Тренінг "Булінг в учнівському середовищі"

Про матеріал
Тренінг «Булінг в учнівському середовищі» Вікова категорія: 9-11 класи Тривалість: 60хв Мета: профілактика насилля в шкільному середовищі. Досягнення позитивних поведінкових змін, усунення агресивних проявів у стосунках, вміння контролювати свої емоції.
Перегляд файлу

Тренінг «Булінг в учнівському середовищі»

 

Вікова категорія: 9-11 класи

Тривалість: 60хв

 

І. Початковий етап

1.Вправа «Знайомство» 3хв

Мета: знайомство учасників групи, створення позитивного емоційного настрою, атмосфери довіри та доброзичливості, зняття емоційного напруження.

Хід вправи: продовжте речення: Мене звати… Я пишаюся тим, що…

2.Вправа «Правила» 2хв

Мета: визначити правила роботи групи, які будуть діяти протягом тренінгу.

Хід вправи: учасники читають написане на плакаті і приймають правила роботи групи.

Правила роботи:

1.Бути активним.

2.Звертатись одне до одного на імя.

3.Не критикувати.

4.Правило піднятої руки.

5.Бути щирим.

6.Не оцінювати одне одного.

7.Принцип «конфіденційності».

3.Вправа «Очікування» 3хв

Мета: визначити очікування учасників від роботи під час заняття.

Хід вправи: учні отримують стікери, на яких записують свої очікування від заняття. Далі психолог пропонує зачитати ці очікування і розташувати їх біля підніжжя гори (плакат)

ІІ. Основний етап

4.Вправа «Скріпка» 7хв

Хід вправи: учні слухають казку. Під час читання казки, з канцелярської скріпки в певний момонт потрібно буде робити певні фігурки.

Казка про Скріпку

1.Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська.(Просто скріпка)

2.Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І в неї виникло запитання «чому?»(зробіть із скріпки «знак питання».)

3.Іншого разу вона знайшла свій портфель у шкільному туалеті й дуже засмутилася.(спробуйте зробити «похмурість»).

4.Після закінчення уроків Скріпочка вийшла погуляти на подвіря, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали їй стусана. («Знак оклику»). І Скріпочка задумалася, що ж їй робити? Хто її захистить? («Знак питання».)

5.Та вона все одно часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все було так, як раніше. (Зробити смайлик).

- А тепер, увага! Спробуйте зробити Скріпочку такою, як вона була раніше!

 

Обговорення:

  •     Чи змогли ви зробити скріпку такою, як вона була спершу?
  •     Чому?
  • Чи може людина (дитина), залишатися такою, якою була, після того як над нею почали знущатися?
  • Чому?

5.Інформаційне повідомлення. Поняття булінгу. 10хв

Мета: ознайомити учасників групи з поняттям «булінг», його видами.

     Булінг(від англ.to bull-переслідувати) – агресивна поведінка дітей шкільного віку, яка призводить до цькування дитини іншою дитиною або групою дітей з метою приниження, залякування та демонстрації сили.

     Види шкільного булінгу:

  • Вербальний
  • Фізичний
  • Емоційний

     Вербальне насильство – принизливі обзивання, жорстока критика, висміювання, агресивні зауваження. Нажаль кривдник часто залишається непоміченим та непокараним, однак образи не залишаються безслідними для «об єкта» приниження.

     Фізичне насильство більш помітне, однак складає менше третини випадків боулінгу (штовхання, бійки, ляпаси, пошкодження та знищення особистих речей жертви).

     Найскладніше зовні помітити емоційне знущання – систематичне приниження почуття гідності потерпілого шляхом ігнорування, ізоляції, уникання.

Пам’ятай про свою відповідальність перед законом!

  • До 14-ти років за вчинену фізичну або матеріальну шкоду відповідають твої батьки. Якщо ти завдав шкоди спільно з однолітками – її відшкодування покладається на ваших батьків у відповідних частках.
  • З 14-ти років ти відповідаєш за завдану щкоду самостійно в повному обсязі! Також після досягнення 14-ти років ти несеш кримінальну відповідальність за тяжкі злочини.
  • Якщо тобі 16 років, тебе можуть притягнути до адміністративної та кримінальної відповідальності.

6.Вправа «Я-ти-висловлювання» 10хв

Мета: вироблення навичок безконфліктного спілкування.

Хід вправи: потрібно спробувати безконфліктно висловити власну думку.

 

Формула «Я-твердження»

Я почуваюся ____________________, коли ти __________________.

Тому що___________________________

Ось чому я хочу/бажаю/хотіла б _____________________________.

 

Ситуація1. Однокласник взяв без дозволу твій підручник (Приклад: «Мені неприємно, що ти взяв книжку без дозволу. У наступний раз запитуй, будь ласка».)

Ситуація 2. У тебе позичили гроші й не повертають (Приклад звернення: «Мені дуже потрібні гроші. Коли ти зможеш їх повернути?»)

Ситуація 3. До тебе чіпляються в роздягальні, не віддають куртку. (Приклад звернення: «Я дуже засмучений. Або ви мені віддаєте куртку, або я змушений буду звернутися до вчителя»)

7.Вправа «Чому так стається» 10хв

Мета: з`ясувати причини поведінки учасників булінгу.

Хід вправи:

  • Кожен з вас бере собі картку. З іншої сторони є зображення, яке ви відкриєте за моєю командою.(Додаток 1)
  • Прошу об`єднатися у групи за малюнками.
  • Як ви думаєте, що означає «стріла» (агресор), «око» (спостерігач), «мішень» (жертва).
  • Ви знову, мимоволі отримали ролі.
  • А зараз завдання для кожної групи:
  • Група «агресорів» спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.
  • Група «жертв» спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.
  • Група «спостерігачів» пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес боулінгу.

8.Вправа «Скринька безпеки» 12хв

Мета: формувати в учнів навики відповідальної та безпечної поведінки, спонукати учнів до пошуку шляхів захисту у небезпечних для них ситуаціях.

Хід вправи: кожен повинен подумати і написати:

1.Як захистити себе від булінгу

2.Що повинна робити дитина у ситуації булінгу.

Озвучивши свої рекомендації, вкинути їх у спільну «скриньку безпеки»

РЕКОМЕНДАЦІЇ: (запропоновані варіанти записуються на ватмані)

1.Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.

2.Стримуй гнів.

3.Говори спокійно і впевнено – дай агресору можливість зупинитися.

4.Звернись по допомогу до дорослого, якому довіряєш.

5.Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.

6.Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.

7.Відійди в сторону. Це не ознака слабкості.

8.Усунь про вокативні фактори.

ПАМЯТАЙТЕ:

  • Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами.
  • Ваша власність належить тільки вам.
  • Ви маєте право на допомогу.
  • Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!

ІІІ. Заключний етап

9.Рефлексія 3хв

  • Чи справдилися очікування?
  • Що нового дізналися?
  • Який настрій?

 

 

 

Список використаної літератури:

  1. Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству».
  2. Безпальча Р. шляхи мирного подолання конфліктів у школі. – Т.:Підручники і посібники, 2001. – С.45-53.
  3. Бютнер К. Жить с агрессивными детьми. – М., 1991.
  4. Исаев Д.Д., Журавлев И.И., Дементьев В.В., Озерецковский С.Д. Типологические модели поведения подростков с различными формами аддиктивного поведения. – СПб., 1997. – С.16.
  5. Семенюк Л.М. Психологические особенности агресивного поведения подростков и условия его коррекции. – М., 1996. – С. 40-41, 50.
  6. Білоус Т. Запобігання та обмеження проявів агресивної поведінки молодших підлітків. Програма корекційних занять // Газета «Психолог», серпень. – 2008.
  7. Вправи з психокорекції // Психолог. – 2002. - №16. – С.5-9.
  8. Вправи з психокорекції // Психолог. – 2002. - №34-35. – С.17-22.
  9. Як допомогти проблемній дитині // Психолог. – 2005. - №18. – С.13-22.
  10. Мерцалова Т. Насилие в школе: что противопоставить жестокости и агрессии? / Т.Мерцалова // Директор школы. – 2000. – № 3. – С. 25–32.
  11. Протидія булінгу // Психолог. - №3-4, лютий С. 51-56.
  12. Діагностика та корекція агресивності // Бібліотека «Шкільного світу» Київ, 2014 ст.91,103-105.

Інтернет - ресурси

13. Мюллер В.К. Новый англо-русский словарь. – Перераб. и доп. изд. – Режим доступа : http://www.rambler.ru/ dict/new-enru/00/55/78.shtml.

14. Мухаркина А. В качканарских школах эпидемия буллинга: жертв травли снимают на видео / Алёна Мухаркина // Качканарский четверг. – 2008. – 12 мая. – Режим доступа : http://www.kchetverg.ru/?p=589.

15. Ніколаєнко С.М. Виступ Міністра освіти і науки України на спільній колегії МОН, МВС, Мінсім’ямолодьспорт / С.М. Ніколаєнко // Департамент зв’язків з громадськістю Міністерства внутрішніх справ України. – 2007. – 27 квіт. – Режим доступу: http://mvsinfo.gov.ua/ official/2007/04/270407_3.html.

16. Лэйн Д.А. Школьная травля (буллинг) / Давид А. Лэйн // ZipSites.ru : бесплат. електрон. интернет б-ка. – Режим доступа : http://www.zipsites.ru/psy/psyib/ info.php?=414.

17. Бердышев И. Лекарство против ненависти / Илья Бердышев ; семинар записала Е. Куценко // Первое сент.– 2005. – 15 марта (№ 18). – С. 3.

18. Кон И.С. Что такое буллинг и как с ним бороться?  И.С. Кон. // Сексология. Персональный сайт И.С. Кона. – Режим доступа: http://www.sexology.narod.ru/info178.html.


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Савчук Марія Федорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
6 лютого 2019
Переглядів
2022
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку