що таке «толерантність»?
  • Яку людину можна назвати толерант­ною?

1нформаційне повідомлення «Чи знаєте ви про День толерантності?»

У 1995 році на XXVIII Генеральній конференції ЮНЕСКО її учасники проголосили 16 листопада Міжнародним днем толерантності і прийняли «Декларацію принципів толерантності». Відтоді цей день щороку відзначають у країнах-членах цієї організації.

У словнику іншомовних слів написано, що «толерантність» (лат. терпіння) — терпимість до чужих думок і вірувань.

Формуванню толерантності сприяють:

  • знання;
  • відкритість;
  • спілкування;
  • воля думки, совісті й переконань.
    Толерантність — це обов'язок сприяти ствердженню прав людини. Зараз принципи толерантності мають державне значення. Про це говориться у ст. 2 «Декларації»: «На державному рівні реалізація принципів толерантності передбачає існування справед­ливого законодавства, дотримання правопо­рядку й адміністративних норм».

Толерантність необхідна для порозуміння — у сім’ї, суспільстві. У школах, уні­верситетах, у середовищі освіти необхідно формувати атмосферу толерантності, бути уважними одне до одного, солідарними.

Вправа «Острів рівних»

Учасники діляться на дві групи: «кола» і «трикутники». Потрібно створити колаж «Острів рівних». У першій частині вправи всі одягають корони з написами («я нічого не вмію», «я кращий за всіх»). Поки учні створюють колаж, вони мають спілкуватися між собою відповідно до того, що написано на коронах.

У другій частині вправи корони знімають.

— Поділіться враженнями про те, хто та як почувався при виконанні завдання?

Після обговорення підведіть учасників до висновку, що на сприйняття інших людей впливають установки, пов'язані з расою, освітою, статтю, інтересами. Позиція «на рівних» є найефективнішою. (Демонстрація плакату «Правила ефективного спілкування».)

Карусель «Приємна розмова»

Учасники, поділені на дві групи («день» і «ніч»), стають обличчям одне до одного (зовнішнє і внутрішнє коло) за принципом «карусель. Необхідно програти ситуацію:

  1. Перед вами людина, яку ви зовсім не знаєте, бачите вперше, але вам дуже потрібно довідатися, як проїхати кудись, де ви ще не були.
  2. Перед вами людина, яка вам дуже подобається. Ви давно хотіли поговорити з нею.
  3. Перед вами людина, яка чимось засмучена і ніяк не може заспокоїтися. Підійдіть, почніть розмову, заспокойте її.

При переході до кожної ситуації учасники за сигналом тренера роблять крок ліворуч (праворуч) за годинниковою стрілкою.

Вправа «П'ять добрих слів»

Одним із найпростіших методів прояву толерантності є вміння зробити приємне.

Кожен з учасників обводить свою руку на аркуші паперу і пише всередині власне ім'я. Потім передає цей аркуш сусідові праворуч, а сам одержує малюнок від сусіда ліворуч. На кожному пальці намальованої долоні потрібно написати якусь позитивну, на вашу думку, рису власника малюнка.

Коли аркуші повертаються до своїх господарів, психолог збирає малюнки и зачитує їх. Група має здогадатися, про кого йдеться.

 

Підбиття підсумків усіх конкурсів

 

Четвер

1. Виставка малюнків «Я– толерантна людина» та плакатів «Планета толерантності» учнями 1-4 класів та 5-11 класів.

2. Тренінг «Повага до інших — успіх у спіл­куванні» з учнями 4 класу.

 

 

П’ятниця

1. Конференція «Толерантність — погово­римо?» з учнями 10-11 класів.

ТОЛЕРАНТНІСТЬ — ПОГОВОРИМО

Мета: розказати учням про толерантність, показати значущість толерантної поведінки під час взаємодії з іншими, формувати навички безоцінного спілкування.

З учнів утворюємо 5 команд (по 4—5 осіб у кожній) кожної команди доповідатиме про впровадження свої) освітніх закладів (ідеї команди генерують, готуючись до круглого столу). Капітанам можна запропонувати такі «посади»: міністр освіти, міністр  у справах сім’ї, молоді та спорту, голова міської ради з питань соціального захисту, представник соціальної служби у справах дітей та молоді, голова  молодіжної організації «Молодь проти насильства». Також обираємо представників засобів масової інформації (журналістів відомих газет  і журналів, репортерів телевізійних каналів), які готують запитання для інтерв'ю.

Кожен промовець представляє пресі власну доповідь, відповідає на запитання.

Після цього проводиться  круглий стіл та обговорення проведеної роботи.

План круглого столу

  1.    Обрання секретаря.
  2.    Привітання учасників.
  3.    Узагальнення роботи конференції.
  4.    Створення спільної концепції впровадження толерантності в закладах освіти.
  5.    Голосування.
  6.    Обмін враженнями.
  7.    Вправа «Потиск і усмішка по колу».

 

2. Оцінка малюнків та плакатів практичним психологом та заступником ВР.

3. Закриття тижня психологічної служби.

 

1

 

doc
Додано
8 жовтня 2020
Переглядів
945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку