ТОПОГРАФІЧНА КАРТА: ПРОЕКЦІЯ, РОЗГРАФЛЕННЯ. ГЕОГРАФІЧНІ ТА ПРЯМОКУТНІ КООРДИНАТИ. ПРЯМОКУТНА (КІЛОМЕТРОВА) СІТКА.ОСНОВНІ УМОВНІ ПОЗНАЧЕННЯ ТОПОГРАФІЧНИХ КАРТ ДЛЯ ЗОБРАЖЕННЯ ОБ’ЄКТІ

Про матеріал
Навчальна мета: удосконалити знання про особливості створення топографічних карт та їхнє призначення, просистемипозиціювання (географічні та прямокутні координати) та зображення об’єктів місцевості, способивизначення відстаней, напрямків. Розвивальна мета: розвивати росторове уявлення, логічне мислення, картографічну та математичну компетентність. Виховна мета: виховувати відповідальність, акуратність.
Перегляд файлу

11 клас

 

Урок №2

 

Дата:

 

ТОПОГРАФІЧНА КАРТА: ПРОЕКЦІЯ, РОЗГРАФЛЕННЯ.

ГЕОГРАФІЧНІ ТА ПРЯМОКУТНІ КООРДИНАТИ.

ПРЯМОКУТНА (КІЛОМЕТРОВА) СІТКА.ОСНОВНІ УМОВНІ

ПОЗНАЧЕННЯ ТОПОГРАФІЧНИХ КАРТ ДЛЯ ЗОБРАЖЕННЯ

ОБ’ЄКТІВМІСЦЕВОСТІ ТА РЕЛЬЄФУ. ВИМІРЮВАННЯ НА

ТОПОГРАФІЧНІЙ КАРТІЗА МАСШТАБОМ І КІЛОМЕТРОВОЮ

СІТКОЮ. ВИКОРИСТАННЯ АЗИМУТІВ.

 

Навчальна мета: удосконалити знання про особливості створення топографічних карт та їхнє призначення, просистемипозиціювання (географічні та прямокутні координати) та зображення об’єктів місцевості, способивизначення відстаней, напрямків.

Розвивальна мета: розвивати росторове уявлення, логічне мислення, картографічну та математичну компетентність.

Виховна мета: виховувати відповідальність, акуратність.

Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизація знань, вдосконаленнявмінь і навичок.

Обладнання: підручник, атлас, топографічнікарти, креслярськеприладдя.

Опорні та базовіпоняття: топографічна карта, проекція, розграфлення карт, координатна й прямокутнасітка,географічні та прямокутнікоординати, умовні знаки, азимут.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

У вікцифровихтехнологій ми з легкістюкористуємося картами у різних гаджетах, не задумуючись, щоїх основою залишаютьсязвичайнітопографічнікарти. Різницяносіявідчутна (папірчицифровийпристрій), а от суть одна. Уміннякористуватисяінформаційнимнаповненнямнеможливебез розуміння принципу картографічногомоделюванняземноїповерхні. Це як у математиці — наявність калькулятора не звільняєвід потреби розуміти суть арифметичнихдій, таблицімноження.

 

IIІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів

Š- Як картикласифікують за масштабом?

Š-Якеосновнепризначеннятопографічних карт?

 

IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань

 

1.Проекціятопографічних карт

Проекція— математичнийспосібперенесеннязображенняповерхніземноїкулі на площину.

Топографічнікартистворюють у поперечно-циліндричнійрівнокутнійпроекції Гаусса-Крюгера.

Поверхнюрозбиваютьмеридіанами на 60 зон шириною 6°, якіпозначаютьарабськими цифрами, починаючивіднульовогомеридіана в напрямку на схід.

 

2. Розграфлення топографічних карт

Основою міжнародної системи розграфлення (схема взаємного розташування аркушів топографічних карт і планів різних масштабів) є аркуш карти масштабу 1 : 1 000 000. Цетрапеція — частиназонипроекції Гаусса-Крюгера.

 

Масштаб

Розмір за довготою

Розмір за широтою

Приклад

номенклатури

1 : 1 000 000

N-37

1 : 500 000

N-37-А

1 : 200 000

40ʹ

N-37-А-XXX

1 : 100 000

30ʹ

20ʹ

N-37-143

1 : 50 000

15ʹ

10ʹ

N-37-143-А

1 : 25 000

7ʹ 30ʹʹ

N-37-143-А-а

1 : 10 000

3ʹ 45ʹʹ

2ʹ 30ʹʹ

N-37-143-А-а-4

 

3.Географічні й прямокутнікоординати. Прямокутна (кілометрова) сітка

Географічнікоординати— кутовівеличини (у градусніймірі), щовизначаютьположення точкивідносноекватора та початкового меридіана.

Прямокутнікоординати (плоскі) — лінійнівеличини (абсциса та ордината, переважно у м, км),щовизначаютьположення точки на площинівідносновихіднихнапрямків. Для кожноїзони — своясистема координат. Осями координат є осьовиймеридіанзони (вісь Х, зарадиуникненнявід’ємнихпоказниківйогоумовнозміщують на 500 км на захід) та екватор (вісь Y).

Для полегшеннявизначенняпрямокутних координат і відстанейнаносятькілометровусітку,утворенувертикальними і горизонтальнимилініями, проведеними через ціле число кілометрів.

 

4. У мовніпозначеннятопографічних карт

За способом зображення: точкові, лінійні, площадні.

За значенням: масштабні, позамасштабні, пояснювальні.

 

5.Вимірювання та орієнтуваннязатопографічною картою

Вимірюваннявідстанейпроводять за масштабом, кілометровоюсіткою, прямокутними координатами (у межах однієїзони).

Магнітні й географічніполюси не збігаються, тому, визначаючинапрямокнакарті й місцевості(за компасом), слідцевраховувати.

Азимут магнітний(Ам) — кут міжнапрямками намагнітнийПівнічний полюс і певнийоб’єктмісцевості.Вимірюють за ходом годинникової стрілки.

Азимут дійсний (географічний) (Ад) — кут між напрямками на географічний Північний полюс і на певний об’єктмісцевості. Вимірюють за ходом годинниковоїстрілки.

Магнітнесхилення( δ) — кут міжгеографічним тамагнітниммеридіанами. Східнесхилення — магнітниймеридіанвідхиляєтьсявіддійсногомеридіана на схід, західне— на захід.

Дирекційний кут ( α) — кут міжпівнічнимнапрямкомвертикальноїлініїкілометровоїсітки та напрямкомна об’єкт. Вимірюють за ходом годинниковоїстрілкивід0 до 360°.

Зближеннямеридіанів (γ) — кут міжпівнічнимнапрямкомвертикальноїлініїкілометровоїсітки та географічниммеридіаном.

 

V. Контрольно-рефлексійнийетап

У чомупринциповарізницягеографічних і плоских прямокутних координат? У якихвипадкахїхвикористовують?

Проведіть на фрагментітопографічноїкартидовільнулінію. «Розшифруйте» місцевістьуздовжнеї, не користуючись легендою карти. Чи все вдалося?

 

VI. Підсумки уроку

 

VII. Домашнєзавдання

Опрацювати §2.

Накреслити план пришкільноїтериторії.

Підготуватикреслярськеприладдя (лінійки, транспортири, циркулі-вимірювачі, курвіметри).

1

docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
1561
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку