ЗАНЯТТЯ-ТРЕНІНГ ДЛЯ БАТЬКІВ
МАЙБУТНІХ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
Тема. «В очікуванні особливого вересня»
Мета: ознайомлення з віковими особливостями дітей переддошкільного віку, підвищення компетентності батьків щодо підготовки дитини до навчання у школі; розвиток навичок ефективного спілкування, роботи в команді, рефлексії; виховувати свідоме прагнення до сприяння психологічній готовності дитини до навчання в школі.
Форма проведення: тренінг.
Цільова група: батьки майбутніх першокласників, адміністрація ліцею, вчитель початкових класів, практичний психолог.
Обладнання: аркуші паперу А4, маркери, набір метафоричних асоціативних карт «Я і всі-всі-всі», ілюстративний матеріал для рефлексії, зображення мішені (за кількістю учасників), аркуш А3, скотч, ножиці, відео «Діти - батькам», мультимедійні засоби та презентація, музичний супровід.
Попередня підготовка: облаштування тренінгового кабінету, розробка слайдів презентації.
ХІД ТРЕНІНГУ
На слайді виведено тему тренінгу, правила роботи на занятті.
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
-
Привітання
-
Шановні батьки майбутніх першокласників!
-
Ми з вами зібралися на першу організаційно-консультативну зустріч, яка пройде у формі тренінгу. Ми хочемо, щоб ви зрозуміли, як саме будуть навчатися ваші діти, чим відрізнятиметься навчання у новій українській школі від традиційного. Хочемо з вами познайомитися ближче, розповісти про наш освітній заклад.
-
Прийняття правил роботи на тренінгу (фліп-чарт)
Ми назвали нашу з вами зустріч «В очікуванні особливого вересня». Для успішної конструктивної роботи пропоную створити правила нашого колективу, яких і будемо дотримуватися. Пропоную вам орієнтовний перелік, до якого ви можете внести свої пропозиції.
-
Активність.
-
Взаємоповага, толерантність.
-
Чесність, відвертість.
-
Слухати і чути.
-
Говорити від себе.
-
Правило «піднятої руки».
-
Позитивне налаштування.
-
_______________________.
-
Вправа на знайомство «Мій вибір»
Мета: познайомити учасників; сприяти згуртованості групи та створенню комфортної атмосфери для успішної роботи.
-
Вправа «Очікування» (зображення пісочного годинника)
Мета: виявлення очікувань учасників тренінгу, попередня орієнтація на акценти і пріоритети у ході заняття.
-
Чого ви очікуєте від сьогоднішньої зустрічі? Якою очікуєте побачити свою дитину по закінченні освітнього закладу?
-
Як ви розумієте вислів на слайді?
-
Отже, за короткий час ми з вами змогли ближче познайомитися і утворити новий колектив – колектив батьків майбутніх першокласників.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
-
Інформаційний блок «Мандрівка до НУШ»
-
Робота з МАК. Вправа «Це МИ!»
-
Оберіть ту карту, яка може «розповісти» про вашу сім’ю, дитину.
-
Слово директора ліцею. «А це – МИ!»
………….
-
Руханка «Шукаємо спільне»
- Хто має двох дітей?
- У кого вдома є кіт або собака?
-Хто в вихідні дні любить займатися спортом усією сім’єю?
Бачите, як багато у нас спільного.
-
Вправа «Ідеальні батьки»
Мета: сприяти формуванню потреби у взаємодії батьків і навчального закладу, усвідомленню принципів педагогіки партнерства.
-
Пропоную скласти збірний портрет «ідеального батька чи мами».
-
На плакаті запишіть всі якості, якими повинен, на ваш погляд, володіти ідеальний батько ( батько-мати - загальний образ). Записуються всі якості, не обговорюючи.
-
Прикріпіть плакат і зачитайте опис ідеального батька.
-
Ви отримаєте індивідуальне завдання. Його треба виконати у формі позначок на малюнку мішені.
-
Далі батькам показують мішень, що складається з 5 кіл, у центрі знаходяться уявно ідеальні батьки, чим далі від центру, тим далі від ідеалу.
-
Ми склали портрет ідеального батька чи мами, а тепер я прошу кожного подумати і відзначити на мішені те місце, де, на вашу думку, кожен з вас, знаходиться зараз по відношенню до ідеалу. Позначте свої ініціали.
-
Відзначають ініціалами. Вправа проходить без коментарів. Мішень зберігають до останнього заняття, на якому зазначають свою позицію на цій же мішені іншим кольором. (Чи змінилася думка батьків.)
-
Висновок: у кожного своє бачення ідеального вихователя дитини. А яким би був результат, якби ми мали можливість співпрацювати?
Усі батьки повинні знати про те, що для успішної адаптації до шкільного життя набагато важливіше, ніж уміння читати і писати, дитині потрібні психологічна стабільність, адекватна самооцінка, віра в свої сили і соціальні здібності. У цій ситуації дуже важливі встановлення теплих взаємовідносин дитини з учителем і підтримка батьків.
-
Один із принципів НУШ – це педагогіка партнерства. Без його дотримання навчання дитини буде неефективним, тому на це слід звертати особливу увагу всім учасникам освітнього простору.
- Отже, у житті не варто завжди розраховувати тільки на самих себе. Інколи допомога інших людей просто необхідна.
Це може бути цінним і для вас, і для вчителя. Це і є педагогіка партнерства.
5. Поради батькам
6. Перегляд відео «Діти – батькам»
-
Продовжити нашу зустріч хочемо переглядом відеоролика.
-
Які думки у вас виникли після перегляду ролика?
-
Вступ до школи – переломний момент не тільки в житті кожної дитини, а і в цілому для всієї родини. У кожній сім’ї, де підростає шестирічка, останній рік перед школою заповнений не тільки приємними очікуваннями і хвилюваннями, але і масою незвичний проблем і тривог. Кожен із батьків замислюється про те, як складеться шкільне життя дитини, чи буде воно радісним і успішним. Батьків майбутніх першокласників хвилюють десятки питань, пов’язаних із підготовкою дитини до шкільного навчання. У них спостерігається підвищений рівень тривожності, невпевненість у правильності своїх виховних методів, дефіцит конкретних знань по даному питанню.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
-
Вправа «Кошик для сміття»
Мета: розвиток навичок рефлексії, готовності до партнерства.
-
Виховання дитини – процес довгостроковий. Щоб він був якісним і ефективним, слід кожному з нас постійно працювати над собою. Пропоную уявно викинути непотрібні риси, умовності в кошик для сміття, тим самим позбутися власного непотребу.
-
Простягніть перед собою долоні, склавши їх жменькою. «Помістіть» туди все, чого хотіли б позбутися. Будьте при цьому чесними і щирими.
-
«Я викидаю в кошик для сміття…. (дратівливість, агресію, …)
2. Вправа «Очікування»
- Чи справдилися ваші очікування від сьогоднішньої зустрічі?
Якщо так, то перемістіть свої «піщинки» на дно пісочного годинника. Якщо ні, то на це маємо ще час.
4. Рефлексія. «Відкритий мікрофон»
- Що ви дізналися нового під час нашої зустрічі?
- Які ваші враження? Поділіться ними.
- Дякуємо за участь у тренінгу. Це було важливо для нас. До нових зустрічей!
Учасники тренінгу висловлюються (за бажанням). Робиться колективна світлина.