11 клас
Урок №2
Дата:
ТОПОГРАФІЧНА КАРТА: ПРОЕКЦІЯ, РОЗГРАФЛЕННЯ.
ГЕОГРАФІЧНІ ТА ПРЯМОКУТНІ КООРДИНАТИ.
ПРЯМОКУТНА (КІЛОМЕТРОВА) СІТКА.ОСНОВНІ УМОВНІ
ПОЗНАЧЕННЯ ТОПОГРАФІЧНИХ КАРТ ДЛЯ ЗОБРАЖЕННЯ
ОБ’ЄКТІВМІСЦЕВОСТІ ТА РЕЛЬЄФУ. ВИМІРЮВАННЯ НА
ТОПОГРАФІЧНІЙ КАРТІЗА МАСШТАБОМ І КІЛОМЕТРОВОЮ
СІТКОЮ. ВИКОРИСТАННЯ АЗИМУТІВ.
Навчальна мета: удосконалити знання про особливості створення топографічних карт та їхнє призначення, просистемипозиціювання (географічні та прямокутні координати) та зображення об’єктів місцевості, способивизначення відстаней, напрямків.
Розвивальна мета: розвивати росторове уявлення, логічне мислення, картографічну та математичну компетентність.
Виховна мета: виховувати відповідальність, акуратність.
Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизація знань, вдосконаленнявмінь і навичок.
Обладнання: підручник, атлас, топографічнікарти, креслярськеприладдя.
Опорні та базовіпоняття: топографічна карта, проекція, розграфлення карт, координатна й прямокутнасітка,географічні та прямокутнікоординати, умовні знаки, азимут.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
У вікцифровихтехнологій ми з легкістюкористуємося картами у різних гаджетах, не задумуючись, щоїх основою залишаютьсязвичайнітопографічнікарти. Різницяносіявідчутна (папірчицифровийпристрій), а от суть одна. Уміннякористуватисяінформаційнимнаповненнямнеможливебез розуміння принципу картографічногомоделюванняземноїповерхні. Це як у математиці — наявність калькулятора не звільняєвід потреби розуміти суть арифметичнихдій, таблицімноження.
IIІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
- Як картикласифікують за масштабом?
-Якеосновнепризначеннятопографічних карт?
IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань
1.Проекціятопографічних карт
Проекція— математичнийспосібперенесеннязображенняповерхніземноїкулі на площину.
Топографічнікартистворюють у поперечно-циліндричнійрівнокутнійпроекції Гаусса-Крюгера.
Поверхнюрозбиваютьмеридіанами на 60 зон шириною 6°, якіпозначаютьарабськими цифрами, починаючивіднульовогомеридіана в напрямку на схід.
2. Розграфлення топографічних карт
Основою міжнародної системи розграфлення (схема взаємного розташування аркушів топографічних карт і планів різних масштабів) є аркуш карти масштабу 1 : 1 000 000. Цетрапеція — частиназонипроекції Гаусса-Крюгера.
Масштаб |
Розмір за довготою |
Розмір за широтою |
Приклад номенклатури |
1 : 1 000 000 |
6° |
4° |
N-37 |
1 : 500 000 |
3° |
2° |
N-37-А |
1 : 200 000 |
1° |
40ʹ |
N-37-А-XXX |
1 : 100 000 |
30ʹ |
20ʹ |
N-37-143 |
1 : 50 000 |
15ʹ |
10ʹ |
N-37-143-А |
1 : 25 000 |
7ʹ 30ʹʹ |
5ʹ |
N-37-143-А-а |
1 : 10 000 |
3ʹ 45ʹʹ |
2ʹ 30ʹʹ |
N-37-143-А-а-4 |
3.Географічні й прямокутнікоординати. Прямокутна (кілометрова) сітка
Географічнікоординати— кутовівеличини (у градусніймірі), щовизначаютьположення точкивідносноекватора та початкового меридіана.
Прямокутнікоординати (плоскі) — лінійнівеличини (абсциса та ордината, переважно у м, км),щовизначаютьположення точки на площинівідносновихіднихнапрямків. Для кожноїзони — своясистема координат. Осями координат є осьовиймеридіанзони (вісь Х, зарадиуникненнявід’ємнихпоказниківйогоумовнозміщують на 500 км на захід) та екватор (вісь Y).
Для полегшеннявизначенняпрямокутних координат і відстанейнаносятькілометровусітку,утворенувертикальними і горизонтальнимилініями, проведеними через ціле число кілометрів.
4. У мовніпозначеннятопографічних карт
За способом зображення: точкові, лінійні, площадні.
За значенням: масштабні, позамасштабні, пояснювальні.
5.Вимірювання та орієнтуваннязатопографічною картою
Вимірюваннявідстанейпроводять за масштабом, кілометровоюсіткою, прямокутними координатами (у межах однієїзони).
Магнітні й географічніполюси не збігаються, тому, визначаючинапрямокнакарті й місцевості(за компасом), слідцевраховувати.
Азимут магнітний(Ам) — кут міжнапрямками намагнітнийПівнічний полюс і певнийоб’єктмісцевості.Вимірюють за ходом годинникової стрілки.
Азимут дійсний (географічний) (Ад) — кут між напрямками на географічний Північний полюс і на певний об’єктмісцевості. Вимірюють за ходом годинниковоїстрілки.
Магнітнесхилення( δ) — кут міжгеографічним тамагнітниммеридіанами. Східнесхилення — магнітниймеридіанвідхиляєтьсявіддійсногомеридіана на схід, західне— на захід.
Дирекційний кут ( α) — кут міжпівнічнимнапрямкомвертикальноїлініїкілометровоїсітки та напрямкомна об’єкт. Вимірюють за ходом годинниковоїстрілкивід0 до 360°.
Зближеннямеридіанів (γ) — кут міжпівнічнимнапрямкомвертикальноїлініїкілометровоїсітки та географічниммеридіаном.
V. Контрольно-рефлексійнийетап
У чомупринциповарізницягеографічних і плоских прямокутних координат? У якихвипадкахїхвикористовують?
Проведіть на фрагментітопографічноїкартидовільнулінію. «Розшифруйте» місцевістьуздовжнеї, не користуючись легендою карти. Чи все вдалося?
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнєзавдання
Опрацювати §2.
Накреслити план пришкільноїтериторії.
Підготуватикреслярськеприладдя (лінійки, транспортири, циркулі-вимірювачі, курвіметри).
1