Нітченко Ю.С. – практичний психолог
Виховна година
Тема: «Торгівля людьми і експлуатація – порушення прав людини»
Мета: Сприяти підвищенню рівня поінформованості учнів та усвідомлення гостроти проблеми торгівлі людьми. Розвивати необхідні вміння та навички з питань захисту власної гідності у складній ситуації. Формувати в учнів усвідомлення проблеми торгівлі.
Цільова група –учні
Тривалість- 45 хв.
Необхідні матеріали: єкран, проектор, мікрофон,комп’ютер,мікшер.
Форма проведення: виховна година
Завдання:
- виявити рівень поінформованості учнів щодо проблеми торгівлі людьми;
- сформувати уявлення про суть торгівлі людьми;
- з’ясувати причини торгівлі людьми
- Переглянути навчальний відеофільми з протидії торгівлі людьми „:життя на продаж”
- Обговорити, закріпити отриману інформацію та підвести підсумки щодо побаченого і почутого.
Хід уроку
«Ніхто не повинен бути в рабстві або у підневільному стані; рабство і работоргівля забороняються в усіх видах».
Загальна декларація прав людини
І. Повідомлення теми й мети уроку.
ІІ. Основна частина.
Учень. Ми стоїмо на порозі дорослого життя. У кожного з нас своя стежка, свій шлях до мети. І щоб з нами не трапилася біда, яка ставить людину в залежність від обставин, ми повинні добре знати — рабство в третьому тисячолітті існує і сучасний прояв його — це торгівля людьми.
Учень. Обговорення проблеми сучасності допоможе підвищити рівень наших знань стосовно прав людини, сприятиме вихованню поваги до людської гідності та особистості, почуття патріотизму.
Учень. У лексиконі сучасного українського суспільства усе частіше вживається термін «трафікінг» або ж «торгівля людьми». Здавалося б, людство давно забуло про явище работоргівлі, яке більшість з нас асоціюють з давньою та середньовічною історією – кріпацтвом, «чорним рабством» та іншими подібними явищами. Проте, як свідчать факти, работоргівля є цілком сучасною реалією, чиє існування має потужне економічне підґрунтя. Ця проблема має глобальний характер, адже постраждати від торгівлі людьми може людина будь-якого віку, статі, походження, з будь-якою освітою і рівнем достатку.
Практичний психолог. Торгівля людьми є одним із найбільш небезпечних кримінально караних діянь. Вона є третім за своїми масштабами видом організованої злочинності, що поступається лише нелегальній торгівлі наркотиками та зброєю. Історія свідчить, що проблема торгівлі людьми має глибоке коріння. На різних етапах свого розвитку ставлення суспільства до цієї проблеми було різним.
За своєю природою торгівля людьми майже завжди носить транснаціональний організований характер, оскільки до її здійснення долучаються представники злочинного світу різних країн, а її жертв можуть переміщувати через багато державних кордонів.
З метою боротьби з цим видом транснаціональної організованої злочинності, був прийнятий Закон України "Про внесення змін та доповнень до деяких законодавчих актів України”. У зв’язку з цим Кримінальний кодекс України було доповнено статтею, яка передбачала покарання за торгівлю людьми (ст. 124-1 КК України), а згодом було ухвалено новий Кримінальний Кодекс України, що набув чинності з 1 вересня 2001 року, до Особливої частини якого увійшла стаття 149 "Торгівля людьми або інша незаконна угода щодо передачі людини”.Україна, на жаль, є однією з головних країн-постачальниць „живого товару” у країни Європи та Близького Сходу. Міжнародні організації за 9 місяців 2016 року зафіксували 777 випадків торгівлі людьми в Україні. дані за попередні роки, згідно з якими протягом всього 2012 року було зафіксовано 945 випадків торгівлі людьми, 2013 року – 929, 2014 року – 903, 2015 року – 740 випадків.
За даними Міжнародної організації з міграції (МОМ) в 2016 році 24 осіб( 5%) жертв торгівлі людьми постраждали від сексуальної експлуатації, 456 осіб (93%) – від трудової експлуатації, а 7 осіб 1.2 % були примушені жебракувати
Україна є також однією з головних країн-транзитів (країна, через яку переправляють потерпілих у країни призначення).
Учням пропонується продовжити речення: «Торгівля людьми –це…».
Вислови групи записуються на фліп-чарті.
«Торгівля людьми» – це злочинна дія з продажу людей з метою одержання прибутку.
Практичний психолог. З яких груп елементів складається поняття «торгівля людьми»?
Поняття «торгівля людьми» складається з трьох основних груп елементів:
а) дії – вербування, перевезення, приховування, передача та одержання людей;
в) способи впливу – погроза силою або її застосування, інші форми примусу, викрадення, обман, шахрайство, зловживання владою чи уразливим станом, підкуп особи, яка контролює іншу особу;
с) ціль – експлуатація.
Отже, є підстави визнавати наявність факту торгівлі людьми, якщо стосовно людини мала місце комбінація будь-якої з дій (а), будь-якого із способів впливу (в) і цілі експлуатації (с).
3. Вправа «Причини торгівлі людьми» (2хв.)
інформаційні:
- погана обізнаність українських громадян щодо можливостей працевлаштування за кордоном та їх наслідки;
- публікації багатообіцяючої реклами в пресі та «агітація»
- низька обізнаність стосовно своїх прав.
правові:
- відсутність належної системи захисту потерпілих;
- недостатнє покарання злочинців.
причини, пов’язані з «людським фактором»:
- складні стосунки в сім’ї (відсутність або недостатність батьківської опіки над дітьми, вживання батьками алкоголю, наркотиків; очікування фінансової допомоги від одного з членів родини ….)
- слабкі професійні навички;
- зависока або занизька самооцінка;
- бажання зробити запаморочливу кар’єру;
- швидко без зайвих зусиль заробити великі гроші;
- жага до «красивого життя»;
- надмірна схильність до ризикованої поведінки;
- зайва довірливість
Запитання для обговорення:
- Що нового ви дізнались, виконуючи дану вправу?
- Як ви вважаєте, чи потрібна така інформація для кожного? Чому?
4. Перегляд фільму: „Життя на продаж” (20 хв)
5. Інформаційне повідомлення «Торгівля людьми як порушення прав людини» (3 хв.)
У ситуації з торгівлею людьми порушуються такі базові права:
Право на життя, свободу та особисту недоторканість: безпідставне затримання чи арешт означають, що вони були здійснені з порушенням чинного законодавства, строк затримання не вказується та не висуваються конкретні звинувачення, а іноді ці затримання закінчуються смертю затриманого.
Свобода від рабства: серед видів насилля – примусова праця без оплати чи боргова залежність.
Право на свободу від катувань, жорстокого чи нелюдського поводження: особи, які потерпіли від торгівлі людьми, дуже часто піддаються фізичному та психологічному насильству, ґвалтування та катуванням. Під час затримання вони інколи зазнають принизливого ставлення до себе.
Рівність перед законом: дуже часто ставлення суддів та представників судової влади до осіб, які потерпіли від торгівлі людьми, залежить від статі, раси, національності, наявності чи відсутності легального статусу чи походження. Представники судової влади та судові органи нерідко висувають звинувачення не проти торгівців людьми, а проти осіб, які потерпіли від торгівлі людьми.
Свобода пересування та вільного вибору місця проживання: це право порушується, коли у особи відбирають паспорт та документи для в’їзду і перебування за кордоном чи тримають її ув’язненою.
Право на працю, створення профспілок та приєднання до профспілок: особи, які були продані, не можуть створити чи приєднатися до профспілки, а також не можуть нічого зробити для поліпшення умов праці.
Право на достатній рівень життя: особи, які потерпіли від торгівлі людьми, дуже часто не мають можливості нормально харчуватися, змушені жити в поганих умовах, їм може бути відмовлено в медичній допомозі. Їм загрожує інфікування у випадку заборони використання контрацептивів.
Право на відпочинок: порушенням прав людини є примушування людей працювати більшу кількість годин на день без вихідного дня. Цей пункт дуже часто порушується по відношенню до хатніх робітниць.
Свобода одруження: права жінок порушуються, коли у шлюбі вони не мають рівних прав із чоловіками або коли жінок змушують укласти шлюб проти волі.
Висновок : торгівля людьми є грубим порушенням прав людини.
6.Вправа « Ми будуємо будинок» 5 хв.
Кажуть, що кожна людина повинна у своєму житті зробити три речі:
виховати дитину, посадити дерево, побудувати будинок.
Давайте з Вами побудуємо наш будинок - побудуємо стратегію нашої протидії ганебному явищу торгівлі людьми.
Робота в групах
І гр.
Які зміни в нашій державі, суспільстві, у нашому законодавстві можуть зупинити торгівлю людьми?
ІІ гр.
Що кожен з нам може конкретно зробити для вирішення проблеми?
ІІІ гр.
Якими шляхами краще поширювати інформацію про запобігання торгівлі людьми?
Відповіді на запитання на листках у вигляді геометричних фігур (чотирикутника-фундамент; 2 раза квадрати – стіни; трикутник-дах),клеяться на дошці.
Звернення до групи.
Ми побудували будинок.
7. Відеоролик соціальної реклами (5 хв.)
8. Підведення підсумків виховної години «Попередження торгівлі людьми»
Питання для обговорення
- Що нового, важливого ви дізналися сьогодні?
- Які висновки зробили для себе?
- Як використаєте отриману інформацію для себе?