Тренінг «Булінг в учнівському середовищі»
Вікова категорія: 9-11 класи
Тривалість: 60хв
І. Початковий етап
1.Вправа «Знайомство» 3хв
Мета: знайомство учасників групи, створення позитивного емоційного настрою, атмосфери довіри та доброзичливості, зняття емоційного напруження.
Хід вправи: продовжте речення: Мене звати… Я пишаюся тим, що…
2.Вправа «Правила» 2хв
Мета: визначити правила роботи групи, які будуть діяти протягом тренінгу.
Хід вправи: учасники читають написане на плакаті і приймають правила роботи групи.
Правила роботи:
1.Бути активним.
2.Звертатись одне до одного на імя.
3.Не критикувати.
4.Правило піднятої руки.
5.Бути щирим.
6.Не оцінювати одне одного.
7.Принцип «конфіденційності».
3.Вправа «Очікування» 3хв
Мета: визначити очікування учасників від роботи під час заняття.
Хід вправи: учні отримують стікери, на яких записують свої очікування від заняття. Далі психолог пропонує зачитати ці очікування і розташувати їх біля підніжжя гори (плакат)
ІІ. Основний етап
4.Вправа «Скріпка» 7хв
Хід вправи: учні слухають казку. Під час читання казки, з канцелярської скріпки в певний момонт потрібно буде робити певні фігурки.
Казка про Скріпку
1.Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська.(Просто скріпка)
2.Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І в неї виникло запитання «чому?»(зробіть із скріпки «знак питання».)
3.Іншого разу вона знайшла свій портфель у шкільному туалеті й дуже засмутилася.(спробуйте зробити «похмурість»).
4.Після закінчення уроків Скріпочка вийшла погуляти на подвіря, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали їй стусана. («Знак оклику»). І Скріпочка задумалася, що ж їй робити? Хто її захистить? («Знак питання».)
5.Та вона все одно часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все було так, як раніше. (Зробити смайлик).
- А тепер, увага! Спробуйте зробити Скріпочку такою, як вона була раніше!
Обговорення:
5.Інформаційне повідомлення. Поняття булінгу. 10хв
Мета: ознайомити учасників групи з поняттям «булінг», його видами.
Булінг(від англ.to bull-переслідувати) – агресивна поведінка дітей шкільного віку, яка призводить до цькування дитини іншою дитиною або групою дітей з метою приниження, залякування та демонстрації сили.
Види шкільного булінгу:
Вербальне насильство – принизливі обзивання, жорстока критика, висміювання, агресивні зауваження. Нажаль кривдник часто залишається непоміченим та непокараним, однак образи не залишаються безслідними для «об єкта» приниження.
Фізичне насильство більш помітне, однак складає менше третини випадків боулінгу (штовхання, бійки, ляпаси, пошкодження та знищення особистих речей жертви).
Найскладніше зовні помітити емоційне знущання – систематичне приниження почуття гідності потерпілого шляхом ігнорування, ізоляції, уникання.
Пам’ятай про свою відповідальність перед законом!
6.Вправа «Я-ти-висловлювання» 10хв
Мета: вироблення навичок безконфліктного спілкування.
Хід вправи: потрібно спробувати безконфліктно висловити власну думку.
Формула «Я-твердження»
Я почуваюся ____________________, коли ти __________________.
Тому що___________________________
Ось чому я хочу/бажаю/хотіла б _____________________________.
Ситуація1. Однокласник взяв без дозволу твій підручник (Приклад: «Мені неприємно, що ти взяв книжку без дозволу. У наступний раз запитуй, будь ласка».)
Ситуація 2. У тебе позичили гроші й не повертають (Приклад звернення: «Мені дуже потрібні гроші. Коли ти зможеш їх повернути?»)
Ситуація 3. До тебе чіпляються в роздягальні, не віддають куртку. (Приклад звернення: «Я дуже засмучений. Або ви мені віддаєте куртку, або я змушений буду звернутися до вчителя»)
7.Вправа «Чому так стається» 10хв
Мета: з`ясувати причини поведінки учасників булінгу.
Хід вправи:
8.Вправа «Скринька безпеки» 12хв
Мета: формувати в учнів навики відповідальної та безпечної поведінки, спонукати учнів до пошуку шляхів захисту у небезпечних для них ситуаціях.
Хід вправи: кожен повинен подумати і написати:
1.Як захистити себе від булінгу
2.Що повинна робити дитина у ситуації булінгу.
Озвучивши свої рекомендації, вкинути їх у спільну «скриньку безпеки»
РЕКОМЕНДАЦІЇ: (запропоновані варіанти записуються на ватмані)
1.Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.
2.Стримуй гнів.
3.Говори спокійно і впевнено – дай агресору можливість зупинитися.
4.Звернись по допомогу до дорослого, якому довіряєш.
5.Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.
6.Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.
7.Відійди в сторону. Це не ознака слабкості.
8.Усунь про вокативні фактори.
ПАМЯТАЙТЕ:
ІІІ. Заключний етап
9.Рефлексія 3хв
Список використаної літератури:
Інтернет - ресурси
13. Мюллер В.К. Новый англо-русский словарь. – Перераб. и доп. изд. – Режим доступа : http://www.rambler.ru/ dict/new-enru/00/55/78.shtml.
14. Мухаркина А. В качканарских школах эпидемия буллинга: жертв травли снимают на видео / Алёна Мухаркина // Качканарский четверг. – 2008. – 12 мая. – Режим доступа : http://www.kchetverg.ru/?p=589.
15. Ніколаєнко С.М. Виступ Міністра освіти і науки України на спільній колегії МОН, МВС, Мінсім’ямолодьспорт / С.М. Ніколаєнко // Департамент зв’язків з громадськістю Міністерства внутрішніх справ України. – 2007. – 27 квіт. – Режим доступу: http://mvsinfo.gov.ua/ official/2007/04/270407_3.html.
16. Лэйн Д.А. Школьная травля (буллинг) / Давид А. Лэйн // ZipSites.ru : бесплат. електрон. интернет б-ка. – Режим доступа : http://www.zipsites.ru/psy/psyib/ info.php?=414.
17. Бердышев И. Лекарство против ненависти / Илья Бердышев ; семинар записала Е. Куценко // Первое сент.– 2005. – 15 марта (№ 18). – С. 3.
18. Кон И.С. Что такое буллинг и как с ним бороться? И.С. Кон. // Сексология. Персональный сайт И.С. Кона. – Режим доступа: http://www.sexology.narod.ru/info178.html.